[OT] Bra Mazda mekaniker i Sthlms området?

da PEF

Aktiv medlem
Min bil är sjuk.
Eftersom att cyklister ju är den bästa sortens medborgare, så är det ju en sådan man vill anlita då ens bil är ledsen. Finns det någon cyklist här som får sitt levebröd genom att utföra reparationer på Mazdor?
//Patrik

Torvalla bil är auktoriserad mazda men det är ganska nytt för dom så om dom är duktigare än "Benke i garaget" är jag osäker på.. men å andra sidan så har dom supporten från mazda. Vad ska göras på bilen?

Tror att en abs givare är paj, det lyser massa lampor i instrumentbrädan ;)Så det behövs kopplas in nån special mojäng som kan tala om vad som är trasigt.
//P

Jag är mest grinig på Torvalla för att de varit löjligt sega med min bil och bara återkommer 1 gång av 5 ungefär när de lovar att ringa tillbaka.

ABS-givare är inte så himla kluriga att felsöka själv för övrigt om man har en ohmmeter. Byta brukar inte vara något stort problem heller.

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> ABS-givare är inte så himla kluriga att felsöka
> själv för övrigt om man har en ohmmeter. Byta
> brukar inte vara något stort problem heller.

Det finns två olika typer av sensorer, aktiv och passiv. Den passiva går att mäta med ohmmätare eller voltmätare som Jomper säger, isär med kontaktstycket som ofta sitter nånstans i närheten av hjulet, på med ohmmätare och jämför värdena mellan hjulen. Kopplar på en voltmätare så ska en passiv givare ge ca 5v om rotationen på hjulet motsvarar ca 20km/h.

En aktiv givare är lite knepigare, enda sättet att mäta upp den är med oscilloskop. Koppar du på voltmätare på en aktiv så har jag för mig att den går sönder.

Mitt tips är att lämna till nån verkstad som kan plocka ut felkoderna till dig.

Tillbaka
Topp