[ot] bränsleförbrukningen

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum

hm

Aktiv medlem
Chockad! Visar sig att bilbranschen har fifflat med bränsleförbrukning.
Oväntat eller är det årets ickenyhet? ;)

Nu är jag väl inte helt insatt, men är det inte dels utsläpp och dels bara vissa specifika modeller från en specifik tillverkare och dels bara på USA-marknaden?

Men givetvis är det en indikation på ett systemfel. Det stora frågetecknet är dock varför VW gör så här när det uppenbarligen är en ren mjukvarugrej? Vad vinner de på att inte rena avgaserna?

Det är garanterat samma sak i resten av världen. De flesta bilar drar 30-50% mer än deklarerad förbrukning nu för tiden.

JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Övriga biltillverkare håller nu tummarna att
> inga fler bilar testas på samma sätt.

Läste igår att man skall testa andra märken i USA snart. Tror det var beslutat.

jomper skrev:
> Det är garanterat samma sak i resten av världen.
> De flesta bilar drar 30-50% mer än deklarerad
> förbrukning nu för tiden.

Inte riktigt sant, utan det är snarare testmetoden som saknar verklighetsanknytning. Testcykeln (som är CE-certifierad) innebär att vi hade kunnit komma ner i den förbrukning som anges, om vi kört runt i vakuum :p

Jag har 0,65 i blandad körning på 12000 avverkade mil med min XC60. Specen hävdar 0,59. Dvs 10% extra. fast jag kör ju ganska snällt, dvs som testcykeln ;)

Fast i morse drog den 0 liter milen, eftersom den stod kvar på uppfarten när jag rullade förbi den med cykeln :)

Lulle skrev:
> De har inte ändrat i mjukvaran så att bilarna
> släpper ut mer, ändringarna gör så att det ser
> ut som att bilarna släpper ut mindre än de gör.
>
> Mjukvaran används för att övervaka/logga
> motorn, datan som får ur detta används för att
> beräkna mängden utsläpp.

Men testinstituten borde väl mäta faktiskt utsläpp ur avgasröret och inte gå på vad bilens egna dator påstår?

Om det är enligt det första antagandet så innebär det väl att bilens mjukvara på något sätt kan styra över utsläppen? Läste på ett annat ställe att det hade med Urea (AdBlue) att göra. Kan det vara så enkelt som att bilens mjukvara styr mängden Adblue som tillsätts och VW är rädda för att få missnöjda kunder om bilarna skulle förbruka den mängd Adblue som faktiskt krävs?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Adblue

Det är väl rätt känt att branchen fifflar med testerna.

Likadant med ljudkontrollerna där man ska köra förbi en ljudmätare, många prestandabilar har en avgasventil som bara öppnar över ett visst varvtal och gaspådrag. Dom klarar att köra förbi kontrollen men sedan gasar man fullt och då är det i princip öppna rör.

Exempel:

Lyssna på skillnaden när han drar på på rakan vid 1:00.

hm skrev:
> Chockad! Visar sig att bilbranschen har fifflat med bränsleförbrukning.
> Oväntat eller är det årets ickenyhet? ;)

Va? Nej det kan inte stämma. Hur, varför nej vad besviken jag blir på dem.

JLarsson skrev:
> sjönk typ 17% igår.

Man skulle kanske köpa lite aktier...

Snuten skrev:
> http://jalopnik.com/your-guide-to-dieselgate-volks
> wagens-diesel-cheating-c-1731857018

Mycket bra länk! Sämre motorprestanda var egentligen min första gissning, men sen började massa prata om Adblue osv. Men de flesta av de berörda modellerna saknar alltså detta?

Har USA hårdare lagkrav på utsläpp än EU? Eller har konsumenterna högre krav på prestanda? Om samma modeller och motorer finns i Europa borde man väl lätt kunna jämföra prestandasiffror mellan länderna?

kan man inte bara helt enkelt bestämma att alla fossilfordon skall deklarera 0 i utsläpp.

- då har man ju löst klimatfrågan (vad gäller fordon), tänk så enkelt!)

O när det gäller elbilar bestämmer vi att det skall anses som att alla laddas av vind o vattenkraft o ingen av Putins fossilgas e danska o tyska kolkraftverk; också enkelt, check!!

Det är i princip på 0 redan.

Nivåerna är så låga så att du utan problem kan andas avgaserna från en modern bil förutom att de inte innehåller något syre. De flesta moderna bilar släpper ut RENARE luft än den som finns i en storstad, förutom att det inte är något syre i luften då dvs.

Om du frågar mig så är det hyckleri, man fokuserar stenhårt på bilar men samtidigt finns det ingen som helst koll vad gäller flygplan, båtar, fartyg, gräsklippare etc. Där är det fritt blås. Har ni någon aning om hur mycket ett lastfartyg släpper ut? Eller varför inte långtradarna från ryssland som går igenom sverige med öppna rör och rysk fuldiesel. Jättekul.

Fredrik80 skrev:
>
> Nivåerna är så låga så att du utan problem
> kan andas avgaserna från en modern bil förutom
> att de inte innehåller något syre.

Men hur kul är det att sniffa på moderna avgaser? Luktar inte gott alls. Tacka vet jag doften av oförbrända kolväten från en gammal vinkelåtta eller högsvavlig diesel från ryssland.

Kursfallet i Vow fortsätter. Att köpa nu är som att försöka fånga en fallande kniv. Handlas runt 106 euro nu.

edit: nu 103

Senast ändrad:
GoranS skrev:
> Fast lite drar väl cykeln också i form av olja
> till kedjan!?

Nej, kör fortfarande på fabrikssmörjningen... passerade 500 km i morse med den. ;)

H. skrev:
> Lulle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > De har inte ändrat i mjukvaran så att bilarna
> > släpper ut mer, ändringarna gör så att det
> ser
> > ut som att bilarna släpper ut mindre än de
> gör.
> >
> > Mjukvaran används för att övervaka/logga
> > motorn, datan som får ur detta används för
> att
> > beräkna mängden utsläpp.
>
>
> Men testinstituten borde väl mäta faktiskt
> utsläpp ur avgasröret och inte gå på vad
> bilens egna dator påstår?
>
> Om det är enligt det första antagandet så
> innebär det väl att bilens mjukvara på något
> sätt kan styra över utsläppen? Läste på ett
> annat ställe att det hade med Urea (AdBlue) att
> göra. Kan det vara så enkelt som att bilens
> mjukvara styr mängden Adblue som tillsätts och
> VW är rädda för att få missnöjda kunder om
> bilarna skulle förbruka den mängd Adblue som
> faktiskt krävs?
>
> https://sv.wikipedia.org/wiki/Adblue

Hmm... Jag har mog blandar ihop testerna och fallen.

Det verkar som att man detekterar när bilen testas (den körs i dynamometer) och då "försämrar" motorns prestanda. Man kan såklart köra bilen på samma sätt i verkligheten, men bilen blir svagare och sämre.

Om någon undrar varför VW gjort detta är min gissning bränsleförbrukning. För att få en "renare" förbränning och renare avgaser måste man förbränna lite mer bränsle än vad som egentligen behövs.

Det som jag tror VW gjort är att dom sänkt bränsleförbrukningen med ca 5% i utbyte mot att dom ligger en aning över utsläppsvärdena.

Det är också pga detta som bilen ofta blir mer bränslesnål, ca 5%, om man chips-trimmar. Man tillåter sig att kringå utsläppsvärdena en aning.

I mitt tycke en bra trade-off.

Senast ändrad:
..Fast här nämner man att (NOx)utsläppen kan ha blivit 10-40ggr över lagliga nivåer. Då handlar det nog snarare om att slå av (eller strypa rejält) ureadosering (i de fall SCR används) och/eller skippa EGR. Skäl kan vara att sänka både urea/adblue- och bränsleförbrukning. Och i de fall LNT används kanske man tullat på regenereringen av denna, det är ju måttligt kul att köra en diesel fett.

Senast ändrad:
"Volkswagen meddelar på tisdagen att 11 miljoner bilar världen över har mjukvara som är programmerad att lura miljötester, uppger AFP. Företaget meddelar också att man har avsatt knappt 54 miljarder kronor, 6,5 miljarder euro, för att täcka kostnader i samband med skandalen. Även på tisdagen fortsätter VW-aktien att rasa, vid lunchtid på tisdagen hade den backat med 11 procent."

http://www.omni.se/topic/3ed2a9c5-afcd-43d3-965d-4592d621c302/95e7d8ef-eea2-497a-a751-8efbdb7a4aa0

Hur många systemutvecklare, ingenjörer och projektledare har vetat om detta, förutom chefer? Det måste ju vara ett antal personer inblandade. Det verkar ju som att denna lösning har använts sedan 2009, hur kan de ha klarat att hålla tyst om det?

JLarsson skrev:
> Du tror inte att Prof. Dr. Dr. h. c. mult. Martin
> Winterkorn himself sitter löst?

Jag tror att 67-årige Prof. Dr. Dr. h. c. mult. börjar fundera på vad pensionärslivet innebär.

gsb skrev:
> Nånstans sitter det en boss på VW och filar på
> sitt CV...

Han eller hon borde ha en lysande framtid inom politiken. Kan man sudda ut skillnaden mellan hur saker borde vara och hur de verkligen är, har man talang. Det ordnar sig nog.

Kinnekulle skrev:
> JLarsson skrev:
> -----
> > Du tror inte att Prof. Dr. Dr. h. c. mult.
> Martin
> > Winterkorn himself sitter löst?
>
> Jag tror att 67-årige Prof. Dr. Dr. h. c. mult.
> börjar fundera på vad pensionärslivet innebär.

Först ska han lösa sina optioner för att finansiera sitt pensionärsliv, undrar vad lösenpriset är...

"It's encouraging that a BMW X5 subjected to the same test that uncovered the VW emissions defeat switch passed, but all automakers are going to need to somehow prove their diesels' cleanliness before consumers are likely to trust them as much again"

http://abcnews.go.com/International...s-admitting-rigged-us-emission-tests-33914169

Det kan ju vara bra att vi inser att det inte räcker med "trust" då man väljer transportmedel. Kanske kan sätta lite käppar i hjulet för flockbeteendet.

gsb skrev:
> Nånstans sitter det en boss på VW och filar på
> sitt CV...

När han blir sparkad snett uppåt som brukligt..

Fredrik80 skrev:
> Om du frågar mig så är det hyckleri, man
> fokuserar stenhårt på bilar men samtidigt finns
> det ingen som helst koll vad gäller flygplan,
> båtar, fartyg, gräsklippare etc. Där är det
> fritt blås. Har ni någon aning om hur mycket ett
> lastfartyg släpper ut?

Det visserligen ett sidospår, men det kan vara värt att nämna att avgasutsläppen är reglerade på fartyg som trafikerar svenska vatten. Kraven har dessutom skärpts sedan årsskiftet.

Källa: Jag har en god vän som brukade klättra runt i fartygsskorstenar och montera mätutrustning.

https://www.transportstyrelsen.se/s...er-av-fartyg-nar-hardare-svavelregler-infors/

H. skrev:
> Hur många systemutvecklare, ingenjörer och
> projektledare har vetat om detta, förutom chefer?
> Det måste ju vara ett antal personer inblandade.
> Det verkar ju som att denna lösning har använts
> sedan 2009, hur kan de ha klarat att hålla tyst
> om det?
>
Tyskar är duktiga på att knipa käft. Wannseeprotokollen blev ju kända först 1945.

Allt detta för att ha lurat konsumenten? Hamburgerkedjorna då?!?

burger1.png

Jag jobbade med just sånthär i flera år har gjort minst tusen prov i lab.

Det är en knivsegg att balansera på att göra en mjukvara som fungerar stabilt och repeterbart i labbet och i alla andra tänkbara fall utan att den blir "för optimerad" för labbmiljö. Alla mjukvaruutvecklare undervisas i vad som är eller skulle kunna utgöra en sk "defeat device" - det är lätt att utan avsikt råka införa något som ligger i gråzonen.

I labbet testar man en komplett bil på rullande landsväg. Stickprov görs hela tiden både i fabriken av tillverkaren och av myndigheterna på bilar. USA har ett antal körcykler som är rätt bra. EU cyklerna är mindre imponerande men en tillverkare som säljer både i EU och USA har vanligen bra ordning på sina program.

Myndigheterna i USA är mycket på hugget och har massor av frågor, som biltillverkare har man tät kontakt med deras representanter och reder ut oklarheter etc. Det kan ta år att reda ut saker de hängt upp sig på.

Man vill ju inte heller avslöja för detaljerat hur man gör för info till myndigheter kan hamna hos konkurrenterna.

Att EPA tar i så hårt som de gjort nu, de måste då ha mycket goda bevis mot VW.

Det finns historiskt några goda exempel på regelrätt och solklart fusk, en tillverkare lät motorstyrenheten läsa en strömbrytare till motorhuven och körde ett annat program när huven var öppen (vilket den är vid testet).

Att det hela sedan som Fredrik80 beskriver rör sig om fantastiskt miljöhyckleri är en annan sak. När bilindustrin kom till den punkt - som inträffade nånstans 2005 - att bilar började rena stadsluften från koloxid och kväveoxider skiftade fokus behändigt till koldioxid och man kunde bibehålla bilden av de miljöförstörande fordonen.

Kalifornien (ffa innan EPA "tog bort" CARB) och Schweiz är de ställen som tagit ett helhetsgrepp på luftföroreningar och inkluderat allt från mopeder, grillar och gräsklippare etc. Jag önskar vi haft ett sånt miljöparti i Sverige. :)

Kinnekulle skrev:
> JLarsson skrev:
> -----
> > Du tror inte att Prof. Dr. Dr. h. c. mult.
> Martin
> > Winterkorn himself sitter löst?
>
> Jag tror att 67-årige Prof. Dr. Dr. h. c. mult.
> börjar fundera på vad pensionärslivet innebär.

Han och andra höga chefer kan få skaka galler ☺

Aron skrev:
> Det visserligen ett sidospår, men det kan vara
> värt att nämna att avgasutsläppen är reglerade
> på fartyg som trafikerar svenska vatten. Kraven
> har dessutom skärpts sedan årsskiftet.
>
> Källa: Jag har en god vän som brukade klättra
> runt i fartygsskorstenar och montera
> mätutrustning.
>
> https://www.transportstyrelsen.se/sv/Press/Pressme
> ddelanden/fler-kontroller-av-fartyg-nar-hardare-sv
> avelregler-infors/

Tack, jag vet att det har skärpts och det är jättebra. Men det är ändå väldigt "fritt blås" jämfört med bilindustrin. Det enda man pratar om är köra på bränsle med lägre svavelhalt, katalysatorer och sånt finns det inte ett spår av.

Ett intressant fartyg är Viking Grace som går på LNG och är mycket rent: http://www.vikingline.com/Global/Boat_brochures/VikingGraceNaturgas-en.pdf

Tycker det är en bra modell för framtida fartyg i östersjön, LNG finns det mycket av i världen så det är inget problem.

Tillbaka
Topp