[OT] Bra och gärna prisvärd spray-impregnering för Gore-Tex

Octagon

Aktiv medlem
Undrar om någon har tips på bra och prisvärd spray-impregnering för Gore-Tex? Min 20 år gamla slitna Arcteryx Alpha SV är visserligen förpassad till skogsjacka och fatbike i ösregn-jacka, men det är ändå trevligt om den inte suger åt sig som en disktrasa. Det enda som verkar fungera är att spraya på minst 1/2 flaska Granges och, gnida in det ordentligt och sen köra i torkskåp. Men det kostar 150-200 kr för en liten 275 ml flaska. Nikwax funkar inte på denna jackan, av nån anledning.

Senast ändrad:
Luzen sa:
Stryka har du förstås provat?
Och torktumla?
Japp, efter impregnering. Men jag har torkskåp så jag brukar använda det, den nya tumlaren är sån där miljövänlig sort som inte blir så varm.
Efter 20 år finns inte så mycket inbyggd dwr-impregnering att väcka upp med värme, men även den man sprayar på behöver det. Just denna jackan har alltid varit svår att impregnera och Granges är så dyrt.

Decathlon har billig impregneringsspray och bra tryck i flaskan samt bra spridning på munstycket.

Octagon sa:
Undrar om någon har tips på bra och prisvärd spray-impregnering för Gore-Tex? Min 20 år gamla slitna Arcteryx Alpha SV är visserligen förpassad till skogsjacka och fatbike i ösregn-jacka, men det är ändå trevligt om den inte suger åt sig som en disktrasa. Det enda som verkar fungera är att spraya på minst 1/2 flaska Granges och, gnida in det ordentligt och sen köra i torkskåp. Men det kostar 150-200 kr för en liten 275 ml flaska. Nikwax funkar inte på denna jackan, av nån anledning.

Använder du rätt nikwax-produkt då? Ska vara tx.direct. Använt det nu i höst på ett par plagg och tycker det verkar bra, behöver inte uppvärmning efter tvätt och så. Är lite skeptisk till hållbarheten men det får tiden visa.

Salabaladala sa:
Använder du rätt nikwax-produkt då? Ska vara tx.direct. Använt det nu i höst på ett par plagg och tycker det verkar bra, behöver inte uppvärmning efter tvätt och så. Är lite skeptisk till hållbarheten men det får tiden visa.
Japp TX direct. Wash in funkar inte alls, gör ingen skillnad. Spray är funkar bara dåligt. Det har med jackan att göra, jag har haft 4 Gore-Tex jackor, 3 salopett-byxor och diverse andra tex-plagg (E-Vent mm). Till och med min lila och ljusblå Berghaus Extrem från 90-talet, när Gore-Tex var något som bara friluftsmänniskor hade, tar fortfarande åt sig impregnering. Nikwax funkar på alla utom denna Alpha SV. Bra jacka i övrigt, i stort sett oförstörbar.

Svarar som jag brukar i trådar som dessa :)
Kör Imprenex, finns på ICA så man måste inte åka till en sportbutik även om det på vissa.

Har ingen aning om det kommer att funka för dig men det finns tvättimpregnering samt spray (pump och aerosol). Jag kör tvätten 1-2 ggr/år betroende på hur ofta jag tvättar plaggen och förstärker jag med spray på utsatta delar. När jag inte är lika seriös kör jag sporttvätt och sen kör jag pumpspray.

att badda in goretex i vax eller annan guck, och sedan hoppas på att porerna i membranet skall funka bra för att släppa igenom vattenånga från svett, är antagligen inte funkis.

snarare borde membranet hållas så rent som möjligt. det är hydrofobt och bra helt på egen hand. eventuell impregnering skulle jag applicera på yttertygets utsida.

men man har väl goretex för att slippa dylika kemikalier.

(ot,ot) en udda goretexjacka jag äger är i kashmir-ull.

kais01 sa:
att badda in goretex i vax eller annan guck, och sedan hoppas på att porerna i membranet skall funka bra för att släppa igenom vattenånga från svett, är antagligen inte funkis.

snarare borde membranet hållas så rent som möjligt. det är hydrofobt och bra helt på egen hand. eventuell impregnering skulle jag applicera på yttertygets utsida.

men man har väl goretex för att slippa dylika kemikalier.

(ot,ot) en udda goretexjacka jag äger är i kashmir-ull.

Vattenavstötande behandlingen behöver göras om när den inte längre aktiveras av värmen från antingen strykning eller torktumling.

Tex-impregnering, kortversion:

Membranjackor har ett yttertyg som skyddar mot nötning och har fin färg. Detta är laminerat mot ett membran, t.ex Gore-Tex. Fukten går från den sidan av membranet som är mest varmt och fuktigt till den torrare. Om yttertyget blir helt dyngsurt så fungerar mebranet väldigt dåligt, det blir vanligen helt nästan helt tätt med en oskön känsla av plastpåse, i vissa fall (vamt väder) pressas vattenånga in i plagget.

