[OT] Bra brännare för vandring?

Dirty_rider

Aktiv medlem
Är på jakt efter en ny brännare, då jag är trött på triangakladdet.
Har kollat på div multifuel system och tycker helt klart att de verkar vara snäppet vassare än den befintliiga brännaren.

Helst kör jag på tröd eller annat flytande bränsle, så en brännare med förångare är såklart prio ett.
Men vilken ska man ha? primus har några varianter även msr har gjort någon som ser fin ut.

Några erfarenheter?

Även om jag nu i sommar kommer ta med mitt Optimus nova multifuelkök (dvs flytande bränsle) på fisketur i sommar, så skulle jag rekommenderanån som köper kök att köpa ett gaskök så länge man ska ut när det är plusgrader eller bara på gränsen..

Med gas slipper man förvärmning och det är lätt att reglera lågan osv, ett problem som skapas är ju dock att behöva bära med gastuberna även när dom är tomma..

Skillnaden är inte direkt milsvid och jag tycker inte det är värt att köpa ett andra kök, men man får komma ihåg att den direkta fördelen fltyande bränsla har mot gas är att det funkar i alla termperaturer.

Jag skulle gärna köpt ett Optimus Stella men ja, det känns som sagt onödigt. :)

Hej

jag har använt lite olika genom åren. Det bästa som jag har använt hittills är jetboil. Det kokar upp vatten jättefort och är väldigt smidigt men bara gas. MSR dragonfly är en annan riktigt bra brännare som klarar de flesta bränslena som du kan komma på. Jag skulle använda min dragonfly om gas inte funkar (för kallt), annars skulle jag alltid ta jetboil.

Hm, ok.
När vi är ute och vandar så är vi vanligtvis ute runt två veckor. Blir en hel del gas att bära med sig, samt att det kostar en del i bränsle. Tänkte därför på ett multifuel, det ger bättre verkningsgrad/ml vs en vanlig öppen brännare.
Ett plus är att det går köra på bensin om det skulle knipa att hitta bränsle.
Vad kostar en gasolburk o hur länge räcker en sådan?

Dirty_rider skrev:
-------------------------------------------------------
> Hm, ok.
> När vi är ute och vandar så är vi vanligtvis
> ute runt två veckor. Blir en hel del gas att
> bära med sig, samt att det kostar en del i
> bränsle. Tänkte därför på ett multifuel, det
> ger bättre verkningsgrad/ml vs en vanlig öppen
> brännare.
> Ett plus är att det går köra på bensin om det
> skulle knipa att hitta bränsle.
> Vad kostar en gasolburk o hur länge räcker en
> sådan?

Är du i dom svenska fjällen sommartid är det mycket lättare att hitta gas än bensin skulle jag säga.
Iom att det säljs i Stfs stugor (ingen garanti på det och relativt dyrt dock) till skillnad från bensinen som inte finns så lättillgänglig i obygden (och på sommaren är inga skotrar ute, om man nu skulle få för sig att elda med sån bensin i kris)

Addnature tar 49 för 230grams och 79 för 450grams.
Har bara kört gas på nån enstaka tur men min känsla är att gasen räcker länge.

Mitt optimus Nova med 4.5 dl bensin brinner i 2 timmar på fullt ös (enligt spec)
Och ett Optimus crux (eller Stella med samma brännare) brinner ca 2 timme på en 450 grams tub på fullt ös. (enligt spec)

I praktiken är det här flera dar ute dock. :)
som jämförelse räckte 4.5 dl bränsle i 2 hela dygn för 2 personer (lunch middag - frukost lunch middag - frukost lunch) på vintern, när man måste smälta snö för att få flytande vatten, utan att snåla.
Sommartid är räcker det ungefär dubbelt så länge.

Senast redigerad av en moderator:
60 pix på biltema för 450g. Hur länge den räcker beror på hur mycket du tänker elda. 30-90g om dagen går åt för en person vilket ger 5-15 dagar på en tub.

Trodde faktiskt inte gasen skulle räcka så länge. Vi är två pers som delar på samma kök, så det går en del. Vi brukar laga följande.

2x frukost + 1l vatten
2x Lunch
1l vatten till soppa eller liknande på kvällen.

Har kollat på youtube och det ser ut som det är riktigt bra flås i dragonfly'n

Det jag upplever som negativt med flytande bränslen jmfrt gas är att det blir, sas, lite kladdigt med det. Dragonfly har väldigt bra prestanda men det blir lite skitigt om fingrarna att hantera. Jetboil tillsammans med torrfoder som man kan äta direkt ur påsarna efter tillsatt kokande vatten är väldigt smidigt.

Men.. Hur kan man oroa sig om kostnaden för gas om man planerar att äta frystorkat för 80 pix portionen? :)

Sen är det ju bra att komma ihåg att det är svårt att laga mat i en kastrull som är högre än den är bred. Men det är klart är det frystorkat som gäller är ju problemet mindre. :)

Trangiakladdet? typ original"brännaren"?

Kör med gasbrännare i trangia. Överlägset de fria gasolbrännare som jag har prövat (trangiat ger ju väldigt bra stabilitet, vindskydd etc). Tycker att Primus ETA-serien verkar intressant.

Dirty_rider skrev:
> Är på jakt efter en ny brännare, då jag är
> trött på triangakladdet.
> Har kollat på div multifuel system och tycker
> helt klart att de verkar vara snäppet vassare än
> den befintliiga brännaren.
>

Om du kanske ändå kan tänka dig gas?
Jag gillar min MSR PocketRocket, fast den har ju några år på nacken nu. Finns väl några andra såna små "gastubtoppbrännare", helt klart smidigt och inget kladd och sot.
Fast nåt vindskydd behövs. Och jag har ett litet stöd till tuben också:
http://www.primus.se/Templates/Pages/3_cols_white_middle.aspx?SectionId=5888

Edit:
Just det, om jag inte tänker på packvikten, så är ju mitt Primus Multifuel väldigt bra förstås. Har dock bara kört det på gas, aldrig något flytande ännu. Men det är rätt bullrigt på gas, även om nyare årsmodeller ska ha blivit tystare.

Man ska nog inte jämföra ett toppmonterat gaskök och ett trangia som ju inte kallas stormkök pga brännaren utan pga utformingen i övrigt. :)

Toppmonterat är vingligt och vindkänsligt, finns flertalet alternativ som står på egna ben dock, klart att föredra om man planerar att laga mat till 2 personer..
Eller så köper man två toppmonterade gaskök och har lite gastronomiska utmaningar på fjället! :)

Circa 1997 köpte jag ett Coleman Peak 1 Multi-Fuel Stove under en resa i USA. Kör man
med fotogen behövs förvärmning men med bensin behövs inte det. Jag tyckte detta kök
fungerade såpass bra att jag några år senare köpte ett liknande Colemankök här i
Stockholm. Det senare köket går bara på bensin. Jag använder s.k. gräsklipparbensin
i båda köken.

Under en påtvingad köksrenovering för snart tio år sedan var det dessa Colemankök
jag var hänvisade till för all min matlagning och det under flera månaders tid. Jag tror
jag därmed kan påstå att jag har rätt mycket erfarnehet av att laga mat på dessa kök.
Det går verkligen att laga mat med dem eftersom det går att reglera effekten. Många
av de lättaste fjällvandringsköken går det bara att värma med.

Nu har åren gått och det börjar dyka upp ålderskrämpor av typen läckande packningar.
Det äldsta köket är taget ur drift för det lider av bensininkontinens. Gissningsvis är det
någon o-ring i 'gasreglaget' som har givit upp.

Hur de funkar ute på blåsiga fjället vet jag inte för det har jag aldrig testat. Jag använder
dem huvudsakligen på min båt.

Det har säkert hänt mycket sedan jag köpte de där Colemanköken och jag läser därför
trådens inlägg med nyfikenhet.

Hittade just 'gammelköket': http://www.coleman.eu/p-22747-multifuel-stove.aspx

/Martin

Bränsleåtgången med ett gaskök blir ju också mindre genom att det är så lätt att justera och starta och stanna jämfört med ett bensin- eller fotogenkök. För mina lättviktsturer använder jag en lätt toppmonterat MSR PocketRocket, som fungerat utmärkt i många år redan. Stabilt är det ju inte och lågan är väldigt smal, så till riktigt ordentlig matlagning duger det inte. Sedan länge har jag även ett Optimus Explorer flerbränslekök som också fungerar utmärkt monterat i en Trangia. Ett utmärkt vinterkök. Om jag inte vaktar vikten använder jag numera ett Primus Gravity MF, som har en utmärkt vid låga och mycket låg tyngdpunkt, vilket gör att den lämpar sig för riktig matlagning. Då barnen är med är det även en fördel att det kan köras på gas, i tillägg till bensin. Något i den stilen kan jag åtminstone rekommendera.

