[ot] Bra böcker att läsa?

"Penny dreadful" trilogin av Will Christopher Baer, om man kan hitta den.

"Mrs Perigrines Home for Peculiar Children" av Ransom Riggs, också väldigt fin läsning.

tmalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Boktjuven av Markus Zusak

+1! En oerhört vacker och poetisk användning av boken Mein Kampf, med 'autentiska bilder' mitt i boken. Suverän bok, omöjlig att lägga ifrån sig när den väl har fått fotfäste.

Senast ändrad:
jonja skrev:
> tmalm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Boktjuven av Markus Zusak
>
> +1! En oväntad och oerhört vacker och fyndig
> användning av boken Mein Kampf.

Och apropå kamper; Knausgårds serie är väldigt läsvärd. Ettan var fantastisk, tvån var bra. Ska börja på trean nu, känns tryggt att det är fyra böcker kvar.

grondahl skrev:
> När det gäller dystopier så tycker jag A brave
> new world av Aldus Huxley piskar 1984 ganska
> hårt. Men även 1984 är klart läsvärd.

Jag gillar dystopier, och många klassiker, men Brave New World har jag försökt läsa fyra gånger utan att lyckas komma mer än halvvägs.

Efter att ha sett den välgjorda filmen "Master and Commander" så köpte jag de två första böckerna ("Master and Commander" samt "Post Captain") ur serien som filmen bygger på. Den kallas oftast för Aubrey/Maturin-serien efter seriens två huvudpersoner, sjöofficeren Jack Aubrey och vetenskapsmannen Stephen Maturin. I synnerhet första boken baseras i stora delar på verkliga händelser som Lord Cochrane var med om under några år i början av 1800-talet.

Böckerna följer Aubreys karriär från år 1800 och några decennier fram, genom 20 romaner plus en ofullbordad (författaren, Patrick O'Brian, dog).

Dialogen i böckerna är från perioden, med uttryck, ordval och meningsbyggnad så nära man nog kan komma när man skriver 150-200 år senare. Det är riktigt kul att läsa sånt!

De är en fröjd att läsa! Bitvis väldigt spännande, ofta humoristiskt, alltid välskrivet.

Jag har nyligen beställt de tre följande böckerna i serien, "HMS Surprise", "Desolation Island" och "The Mauritius Command", och jag har tänkt skaffa alla och läsa dem i korrekt följd, för de är skrivna mer eller mindre som en sammanhängande roman i flera delar. Berättelserna är relativt episodiska, med huvudpersonernas karriärer och liv som den röda tråden, ryggraden, i serien.

Läs dem! There is not a moment to be lost!

Om man gillar hard-core gamla sjömansäventyr:

In the heart of the sea, Nathaniel Philbrick. Om en valfångare från Nantucket som 1820 råkar ut för en unik händelse mitt ute på Stilla havet. Man blir rammad två ggr och sänkt av en 85-fots folkilsken kaskelothanne, och försöker sen ta sig tillbaka till sydamerika i sina små roddbåtar under hemska umbäranden. Epic adventure inkl bakgrund av valfångarkulturen och detaljerad inblick i vardagslivet ombord, maktkamp mellan officerarna, gruppdynamik, svältens och törstens fysiologi etc etc. Känns som man sitter med i de skrangliga små farkosterna i en resa utan slut.

Eller med militär anstrykning: Ubåten (das boot) av Lothar-Günther Buchheim. De flesta har väl sett den braiga gamla filmen, men boken skäms verkligen inte för sig den heller.

MTBiker skrev:
> Kan varmt rekomendera Anders Jallais romaner.
>
> Annars läser jag mest biografier och
> samhällslitteratur

De är rätt ok i kategorin "lättläst smörja" eller vad man nu ska kalla det. Dvs man kan läsa dem med viss behållning när man inte har lust att läsa tyngre saker. Lite som Guillous agentromaner fast bättre. Och en bra översikt över nästan alla svenska konspirationsteorier, så slipper man slösa tid på att läsa om dem på internet :)

Mtboholic skrev:
> 438 dagar!! Om det som hände Johan Persson och
> Martin Schibbye i Etiopien. Mycket intressant!

