OT: brandsläckare

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum

oxr

Aktiv medlem
Har en riktigt gammal P2 står i garaget. Vet inte när datumet gick ut på den, men det är nog ett bra tag sedan. Mätaren står på grönt, och det gör den även om jag skakar på den.

Vad är det bästa att göra med den?
A. Slänga på tippen
B. Ha i bilen (dålig släckare bättre än ingen?)
C. Låta barnen öva släckning

Mätaren visar väl bara tryck? En pulversläckare kan väl bli "packad" om den står länge (har jag hört - därför ska man skaka dem ibland).

Kanske kan vara värt några kronor för en ny och använda den du har till utbildning för barnen. Det har vi gjort på scouterna ibland, väldigt pedagogiskt.

I bilen vill du väl ha en väldigt liten?

Eftersom vi har en lägenhet som hyrs ut måste vi ha brandsläckare med besiktnings märke. Den måste besiktas varje år, och laddas om var 5 år. Omladdning innebär i praktiken att den byts ut till en "låg" kostnad.

Om din är äldre än 5 år skulle jag nog öva brandsläckning med den och köpa ny.

I mina föräldrars hemförsäkring ingår en brandsläckare, känns som en jäkla bra premie faktiskt. Behöver man använda den får man en ny "utan kostnad" har lyckats testa det på en bil som började brinna nära deras hem (min bil).

En pulversläckare skall vändas upp och ner två-tre gånger istället för att skakas. Då rör sig pulvret bättre. Prova att vända släckaren och sätt örat mot den. Då ska du höra ett "fizz", ungeför som i en läskburk. Gör den ej det så kör den till återvinningsstationen. Mätaren är ej tillförlitlig. Detta säger den som besiktigar släckarna vi har på lastbilarna på jobbet. Vi besiktigar 1 gång per år pga att vi kör farligt gods.

Öva släckning är säkert bra, men det skulle jag bara göra med en kolsyresläckare om man nu inte har tillgång till en riktig brandövningsplats.
Pulver vill man liksom inte ha någonstans om alternativet inte är brand på riktigt.

Peterelf sa:
En pulversläckare skall vändas upp och ner två-tre gånger istället för att skakas. Då rör sig pulvret bättre. Prova att vända släckaren och sätt örat mot den. Då ska du höra ett "fizz", ungeför som i en läskburk. Gör den ej det så kör den till återvinningsstationen. Mätaren är ej tillförlitlig. Detta säger den som besiktigar släckarna vi har på lastbilarna på jobbet. Vi besiktigar 1 gång per år pga att vi kör farligt gods.

Vänder man den upp och ner en gång om året samt kollar tryck kan dom vara dugliga i upp till tio år.

Släckarna på Ikea är 43A 233B C vilket är en bra standard.

Tack för hejarop!

Köpa ny hade jag gjort om jag tyckte att jag behövde det, nu är det mest att jag råkar ha en över.

Ska vända på den och lyssna, och fzz:ar den slänger jag nog in den i fulbilen.

Varför vill man inte öva med pulver ute? Har en hygglig asfaltplan utanför huset. Är det något otrevligt i pulvret eller bara att det far omkring?

När min sambo gick brandskyddsutbildning på jobbet, frågade hon instruktören om vad man ska ha hemma. Han tyckte skumsläckare, trots att pulver oftast har en effektivare släckning just för att det var svårt att få rent. Även om branden i sig bara ger begränsade skador så måste man sanera en större yta pga pulvret.
Sen tyckte han att man ska ha brandfilt.

oxr sa:
Vad är det bästa att göra med den?
A. Slänga på tippen
B. Ha i bilen (dålig släckare bättre än ingen?)
C. Låta barnen öva släckning

Låt barnen gå loss på den, sen bygger du Happys lyxigaste ghettokompressor. Och plockar bort [OT] -märkningen.

Defintivt öva släckning. 2 kg är i minsta laget för att ha till något vettigt imho, möjligen i bilen men då ska man ha övat nån gång först för att ha lite koll på hur man ska göra utan att slösa släcktid på att göra fel.

Jag har släckt med det mesta tack vare omfattande brandutbildning under värnplikten och skulle nog säga att vattenslang med skum är det jag skulle föredra om det brinner ordentligt, men det har man ju normalt sett inte hemma. Den stora fördelen med pulver är att det går att spruta var som helst och det är klart lättast att hantera. Men gärna en större släckare för lite marginaler.

fhloston sa:
När min sambo gick brandskyddsutbildning på jobbet, frågade hon instruktören om vad man ska ha hemma. Han tyckte skumsläckare, trots att pulver oftast har en effektivare släckning just för att det var svårt att få rent. Även om branden i sig bara ger begränsade skador så måste man sanera en större yta pga pulvret.

Pulver hemma! Mycket lätt att släcka med, saneringen står försäkringsbolaget för.

Pulver korriderar lack. Så finns det en bil inom lååång radie så skall du inte använda den. typ 200m i alla fall. Skitar ner som fan.

Skall som sagt vändas varje år. Till miljöstationen och köp ny istället.

Ultralite sa:
fhloston sa:

Pulver hemma! Mycket lätt att släcka med, saneringen står försäkringsbolaget för.

+1! Bättre släckning med pulver = större chans att ha ett hus kvar att sanera.

Tillbaka
Topp