[OT] Brandskyddsbeskrivning

Barometer

Aktiv medlem
Håller på och sammanställer dokumentation inför ett tekniskt samråd på en utbyggnation av vårt hus.
Byggnadsinspektören kräver en brandskyddsbeskrivning på utbyggnaden.
Är det nån här på forumet som har erfarenhet i ämnet och kan komma med lite input vad som ska stå i en sådan?

En brandskyddsbeskrivning är något som normalt upprättas av en sakkunnig inom brandskydd. Det låter lite överdrivet (och dyrt) att kontakta en sådan för en utbyggnation av ett småhus för privat (?) användning. Är det bygglovspliktigt så ska du ha en KA (kontrollansvarig), kolla med honom/henne. Det som finns i kontrollplanen som upprättas av KA borde vara tillräckligt för att visa att brandskydd tagits i beaktning. Annars får du kolla med byggnadsinspektören vad det är de vill ha egentligen. Kanske bara är brandvarnare som krävs i detta fall och att det är detta som som ska stå i brandskyddsbeskrivningen.

Jobbade som brandingenjör förut och för enfamiljsboende brukar inte brandskyddsbeskrivningen behöva vara så omfattande. Det man främst tittar efter är utrymningsmöjligheter för de boende. Pratar vi ett hyreshus med flera familjer blir det dock lite knepigare eftersom man måste ta hänsyn till brandcellsgränser och dyl. Hojta till om du vill ha mer info så kanske jag kan hjälpa till.

Ovanligt att kräva det vid tillbyggnad av enbostadshus. Mej veterligen krävas brandskyddsbeskr/dok endast om om/tillbyggnaden påverkar brandskyddet påtagligt. Möjligen har handläggande inspektör observerat något sådant. Men även då är nog vanligast att man kräver en sakkunnigkontroll av enstaka punkter som har m brandskyddet att göra.
Jag skulle nog fråga byggnadsinspektören vad det är som påverkar brandskyddet så mycket att det krävs en.

Cpt_NoPants: Är du brandingenjör, eller vad menar du med "har jobbat som"?

Är utbildad brandingenjör från LTH och arbetade med brandskyddsprojektering under ett antal år för en av de stora teknikkonsulterna i branschen. Har dock ett annat jobb nu :)

Grundproblemet är väl att det är 1,3 meter mellan yttervägg på den nya utbyggnaden och grannfastigheten. Ja, utbyggnaden är enligt detaljplan och vi har fått godkänt bygglov, men det är förmodligen 1,3 som gör att insp kräver en dokumentation.

Brandcellen kommer byggas med REI60 i ytterväggar samt EI60 i angränsande vägg mot annan brandcell samt i taket.

Nu har jag läst BBR avsnitt 5 och en del annat i natt och håller på och skriver ihop ett dokument samt uppdaterar ritningar med utrymningsvägar samt placering av rökdekare och brandsläckare. Borde väl räcka hoppas jag...

Håller med dig om att det troligen är avståndet till grannen som ställer till det lite. BBR har ju 8 meter mellan byggnader som rekommendation och annars brukar det behövas en analytisk dimensionering som visar att skyddsnivån duger ändå. Är ytterväggen mot grannen byggd som REI60 ser jag inte att det skulle vara några problem att räkna hem det. Kom bara ihåg att eventuella fönster i den väggen också måste vara brandklassade i EI60 isåfall.

För de invändiga brandcellerna måste man även ta hänsyn till eventuella ventilationskanaler som går igenom. Är det helt separata system är det oftast inget problem, men delar man ventilationen så kan det behövas brandspjäll och/eller isolering. Detsamma gäller avloppsrör i plast.

Ja med det avståndet till ev annan byggnad på annan fastighet så SKA man nog kräva minst en brandskyddsdok. Tänk även på tak/takvinkel och även på "sidoväggarna". Det är iofs de här senare frågorna som är orsak till att en brandskyddsdok (beskrivning i första skedet) bör upprättas av en sakkunnig brand IMHO.

Vi kommer inte ha någon ventilation som går mellan brandcellerna i och med att den ena är bostad och den andra är garage.
Vi kommer ha ett fast fönster i fasaden mot grannen, också det EI60.

Invändig brandcell - en term som jag inte stött på tidigare. Vad syftar du på? Utveckla gärna.

JPL: Du verkar sitta inne med relevant information. Jobbar du också inom ämnesområdet? Utveckla gärna ditt resonemang angående tak/takvinkel och "sidoväggar". Du är lite för kryptisk för min hjärna.

Lite krångligt att kort förklara i text, men enkelt förklarat är ju att en brand i ditt hus inte på 60 minuter ska ta sej genom väggen och därmed sprida sej till grannen. Då är det ju inte säkert att endast väggen som vätter mot grannen som är enda delen som måsta vara utformad för att hindra brand utan även tex närmaste biten av taket.

Invändiga brandceller behöver du i regel inte bry dej om i enbostadshus.

Tillbaka
Topp