Går fn som radioföljetong med Shibbye själv som läser sina delar, borde gå att hitta på radio-webben.

Grym tråd!

Mtboholic skrev:
> 438 dagar!! Om det som hände Johan Persson och
> Martin Schibbye i Etiopien. Mycket intressant!

Aja, andra på bollen men;
Jag lyssnar lite sporadiskt på P1 och dom sänder den som radioföljetong under vardagkvällarna. Har hört några spridda avsnitt och måste säga att den känns sjukt intressant, varje gång jag hör att ett nytt avsnitt ska börja får jag ett dilemma.
-Ska jag lyssna? Det är ju så intressant och jag vill självklart höra avsnittet!
Eller. -Bättre att avvakta och läsa hela boken i ett kör istället. Men vem orkar vänta? Blir oftast att jag lyssnar på avsnitten ändå, blir ändå såpass sporadiskt så jag tror inte jag pajjar läsupplevelsen.
Håller på med en annan bok nu och läser såpass lite så jag vill bara läsa en i taget dessutom.

Den jag läser nu är Metro 2033 av Dmitrij Gluchovskij. Handlingen utspelar sig i Moskvas Metrosystem år 2033. Uppe på land ovanför metrons tunnelsystem, går inte att befinna sig pga den höga strålningen av diverse kaos som varit, så folket har sökt sig ner till metrosystemet. Varje station är som ett eget samhälle, egna små städer.
Har kommit till runt 1/3 av boken. Väldigt mörk och dyster stämning i den, känns dock bra hittils. Tror det finns en uppföljare till den också.

En annan serie böcker jag kan rekommendera är Vindens skugga, Ängelns lek och Himlens fånge (i den ordningen) av den spanska författaren Carlos Ruiz Zafón. Utspelar sig i Barcelona under 1920/30 & 40-tal om jag inte minns fel. Jag fastnade verkligen i denna bokserie, även om det bitvis kan kännas som den egentligen riktar sig till en yngre publik.
En pojk och hans far driver en bokhandel, en dag hittar pojken en speciell bok och en historia nystas upp.. vill inte säga för mycket men jag fastnade verkligen direkt för denna serien, läste ut första boken på 3-4 dagar.

Senast ändrad:
crust skrev:
> Grym tråd!
>
> Mtboholic skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 438 dagar!! Om det som hände Johan Persson och
> > Martin Schibbye i Etiopien. Mycket intressant!
>
> ett
> dilemma.
> -Ska jag lyssna?

Hörde också radioversionen av 438 dagar, men stängde av eftersom jag just börjat läsa den.

En annan bok som var ganska intressant: löparäventyret - på småvägar igenom europa. ganska tufft att springa 4-6 mil/dag från portugal till sverige.

Yep, Vindens skugga var minnesvärd.

Den förtrogne, intressant men var tvungen att börja om från början igen när jag nått slutet för att fatta vad första halvan handlade om.

Norwegian wood, Murakami, svår att lägga ifrån sig.

1Q84, Murakami, trilogi, egen stil och aldrig ointressant men kanske lite långt med en trilogi? Förf verkar dock omåttlig poppis i hemlandet.

Episka berättelser: Flykten från Stalins läger, en berättelse om ett gäng polacker som flyr från ett av Stalins slavläger efter Polen anfallits av Sovjet och Nazi-Tyskland.

Historia: Mao och den stora Svälten av Frank Dikötter.

SF/ Fantasy: The wind-up girl av Paolo Bacigalupi.
En dysentopi där det fosila bränslet har tagit slut och har ersatts av muskelkraft och jetplan ersatts av luftskepp och containerfartyg med clippers.

Vid avgrunden, Gitta Sereny. Otroligt bra studie i ondska. Hon intervjuar en f.d. koncentrationslägerschef. Går rakt in i magen. Trots egna erfarenheter lyckas hon hålla sig objektiv, och lämnar mycket tankearbete åt läsaren.

Albert Speer och sanningen, har inte läst den själv men den ska vara minst lika bra enligt rekommendationer.

swetrixie skrev:
> Vid avgrunden, Gitta Sereny. Otroligt bra studie i
> ondska. Hon intervjuar en f.d.
> koncentrationslägerschef. Går rakt in i magen.
> Trots egna erfarenheter lyckas hon hålla sig
> objektiv, och lämnar mycket tankearbete åt
> läsaren.
>
> Albert Speer och sanningen, har inte läst den
> själv men den ska vara minst lika bra enligt
> rekommendationer.

Den senare är jättebra. Liksom det mesta hon skrivit. Ingen feel-good dock.

Speer var mångfacetterad. Medelmåttig arkitekt. Smickrad av hitler. Sedan briljant exekutiv. Därefter tjugo år i fängelse i st f att plikta med livet. Han var bara tjänsteman, liksom. Därefter fick han leva ngt decennium ink kärlek.

En sjuk anekdot. När han blir släppt ur fängelset och hans trogna fru möter på trappan, tar han henne i hand och skakar den tyskt korrekt. De skiljde sig småningom.

Senast ändrad:
Verkar som WWII aldrig upphör att fungera som inspirationskälla för böcker och filmer. Antar att rätt många trots allt har en liten undertryckt? fascination för ultravåld och industriellt dödande i stor skala, annars förstår jag inte hur man får ekonomin att gå ihop för alla dessa krigsalster.

Med tanke på hur gammalt och mossigt WWII framstår idag, åtminstone för de yngre generationerna, kanske det vore dags för ett WWIII snart? Fast frågetecken då för om det blir kvar tillräckligt mkt personal (och infrastruktur) för att kunna göra de nya böckerna och för att finna kommersiell avsättning för dem.

På det viset framstår WWII som ganska 'oförargligt' om man ser till förstörelsekraften i vapnen, nästan som en gammal vilda-västern film. Det kommer en granat och 2 hus rasar ihop, inte att hela stan jämnas med marken i ett hammarslag. Det visslar lite gevärskulor och ett par stycken dör åt gången, inte att det dör 2000 man av en enda avfyrning. (I alla fall kriget så som det fördes på den europeiska arenan)

För mig ligger därför WWII i ett slags 'nostalgiskt skimmer' i det avseendet. Det troligen sista världskriget vi kommer att få se, där tekniken fortfarande var så rudimentär att det inte gick att döda alla sina fiender, även om man hade velat det.

dahlfalk skrev:
> Margaret Atwood´s "Oryx & Crake" och "The year of
> the flood" gillade jag, apropå lite dystopi.

Handmaid's tale inte att förglömma, för dystopi-entusiasten.

HandmaidsTale2.jpg

Har två tips:

American Psycho. Inte min genré egentligen, men satt som klistrad och läste ut den på 3 dagar, med mardrömmar som följd.

The hunt for the Red October. Hedra minnet av Tom Clancy som nyligen gick bort genom att läsa denna autentiska äventyrliga thriller. Spänning boken igenom, om hur Jack Ryan & co försöker lösa krisen och rädda världen från kärnvapenkrig. Tekniska detaljer om hur allt hänger ihop sparas det inte på.

(Postade detta på ett annat forum för inte så länge sedan men klistrar in det här oxå)

Nyss utläst som har varit bra:

The Windup Girl samt Ship Breaker och The Drowned Cities av Paolo Bacigalupi.
Dystopisk framtid där bristen på fossila bränslen tvingat fram nya/gamla tekniker. Windup Girl var helt klart den bästa av dessa men alla tre var läsvärda (och snabblästa).

The Age of Ice av J. M. Sidorova.
Nån sorts magisk realism, berättad i förstapersonsperspektiv. En vandring (och tyvärr lite för mycket av just den biten) genom historiens Ryssland där huvudpersonens dysfunktionella kroppstemperatur och hans försök att förstå och leva med denna driver handlingen framåt.

Rivers of London serien av Ben Aaronovitch.
Urban Magic deckare med bra Londonmiljöer där den nyutexaminerade Peter Grant hamnar på en lite speciell avdelning hos Londonpolisen.

Milkweed triologin av Ian Tregillis.
Parallellhistorisk tidsresestory med avstamp i andra världskriget. Engelska magiker mot framavlade naziövermänniskor och en dos triangeldrama på det, kan ju omöjligt gå fel...

The City & the City av China Miéville.
The City & the City skiljer sig en hel del från de andra böckerna som jag läst av honom. Detta är en mordfallsdeckare som utspelar sig i en delad stad, mer realism med lite öststatkänsla och inte samma skruvade värld/varelser som det brukar vara.
Själva grundstoryn är egentligen inte så spännande utan det som är intressant är hur han har byggt upp dessa två städer som delar samma fysiska rum. Till skillnad från exempelvis i Neil Gaimans Neverwhere eller hans egna King Rat etc, där karaktärerna också kliver över till en mer okänd sida har han lyckats skapa detta utan att blanda övernaturliga eller magiska krafter.
Här handlar det snarare om människans inbyggda förmåga att "ose" sådan som hen lärt sig att undvika. Lite likt hur vi lärt oss att inte se uteliggaren som sitter i porten som vi går förbi eller hur den papperslöse, som just nu riskerar livet med att skotta snö på hustaket bredvid, inte existerar i vår värld.
Hur som helst, en av hans bästa.

Wool och Shift av Hugh Howey (tredje delen, Dust, är beställd och på väg).
Underjordisk postapokalypsm där världen utanför/ovanför gjorts obeboelig.
Tre böcker à femhundra sidor styck med sträckläsningspotential.

Utöver dessa har jag precis läst om Neal Stephenson helt strålande The Baroque Cycle. Inte så ofta som jag läser om böcker men denna serie var värd det.

//j

Metro 2033 och Metro 2034 är mycket bra. Går inte att lägga ifrån sig. Läs. Finns även andra författare som fortsätter där Dmitrij gluchovskij slutade, bl a Andrej djakov med boken resan till ljuset.

Fyller på med Fem hjärtan i en tändsticksask av PC Jersild och Min oskuld och Peal Harbor av Charles Bukowski. Den sistnämnda torde intressera stora delar av happy-kollektivet då man kan läsa när Richard Waite kör en fap fap i skolbänken...;)

Läste precis ut Raskrigaren av Mattias Gardell om Peter Mangs (aka. "Nya lasermannen"). Kan varmt rekommendera den, intressant och skrämmande.

Se till att registrera dig på Bokbörsen http://www.bokborsen.se.
Det kommer någon gång i månaden bra lästips, dels köps böckerna i bra begagnat skick för en spottstyver direkt av mer eller mindre privata säljare. Och man hittar böcker som sedan länge är borta från bokhandeln.
Om man orkar vänta eftersom boken man vill läsa inte är inne är bibblan ju alltid ett bra tips.

Irakisk Kristus av Hassan Blsassim, en obskyr samling berättelser - bl.a. om en man som luras att köra ned händerna i en tunna med gips för att sedan bli våldtagen. Sex dagar av Ryan Gattis, om upploppen i LA -92, skall filmas av HBO. Svetlana Aleksijetviv - tragiska skildringar om Sovjetunionens fall och destruktiva påverkan av människor.

Azog sa:
scrap skrev:
> Är hamilton serien bra?

Japp

Själv har jag mest läst fantasy på sista tiden, Robert Jordan, Robin Hobb, Terry Brooks, Katharine Kerr tex är bra författare i genren. Och så Tolkien förstås.

En hysteriskt rolig och totalt vrickad författare är Douglas Adams (Liftarens guide till glaxen, Tedags för dystra själar, etc.)

Bland historisk skönlitteratur kan jag rekommendera tex. Wilbur Smith och Ken Follet.

