[OT] Bra chef?

GuessWho

Ny medlem
[OT] Bra chef?
Körde firmabil. Skulle in och lämna bilen när arbetsdagen började gå mot sitt slut.
Kom på en sträcka med två filer och i samma fil som mig längre fram var det en bil som rullade sakta och bromsade till.
Jag började bromsa, men bara hasade. Kom bilar i filen bredvid också.
Sen när jag var ännu närmare bilen framför så var det ingen bredvid så då försökte jag väja men vänster fram klippte höger bak på bilen framför.

Efter pratat med han vars bil jag kört på och han ringt till försäkringsbolaget så ringde jag chefen.
Som undrade hur det hade gått med vår bil och vad det kommer att kosta.
Att fråga hur det hade gått med mig verkade inte relevant.
Han frågade hur det gått till...
Han mer eller mindre skrek "HÅLL AVSTÅNDET"

Jaha... bortsett från den "trevliga tonen" <ironi> så hur långt avstånd ska man hålla då?
Skulle friktionen vara absolut noll skulle man kunna börja bromsa en kilometer från en bil eller något fast objekt och ändå åka in i det.
Nu var naturligtvis inte friktionen absolut noll och avståndet var inte en kilometer.
Men det är skillnad på halt och halt. Det var någon blixthalka som var väldigt väldigt väldigt hal.
Dessutom var det i nedförsbacke vilket inte hjälper till om man vill stanna och det är så halt.
Hastigheten var låg och jag låg inte nära när jag började bromsa.
Men om man bara halkar o halkar o halkar så ...

Hur många billängder brukar ni hålla till framförvarande bil på 30-40 vägar vintertid ?

Tycker ni att det är bra chefande att bara bry sig om vad det kommer kosta om en anställd är med om en olycka?

Han vars bil jag körde på var lugnare och verkade bry sig mer om hur det hade gått med mig, trotts att det inte är någon jag känner sen tidigare.

[OT] Bra chef?
Jag brukar försöka maximera avstånd i alla lägen. Och sänka farten, ibland mycket långt under både skyltat och trafikrytm. Om jag anser att väglaget eller andra förhållanden kräver det. Många kör förbaskat huvudlöst. Ofta när jag åker med andra ser jag att de nästan undantagslöst kör alldeles för nära framförvarande fordon. Jag tror det är bristande fysikundervisning i skolan som är boven.

Jag brukar också ofta provbromsa om jag är fundersam på väglaget, om det är fritt bakom.

[OT] Bra chef?
Alla chefer som skriker borde byta jobb.
Om de dessutom skriker på nån som gjort en felbedömning och kunnat skada sig skall inte jobba alls. Med nåt.

Vad chefen skulle gjort var att fråga hur du mår, sen hur det gick till och sedan tillsammans med dig göra vad som kan göras för att minimera risken att det händer igen.
Lärdomen vad blixthalka är har du redan fått... Chefen kan bidra med att hjälpa dig se riskbedömningar annorlunda, han kan jobba med dina förutsättningar att minska stress om det nu skulle kunna ha bidragit t.ex.
Det finns nog massor att göra men den viktigaste biten missade chefen: att stötta dig.

[OT] Bra chef?
Hur är däcken på bilen om det bromsar så dåligt?
Sen har han rätt , du ska inte hålla högre fart än att du kan stanna för ett hinder på vägen.
Det är ditt ansvar som förare att köra säkert.

Men han behöver inte vara dum för det.

[OT] Bra chef?
Tomas m sa:

Dubbfria vinterdäck.
Vi har däckhotell och byte och de brukar säga till om det är dåligt mönsterdjup.

ForesterGuy sa:
Så nu går du till företagshälsovården och säjer att du har ont i nacken, misstänkt whiplashskada...

Tack för tipset.
Känner mig lite stel i nacken. Får se hur det känns imorgon.

Tack till er som har skrivit stöttning, tips o dyl.