Ah se där. Det skulle vara bra med en sådan lösning där man kan montera in den nya brännaren till triangaköket och använda det som vindskydd och kokställ. För i det avseenet så är tringaköket väldigt bra tycker jag. Det ända som är 'dåligt' är brännaren, det är av eller på ingen ställning av lågan.

Optimus Explorer ser väldigt trevligt ut.

Vi kör med en Jetboil numera, jag å min fru. Kör Trangia med gas när vikten inte är en faktor.

Jetboilen är suverän, kokar upp vatten (det går bra att köra mer än de 6 dl som man får i om man bara fyller til max-strecket, 1 liter funkar fint..). Den största viktbesparingen är faktiskt bränslet, inte gasen. Köket är supersnålt på gas och det går löjligt fort att koka upp!

Jetboil säger att man kan koka upp 15 liter vatten på 100 gram gas, brukar räkna med 10 så har man god marginal. Förra helgen var vi ute i 4 dagar (3 övernattningar) och hade en 100-grammare med oss endast, den var långt från slut när vi kom hem.

Biltema har gas till superpris jämfört med alla andra och i alla tester jag sett så presterar den inte ett dugg sämre än fingas från t.ex. Primus. Kostar bara mindre..

Att man måste bära med sig tomma gasbehållare hem känns inte som en issue. Man måste ju bära med sig tomma tenol/t-rödsflaskor också..

Det finns säkert konkurrenter till Jetboil som är minst lika bra numera. På vårt så funkar f.ö. inte piezotändningen så himla bra, ska testa att justera innan jag gör något mera drastiskt..

Yeti skrev:
> ...
> Om jag inte vaktar vikten använder jag numera ett
> Primus Gravity MF, som har en utmärkt vid låga
> och mycket låg tyngdpunkt, vilket gör att den
> lämpar sig för riktig matlagning. Då barnen är
> med är det även en fördel att det kan köras
> på gas, i tillägg till bensin. Något i den
> stilen kan jag åtminstone rekommendera.

Jag får nog förtydliga mig lite. En Primus Gravity MF väger under 400 g plus vindskydd av aluminiumfolie, så tungt är det inte. Det (eller något motsvarande) vore nog mitt val idag. Att få köket monterat i en Trangia är kan vara värt det på vintern, men absolut inte på sommaren, det är för tungt för det. Jag skulle heller inte köpa ett kök som inte kan bränna gas, då det finns ett antal alternativ som klarar både gas och bensin.

Jetboil är väl mycket bra antar jag, men det ser lite ostadigt ut.

Jag skulle rekomendera ett spindelkök (gas) om du inte ska vistas på hög höjd och/eller under vinterförhållanden. Exempelvis Primus Expres Spider http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=93976

Andra bra lågviktare är ju JetBoil, MSR Pocket Rocket, Primus ETA Express och ETA Solo. Är vikten underordnat skulle jag satsa på ett Primus ETA eller möjligtvis ETA Paclite för bästa effektivitet. Ett alternativ är ju gasbrännare till ditt Trangia-kök.

Jag tycker gas är väldigt smidigt. Har en gastillsats till Trangiat och en försvinnande liten Primus. Trangiat är såklart tyngre och stadigare men det är ju inte alltid man ska vara på fjället.

Får i veckan hem ett Primus ETA Packlite. Det optimala för mig som ibland sticker iväg ensam och då vill man ju inte bära alltför saftiga grejer eller släpa med sig onödigt med gas när man inte kan dela packningen till viss del.

Jag har ett Primus Multifuel med pump aluminium. Helt klart bästa kök jag haft jmf med Trangia och MSR XGK II. Har kör Multifuelbrännaren på allt från gas till diesel och tom något skumt motorsågsbränsle som en gubbe i skogen bjöd på när gasen tog slut en gång.

Enda nackdelen är att köket har tre olika munstycken för olika typer av bränsle men jag glömmer alltid vilket munstycken som skall vara till vilket bränsle...

Jag har trangia och en Optimus crux. På sommaren har jag aldrig behövt något större än den toppmonterade kruxbrännaren. Vikten är 75 gram har jag för mig. Brorsan och jag var ute en vecka med den. Då räckte en 450 grams biltema-gasflaska med marginal.