Läst Elizabeth Moon? Paksenarrion jag tänker på främst.
Kerr är min favorit.

John Kennedy Toole, "Dumskallarnas sammansvärjning". Riktigt rolig bok! Tragiskt författaröde.

Stephen Booth, har skrivit deckare om Ben Cooper och Diane Fry. Har läst alla och tycker de är riktigt bra.

Giles Blunt, har skrivit deckare om kriminalkommissarien John Cardinal. Riktigt bra böcker.

Johan Theorin, har skrivit spännande böcker om Öland. Skumtimmen var riktigt bra.

Tycker man om att diskutera/läsa personlig utveckling och vad som driver folk kan jag rekommendera böcker som Malcolm Gladwell skrivit. Blink och Tipping point var riktigt bra. Kan även rekommendera böcker av Katarina Gospic om hjärnan och hjärnforskning, med avseende på varför man gör som man gör. Eller varför inte böcker av Olof Rölander?

Får jag tipsa om en tung klassiker får det bli Brott och straff av Fjodor Dostojevskij. Trots att den är skriven för ganska länge sedan är språket ändå modernt.

Daniel Khaneman, Tänka snabbt och långsamt...den väntar på mig.

Det här var några tips...

Raggamuffin sa:
Azog sa:
scrap skrev:
> Är hamilton serien bra?

Japp

Själv har jag mest läst fantasy på sista tiden, Robert Jordan, Robin Hobb, Terry Brooks, Katharine Kerr tex är bra författare i genren. Och så Tolkien förstås.

En hysteriskt rolig och totalt vrickad författare är Douglas Adams (Liftarens guide till glaxen, Tedags för dystra själar, etc.)

Bland historisk skönlitteratur kan jag rekommendera tex. Wilbur Smith och Ken Follet.

Läst Elizabeth Moon? Paksenarrion jag tänker på främst.
Kerr är min favorit.

Det har jag inte gjort, så tack för tipset! :-)

Har kommit in i en läsperiod. Matat av ett gäng Connelly. Mörkare än midnatt är bättre än Ökenstjärna. Undrar lite hur han researchat karaktären Ballard. Hon känns som en logisk följd av den Bosch som presenterades i Svart eko 1992. Gillar.
Nu läser jag parallellt Willy Brandts Minnen och Einar Gerardsens I unga år. Uppskattar memoarer och biografier, då man får en ökad förståelse för tidsandan som var.

John Kennedy Toole, "Dumskallarnas sammansvärjning". Riktigt rolig bok! Tragiskt författaröde.

Stephen Booth, har skrivit deckare om Ben Cooper och Diane Fry. Har läst alla och tycker de är riktigt bra.

Giles Blunt, har skrivit deckare om kriminalkommissarien John Cardinal. Riktigt bra böcker.

Johan Theorin, har skrivit spännande böcker om Öland. Skumtimmen var riktigt bra.

Tycker man om att diskutera/läsa personlig utveckling och vad som driver folk kan jag rekommendera böcker som Malcolm Gladwell skrivit. Blink och Tipping point var riktigt bra. Kan även rekommendera böcker av Katarina Gospic om hjärnan och hjärnforskning, med avseende på varför man gör som man gör. Eller varför inte böcker av Olof Rölander?

Får jag tipsa om en tung klassiker får det bli Brott och straff av Fjodor Dostojevskij. Trots att den är skriven för ganska länge sedan är språket ändå modernt.

Daniel Khaneman, Tänka snabbt och långsamt...den väntar på mig.

Det här var några tips...
Dumskallarnas Sammansvärjning är den bok jag läst flest gånger. Närmast biblisk för mig när jag växte upp. Var osäker på om jag skulle tycka att den höll fortfarande när jag läste om den för nåt år sedan. Men den gjorde den ju. I kvadrat.

Som svensklärare är jag mycket glad för att denna tråd återupplivats.

Just nu läser jag Från klasskamp till samverkan av Ernst Wigforss.

Tillbaka
Topp