[OT] Bra chef?
Ett företag som jag arbetade på förut hade inarbetade rutiner för att sparka folk som var med om trafikolyckor, oavsett vållande eller ej. Sjukare företag hade jag dittills inte stött på, ja sade adjö efter 3 månader. Bara att dra på en gång om du känner samma osundhet ifrån företagsledningen.

Angående avståndet, du kan nästan aldrig ha för stort avstånd till framförvarande bil men ja brukar säga som en långtradare emellan.
Nackdelen är att folk flyger in emellan men den får man ta bara. Tycker du att folk ligger för dig i baken så tänd alltid några varningsblinkers elr blinka höger o sen vänster så kanske den där bak tänker om.

Hoppas att du reder dig bra med nacken.

[OT] Bra chef?
Var det odubbade däck på bilen? Det är just när det är blixthalka / svartis som de är läskiga. Har inte varit med om någon incident men väl fått rätt hög puls när jag behövt sänka farten på motorväg och det bara gliiiiiider. Tack vare väldigt väl tilltaget avstånd så blev det inga stora marginaler. Och avståndet väljer man ju inte alltid själv som sagt.

tomcaten sa:
Tycker du att folk ligger för dig i baken så tänd alltid några varningsblinkers elr blinka höger o sen vänster så kanske den där bak tänker om.

Så gjorde jag en gång och höll på att bli ihjälkörd av pundaren bakom (fördomar, ok, men det var en gammal Ford Granada som dessutom skulle köra av på nästa avfart.. Där pekade han glatt finger åt mig.)

tomcaten sa:
Hoppas att du reder dig bra med nacken.

+1
Och chefen.. :-P

[OT] Bra chef?
GuessWho sa:
Tomas m sa:

Dubbfria vinterdäck.
Vi har däckhotell och byte och de brukar säga till om det är dåligt mönsterdjup.

ForesterGuy sa:
Så nu går du till företagshälsovården och säjer att du har ont i nacken, misstänkt whiplashskada...

Tack för tipset.

Grattis till veckans dumhet och du tror och vissa andra i tråden att du får ut något på försäkringen då du är vållande.
Dom kommer att resonera så här håller man inte avstånd och med en halkkonfisidient på ca 0.25 det kan dom få fram vid Trafikverket .
Och var glad i stället du har inte åkt dit för vårdslöshet i trafik.

[OT] Bra chef?
sdx sa:
GuessWho sa:
Tomas m sa:

Dubbfria vinterdäck.

ForesterGuy sa:

Tack för tipset.

Grattis till veckans dumhet och du tror och vissa andra i tråden att du får ut något på försäkringen då du är vållande.
Dom kommer att resonera så här håller man inte avstånd och med en halkkonfisidient på ca 0.25 det kan dom få fram vid Trafikverket .

Försäkring fungerar även för vållande.

[OT] Bra chef?
geologen sa:
Jag brukar försöka maximera avstånd i alla lägen. Och sänka farten, ibland mycket långt under både skyltat och trafikrytm. Om jag anser att väglaget eller andra förhållanden kräver det. Många kör förbaskat huvudlöst. Ofta när jag åker med andra ser jag att de nästan undantagslöst kör alldeles för nära framförvarande fordon. Jag tror det är bristande fysikundervisning i skolan som är boven.

Jag brukar också ofta provbromsa om jag är fundersam på väglaget, om det är fritt bakom.
Det där maximerandet av avståndet lär nog ske under några ospecificerade bivillkor, annars lär du köra på ett väldigt konstigt sätt. Bortsett från att det inte är helt glasklart vad ett maximerande av avståndet i detta fall skulle innebära skulle jag säga att du snarare försöker hålla väldigt god marginal.

I sakfrågan är det i mitt tycke enda rimliga att var och en är ansvarig att hålla tillräckligt avstånd till framförvarande för att hinna bromsa, åtminstone så länge framförvarande inte precis kört om och gått in nära framför. Att då göra en kraftig inbromsning vore förstås knasigt.

Sen lär ju som sagts knappast något bli bättre av att chefen skäller om man gör ett misstag en gång. Skulle det vara återkommande kan jag möjligen ha förståelse för att man kan bli sur.

[OT] Bra chef?
Typiskt läge när jag iaf skulle byta chef.

En chef skall primärt jobba för att du/övriga i organisationen skall prestera så bra som möjligt.

I sista hand skall hen bedöma din körförmåga, om det inte är vanligt förekommande att krocka eller begå trafikbrott....

[OT] Bra chef?
sdx sa:
GuessWho sa:
Tomas m sa:

Dubbfria vinterdäck.

ForesterGuy sa:

Tack för tipset.

Jag googlade halkkonfisidient. Och fick en enda träff på hela google. Grattis du har uppfunnit ett nytt ord!
För övrigt anser jag att alla dubbfria vinterdäck borde förstöras.

[OT] Bra chef?
jomper sa:
Var det odubbade däck på bilen? Det är just när det är blixthalka / svartis som de är läskiga. Har inte varit med om någon incident men väl fått rätt hög puls när jag behövt sänka farten på motorväg och det bara gliiiiiider.
Och just det är anledningen till att jag aldrig nånsin skulle få för mig att sätta annat än dubbade vinterdäck på bilen. Det spelar ingen roll hur bra de är på alla andra underlag, när det finns ett underlag de är fullständigt livsfarliga på. Visst, det är ytterst sällan det väglaget råder, men det räcker med en gång för att köra ihjäl sig. Hade jag inte haft dubbdäck den gången jag råkade ut för det på en motorvägsavfart hade jag nog inte suttit här idag.

[OT] Bra chef?
Jobbar du på Postnord? ;)

Tyvärr är man i princip alltid vållande om man kör på nån bakifrån, men chefens reaktion verkar väldigt oprofessionell.

Antingen ska man ha väääldigt lång framförhållning eller så så man ligga extremt nära, då hinner skillnaden i fart inte bli så stor att det blir några större bucklor, tänk tågvagnar. ;)

Som många skriver här, det är tyvärr regel än undantag att man får en vägigel i arslet som ska ligga bara nån meter bakom en, inte för att de ska köra om men för att de verkar vara så otrygga med att åka själv i en bil så att de måste hålla en sällskap! Vissa idioter ska prompt ligga bakom fast man försöker bli av med dom, hjälper inte att försöka åka ifrån, bromsar man in farten för att de ska komma förbi säkert så ligger de ändå kvar bakom, jag fattar inte varför man inte kan hålla avstånd!!!

[OT] Bra chef?
ooms sa:
jomper sa:
Var det odubbade däck på bilen? Det är just när det är blixthalka / svartis som de är läskiga. Har inte varit med om någon incident men väl fått rätt hög puls när jag behövt sänka farten på motorväg och det bara gliiiiiider.
Och just det är anledningen till att jag aldrig nånsin skulle få för mig att sätta annat än dubbade vinterdäck på bilen. Det spelar ingen roll hur bra de är på alla andra underlag, när det finns ett underlag de är fullständigt livsfarliga på. Visst, det är ytterst sällan det väglaget råder, men det räcker med en gång för att köra ihjäl sig. Hade jag inte haft dubbdäck den gången jag råkade ut för det på en motorvägsavfart hade jag nog inte suttit här idag.

Som att använda bilbälte, extremt sällan de flesta behöver det men när det väl behövs är det ganska bra.

[OT] Bra chef?
.[/quote]
Och var glad i stället du har inte åkt dit för vårdslöshet i trafik.[/quote]

Ska man vara otrevlig på ett forum bör man arbeta med sin svenska.

[OT] Bra chef?
Jimel sa:
ooms sa:
jomper sa:

Som att använda bilbälte, extremt sällan de flesta behöver det men när det väl behövs är det ganska bra.