Vad är det för mat som ska lagas? :)
Eller är det bara vatten? ;)
Ben av det ena eller andra slaget till köket rekommenderas iaf..

lm6120op.jpg

lm7211pr.gif

235 gram för stella mot 90 för Crux (och typ 24 gram för plastbenen), en klart värd investering i bärandet om man ska värma annat än vatten :)

Timothy skrev:
> gastillsats till trangiat är grymt,

+1

Kan bara hålla med. Smidigt och praktiskt med Trangiakitet.
Allt får plats i kärlen. Visst det väger med än lättvikts-varinter. Men de är sällan så smidiga att packa i ryggan.
Det är skönt att ha med 2 kärl, "stekpanna" och kaffepanna. Sedan är vindskyddet som är inbyggt i trangiat oslagbart jämfört med folie som följer med vissa andra lätta varianter..

Som sagt, gas är smidigt då det bara är att öka och minska lågan lätt och stänga av den.
Så länge man inte vintercampar så funkar gas perfekt. Mycket energi förhållande till vikt.

Är det ingen mer än jag som lagar mat på sina kök? Verkar som alla bara kokar vatten och äter torrmat. Alla på denna sidan verkar ju vara vältränade, orkar ni då inte bära några extra gram tungt kök och ta med er annat än torrmat?! Jag kör en Primus ETA power. Bra förutom att det väldigt lätt bränner vid i mitten då lågan har mycket liten anläggningsyta mot kastrullen.

Fråga: bra med en liten hopfällbar brännare, men hur gör ni med kastrullerna då? och vindskydd?

Hej
Jag kör med primus eta power MF (multifuel varianten). Är riktigt nöjd med det, det gör väldigt mycket att ha med sig ett vindskydd när man sitter utanför tältet och lagar mat.

/Tobias

Bilagor

• primus_etapower_mf_f.jpg
    primus_etapower_mf_f.jpg
    18.2 KB · Besök: 143
ErikGbg9 skrev:
> Är det ingen mer än jag som lagar mat på sina
> kök? Verkar som alla bara kokar vatten och äter
> torrmat. Alla på denna sidan verkar ju vara
> vältränade, orkar ni då inte bära några extra
> gram tungt kök och ta med er annat än torrmat?!
> Jag kör en Primus ETA power. Bra förutom att det
> väldigt lätt bränner vid i mitten då lågan
> har mycket liten anläggningsyta mot kastrullen.
>

En smal låga gör ju köket olämpligt för matlagning enligt min mening. Samma problem har MSR PocketRocket, men när den följer med minimerar man ju ändå vikten och kör med frystorkat. Min Primus Gravity MF har en mycket bred låga och väldigt låg profil, vilket kör att kärlen hålls stabilt på det och därmed är det ett kök mycket väl lämpat för matlagning, speciellt som det också har hyfsad finjustering. Kastrullset finns väl 13 på dussinet. Själv har jag ett urval av Trangias kärl samt lite lättviktskärl att använda vid behov.

Tack för alla tips!
Sitter och kollar på brännare på ebay. Finns fina multi brännare för under 800.- ink frakt.
om man skulle testa en sådan? hmm. Såg även att det fanns primus kök, för ett billigare pris än här i sverige..ooo beslut .. :)

Vad är senaste rönen i denna fråga?

Jag sitter och funderar på n+1. Idag har vi ett Primus Pro, ombyggt till extern gasbehållare
DSC_0410.JPG

Vi funderar nu på att köpa ett nytt kök, eller rättare sagt en vattenkokare, för fjället. Den kommer att användas sommartid för att koka vatten till torrmat (två portioner) och kaffe. Så den behöver kunna koka ca 8 dl, och drivas av gasol.

Dessa verkar intressanta:

PRIMUS LITE XL (1L)
http://www.addnature.com/primus-lite-xl-457194.html

OPTIMUS ELEKTRA FE COOK SYSTEM (0,8L)
http://www.addnature.com/optimus-elektra-fe-cook-system-430482.html

MSR REACTOR 1.0 STOVE SYSTEM (1L)
http://www.addnature.com/msr-reactor-10-446607.html

Någon som har erfarenhet av dessa, eller andra tips?

Lite allmänt svammel... Camping i Sverige (Europa) -> bra med gaskök, man kan köpa och ta med gasbehållare i förväg. Enkelt att hantera, lättare att laga käk när man kan justera effekten.

