OT Bra ljudbok för pendling? Eller podcast?

castrello

Aktiv medlem
Hej alla,

senaste vinter plöjde jag igenom Stieg Larssons böcker när jag pendlade till jobbet. Tips på bra ljudböcker alltså. Gärna på svenska, men engelska funkar nog också.

Eller någon bra podcast... har hört allt av och med Gervais och finns det något i samma stil vore de nice...

Jag gav upp och lyssnade igenom gervais igen.

På DN.se kunde man tanka hem bl a "Aldrig fucka upp" förra veckan. Det blir drygt 20 timmar, dvs några veckors pendling.

Man kan passa på att ladda ner sommarpratarna från sr.se också, första 30 dagarna ligger de uppe komplett med musik. Det finns även en hel del P1 och P3 Dokumentär, de brukar jag lyssna på ibland när jag cyklar till jobbet.

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag gav upp och lyssnade igenom gervais igen.

Om jag lyssnade på Gervais när jag pendlade skulle jag aldrig komma i tid till jobbet.

Jag har nyligen plöjt igenom samtliga Jan Guillou´s ljudböcker Thomas Bolme är grum som uppläsare. Den som läser gör allt för om det ska vara lyssningsbart eller inte..

katarina ewerlöf läser in läckbergs böcker. hon måste väl vara en av dom bättre som läser in ljudböcker.
Har precis lyssnat klart på sjöjungfrun under pendlandet till jobbet

Kan verkligen rekommendera P3´s dokumentärer som du kan ladda ner i mp3 format.
Riktigt bra och intressant!

Noxter skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har nyligen plöjt igenom samtliga Jan
> Guillou´s ljudböcker Thomas Bolme är grum som
> uppläsare. Den som läser gör allt för om det
> ska vara lyssningsbart eller inte..

ja hörde nyss klart på arn, riktigt bra. har ju dock inte läst boken,men det är ju en förutsättning för att höra ljudboken, i alla fall som jag ser det.

Det mesta på sveriges radio är lyssningsvärt, särskilt programmen på p1, spanarna, plånboken, stil, konflikt, för att nämna några så här på måfå.

Vad det gäller ljudböcker så om man vill ha något lättsmält så kan man ju kolla in arto paasilinnas böcker, påminner lite om "populärmusik från vittula" i stilen.

Har inte hunnit lyssna igenom den här än, men den finns med på listan Mansförtryck och kvinnovälde - Pär Ström, finns att ladda hem gratis här - http://www.dnv.se/indexmansfortryck.asp

Missa inte suveräna tedtalks. Finsn hur mycket intressanta föreläsningar som helst. De flesta fungerar att "bara" lyssna på, men några använder bilder som förklaringar somman behöver kunan se.

Annars så rekommenderas även The Teaching Company.

Skall precis börja med Fredrik Härens "Idébok"

ja, Sveriges Radio är kanon, och ted talks är fantastiska. här några ytterligare förslag (googla för att hitta):

the sound of young america
this american life
Fresh Air (NPR)
mondays.pwop.com
hanselminutes
ritmo latino
the sounds in my head
radio macondo
that's what she said (om amerikanska The Office)

/jvb

Guillous böcker är ganska lättlyssnade när man pendlar. Spelar ingen större roll om det brusar lite för mycket emellanåt...

Tillbaka
Topp