Och jag tänker tvärtom, kör alltid odubbade vinterdäck.

En typisk Göteborgsvinter är 95% barmark och möjligen blött. Optimalt då är ett typ ”europeiskt vinterdäck” som är anpassat för det väglaget. För då kör alla ändå som om det vore högsommar. Jag har själv med blotta förskräckelsen undvikit en olycka - bilen _bakom_mig körde in i bilen _framför_ mig och dubbarna bara kasade hjälplöst mot asfalten när den passerade förbi. Jag hann flytta mig åt höger innan....

Svart-is brukar jag bara råka ut för nån gång varje år. Det kan vara riktigt läskigt såklart. Men oftast finns det en tunn grussträng nära vägkanten som man kan använda.

En inte helt enkel effekt är också att de som kör dubbat river upp isen vilket gagnar de som kör odubbat.

Men bodde jag ... säg i Östersund eller norr om skulle dubbat vara en 100% självklarhet.

[OT] Bra chef?
staine sa:
sdx sa:
GuessWho sa:
Tomas m sa:

Dubbfria vinterdäck.

ForesterGuy sa:

Tack för tipset.

Jag googlade halkkonfisidient. Och fick en enda träff på hela google. Grattis du har uppfunnit ett nytt ord!
För övrigt anser jag att alla dubbfria vinterdäck borde förstöras.
Goggle är inte alla gånger ens vän när det gäller men det skulle vara friktionstal beroende på vilken vägstandard den berörda vägen har. Och vilka åtgärds tider som finns för halkbekämpning på den berörda vägen.
Sen är postnord ett avslutat kappitel.

[OT] Bra chef?
Chefer med sådan usel syn på sin personal ska man hålla sig borta ifrån! Jag ogillar starkt den företagskultur som nu börjar byggas upp med att alla människor bara är ett anställningsnummer.

Hade själv en sån chef förut men bad honom dra åt ***. Nu har jag tur att jag jobbar i en bransch som skriker efter utbildad personal vilket gjorde att jag ett nytt jobb dagen efter.

I dagsläget sitter jag som chef och skulle aldrig få för mig att skrika på någon som precis har varit med om en olycka vare sig personen är vållande eller ej!

[OT] Bra chef?
Tompa08 sa:
Chefer med sådan usel syn på sin personal ska man hålla sig borta ifrån! Jag ogillar starkt den företagskultur som nu börjar byggas upp med att alla människor bara är ett anställningsnummer.

Hade själv en sån chef förut men bad honom dra åt ***. Nu har jag tur att jag jobbar i en bransch som skriker efter utbildad personal vilket gjorde att jag ett nytt jobb dagen efter.

I dagsläget sitter jag som chef och skulle aldrig få för mig att skrika på någon som precis har varit med om en olycka vare sig personen är vållande eller ej!
Det är ingen ny grej det där med att bara vara ett nummer. Vi har i Sverige varit hyfsat förskonade från det I vissa branscher bara. På många andra ställen är taylorismen fortfarande stark

[OT] Bra chef?
sdx sa:

Grattis till veckans fria fantasi när du lyckas tolka in att TS och vissa andra i tråden tror att hen skall få ut något på försäkringen.

[OT] Bra chef?
Gubbcyklist sa:
sdx sa:

Ska man vara otrevlig på ett forum bör man arbeta med sin svenska.

Ska man citera på ett forum bör man lära sig citeringsfunktionen.

[OT] Bra chef?
sdx sa:
Goggle är inte alla gånger ens vän när det gäller men det skulle vara friktionstal beroende på vilken vägstandard den berörda vägen har.
Men när det gäller cykling i kraftigt snöglopp så är goggles ganska bra.
Eller som Stig Strand brukar säga: -Det funkar för mig!

[OT] Bra chef?
Häromdagen låg jag på E4 södergående längst till höger av tre filer, snart kom en påfartsväg/fil så jag lägger mig i mittenfilen.

Då kommer den som har tålamodet som en 8-åring bakom ratten, gasar om mig på höger sida(orsakar förvirring för de som ska på E4) sedan lägger han ut sig i filen framför mig.

Skjuter av några härliga hellysen, personen framför står på bromsen för markera något ja inte vet åtminstone att han inte känns vid kritiken, avslutar med ett sista hellyse men Yes tänker jag ironiskt som bara den för de bilister som finns därute.

[OT] Bra chef?
Oskar sa:
sdx sa:

Grattis till veckans fria fantasi när du lyckas tolka in att TS och vissa andra i tråden tror att hen skall få ut något påse försäkringen.
Det är hans chef som får ut på försäkringen då bilen är en firma bil.
Sen får man väl hopps att det finns
Arbetskadeförsäkring då det troligen kommer att klassas som en sådan.

[OT] Bra chef?
Gubbcyklist sa:
Och var glad i stället du har inte åkt dit för vårdslöshet i trafik.[/quote]

Ska man vara otrevlig på ett forum bör man arbeta med sin svenska.[/quote]
Tydligen är sanningen svår för många att ta åt sig.

[OT] Bra chef?
tomcaten sa:
Häromdagen låg jag på E4 södergående längst till höger av tre filer, snart kom en påfartsväg/fil så jag lägger mig i mittenfilen.

Då kommer den som har tålamodet som en 8-åring bakom ratten, gasar om mig på höger sida(orsakar förvirring för de som ska på E4) sedan lägger han ut sig i filen framför mig.
Två fel gör inte ett rätt, men
Bytte du alltså till mittfilen precis framför en upphinnande bil,
trots att det inte fanns någon trafik som kom på påfarten?

/Håkan

[OT] Bra chef?
GuessWho sa:
Efter pratat med han vars bil jag kört på och han ringt till försäkringsbolaget så ringde jag chefen.
Som undrade hur det hade gått med vår bil och vad det kommer att kosta.
Vi får hoppas att det inte händer igen, men om det händer så är din replik "Frågar du mig det? Du borde ha bättre koll än mig på vad självrisken ligger på"

[OT] Bra chef?
Den här tråden får mej att tänka på när jag stod jämte en chef som tog emot ett samtal från en kollega som råkat sladda in i en sophög. Det lät så här:
Jaha, jaha, det har jag aldrig råkat ut för själv men men jaha padam padam jaha jaha hejdå.

[OT] Bra chef?
Enda gången jag krockat med arbetsgivarens bil (taxi) var när jag för säkerhets skull dammade in i en annan bil bakifrån ahem lalala.
Aningen pinigt. Men chefen flinade bara och börja fylla i blanketter. Han var van :)

[OT] Bra chef?
Rattnalle sa:
Tompa08 sa:

Det är ingen ny grej det där med att bara vara ett nummer. Vi har i Sverige varit hyfsat förskonade från det I vissa branscher bara. På många andra ställen är taylorismen fortfarande stark

Anställningsnummer?
Lyx.

Det hett Resurs idag. Med resursnummer. I likhet med datorn, kontorsstolen, borrmaskinen och lagerhyllan.

[OT] Bra chef?
Pfaff sa:
Rattnalle sa:
Tompa08 sa:

Anställningsnummer?
Lyx.

Det hett Resurs idag. Med resursnummer. I likhet med datorn, kontorsstolen, borrmaskinen och lagerhyllan.
Det heter ju redan HR så varför inte.

[OT] Bra chef?
Pfaff sa:
Rattnalle sa:
Tompa08 sa:

Anställningsnummer?
Lyx.

Anställningsnummer avskaffade man på 80-talet. Numer benämns man endast med siffror som anger ens resultat.

[OT] Bra chef?
Cannondale jekyl 1000 sa:
Pfaff sa:
Rattnalle sa:
Tompa08 sa:

Anställningsnummer?
Lyx.

Anställningsnummer avskaffade man på 80-talet. Numer benämns man endast med siffror som anger ens resultat.

Nej.
Sist in, först ut.

[OT] Bra chef?
Konkret sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Pfaff sa:
Rattnalle sa:
Tompa08 sa:

Anställningsnummer?
Lyx.

Nej.
Sist in, först ut.
Nej.
Minusresultat=ut.

[OT] Bra chef?
säg att du körde i 30, det är drygt 8 m/s, 3 sekunder avstånd, så 25-28 meter är väl det som ska hållas. Vem av alla här håller det avståndet i en 30 zon? Sluta sitta på höga hästar och vara arslen.
Jag försäker hålla avstånd, men håller jag sånt avstånd, i 30 zon, jag kör mc, så slutar det med pissiga omkörningar av stressade bilister. Så, det går inte ju inte. I praktiken kör de flesta med 1.5 sekunders avstånd, max 2, i trafik i fart. Inte ensam på en öde väg.
Sen finns det ju kräk som vill gnugga kofångare i fart, men TS är inte en av dem. Han verkar som folk mest.

Sen är det ju så att det kan ha varit mindre halt på andra ställen, sen knashalt där olyckan hände, det är grymt lätt att bli överraskad av.

[OT] Bra chef?
Stervelo sa:
säg att du körde i 30, det är drygt 8 m/s, 3 sekunder avstånd, så 25-28 meter är väl det som ska hållas. Vem av alla här håller det avståndet i en 30 zon? Sluta sitta på höga hästar och vara arslen.
Jag försäker hålla avstånd, men håller jag sånt avstånd, i 30 zon, jag kör mc, så slutar det med pissiga omkörningar av stressade bilister. Så, det går inte ju inte. I praktiken kör de flesta med 1.5 sekunders avstånd, max 2, i trafik i fart. Inte ensam på en öde väg.
Sen finns det ju kräk som vill gnugga kofångare i fart, men TS är inte en av dem. Han verkar som folk mest.

Sen är det ju så att det kan ha varit mindre halt på andra ställen, sen knashalt där olyckan hände, det är grymt lätt att bli överraskad av.

Betyder ju i och för sig inte att det är rätt bara för att alla gör det :-)

när man håller avstånd på motorväg i hög fart och håller de avstånd man ska brukar det ju för övrigt bara innebära att man bjuder in andra bilar att trycka sig in imellan. Blir massa bromsande då.

[OT] Bra chef?
Jensen sa:
Stervelo sa:

Betyder ju i och för sig inte att det är rätt bara för att alla gör det :-)

när man håller avstånd på motorväg i hög fart och håller de avstånd man ska brukar det ju för övrigt bara innebära att man bjuder in andra bilar att trycka sig in imellan. Blir massa bromsande då.

Nä, det är inte bra, självklart, men när det i princip inte ens går att köra med de avstånden i trafik, plus att vi inte har en aning om hur halt det var, säg att bilen framför hade dubb, TS har dubbfritt, många med dubbfritt har bromsat där, det blir spegelblank is av det, så är det lite drygt att hudflänga TS.

[OT] Bra chef?
sdx sa:
Oskar sa:
sdx sa:

Grattis till veckans fria fantasi när du lyckas tolka in att TS och vissa andra i tråden tror att hen skall få ut något påse försäkringen.
Det är hans chef som får ut på försäkringen då bilen är en firma bil.
Sen får man väl hopps att det finns
Arbetskadeförsäkring då det troligen kommer att klassas som en sådan.

Hehe, nädå, det är allt trafikförsäkringen som täcker det. Sen möjligtvis även ev arbetsskadeförsäkring, annars står arbetsgivaren själv för fiolerna. Du tror väl inte att frånvaron av en försäkring innebär ett allmänt ansvarsfriskskrivande ?

Tillbaka
Topp