[OT] Bråkande granne

Wolde

Aktiv medlem
[OT] Bråkande granne
Ganska ofta nuförtiden är det ett jäkla liv hos min granne, en ensamstående tjej med 2 små barn. Hon gapar på ungarna som gråter, det smälls i dörrar och det dunsar högt. Det är så att det vänder sig i magen på mig när det är som värst. Socialt och utåt sett verkar hon vara en "normal" medelklasskvinna och hon lever inte en undanskymd tillvaro då hon verkar ha ett lagom umgänge med släkt och vänner som hälsar på. Men nu för en liten stund sedan kl 7 på morgonen var det dags igen och jag satte kaffet i halsen.. antar att hon tappade tålamodet när ungarna inte "lyder" och det tar sig i uttryck med gap och skrik samt dörrsmällande.

Vad tycker det samlade happykollektivet att jag ska göra? Om jag fick önska skulle jag önska att hon slutade ha så bråttom och istället kramade om ungarna istället för att skälla ut dem. Men hur förmedlar jag det till en granne jag inte ens vet vad hon heter i förnamn? Jag är rädd för att det kanske skulle göra saken värre för ungarna om jag konfronterade henne!

[OT] Bråkande granne
Om det inte funkar att springa på henne i trapphuset och lite snällt påpeka att ljudet letar sig genom så föreslår jag arga lappen eller störningsjouren. Många tror att man får väsnas hur mycket som helst så länge som man är tyst efter 10, men det stämmer inte.

[OT] Bråkande granne
Din oro är så klart hedervärd och helt förståelig. Men så länge du håller din och din grannes relation på en nivå som inte innefattar förnamn så är det störningsjouren du skall vända dig till. Om du tycker att det är befogat av störningsskäl. Misstänker du misshandel eller dylikt är det polisen.

Om du vill hjälpa på allvar så räcker det långt ifrån att gå in och peta lite i relationen föräldrar/barn. Du måste i så fall bli involverad på heltid. Och det engagemanget måste vara välkommet, bjud in dem allihopa på sockerkaksbak om barnens åldrar passar till det. Skaffa en relation med grannen, efter det kanske du kan hjälpa till med praktiska bestyr? Skjutsning, läxläsning et.c kan ibland bli för mycket.

Som pappa till två små barn kan jag verkligen inte förstå hur ensamma flerbarnsföräldrar klarar sig. Min respekt för dem är helt plötsligt skyhög. Men jag kan oxå förstå att det misslyckas ibland och att be om hjälp är bland det svåraste som finns, oavsett vad det gäller.

[OT] Bråkande granne
Säg åt henne att du blir störd. Alldeles för många grannar har ingen aning om hur jävla bra de hörs och hur illa till mods man blir av deras ljud, för att folk drar sig för möjliga konflikter och aldrig säger till trots att de tycker något. Istället ackumulerar man sin irritation och utstrålar surhet när man möts i trapphuset.

[OT] Bråkande granne
Hade samma situation med grannen på min förra bostad. Barnet som då var ca 2 år låg ofta och skrek på nätterna. Länge. Och jag undrade om det var någon hemma öht. Mamman kunde skrika åt barnet att "om du inte är tyst slänger jag ut sig genom fönstret" och annat trevligt. Jag ringde BRIS och frågade vad jag skulle göra. Finns en föräldralinje som vuxna kan använda. De gav mig rådet att anmäla till socialen om jag själv inte kände att jag kunde prata med grannen.
Jag mejlade socialen och gjorde misstaget att skriva mitt namn och telenr. Dagen efter ringde grannen på dörren och ville veta ett och annat. Jag var i tvättstugan precis då så det var min dotter som öppnade och jag fick skrämselhicka när dottern berättade att grannen hade varit där och att de ville att jag skulle komma upp till dem.
Jag var uppe hos dem och de var ju upprörda så klart och tyckte jag skulle ge fan i osv.
Bråken blev inte bättre och jag var grannen från helvetet som ringde både polis och Störningsjour när det var som värst.
Nu har jag flyttat så nu slipper jag det där men mina tankar går ff till den arma pojken som tvingas växa upp med så dumma föräldrar

[OT] Bråkande granne
Inte är det lätt att få en unge att lyda. Det behöver inte vara så farligt som det låter. Man kan bli ganska frustrerad när man för 25:e gången ber en fluming unge att klä på sig och inser att man just missat bussen. Om skrik är det enda man kan och man hela tiden trappar upp i tron att ungen ska lyssna kan det bli rätt så hög ljudvolym. Jag har själv testat, men det fungerar ju inte. Kanske förstår din granne inte hur lyhört det är, en lapp i lådan från hyresvärden/föreningen om att klagomål har inkommit, eller att du bara bankar i väggen eller säger till kan vara bra både för henne och barnen, så kanske dom tvingas prata och resonera istället. Såklart kan det hända att hon blir sur, men hon blir nog ännu surare om nån ringt polisen för att denne inte vågar prata.
Du behöver inte vara svenskt rädd att säga hej till barnen, eller bjuda in dom på saft, du behöver inte bli adoptivfarsa för det. Att hälsa på en gång och sen säga hej när man ses är fullkomligt normalt. Det är klart, får dom spela dataspel och ha det hur kul som helst hos dig kommer dom nog att knacka på ofta...

[OT] Bråkande granne
Octagon skrev:
-------------------------------------------------------
> Inte är det lätt att få en unge att lyda. Det
> behöver inte vara så farligt som det låter. Man
> kan bli ganska frustrerad när man för 25:e
> gången ber en fluming unge att klä på sig och
> inser att man just missat bussen. Om skrik är det
> enda man kan och man hela tiden trappar upp i tron
> att ungen ska lyssna kan det bli rätt så hög
> ljudvolym. Jag har själv testat, men det fungerar
> ju inte. Kanske förstår din granne inte hur
> lyhört det är, en lapp i lådan från
> hyresvärden/föreningen om att klagomål har
> inkommit, eller att du bara bankar i väggen eller
> säger till kan vara bra både för henne och
> barnen, så kanske dom tvingas prata och resonera
> istället. Såklart kan det hända att hon blir
> sur, men hon blir nog ännu surare om nån ringt
> polisen för att denne inte vågar prata.
> Du behöver inte vara svenskt rädd att säga hej
> till barnen, eller bjuda in dom på saft, du
> behöver inte bli adoptivfarsa för det. Att
> hälsa på en gång och sen säga hej när man ses
> är fullkomligt normalt. Det är klart, får dom
> spela dataspel och ha det hur kul som helst hos
> dig kommer dom nog att knacka på ofta...

Jag lyssnar inte heller om någon står och skriker åt mig ;)
Jag är ensamstående men har aldrig behövt höja rösten åt mitt barn. Fast jag har lämnat henne på dagis i pyjamas en gång när hon vägrade klä på sig. Och jag har gått ut med henne i bara underkläder mitt i vintern en gång. Hon frös. Och förstod att jacka och mössa var bra. ;)

[OT] Bråkande granne
Jag är själv frånskild förälder (men ungarna är stora nu) så jag är medveten om frustrationen det kan bli ibland. Fast sånt här skrikande gör ingen glad. Anledningen till att jag slänger ut mig frågan är att jag vet inte hur jag bör agera för att inte göra saken värre. Att göra ingenting funkar inte.. och det verkar som att det eskalerat den sista tiden.

Senast ändrad:
[OT] Bråkande granne
Jenny W skrev:
> ... Fast jag har lämnat henne
> på dagis i pyjamas en gång när hon vägrade
> klä på sig. Och jag har gått ut med henne i
> bara underkläder mitt i vintern en gång...

Mejlade du socialen om det?

[OT] Bråkande granne
Jag har tänkt flera gånger att göra så med min, Jenny. Men det har alltid gått att resonera fram ett byte av kläder i sista sekund. Men en dag så kommer det hända.

Angående din granne, så kan du lägga en anonym lapp i hennes brevlåda där då snällt och sakligt beskriver dina bekymmer. Dels för barnens bästa och för din egen oro. Kan kanske vara värt att nämna att lappen är ett första steg innan störningsjour och soc.

Vi har några grannar i porten bredvid med ungar från helvetet. Det springs, hoppas, kastas och låter sent inpå kvällarna, bara vintertid. Sommartid får ungarna som är under 10 vara ute så sent dom vill verkar det som, dessutom utan vuxen närvaro, alls. på gården där vi bor ser det ut som ett skrotupplag med trasiga bt & jula cyklar +annat bråte. Att lära barnen ansvar och hyffs verkar inte finnas på kartan.

[OT] Bråkande granne
Jenny W skrev:

> Jag mejlade socialen och gjorde misstaget att
> skriva mitt namn och telenr. Dagen efter ringde
> grannen på dörren och ville veta ett och annat.

Det där låter jäkligt märkligt. Soc har väl tystnadsplikt gentemot alla parter?

[OT] Bråkande granne
Mange. skrev:

>
> Vi har några grannar i porten bredvid med ungar
> från helvetet. Det springs, hoppas, kastas och
> låter sent inpå kvällarna, bara vintertid.
> Sommartid får ungarna som är under 10 vara ute
> så sent dom vill verkar det som. Att lära barnen ansvar och
> hyffs verkar inte finnas på kartan.

+1 Under mig bor "mamma pappa barn" där ungen är 4-ish och springer omkring och skriker vid 10-11 på kvällen och inte sällan gapas det på nätterna också.....UPPFOSTRAN!
Men vad göra, förutom att dra på Bolt thrower på söndagsmornarna...

[OT] Bråkande granne
Uj vad jag känner igen mig, och vi är ändå två färäldrar som ska få fart på tre barn på morgonen. I teorin borde det gå bra, men i praktiken fallerar det rätt ofta.
Det som funkat bra (just nu) är att vi tillsammans med äldsta dottern gjort ett morgonschema för henne där vi räknat baklänges från när vi behöver vara klara och hon fått säga hur många minuter hon tror hon behöver för att borsta hår, borsta tänder, klä på sig, gå på toa, plocka rätt på skolväska etc. Sen har hon egen väckarklocka och i schemat ligger även 10 minuter då hon får läsa lite bok för att vakna till. Det har funkat riktigt bra, behöver oftast bara några enstaka påminnelser om hur hon ligger till i schemat. De där vansinnesutbrotten har faktiskt försvunnit i och med detta.
Kanske kan vara nåt för grannen om barnen är stora nog att hantera klocka och eget ansvar.

[OT] Bråkande granne
JLarsson skrev:
> Jenny W skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Jag mejlade socialen och gjorde misstaget att
> > skriva mitt namn och telenr. Dagen efter ringde
> > grannen på dörren och ville veta ett och
> annat.
>
> Det där låter jäkligt märkligt. Soc har väl
> tystnadsplikt gentemot alla parter?

Har du berättat ditt namn när du anmäler kan du inte vara anonym. Däremot är det märkligt att socialtjänsten gick vidare med anmälan utan att berätta det för den som anmält samt att de gjorde det så skyndsamt. Måste stått ganska graverande saker i mejlet om de rycker ut skyndsamt.

[OT] Bråkande granne
JLarsson skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
>
> annat.
>

Jag hade fel.

"Om du vill göra en anonym anmälan ska du inte uppge ditt namn då du kontaktar socialtjänsten. Om anmälarens namn är känt har socialtjänsten endast i undantagsfall möjlighet att hemlighålla den uppgiften för den anmälan gäller."

[OT] Bråkande granne
Ungarna ifråga, gör inte mycket väsen av sig annars utan det är mamman som härjar på ett inte så sunt sätt - milt uttryckt. Jag upplever det som att det snarare är mammans känslostorm än att ungarna är trotsiga. Hade hon varit i min bekantskapskrets hade jag snackat med henne men nu är vi inte bekanta så det är inte helt enkelt att konfrontera med sånt här

[OT] Bråkande granne
AxelSthlm skrev:
> Mange. skrev:
> -----
>
> >
> > Vi har några grannar i porten bredvid med
> ungar
> > från helvetet. Det springs, hoppas, kastas och
> > låter sent inpå kvällarna, bara vintertid.
> > Sommartid får ungarna som är under 10 vara
> ute
> > så sent dom vill verkar det som. Att lära
> barnen ansvar och
> > hyffs verkar inte finnas på kartan.
>
> +1 Under mig bor "mamma pappa barn" där ungen är
> 4-ish och springer omkring och skriker vid 10-11
> på kvällen och inte sällan gapas det på
> nätterna också.....UPPFOSTRAN!
> Men vad göra, förutom att dra på Bolt thrower
> på söndagsmornarna...

Lite Worldeater eller Blood for the blood god kan få vilken familj som helst att tystna =)

[OT] Bråkande granne
Hade en granne som skällde på sitt barn, skrikande unge på nätterna och ett himla slamrande om dagarna. Ringde hyresvärden som berättade för vår granne att grannen intill dem störs. Eh... Det gjorde inte saken bättre. Ångrar det nu.

Jag skulle skippa alla svenska "lägg en lapp i brevlådan"/"sätt upp en lapp i trapphuset" och gå upp till grannen med en påse bullar och säga hej. Kanske lära sig hennes förnamn.

[OT] Bråkande granne
Jonas D skrev:

Däremot är det märkligt att
> socialtjänsten gick vidare med anmälan utan att
> berätta det för den som anmält samt att de
> gjorde det så skyndsamt. Måste stått ganska
> graverande saker i mejlet om de rycker ut
> skyndsamt.

Tycker det låter som att det gått till som det ska. Finns det inga oklarheter i anmälan finns ingen anledning att vänta. Allt som anmälaren har rätt att veta är att anmälan tagits emot.

[OT] Bråkande granne
Om du verkligen känner för att bidra till att lösa det så gå upp och presentera dig och säg att du hör att det verkar lite jobbigt för henne och erbjud din hjälp. Att du kan hjälpa henne med att handla när du ändå skall gå å handla, ta lite tidningar till återvinningen när du ändå själv skall gå eller nåt annat enkelt att avlasta livet med.

Då synliggör du att du märker att det är tjorvigt hos dom men du kan åxå tillföra något.

Gå dock inte upp under brinnande bråk för då kommer du få en rak höger. Vänta tills det är lugnt.

Stalle

[OT] Bråkande granne
thisismycat skrev:
> gå upp till grannen med en påse bullar och säga
> hej. Kanske lära sig hennes förnamn.

+1

Och man mår väldigt bra själv när man gjort nåt bra för en annan människa som har det lite jobbigt.

Stalel

[OT] Bråkande granne
AxelSthlm skrev:
> Mange. skrev:
> -----
>
> >
> > Vi har några grannar i porten bredvid med
> ungar
> > från helvetet. Det springs, hoppas, kastas och
> > låter sent inpå kvällarna, bara vintertid.
> > Sommartid får ungarna som är under 10 vara
> ute
> > så sent dom vill verkar det som. Att lära
> barnen ansvar och
> > hyffs verkar inte finnas på kartan.
>
> +1 Under mig bor "mamma pappa barn" där ungen är
> 4-ish och springer omkring och skriker vid 10-11
> på kvällen och inte sällan gapas det på
> nätterna också.....UPPFOSTRAN!
> Men vad göra, förutom att dra på Bolt thrower
> på söndagsmornarna...

ADD/ADHD-liknande problematik har ibland har liknande "symptom" som dålig uppfostran.

Med andra ord, det är inte säkert att det är dålig uppfostran som har orsakat problemen, det kan vara en neuropsykiatrisk problematik bakom ytan, som inte säkert löses genom en bättre uppfostran.

Jag säger inte att det är så, men det kan vara så, och det är inte alltid så enkelt som man kan förledas tro.

[OT] Bråkande granne
Jag har på ett högst ovetenskapligt sätt konstaterat att bristen på vuxen närvaro och fri tillgång till utemiljö med flugornas herre lekar, har bidragit till en ohållbar inne situation vilket drabbar mig som granne. Att jag inte bryr mig om deras liv och deras sätt att ignorera sina barn sommartid har endast med att göra att mina barn inte störs av deras krigsföring nattetid nu det mörka halvåret.

Ulla som bor rakt ovanför stör mig faktiskt mer, en kraftigt hörselnedsatt änka som gillar svt sent på kvällar och tidiga mornar..

[OT] Bråkande granne
Kung Stalle skrev:
> thisismycat skrev:
> -----
> > gå upp till grannen med en påse bullar och
> säga
> > hej. Kanske lära sig hennes förnamn.
>
> +1
>
> Och man mår väldigt bra själv när man gjort
> nåt bra för en annan människa som har det lite
> jobbigt.
>
> Stalel

Jag tror också på konceptet. Nånstans måste man ju flika in det där med att man hör genom väggen men det borde gå att vända till något hanterbart. Samla ihop lite argument som berör din egen historia. Typ att du har gjort likadant själv ett tag när ungarna var små men det fungerade inte. Kanske föreslå sånt som faktiskt underlättat tillvaron. Sen undrar jag om inte dörrsmällarna är ungarnas sätt att protestera. Vi hängde handdukar uppe på strategiska innedörrar, då fick protesten alldeles för dåig effekt och avtog helt. Men visst är det ett vågspel att konfrontera okända. De flesta människor uppskattar omtanke även om de reagerar konstigt innan de tänkt efter. Gör det du känner du måste men tänk hela tiden på att ni båda skall bo kvar och trivas.

[OT] Bråkande granne
Tack för råden. Jag har egentligen ingen lust att bygga något socialt umgänge med grannar (sånt brukar aldrig sluta bra) men jag får klura på något diplomatiskt sätt att hjälpa henne krama ungarna istället för att skrika i deras öron. Att gå via socialen eller störningsjouren går fetbort, även om det vore ett bekvämt sätt att hantera saken.

[OT] Bråkande granne
Ofta är det här med att tolka nivån på störningen en kulturell skillnad. Många så kallade "svenskar" har en väldigt låg tolerans på vad som kan vara en acceptabel ljudnivå i livet i allmänhet och bostäder i synnerhet. Det ska vara lågmält och lagom, lugnt och försynt.

Medan människor från Sydeuropa, Sydamerika och många andra ställen i världen (generellt sett!) har ett avsevärt högre temperament och ljudnivå i sin vardag och i sin kommunikation med andra. Bara något att ha i åtanke. Men med detta sagt menar jag inte att man ska acceptera om man upplever sig störd. Men i första hand bör man ju försöka få till en vänlig dialog grannar emellan, gärna med inslag av en blomma, en semla, eller en kopp kaffe.

[OT] Bråkande granne
JLarsson skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
>
> annat.
>

Nej. Man kan välja att anmäla anonymt men de som pekas ut får alltid se anmälan. Berättar du vad du heter är du inte anonym även om du påtalar att du vill vara det.

[OT] Bråkande granne
Jonas D skrev:
> JLarsson skrev:
> -----
> > Jenny W skrev:
> >
>
> > -----
> >
> > > Jag mejlade socialen och gjorde misstaget att
> > > skriva mitt namn och telenr. Dagen efter
> ringde
> > > grannen på dörren och ville veta ett och
> > annat.
> >
> > Det där låter jäkligt märkligt. Soc har
> väl
> > tystnadsplikt gentemot alla parter?
>
> Har du berättat ditt namn när du anmäler kan du
> inte vara anonym. Däremot är det märkligt att
> socialtjänsten gick vidare med anmälan utan att
> berätta det för den som anmält samt att de
> gjorde det så skyndsamt. Måste stått ganska
> graverande saker i mejlet om de rycker ut
> skyndsamt.

Jag skrev bara att jag misstänkte att de slog sitt barn och beskrev vad jag hade hört på nätterna.
De hade tydligen berättat att det var jag som hade skickat in anmälan. Jag trodde att jag skulle hållas anonym.
Eftersom detta riskerade min och mitt barns säkerhet kommer jag verkligen tänka efter en extra gång nästa gång jag anmäler barns missförhållande för socialen. Tydligen var denna familjen redan känd hos både polisen och socialen sen tidigare

[OT] Bråkande granne
Ensamvargen skrev:
> Ofta är det här med att tolka nivån på
> störningen en kulturell skillnad. Många så
> kallade "svenskar" har en väldigt låg tolerans
> på vad som kan vara en acceptabel ljudnivå i
> livet i allmänhet och bostäder i synnerhet. Det
> ska vara lågmält och lagom, lugnt och försynt.
>
> Medan människor från Sydeuropa, Sydamerika och
> många andra ställen i världen (generellt sett!)
> har ett avsevärt högre temperament och ljudnivå
> i sin vardag och i sin kommunikation med andra.
> Bara något att ha i åtanke. Men med detta sagt
> menar jag inte att man ska acceptera om man
> upplever sig störd. Men i första hand bör man
> ju försöka få till en vänlig dialog grannar
> emellan, gärna med inslag av en blomma, en semla,
> eller en kopp kaffe.

Nu är det iofs inte ljudnivån som stör mig utan kvinnans raseriutbrott på sina barn. Det pågår ofta längre stunder, dvs en kvart och framåt. Trots att barnen gråter lågmält fortsätter hon gorma och smälla i möbler. Det känns inte sunt. Kvinnan är blond och blåögd med svenskklingande efternamn ifall någon nu undrar över det.

Hon mår antagligen inget bra och behöver förmodligen massor av stöd, men jag som granne har varken tid, lust eller ork att leka doktor Phil. Däremot är det ledsamt att se hur barnen antagligen far illa.. men däremellan är hon ju gullig med dem så det är inte så enkelt att jag bara lyfter luren och ringer diverse journummer.

Senast ändrad:
[OT] Bråkande granne
grump skrev:
> Ensamvargen skrev:
> -----
> > Ofta är det här med att tolka nivån på
> > störningen en kulturell skillnad. Många så
> > kallade "svenskar" har en väldigt låg
> tolerans
> > på vad som kan vara en acceptabel ljudnivå i
> > livet i allmänhet och bostäder i synnerhet.
> Det
> > ska vara lågmält och lagom, lugnt och
> försynt.
> >
> > Medan människor från Sydeuropa, Sydamerika
> och
> > många andra ställen i världen (generellt
> sett!)
> > har ett avsevärt högre temperament och
> ljudnivå
> > i sin vardag och i sin kommunikation med andra.
> > Bara något att ha i åtanke. Men med detta
> sagt
> > menar jag inte att man ska acceptera om man
> > upplever sig störd. Men i första hand bör
> man
> > ju försöka få till en vänlig dialog grannar
> > emellan, gärna med inslag av en blomma, en
> semla,
> > eller en kopp kaffe.
>
> Nu är det iofs inte ljudnivån som stör mig utan
> kvinnans raseriutbrott på sina barn. Det pågår
> ofta längre stunder, dvs en kvart och framåt.
> Trots att barnen gråter lågmält fortsätter hon
> gorma och smälla i möbler. Det känns inte sunt.
> Kvinnan är blond och blåögd med svenskklingande
> efternamn ifall någon nu undrar över det.
>
> Hon mår antagligen inget bra och behöver
> förmodligen massor av stöd, men jag som granne
> har varken tid, lust eller ork att leka doktor
> Phil. Däremot är det ledsamt att se hur barnen
> antagligen far illa.. men däremellan är hon ju
> gullig med dem så det är inte så enkelt att jag
> bara lyfter luren och ringer diverse journummer.

Okej, jag förstår din frustration, och jag tycker också det är hemskt när barnen ska fara illa på detta sätt. Och min kommentar var väl egentligen inte riktad direkt till din situation, utan bara en allmän tanke.

[OT] Bråkande granne
grump skrev:
> Ensamvargen skrev:
> -----
> > Ofta är det här med att tolka nivån på
> > störningen en kulturell skillnad. Många så
> > kallade "svenskar" har en väldigt låg
> tolerans
> > på vad som kan vara en acceptabel ljudnivå i
> > livet i allmänhet och bostäder i synnerhet.
> Det
> > ska vara lågmält och lagom, lugnt och
> försynt.
> >
> > Medan människor från Sydeuropa, Sydamerika
> och
> > många andra ställen i världen (generellt
> sett!)
> > har ett avsevärt högre temperament och
> ljudnivå
> > i sin vardag och i sin kommunikation med andra.
> > Bara något att ha i åtanke. Men med detta
> sagt
> > menar jag inte att man ska acceptera om man
> > upplever sig störd. Men i första hand bör
> man
> > ju försöka få till en vänlig dialog grannar
> > emellan, gärna med inslag av en blomma, en
> semla,
> > eller en kopp kaffe.
>
> Nu är det iofs inte ljudnivån som stör mig utan
> kvinnans raseriutbrott på sina barn. Det pågår
> ofta längre stunder, dvs en kvart och framåt.
> Trots att barnen gråter lågmält fortsätter hon
> gorma och smälla i möbler. Det känns inte sunt.
> Kvinnan är blond och blåögd med svenskklingande
> efternamn ifall någon nu undrar över det.
>
> Hon mår antagligen inget bra och behöver
> förmodligen massor av stöd, men jag som granne
> har varken tid, lust eller ork att leka doktor
> Phil. Däremot är det ledsamt att se hur barnen
> antagligen far illa.. men däremellan är hon ju
> gullig med dem så det är inte så enkelt att jag
> bara lyfter luren och ringer diverse journummer.

Om du inte vill ta steget och kontakta socialen, testa att kontakta skolsköterska/kurator och säg att du tror att barnen far illa hemma. Då kan de kanske prata med barn och föräldrar och vidta lämpliga åtgärder? De har kunskap/erfarenhet av den här typen av fall.

[OT] Bråkande granne
Lulle skrev:
>
> Om du inte vill ta steget och kontakta socialen,
> testa att kontakta skolsköterska/kurator och säg
> att du tror att barnen far illa hemma. Då kan de
> kanske prata med barn och föräldrar och vidta
> lämpliga åtgärder? De har kunskap/erfarenhet av
> den här typen av fall.

Good point, men ungarna är i dagisåldern och jag vet inte vilket dagis de går på.

[OT] Bråkande granne
grump skrev:
> Lulle skrev:
> -----
> >
> > Om du inte vill ta steget och kontakta
> socialen,
> > testa att kontakta skolsköterska/kurator och
> säg
> > att du tror att barnen far illa hemma. Då kan
> de
> > kanske prata med barn och föräldrar och vidta
> > lämpliga åtgärder? De har kunskap/erfarenhet
> av
> > den här typen av fall.
>
>
> Good point, men ungarna är i dagisåldern och jag
> vet inte vilket dagis de går på.

Häng utanför lite olika dagis i närheten och spana in barnen, gärna med en kamera Vad kan gå fel? ;)

Å en seriösare sida. Personligen hade jag knutit näven i fickan och dragit upp volymen på stereon, men så är jag en konflikträdd misantrop också. Jag håller med om att Stalles m.fl. förslag om att gå dit och förklara läget på ett trevligt sätt och erbjuda hjälp visserligen är behjärtansvärt och sannolikt ett ett mycket medmänskligt sätt att hantera situationen. Men det känns också som ett ganska stort åtagande, kanske inte något man är sugen på bara för att få tyst i huset.

Det finns väl således två alternativ. Antingen var den trevlige grannen som lägger sig i, eller den sura grannen som ringer störningsjouren och skriver lappar i trapphuset/brevlådan. Om man utgår ifrån att resultatet är detsamma (tystnad) så är det väl mest att välja vad man orkar med.

[OT] Bråkande granne
Jag har grannar ovanpå där ena grabben jobbar med att mixa musik så det kan låta rätt rejält ibland. När jag inte orkar med det hela så knackar jag helt sonika på utan att vara det minsta sur och säger jo alltså din bas... den hörs ganska bra i min lägenhet bla bla bla. Skulle det vara ok med dig att dra ner volymen lite? Och så tackar jag så klart och säger det är jättesnällt när han gör det. Grannarna verkar gilla mig trots att jag inte gillar deras bas. Skönt!

Tycker att ofta när man förklarar och frågar (inte kräver) så funkar det bra.

Om du förklarar att det hörs väldigt väl och att du förstår hur slitsamt det kan vara med två ungar, men att det blir svårt för dig att slappna av hemma och fråga om det skulle vara ok med henne att vara lite tystare så får hon kanske en anledning att ta det lite lugnare med barnen?

Inte så mkt engagemang, i bästa fall blir det lite bättre för barnen och dig och i värsta fall så händer inget.

[OT] Bråkande granne
oxr skrev:
> Jonas D skrev:
>
> Däremot är det märkligt att
> > socialtjänsten gick vidare med anmälan utan
> att
> > berätta det för den som anmält samt att de
> > gjorde det så skyndsamt. Måste stått ganska
> > graverande saker i mejlet om de rycker ut
> > skyndsamt.
>
> Tycker det låter som att det gått till som det
> ska. Finns det inga oklarheter i anmälan finns
> ingen anledning att vänta. Allt som anmälaren
> har rätt att veta är att anmälan tagits emot.

Ja vi jobbar ju inom samma fält. Men jag tycker att om en anmälan tagits emot via mail bör anmälaren kontaktas för att information att anmälan tagits emot och förklara soctj rutiner samt att socialtjänsten då har möjlighet att kompletera anmälan för att göra en bedömning om de ska agera skyndsamt eller ej.

[OT] Bråkande granne
grump skrev:
> Lulle skrev:
> -----
> >
> > Om du inte vill ta steget och kontakta
> socialen,
> > testa att kontakta skolsköterska/kurator och
> säg
> > att du tror att barnen far illa hemma. Då kan
> de
> > kanske prata med barn och föräldrar och vidta
> > lämpliga åtgärder? De har kunskap/erfarenhet
> av
> > den här typen av fall.
>
>
> Good point, men ungarna är i dagisåldern och jag
> vet inte vilket dagis de går på.

Varför vill du inte snacka med soc då? Det finns bra hjälp att få men mamman kanske inte vill eller vågar be om hjälp. Detta kan vara ett steg inrätt riktning för henne. Det du beskriver verkar inte vara en sund relation mellan förälder och barn.
Jag ångrar oftare det jag inte gjort än det jag faktiskt försökt förändra

[OT] Bråkande granne
Tja, det känns lite fegt och utlämnande att blanda in soc men du har säkert rätt. Alternativet blir nog annars att plinga på och fråga hur det står till eftersom jag är orolig av bullrandet.

[OT] Bråkande granne
grump skrev:
> Tja, det känns lite fegt och utlämnande att
> blanda in soc men du har säkert rätt.
> Alternativet blir nog annars att plinga på och
> fråga hur det står till eftersom jag är orolig
> av bullrandet.

Heja! Då har du ju iaf försökt. :)

[OT] Bråkande granne
Monglo skrev:
> grump skrev:
> -----
> > Tja, det känns lite fegt och utlämnande att
> > blanda in soc men du har säkert rätt.
> > Alternativet blir nog annars att plinga på och
> > fråga hur det står till eftersom jag är
> orolig
> > av bullrandet.
>
> Heja! Då har du ju iaf försökt. :)

Börja med att plinga på. Verkar hon vid diskussionen vara skvatt galen är ju steget till myndigheterna lättare att ta. Verkar hon helt normal men något slutkörd går det säkert bra så länge du inte är krävande och sur. Skulle tro att hon är rimligt normal, många människor är det.

[OT] Bråkande granne
Förför henne efter konstens alla regler, så att hon blir glad och god. Du har nu chansen att halvera hyreskostnaden genom sammanboende. Personligen skulle jag satsa på detta alternativ.

[OT] Bråkande granne
menelik skrev:
> Förför henne efter konstens alla regler, så att
> hon blir glad och god. Du har nu chansen att
> halvera hyreskostnaden genom sammanboende.
> Personligen skulle jag satsa på detta alternativ.

Halvera kostnaden och minska träningen till max en fjärdedel låter inte som Grump.

[OT] Bråkande granne
Hasse#7 skrev:
> menelik skrev:
> -----
> > Förför henne efter konstens alla regler, så
> att
> > hon blir glad och god. Du har nu chansen att
> > halvera hyreskostnaden genom sammanboende.
> > Personligen skulle jag satsa på detta
> alternativ.
>
> Halvera kostnaden och minska träningen till max
> en fjärdedel låter inte som Grump.

Haha,, nä precis. Halvera kostnaden vid sammanboende är nog bara på pappret och att minska på träningen går fetbort! Plus att det inte känns såvärst lockande att ha en partner som får raseriutbrott vid lite motgångar!

[OT] Bråkande granne
Är det bara jag som har lydiga barn som gör som pappa säger? Kan tycka att det är alldeles för lätta att peka på ADHD+ANNAT så fort man som förälder misslyckas. Det kan väl aldrig bero på en själv nuförtiden.

Släpp Iphonen!

Tillbaka
Topp