Gaskök kan påverkas vind, blåser det som fan så behöver man vindskydd. Men det är ovanligt för det mesta, och är man på kalfjellet i storm så kan man alltid sätta upp tältet och laga käk i absiden, eller lägga något ivägen! ---> Dvs, nästan alla special gaskök-brännar-lösningar är onödiga, och bara marknadsförning.

Så köp den enklaste och billigaste gasbrännaren!

Vinter, hög höjd, eller länder där man inte kan få tag på gasbehållare är en annan sak, multifuel, bensin, fotogen, osv ....

Jag har ett MSR Reactor och kan bara uttala mig om det.

Som vattenkokare är den fenomenal. Jag har aldrig misslyckats med att få fart på härket och den kokar vatten i ett nafs. Huruvida den är bättre eller sämre än någon annan har jag ingen susning om. Gött också att packa ihop allting i kokkärlet inklusive en disktrasa samt eldstål.

fhloston sa:

Jag har ovanstående, om än köpt varje del för sig. Kastrullsetet är mycket bra och även vindskyddet gör skillnad. Mycket snabbt och effektivt och jag har nog kört igenom 10-15 st 230-gramstuber vid det här laget utan problem. Jag har även lagat lite mat i mitt, stekt kött och pinnbröd i den väldigt lilla "stekpannan" och annat. Men gaslågan är inte helt lätt att finlira med så det är inte optimalt. Väldigt litet och lätt. Det är också tyst ihoppackat då skramlande kök kan förstöra vilken tur som helst. Det låter dock en del när man kör det, som de flesta gasbrännare.

Kan varmt rekommendera det.

Komplettera med denna så kan man nästan alltid få det stabilt tycker jag.
https://www.optimusstoves.com/en/de/82-8018910-optimus-canister-stand

Resistent sa:
fhloston sa:

Jag har ovanstående, om än köpt varje del för sig. Kastrullsetet är mycket bra och även vindskyddet gör skillnad. Mycket snabbt och effektivt och jag har nog kört igenom 10-15 st 230-gramstuber vid det här laget utan problem. Jag har även lagat lite mat i mitt, stekt kött och pinnbröd i den väldigt lilla "stekpannan" och annat. Men gaslågan är inte helt lätt att finlira med så det är inte optimalt. Väldigt litet och lätt. Det är också tyst ihoppackat då skramlande kök kan förstöra vilken tur som helst. Det låter dock en del när man kör det, som de flesta gasbrännare.

Kan varmt rekommendera det.

Komplettera med denna så kan man nästan alltid få det stabilt tycker jag.
https://www.optimusstoves.com/en/de/82-8018910-optimus-canister-stand

Även jag har ovanstående kit, kombinerat med stödbenen (som jag antar att länken går till). Jag har det som komplement till Trangiat för turer när jag bara vill koka vatten eller värma typ soppa. NAckdelen är att grytan är smal och hög vilket gör att värmen sprider sig lite dåligt och gärna bränner maten i botten. Jag använder det även som nödkök vid stugturer.

Men för vattenkokning är det väldigt bra.

Jag har även använt en Jetboil vid en vintertur. Det gick att koka vatten med ner till -20° sen blev sket sig gasen.

Konceptet är iaf rätt, jag har kört med Jetboil och torrmat för lättviktsvandring och det funkar toppen. Vid paddling och annat när man vill laga mat på riktigt kör vi med gas-trangia och det funkar också toppen. Går att värma soppor och sånt i också men då får man nog dra ner lite på lågan.

Har noll koll på de prylar du listar tyvärr, nöjd med mitt gamla jetboilkök :)

Jag har ett trangia gas kök som jag är väldigt nöjd med, mina föräldrar kör multifuel varianten som dom är mkt nöjd med.
Jag köpte min direkt i trangia verkstan, dom kallar det andra sorteringen men det är samma saker som dom som säljs. Så då kan man få det bra mkt billigare, passa på om du ska till Åre. Fabriken ligger i trångsviken.

Cyklopat sa:

Det är ju FireMaple, kinesiskt företag med riktigt lätta grejor i sortimentet. Riktigt prisvärt även om pietzon krånglar lite på mitt ena kök. Jag har en hel det Primus/Optimus/MSR osv att jämföra med. Jag håller också med om att SOTO gör fina kök men har hört att de ofta lidit av kvalitetsproblem...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp