[ot] Bra böcker att läsa?

scrap1

Aktiv medlem
Goddagens.

Eftersom jag inte kan sova på nätterna tänkte jag börja läsa böcker igen, fast jag har redan läst alla mina som jag har hemma.

Skulle någon kunna tipsa om någon bra bok att läsa? Gillar speciellt Ondskan och sånna böcker, Pojkens om kallades det serien är också bra. Är hamilton serien bra? någon erfaren? ;-)

När ni skriver, skriv även Författare!

just nu för tillfället har jag fasnat för fakta böcker. för tillfället läser jag om gulag, ca 600 sidor lång, har kommit till sidan 70. Intressant läsning måste jag säga!

Brev från nollpunkten av Peter Englund -> http://www.peterenglund.com/andrabocker_nollpunkten.htm

Här kan man läsa vad som hände när Hitler och Stalin tävlade om att bygga världens största byggnad; om en engelsk konstnär och hans upplevelser i 1917 års skyttegravar, som resulterade i några av det här seklets mest skakande målningar; om ryskan som tillbringade hela sitt unga liv i bolsjevikernas jet set men som miste allt i 30-talets utrensningar; om den första eldstormen och atomvinterns vridna logik; om Förintelsen och om den SS-man som försökte stoppa den.

Kort sagt, den handlar om helt sjuka saker som inträffade under 1900-talet. Allt är helt sant och helt osannolikt! En otroligt fängslande bok; förmodligen Peter Englunds bästa.

scrap skrev:
-------------------------------------------------------
> När ni skriver, skriv även Författare!
>
> just nu för tillfället har jag fasnat för fakta
> böcker. för tillfället läser jag om gulag, ca
> 600 sidor lång, har kommit till sidan 70.
> Intressant läsning måste jag säga!

Oj, läser du Aleksandr Solzjenitsyn? Jävligt intressant och spännande; en gång ryckte jag "Cancerkliniken" ur bokhyllan och stod på samma plats i 2½ timme och läste den... :-)

Klassiker är alltid att rekommendera: Steinbecks Vredens Druvor, Dostojevskijs Brott och straff är helt sjukt bra. Bulgakovs Mästaren och Margarita, Selma Lagerlöfs Herr Arnes Penningar (men den är så blodig att man kanske bör läsa den på dagen).

Jag ser fram emot att bli klar med skolan för terminen så jag kan fortsätta läsa/läsa om Stephen Kings dark tower-serie på fem böcker. Hann läsa Revolvermannen (the gunslinger) i jul men tänkte läsa om den på engelska o försöka ta hela serien i sommar. Sanslöst bra stämning, inte någon skräck utan bara mörk, postapokalyptisk spänning.. ;)

Frans G. Bengtsson - Röde Orm

Handlar om en viking som får se världen, mycket kul humor rent språkligt (speciellt kristnandet av Sverige beskrivet ur de asatroendes perspektiv). Ren action från pärm till pärm på bästa sätt.

Jack Kerouac - On the road (På drift)

'40-'50-talets Amerika. En riktig road-book. :D Handlar om ett par (oftast) personer som liftar tvärs över Amerika några gånger och träffar på diverse galna personer.

Jag kan verkligen rekomendera: Tunn luft av Jon Krakauer.

"Tunn luft: Jon Krakauer, erfaren bergsklättrare, journalist och författare, ingår i en av de många grupper som ska försöka nå toppen på Mount Everest i maj 1996. Men alla är inte rutinerade klättrare och därför går uppstigningen långsamt och köer bildas vid de svåra passagerna.
Efter en mödosam klättring når Jon Krakauer slutligen världens tak. Han är så utmattad av syrebrist att han knappast känner någon glädje där uppe på toppen och vänder genast om. Nedstigningen tar alltför lång tid och när mörkret faller tappar han bort sina kamrater.
Samtidigt bryter en plötslig och våldsam storm ut och de flesta klättrare överraskas högst uppe på berget. När Krakauer efter omänskliga ansträngningar har tagit sig ner till baslägret är nio klättrare från fyra expeditioner döda. Det var den svartaste dagen i Mount Everest historia.
Ingen annan skulle ha kunnat skriva Tunn luft. Jon Krakauer vet helt enkelt vad han talar om. Tunn luft är en oavbrutet spännande och välskriven berättelse en bok som kommer att fängsla både aktiva klättrare och länstolsalpinister.
Boken har blivit en enastående framgång i alla länder där den har kommit ut."

Läste några böcker i Guillous Hamilton serie för några år sen, tyckte att de var läsvärda. Nu är jag inne på tjuvarnas marknad. Även den skriven av Guillou. Bra så långt jag läst. Annars har jag läst en del av Mankell. Innan frosten bl.a.
ha.. läser visst en del däckare. Kanske skulle vara bra att testa något annat. Bra tråd, ska följa den noga.

scrap skrev:
> Är hamilton serien bra?

Japp

Själv har jag mest läst fantasy på sista tiden, Robert Jordan, Robin Hobb, Terry Brooks, Katharine Kerr tex är bra författare i genren. Och så Tolkien förstås.

En hysteriskt rolig och totalt vrickad författare är Douglas Adams (Liftarens guide till glaxen, Tedags för dystra själar, etc.)

Bland historisk skönlitteratur kan jag rekommendera tex. Wilbur Smith och Ken Follet.

Det är ganska stor skillnad på Ondskan och Hamilton-serien.

Jag har varit en Guillou-fantast och läst "allt" fram till och med Tjuvarnas Marknad (eller Häxornas försvarare, vilken som nu var sist). Fast nu är jag mätt och rätt trött på honom faktiskt.

Hamilton-serien fann jag dock som bra, även om en av dem är riktig seg (när de letar i arkiven och hittar alla fula svenska nazisympatier från andra världskriget, minns inte namnet på boken).

Fast jag tycker nog mer om Arn-böckerna.

"Mixing with Your Mind" av Michael Paul Stavrou

Grymt bra bok. Fullständigt ointressant/obegriplig dock om man inte är ljudtekniker.

Alistair Maclean - Fruktan är mitt vapen - och - Kanonerna på Navarone - är nog bland de bästa böcker jag har läst!

En kortfattad historik över nästan allting av Bill Bryson kan jag rekommendera. En bok om naturvetenskap som ger svar på många frågor, samtidigt som den är underhållande att läsa. Den lägger sig på en bra nivå och kräver inga förkunskaper inom området.

Peter Englunds "Tystnadens historia - och andra essäer" är en av få böcker som jag kommer att läsa en gång till. Beskrivningar av vardagligheter utifrån ett historiskt perspektiv. Hur blev McDonalds så framgångsrika, och varför kallas varm korv för "Hot dog"?

En röst till för Bill Bryson. Jag har iofs inte läst boken placebo rekommenderar, men väl de flesta andra (sju stycken har vi tydligen i bokhyllan och de har jag läst).

Sernevi skrev:
> Jag ser fram emot att bli klar med skolan för
> terminen så jag kan fortsätta läsa/läsa om
> Stephen Kings dark tower-serie på fem böcker.
> Hann läsa Revolvermannen (the gunslinger) i jul
> men tänkte läsa om den på engelska o försöka
> ta hela serien i sommar.

Fem? Dark Tower är sju böcker. :)

Köpte hela klabbet på adlibris, är inne på fjärde nu. Tror jag.

Om du gillar SF/Fantasy så skriver Larry Niven sjukt bra böcker, typ Ringword serien eller serien om Man/Kzin wars. Jag har bara läst dem på engelska. I Stockholm kan man med fördel gå/cykla förbi SF bokhandeln i Gamla Stan.

Han var en ofta kritiserad polismästare, men han skrev sketa-bra deckare, Hans holmér's böcker om polisen "Loppan" är kanon, jag har läst dom 3-4ggr, o dom är fortfarande bra!

Författare: Sture Dahlström (min favorit)
Titlar: Den Store Blondino; Den Galloperande Svensken; Stilla Dagar På Floden; Gökmannen; Målarnas Republik; Kaktusstigen; Jag Tänker Ofta på Céline; mm

Författare: Peter Nilson
Titlar: Rymdväktaren; Nyaga; Stjärnvägar; Rymdljus; mm

Författare: Eyvind Jonsson
Titel: Grupp Krilon; + de andra två i Krilontrilogin

Gillar du Guillou (Ondskan) så är väl Arnböckerna givna. Lättlästa bladvändare.

Författare: Philip Pullman
Titlar: trilogin "his dark materials" (utklassar Harry Potter med hästlängder)

~K

Senast redigerad av en moderator:
Shysst litteratur som inte redan nämts:

Haruki Murakami: The windup bird chronicles, Kafka on the shore (finns i svensk översättning), Norwegian Wood (finns i svensk översättning), A wild sheep chase.

Doglas Coupland: Hello Nostradamus, Jpod, Microserfs, All families are psychotic, etc... Alla finns i scensk översättning.

Kan bara hålla med Sungam

""Lasermannen" av Gellert Tamas är det bästa jag läst på senare år."

En intressant bok om Sverige och hela samhället.

gandhi skrev:
> Författare: Sture Dahlström (min favorit)
> Titlar: Den Store Blondino; Den Galloperande
> Svensken; Stilla Dagar På Floden; Gökmannen;
> Målarnas Republik; Kaktusstigen; Jag Tänker Ofta
> på Céline; mm

Se ovan! Medlem nr 100 i Sture Dahlströmsällskapet slår också ett slag för allt av Sture, men kanske i synnerhet Den galloperande svensken och Gökmannen där han är i sin bästa form.

Nikanor Teratologen - Äldreomsorgen i övre Kågedalen samt uppföljaren Förensligandet av det egentliga Västerbotten. (Äldreomsorgen måste man ha läst!)

om det ska vara spännande och härliga äventyr: 'Long John silver' av Björn Larsson. En helt sjukt bra bok helt enkelt! Eller varför inte 'Parfymen' av patrick Suskind. Också spännande som tusan.

Om det ska vara gripande på ett mindre äventyrligt plan: För guds skull 'Blonde' av Joyce Carol Oates! Det blir inte mycket bättre än denna tegelsten. Eller kanske 'blindheten' av Jose saramago.

I kategorin klassiker tycker jag nog att få böcker slår 'doktor glas' av hjalmar söderberg.

Annars vilken som helst i genren dystopiska framtidsskildringar: 'Du sköna nya värld', 'Kallocain', '1984' eller kanske 'Slakthus 5' (den senare har jag inte läst än)

Finns en bokserie på tre böcker av Lian Hearn som heter "Sagan om klanen Otori".
Nog en av mina favoriter, min käre bror tyckte också om den.

It's not about the Bike av Lance Armstrong tyckte jag var riktigt bra.

Stieg Larssons milleniumtriologi är också bra blev precis klar med den tredje delen.

'Cyklisten' av Tim Krabbé - om lvgcykling
'Annapurna' av Maurice Herzog - om 1:a-bestigningen av Annapurna
Alla fiskeböcker av Hans Lidman, tex 'En vit fluga i Jaurekaska', 'Gäddan som alltid högg'

Gamla klassiker och mer seriösa författare är oftast bäst även om de kan vara lite svårare att komma igång med. De är dock inte så svårlästa som man tror, utan många gånger mycket spännande och underhållande och mycket intelligentare skrivna än klåparen Jan Guillous böcker.

Dostojevskij rekommenderas. Bra att börja med hans kortare böcker som Dubbelgångaren, Anteckningar från källarhålet. Läs sedan Brott och straff vilket är en superb bok. Alltså den måste man läsa.

Hjalmar Söderbergs Doktor Glas är en underbar bok. Vilket elegant språk. Liten till omfånget.

Hjalmar Bergman, Selma Lagerlöf är klassiska svenska författare, och grymma ...

eller varför inte

Charles Dickens, Oliver Twist, David Copperfield

Albert Camus, Främlingen

Finns så mycket bra. Man behöver inte läsa Guillous skräp och historieförfalskningar (=Arn)

Bryson är bra
Vad som helst av Paul Coelho
Vad som helst av Ian (M) Banks
Vad som helst av Le Carre

Fenimore Cooper - The last of the Mohicans - if you're a masochist!

Things Fall Apart av Chinua Achebe
To Kill a Mockingbird av Harper Lee
The Great Gatsby av Fitzgerald

Några bra böcker som faktiskt är relativt lättlästa.

1984 av George Orwell (Storebror ser dig!)
Kallocain av Karin Boye

Dystopier båda två, lite småläskiga på sitt sätt.

Tillbaka
Topp