För att hindra eller i vart fall fördröja att tyget blir blöt impregneras tyget. Impregneringen är alltså inte det som gör ett membranplagg vattentätt, utan den bara hindrar att yttertyget blir dyngsurt, samt skyddar i viss mån mot smuts. Nya kläder har en dunderimpregnering "Durable Water Repellent", DWR, som sitter de första tvättarna, man brukar kunna väcka upp den med värme efter tvätt.

När DWR har gett upp så får man försöka spraya på tex-impregnering själv. Det är alltså inte samma sorts impregnering som för tält och ryggsäckar där meningen är att det ska bli tätt. Om tex-plagget läcker hjälper det inte att impregnera, en trasig söm kan man limma, men läcker stora områden är det bara att kassera.

Jag har personligen aldrig lyckats slita ut dwr-behandlingen före resten av jackan eller innan den börjar läcka. Men det kanske går om man köper en riktigt slitstark finare jacka än jag gjort.

hallå pajas, teflon är ett inert och kraftigt vattenavstötande material, och goretex är ett teflonmebran som skummats så det bildas hål i det. det lär varken aktiveras eller göras om av kroppsvärme eller strykning med en temperatur som inte samtidigt förstör det bärande tyget.

men det är värt att hålla rent.

om man sedan kompletterar plagget med en yttre behandling av yttertyget kan man välja att underhålla den.

att äventyra genomsläppet av vattenånga i sin goretex genom att tvätta den i vax eller andra medel som fyller porerna i membranet hävdar jag är en sopig ide.

Snälla nån. Om man hade lyckats ta på vax på bara yttertyget hade det kanske fungerat, men risken (100% risk?) är att vaxet når membranet, då blir den ju tät som galon.

Den är fortfarande tät, men när det regnar suger yttertyget upp vatten som en disktrasa, och med wettextrasa-utsida fungerar "andningen" fantastiskt dåligt, mängder med kondens på insidan. Den blir alltså för tät eftersom den tar upp vatten.

Alpha SV är typ den grövsta frilufts Gore-Tex som finns att köpa (MC-ställ, seglarställ och arbetskläder finns värre). Kan vara en anledningen att jag lyckats så bra med att förbruka DWR.

Edit: Blandade ihop Kais01 och Pajas. För många julsnapsar eller nåt. Plus felstavning.

Senast ändrad:
Octagon sa:
Kais01, snälla nån. Nu vet alla att du också vet hur det fungerar i teorin, tack så mycket.

Alpha SV är typ den grövsta frilufts Gore-Tex som finns att köpa (MC-ställ, seglarställ och arbetskläder finns värre). Kan vara en anledningen att jag lyckats så bra med att förbruka DWR. Den är fortfarande tät, men när det regnar suger yttertyget upp vatten som en disktrasa, och med wettextrasa-utsida fungerar "andningen" fantastiskt dåligt, mängder med kondens på insidan.

Mina första taigabyxor lider av samma problem. De har varit med i snart 15år.

marr sa:
Har för mig att Taiga är nåt slags mellanting mellan skoteroverall, Blåkläder och friluftskläder. I så fall stämmer Rattnalles teori om hållbara kläder och DWR.

Octagon sa:
marr sa:
Har för mig att Taiga är nåt slags mellanting mellan skoteroverall, Blåkläder och friluftskläder. I så fall stämmer Rattnalles teori om hållbara kläder och DWR.

Absolut. Det är ett par riktigt rejäla skogsbyxor typ.

Miljön. Miljön. Miljön. Undvik teflon och andra hyperstabila fluorföreningar. Hellre nåt naturvax kanske. Så får man väl bli lite blöt ibland.

sprayimpregnering innehållande dylika fluorföreningar sprids förstås, men från membranet i plagget lär inte mycket spridas?

ett bra membran minimerar behovet av efterbehandling. goretex är i min flera decennier långa erfarenhet av tiotals plagg ett sådant membran, men det finns ju andra och sämre.

har överhuvudtaget aldrig efterbehandlat eller haft något störande läckage på ett goretexplagg. men vissa av dem har varit i tätaste laget, det varierar faktiskt.

om teflon skall bannas är det i stekpannor och kastruller. värdelöst efter kort tid.

det kan i bästa fall nog hålla några år:), medan pannor utan teflon håller ett helt liv.

Är inte någon stor förespråkare för teflonpannor men om man är lite noga med dem så kan man få dem att hålla hyfsat länge. Var noga med att inte köra dem för varma tomma bara.

perzzon sa:
Är inte någon stor förespråkare för teflonpannor men om man är lite noga med dem så kan man få dem att hålla hyfsat länge. Var noga med att inte köra dem för varma tomma bara.
Eftersom man inte ska hetta upp sitt fett långsamt i kall panna så är det en svår ekvation att få ihop. Men det är ju inte ett problem eftersom alternativen varken är sämre eller dyrare. Tvärt om.

Att hetta upp snabbt är nog inte nån fara. Det är när smöret blir mörkt du dabbat dig... Och det vill man ju ändå inte att det skall bli.
MEN, jag är inte någon stor förespråkare för teflon som sagt. Kör hellre med gjutjärn eller kolstål.

Edit: kanske skall tillägga att jag på inget sätt är alldeles säker på ovanstående.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp