[ot] brände mig på Jättebjörnloka

Johan S

Ny medlem
Häromdagen cyklade jag upp på Högdalstoppen (Stockholmsförort) längs en stig som var kantad av Jättebjörnlokor. Jag har hört tidigare att dessa skulle vara lite halvfarliga att bränna sig på. Det brydde mig inte så mycket om, cyklingen var så trevlig att jag inte kunde stanna för några växter. Men jag kände att det smärtade till litegrann som när man passerar brännässlor. Sedan dess har jag inte tänkt på mina "brännskador" förrän i morse när jag stod i duschen och såg att det blödde från benet(!). Då såg jag konstiga, insjunkna små sår på ett ställe på benet. Nu när jag kollar lite på nätet så verkar de flesta råd handla om att inte utsätta såren för solljus då de kan vara mycket svårläkta. Hoppas de läker snart, det här var lite småäckligt.

edit: hittade en webbsida med en liten beskrivning:

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/apia/herac/heraman.html

Senast redigerad av en moderator:
Hade ingen aaaning om att de var giftiga.
Det närmaste jag kommit är när jag lyckades träffa den enda tistelen på stigen med fingrarna.(Utan handskar.)

Ja, det blir lite "alienfeeling" när det uppstår sår flera dagar efter jättebjörnloke-kontakten. Hur ser det ut om en vecka? Hela benet uppätet? :-((

Sjysst att de ställt en liten kille mitt i Jätteloka'n på länken, han ser ju vettskrämd ut...

Här kan du se vad giftinformationscentralen säger:
http://www.giftinformationscentrale...rticleID=11192&CategoryID=6231&pDisplayType=0

"Besvären kan kvarstå i veckor, eventuellt även ärrbildning och mörkfärgning av huden."

Verkar ju inte så kul! Hoppas det löser sig utan problem. Jag lär ju ta det väldigt försiktigt runt dessa i framtiden...

"Förgiftningar genom förtäring av växten är inte kända hos människa."

- så om du inte blivit träffad på benet utan istället fått in växten i munnen och svalt skulle det inte hänt något? *förvirrad*

Tillbaka
Topp