[ot] Bra böcker att läsa?

Dumskallarnas Sammansvärjning är den bok jag läst flest gånger. Närmast biblisk för mig när jag växte upp. Var osäker på om jag skulle tycka att den höll fortfarande när jag läste om den för nåt år sedan. Men den gjorde den ju. I kvadrat.
Läste den för några år sedan. Den är bra. Lever kanske inte upp till hypen, men man får tänka på att det är en gammal bok. När den kom, måste den varit en bomb. Märkligt nog så kan jag inte minnas att den är med på några listor över förbjudna böcker.

Kjell Westöös helsingforstrilogi ( eller är dom fyra), börja med Drakarna över Helsingfors.
Så läsvärda.
Hans senaste däremot- Hägring 38 - fann jag enbart pretentiös

Kjell Westöös helsingforstrilogi ( eller är dom fyra), börja med Drakarna över Helsingfors.
Så läsvärda.
Hans senaste däremot- Hägring 38 - fann jag enbart pretentiös
Jag ville verkligen gilla Drakarna över Helsingfors, men det är så segt och svårt att fortsätta. Kom nog en bra bit. Jag ger extremt sällan upp böcker, men kan inte minnas att jag orkade läsa klart denna.
Hade tänkt att det skulle ge en till ingång till finlandssvensk litteratur, så det inte bara blir Tove Jansson.

Jag ville verkligen gilla Drakarna över Helsingfors, men det är så segt och svårt att fortsätta. Kom nog en bra bit. Jag ger extremt sällan upp böcker, men kan inte minnas att jag orkade läsa klart denna.
Hade tänkt att det skulle ge en till ingång till finlandssvensk litteratur, så det inte bara blir Tove Jansson.
Kan vara en generationsfråga. Även om jag är tio år äldre än Westö - och knappast varit i H-fors - är igenkänningen stor.

Vi, de drunknade gav mig min senaste, stora läsupplevelse. En fördel om man som jag har ett förhållande till sjön i allmänhet och segling i synnerhet, men inte nödvändigt alls för att uppskatta boken.

Matat av några av David Baldaccis Amos Decker deckare. Senast Morden i Baronville. Det är bra hantverk, även om det inte når till Conelly.
Även några av Christoffer Carlsson. Tre om Leo Junker och en i Hallandssviten. Lite ojämt, men bra.

Läser sällan böcker om sport, men håller nu på med en bok som brukar rankas som en av de bästa, och ofta den bästa om cricket.
Beyond a Boundary av C.L.R. James. Den är bra. Har läst flera av hans andra böcker, som dock rör den största delen av hans livsgärning. Att den skrevs så tidigt som 1963 gör dess status än mer imponerande.
Vilka är de bästa cyklingsböckerna? Landsvägscykling, doping och Tour de France intresserar mig väldigt lite. Men denna verkar intressant, nån som läst den?
Land of second chances, Tim Lewis.

Himlen ska gråta blod av Sigbjörn Mostue, n Börjar med en flygkapning och sedan blir det värre, bladvändare.
1793,-94 och -95 av Niklas Natt och Dag
Vilken research
De aderton trilogin av Anton Berg,
Konspirationsteorier…
Serien om Stella av Christian Unge
Den fantastiska berättelsen om fakiren som fastnade i ett IKEAskåp av Romain Puertolas, typ 100 åringen…

Tobaksvägen/Tobacco road av Erskine Caldwell, en burlesk från 30-talet som inte liknar något annat. Som teaterpjäs är det en av de pjäser som gott längst på Broadway.

Får man nån uppfattning om författaren själv? Han var ju produktiv och bodde i Indonesien under 30 rätt händelserika år. Han verkar ju ha varit en sympatisk person. Borde iofs läsa nån av de självbiografiska böckerna.
Den är väl halvt om halvt självbiografisk. Tycker om den osentimentala prosan.

JUST RIDE av Grant Petersen, ISBN 978-0–7611-5558-4. En bok för alla som gillar att cykla som livsstil utan att ruinera sig på onödigt tjafs.

Bok med cykeltema: Tre män på velociped av Jerome K. Jerome, trevlig och kul tycker jag!
I samma anda som Tre män i en båt av samma författare.

Två böcker med cykeltema
71YKX5EA3zL._SY522_.jpg

(Bläddra ner på sidan, det är fantastiska bilder!)

Den andra boken är ett nytryck av hans ikoniska och omtalade hjulbyggarbok
Screenshot+2023-09-18+at+16.15.28.png

Gått ut hårt det här året. Läst kanske 25 deckare, några ungdomsböcker, lite annat och håller på med bla denna. Den är med på bokrean. Horst har varit en del av mitt kulturella medvetande sen tidigt 90-tal.
9789198925302_383x_serier-for-vuxna-epix-och-den-svenska-serierevolutionen.webp

Gått ut hårt det här året. Läst kanske 25 deckare, några ungdomsböcker, lite annat och håller på med bla denna. Den är med på bokrean. Horst har varit en del av mitt kulturella medvetande sen tidigt 90-tal.
Visa bilaga 819210
Jag gav upp faktiskt, den var lite för torr för min smak.

Men har en komplett samling Epix här i garderoben som jag borde sätta mig ner och läsa lite oftare.

Har du läst 25 deckare i år, hur långa är de, 25 sidor st?

Läs Morgonstjärnan av Knausgård!
Riktigt bra faktiskt.
Jag läser snabbt.
Runt 300sidor typ.

Mja. Nordiska moderna författare som som hyllas för sitt språk osv, brukar jag tröttna på. Har dom så lite att berätta att dom måste göra språket omständligt...

Köpte ett par andra på bokrean också.
Weimarrepubliken : Tyskland mellan två världskrig, Olle Larsson
Marseille 1940 : den tyska litteraturens flykt - Uwe Wittstock
Den senare har jag höga förväntningar på

Mja. Nordiska moderna författare som som hyllas för sitt språk osv, brukar jag tröttna på. Har dom så lite att berätta att dom måste göra språket omständligt...
Knausgård i svensk översättning är ganska lättläst. Tror de som tycker han är svårläst snarare inte tycker att det är tillräckligt mycket cliffhangers, spänning och dramatik.

Men just Morgonstjärnan tycker jag griper tag i en ungefär som en deckare. De efterföljande böckerna i serien är något mer tunglästa.

Knausgård i svensk översättning är ganska lättläst. Tror de som tycker han är svårläst snarare inte tycker att det är tillräckligt mycket cliffhangers, spänning och dramatik.

Men just Morgonstjärnan tycker jag griper tag i en ungefär som en deckare. De efterföljande böckerna i serien är något mer tunglästa.
Det är sällan svårläst, mest omständligt och trist. Skönlitteraturens utdragna gitarrsolon eller jazz. Att man ska imponeras/tjusas av tillkrånglat hantverket.
Jag matade av de flesta Stig Trenter för några år sedan, enbart för att han skriver på ett sätt som tvingar mig att läsa långsammare, men det är detaljer (Mängden lök på mackan, gathörnets placering på Norrmalm osv), som driver berättelsen framåt. Ungefär som en bra serietecknare. Inte ett i berättandet inbyggt förklarande av författarens metod, upplägg, förberedelse, frukostvanor, mammas pensionering osv.

Nu låter det som att jag mest läser deckare, så är det inte. Läser mer av annat. Deckare och ungdomsböcker läser jag mest för att somna och hålla läshastigheten uppe.
Även läst en novellsamling från 40-talet av en arbetarförfattare från Hälsingland, Kamrat i grå höst, Helge Törnblom osv.

Det är sällan svårläst, mest omständligt och trist. Skönlitteraturens utdragna gitarrsolon eller jazz. Att man ska imponeras/tjusas av tillkrånglat hantverket.
Jag matade av de flesta Stig Trenter för några år sedan, enbart för att han skriver på ett sätt som tvingar mig att läsa långsammare, men det är detaljer (Mängden lök på mackan, gathörnets placering på Norrmalm osv), som driver berättelsen framåt. Ungefär som en bra serietecknare. Inte ett i berättandet inbyggt förklarande av författarens metod, upplägg, förberedelse, frukostvanor, mammas pensionering osv.

Nu låter det som att jag mest läser deckare, så är det inte. Läser mer av annat. Deckare och ungdomsböcker läser jag mest för att somna och hålla läshastigheten uppe.
Även läst en novellsamling från 40-talet av en arbetarförfattare från Hälsingland, Kamrat i grå höst, Helge Törnblom osv.
Thank god……
Blev seriöst orolig när jag läste ditt inlägg.
Deckare är lite som ingefära till sushi. För att rensa paletten. En bra deckare är kul men hur less är man inte på dekdektiver med alkoholproblem eller oförmåga att hålla ihop en relation. Samma tematik varenda ggn, oavsett författare. AI genererade deckare är bara en tidsfråga om de inte redan är här?!

Finns så mycket annat att läsa. Som berikar. Vissa tunga svåra som man vill läsa även om man tidvis vill slänga ut dem genom fönstret. Andra man rasslar igenom, helt bergtagen.

Kerstin Ekman: Löpa varg. Fantastiskt bra bok.
Svarta Björn. ( Glömt författarnas namn)
Mycket bra om när rallarna byggde Malmbanan från Kiruna till Narvik. En hård värld.

Det blir sällan skönlitteratur, men jag gav denna en chans.

1773327838354.webp

Och visst var boken bra i allmänhet och Alaska-skildringarna i synnerhet. Tänker att det var något sådant som fick Alexander Supertramp att lämna allt och fara till Alaska i Into The Wild (där boken inte direkt trumfar filmen).

Har älskat Trenter trots att jag är Göteborgare! men det var många år sedan jag läste dom nu.
Fina miljöskildringar av en svunnen tid som jag aldrig ens upplevt (jag är född -73). Man kanske skulle göra ett omtag men dom finns nog inte på bokrean.

Det är väl fusk i denna tråd men de coola filmatiseringen från slutet av 80-talet finns på SVT öppet arkiv.

/A

Kerstin Ekman: Löpa varg. Fantastiskt bra bok.
Svarta Björn. ( Glömt författarnas namn)
Mycket bra om när rallarna byggde Malmbanan från Kiruna till Narvik. En hård värld.
Håller med om Löpa varg.

Den här Svarta björn? https://www.bokus.com/bok/9789180066310/svarta-bjorn/

Verkar annars finnas lite olika:

Svarta Björn i litteraturen​

Malm I – männen som gjorde det, Ernst Didring, 1914

Svarta Björn, Nils A Ytreberg, 1954

Rallarens ros, Björn-Erik Höijer, 1966

Svarta Björn – under silverbågen, Hans Lidman, 1969

Svarta Björn igen – resa in i solen, Hans Lidman, 1973

Den mystiske kvinnen på Ofotbanen, Asbjörn Jaklin, 1999

Rallarkockan Svarta Björn, Jan-Erik Johansson Kuoksu, 1999

Svarta Björn, Jan Bergsten, 2018

Svarta Björn, Björn Olofsson, Rafael Edholm, 2025

Från: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/n...tt-svar-pa-gatan-om-rallarkockan-svarta-bjorn

Jag brukar läsa om Carl Hamiltons "Absolut - Historien om flaskan" med några års mellanrum. Fantastiskt underhållande, inte bara för en faktabok, utan som en kul skröna om faktiska händelser.

Absolut

Senast ändrad:
Min fru hittade denna on-topic på bokrean idag, jag var tvungen att läsa med en gång!

Ng sorts fanfiction av en cykel-tok från Berlin. Lucky Luke träffar en cykel fabrikör Albert Overman och cyklar ett lopp i San Francisco. Jolly Jumper hamnar på pensionat och blir överviktig.
Inte riktigt lika charmigt enkelt tecknat som originalet men kul berättelse med historisk bakgrund, som det skall vara i en Lucky Luke!

1000019464.webp
1000019462.webp

Detta är årets bokreafynd hittills. Mycket bra. Även extremt störiga människor bör slippa krig, förföljelse och flykt. Nu är det inte enbart störiga människor som beskrivs, men flera.

Bilagor

• 642254503_73877f74-4f62-4086-9da7-89a02ec35f7c.webp
    642254503_73877f74-4f62-4086-9da7-89a02ec35f7c.webp
    49.9 KB · Besök: 11
Tillbaka
Topp