[OT] Bygga dator själv?

Totteman

Aktiv medlem
[OT] Bygga dator själv?
Argh, vad ska man köpa? Det jag vill ha är en dator där film, spel och multimediaprogram funkar. Datorn ska vara snabb och "fmtidssäker". Jag tror att man kan hitta någonting på t.ex komplett.se

Har kollat där på http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323786 och på http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321530

AMD eller Intel? Dual Core, dubbla kärnor...är det bara jag som inte vet vad man ska köpa? Grafikort verkar vara en djungel. DirectX10 talas det om...

Dustin..se hade också en del paket.

Självklart vill jag ju kunna spela in från TV och bränna DVD-skivor. In- och utgångar ska det vara så att kan koppla in videokamera.

Någon som har tips? Bygga själv kan inte vara någon konst om bara prylarna är kompatibla med varandra.

Ca 6000 kr är maxpriset för datorn utan skärm, operativsystem, tagentbord och mus.

[OT] Bygga dator själv?
Du får inte en "fmtidssäker" dator för 6000 SEK. Bara ett vettigt grafikkort kostar ju runt 4000:- och ett moderkort går på från 1200 pix och uppåt. (se där! tre sätt att skriva kronor på!). Köp en Dell.

[OT] Bygga dator själv?
Det som Tobe rekommenderar var verkligen snuskigt prisvärt. Har själv en liknande dator och den fungerar mycket bra till film och multimedia.

[OT] Bygga dator själv?
Arrgh! Blir ju jättesugen själv på en ny burk eftersom min därhemma får för sig att starta om sig själv lite titt som tätt, vilket är mycket irriterande, plus att den inte riktigt är det senaste...

Ovan nämnda paket ser intressanta ut förutom på en punkt, och det är att bland recensionerna står det att de är högljudda vilket inte är ok för min del då burken kommer att stå i vardagsrummet. Den jag har idag är också högljudd vilket stör TV tittandet om den används samtidigt.

Om det nu är så enkelt som att bara byta fläktar för att få bort ljudet, varför ingår inte dessa fläktar från början? Är de svindyra lr? Vilka fläktar ska man satsa på om man vill få bra kylning och samtidigt en behaglig ljudnivå?

[OT] Bygga dator själv?
Super Ingo skrev:
-------------------------------------------------------
> ... eftersom min därhemma får för sig att starta om
> sig själv lite titt som tätt ...

Du vet det säkert redan, men när datorn gör så är det hög tid att säkerhetskopiera allt man hinner innan datorn säger upp sig helt och hållet - detta har drabbat mig en eller ett par gånger. Jag har haft tur - hårddiskarna har klarat sig och varit läsbara i nästa överblivna "det-där-gamla-härket-kan-du-få-dator" jag flyttat in i, men man vet ju aldrig ...

/Janne

[OT] Bygga dator själv?
JH2 skrev:

> Du vet det säkert redan, men när datorn gör så
> är det hög tid att säkerhetskopiera allt man
> hinner innan datorn säger upp sig helt och
> hållet>
> /Janne

Du menar att det är så illa att den håller på att skära ihop totalt? Har säkerhetskopior på kort och musik och sånt men måste nog se över allt annat så det inte blir någon tråkig överaskning.

Nu fick jag iaf argument för sambon hemma om varför vi bör köpa nytt :-)

[OT] Bygga dator själv?
Super Ingo skrev:
> Du menar att det är så illa att den håller på att skära ihop totalt?

Ja, det kan vara så illa enligt min erfarenhet. Jag har om jag minns rätt haft två datorer som började göra spontana omstarter, och som efter några dagar vägrade att ens starta operativsystemet, utan fastnade i BIOS eller var det nu är en dator börjar sin arbetsdag när man slår till strömmen, och avgav hårresande varningspip med sin interna varningsskrika.

Möjligen berodde detta på struntfel som en person med bättre datorallmänbildning än min och med tillgång till reparations- och felsökningsprogram kunnat rätta till. För mig var det dock enklast att ta med mig hårddiskarna till nästa surplus-dator jag lyckades fuska ihop av delar min arbetsgivare bestod med. Det var mycket nervöst första gången jag provstartade den nyhopfuskade datorn, men de gamla hårddiskarna var fortfarande läsbara.

Jag gissar att fel av denna typ inte är hårddiskrelaterade och att risken för filförlust därför är liten, men med datorer vågar jag inte chansa - jag är inte tillräckligt duktig. Säkerhetskopiera!

> Nu fick jag iaf argument för sambon hemma om varför vi bör köpa nytt :-)

Håll till godo och hälsa från mig om det behövs!

/Janne

[OT] Bygga dator själv?
JH2 skrev:
> Super Ingo skrev:
> > Du menar att det är så illa att den håller
> på att skära ihop totalt?
>
> Ja, det kan vara så illa enligt min erfarenhet.
> Jag har om jag minns rätt haft två datorer som
> började göra spontana omstarter, och som efter
> några dagar vägrade att ens starta
> operativsystemet, utan fastnade i BIOS eller var
> det nu är en dator börjar sin arbetsdag när man
> slår till strömmen,

Booten eller setup typ...

och avgav hårresande
> varningspip med sin interna varningsskrika.

Brukar nästan alltid tyda på att det är hårdvarufel på datorn och pipen är noga utförmade typ som morsekod så man kan tyda vad som är fel med datorn.. kan vara smidigt ibland. OM det inte piper olika varej gång då...

>
> Möjligen berodde detta på struntfel som en
> person med bättre datorallmänbildning än min
> och med tillgång till reparations- och
> felsökningsprogram kunnat rätta till. För mig
> var det dock enklast att ta med mig hårddiskarna
> till nästa surplus-dator jag lyckades fuska ihop
> av delar min arbetsgivare bestod med. Det var
> mycket nervöst första gången jag provstartade
> den nyhopfuskade datorn, men de gamla
> hårddiskarna var fortfarande läsbara.
>
> Jag gissar att fel av denna typ inte är
> hårddiskrelaterade och att risken för
> filförlust därför är liten, men med datorer
> vågar jag inte chansa - jag är inte
> tillräckligt duktig. Säkerhetskopiera!

sant. men tänk på att om ni kopierar till en hårddisk och lägger denna i tex ett bankfack och inte använder den på läbnge så kommer inte filerna finnas kvar pga att hdd:s sparar via magnetism och blir den liggande så tappar den magetismen och därmed infot på hddn. Dvd-skivor förstörs vid brand men blir sällan stulna vidd inbrott som en extern hdd kan bli. Men kör man en liten kompromiss med både och så brukar det funka fint.

Ett tips är att ha en partion (eller en egen fysisk hdd/hårddisk) på 15-20gb där ni har endast opertaivsystem och installerade program och länkar om "mina dokument" till en annan partion elller fysisk enhet. Om operativsystemet kraschar så är det bara installera om på partionen och dina filer är kvar.. är man smidig så gör man en komplett installation med alla program du vill ha och gör en sk "ghost image" på detta som du bara kan köra vid ominstallation och slipper därmed sitta och installera otaliga program med otaliga omstarter osv...

Detta var bara några ord från mig.. kan påpeka att jag kör Mac nu för tiden privat. Då slipper man nästan allt krångel.. Min gammla G4 på 1ghz (dubbla CPU:s)från 2001 (tror jag) och ca 1400mb ram knäcker min bärbara som har 3.2ghz dual core och 2gig ram med hästlängder...

once you go mac, yoy will never go back sägs det juh =)

jeje.. tänkte bara slänga in några ord men det blev några fler tydligen..
mvh: Morfum.

[OT] Bygga dator själv?
cxllqkhl.jpg

[OT] Bygga dator själv?
Tack för info, Morfum - att pipen är "morsekodade" visste jag inte (men borde förstås ha anat). Om du råkar ha en kodnyckel lätt tillgänglig, får du förstås gärna lägga ut den här.

För säkerhetskopiering har jag ibland tänkt mig en mer rättfram och för oss datoranalfabeter/sjukligt misstänksamma anpassad lösning: 100 % redundans genom att helt enkelt ha en extern hårddisk till vilken jag kopierar rubbet från den hårddisk som sitter som huvuddisk i datorn (C-disken alltså), och någon natt i månaden uppdaterar externdisken genom att helt enkelt "Markera alla -> Kopiera -> Klistra in" till den externa hårddisken.

I min naiva enfald hoppas jag då, om C-disken totalhavererar, bara kunna flytta externdisken till C-diskens gamla plats i datorchassiet och hårddiskbussen (IDE-bussen eller vad den heter i de stenåldersdatorer jag umgås med), montera en ny disk i externdiskens nu tomma apparathus, och vara igång igen.

Om däremot datorn hårdvaru-/moderkortshavererar och måste ersättas med en helt ny, inser jag att operativsystem etc. antagligen måste installeras om "the proper way" för att bussnummer och portnummer och allt vad jag inte begriper ska stämma - men alla arkivfiler har jag ju kvar även i detta fall.

Fast jag tänker mig väl ändå att ha bildarkiv och annat av oersättligt affektionsvärde bränt på CD eller liknande också, jag ska bara få tummen ur och GÖRA det också ...

Mac var det länge sedan jag ens övervägde, jag har avfärdat det alternativet av oro för kompatibilitetsproblem gentemot resten av världen, men det är kanske dags att tänka ett varv till?

/Janne

[OT] Bygga dator själv?
JH2 skrev:
> Super Ingo skrev:
>
> > Nu fick jag iaf argument för sambon hemma om
> varför vi bör köpa nytt :-)
>
> Håll till godo och hälsa från mig om det
> behövs!
>
> /Janne

Sambon nappade direkt på ny dator när jag sa att den troligtvis håller på att lämna in :-) Behövde inte ens hälsa från dig...

Verkar det här en vettig burk? --> Komplett

[OT] Bygga dator själv?
Om man vill ha en tystare kompakt PC är barebone-chassin trevliga.
nackdelen är att de inte har så mycket plats för extrakort.

Jag har kört en Asus Vintage ett halvår och är helnöjd.
Har integrerat ljud och grafik, och tycker man att dessa
är för dåliga finns plats för PCI-Express16 kort.

[OT] Bygga dator själv?
Den datorn som Tobe länkade till är i princip lika bra som min som jag köpte på komplett för 10000kr för 5 månader sen... Och då var min dator en prisvärd burk också. ^^

[OT] Bygga dator själv?
JH2 skrev:
> Tack för info, Morfum - att pipen är
> "morsekodade" visste jag inte (men borde förstås
> ha anat). Om du råkar ha en kodnyckel lätt
> tillgänglig, får du förstås gärna lägga ut
> den här.
>
> För säkerhetskopiering har jag ibland tänkt mig
> en mer rättfram och för oss
> datoranalfabeter/sjukligt misstänksamma anpassad
> lösning: 100 % redundans genom att helt enkelt ha
> en extern hårddisk till vilken jag kopierar
> rubbet från den hårddisk som sitter som
> huvuddisk i datorn (C-disken alltså), och någon
> natt i månaden uppdaterar externdisken genom att
> helt enkelt "Markera alla -> Kopiera -> Klistra
> in" till den externa hårddisken.
>
> I min naiva enfald hoppas jag då, om C-disken
> totalhavererar, bara kunna flytta externdisken
> till C-diskens gamla plats i datorchassiet och
> hårddiskbussen (IDE-bussen eller vad den heter i
> de stenåldersdatorer jag umgås med), montera en
> ny disk i externdiskens nu tomma apparathus, och
> vara igång igen.
>
> /Janne

Ser bra ut på papper men fungerar inte i verkligheten.
En trevlig lösning är att "preppa" ett USB minne med ghost så att den automatiskt gör en kopia av HD1(C:) till HD2 (backup disken). Fler roliga saker man kan göra är att göra USB minnet botbart, ställa in i bios så att datorn startar på USB först om sådant är anslutet och lägga till ett litet program som stänger av datorn när ghostningen är klar (kan finnas i ghostprogrammet?). När man sedan vill ta en backup så stoppar man i USB minnet och startar om datorn.

/Mikael

[OT] Bygga dator själv?
JH2 skrev:
> Tack för info, Morfum - att pipen är
> "morsekodade" visste jag inte (men borde förstås
> ha anat). Om du råkar ha en kodnyckel lätt
> tillgänglig, får du förstås gärna lägga ut
> den här.

Det var dock länge sedan jag byggde iordning datorer i så jag har inte längre listor på detta tyvärr, men goggle finns som tur är. Där kan man hitta dessa pipkoder eller vad man ska kalla det. En bra sak att veta när man bygger både nya men framförallt gammla datorer o uppdaterar är ätt om du stoppar i fel RAM-Minne så är skärmen det första som slocknar så då är det bara ta bort RAM-minnet igen.. Klassiker =)

>
> För säkerhetskopiering har jag ibland tänkt mig
> en mer rättfram och för oss
> datoranalfabeter/sjukligt misstänksamma anpassad
> lösning: 100 % redundans genom att helt enkelt ha
> en extern hårddisk till vilken jag kopierar
> rubbet från den hårddisk som sitter som
> huvuddisk i datorn (C-disken alltså), och någon
> natt i månaden uppdaterar externdisken genom att
> helt enkelt "Markera alla -> Kopiera -> Klistra
> in" till den externa hårddisken.
>
> I min naiva enfald hoppas jag då, om C-disken
> totalhavererar, bara kunna flytta externdisken
> till C-diskens gamla plats i datorchassiet och
> hårddiskbussen (IDE-bussen eller vad den heter i
> de stenåldersdatorer jag umgås med), montera en
> ny disk i externdiskens nu tomma apparathus, och
> vara igång igen.

Tja, fungerar sådär faktikst.. tror det är bättre att säkerhetskopera alla dina filer bara och inte OS:et (operativsystemet) till en extern då det är så mkt onödig skit som följer med. Dessutom kommer det gå men bli mekkigt att byta hdd. Då är det bättre att ha en "reservdisk" liggandes med ett färdiginstallerat OS på. Fungerar ofta med en "gammal" disk som man inte använder så mkt ändå. Det viktiga är i det fallet att du inte har dina filer på samma disk som OS:et. Har använt denna metod och har gått från kraschad disk till att vara igång igen på ca 3min med bibehållna filer =)

>
> Om däremot datorn hårdvaru-/moderkortshavererar
> och måste ersättas med en helt ny, inser jag att
> operativsystem etc. antagligen måste installeras
> om "the proper way" för att bussnummer och
> portnummer och allt vad jag inte begriper ska
> stämma - men alla arkivfiler har jag ju kvar
> även i detta fall.

japp, När man byter moderkort så är det bra att installera om OS. Man kan dock slänga in dom nya drivrutinerna i det gammla men man brukar få problem och det är inte ngn lösning i det "långa" loppet en PC har.... .. .. ..

När jag höll på som mest med att bygga o "renovera" pc:s så hade jag en Hdd med xp på och varje gång jag stoppade in denna i en ny burk så stoppade jag in nya drivias med.. Tillslut kunde jag använda samma gammla 10gigs hdd till 15 olika datorer.. Måste dock tilllägga att det var ett tag sedan o då var datorerna mer lika varandra hårdvarumässigt.. Nu är det juh lite mer variation så är inte säkert detta går lika smärtfritt.

>
> Fast jag tänker mig väl ändå att ha bildarkiv
> och annat av oersättligt affektionsvärde bränt
> på CD eller liknande också, jag ska bara få
> tummen ur och GÖRA det också ...

Cd e knas.. Man får knappt in ett minneskort med bilder i dagens läge. Då är det bättre att köpa en DVD brännare med Dual-Layer för ca 500.- och så får du plats med närmare 8gig. Lättare, snabbare och skonsammare mot själen.=)

>
> Mac var det länge sedan jag ens övervägde, jag
> har avfärdat det alternativet av oro för
> kompatibilitetsproblem gentemot resten av
> världen, men det är kanske dags att tänka ett
> varv till?

Absolut! Mac får inte virus lika lätt.. (tror det finns 4-5st totalt.) Mac:s OS-X är ett mycket bra operativsystem med ett bra filsystem som även återfinns i Linux. Man kan helt enkelt jobba i Word och ge fan i att spara var 5min i ren skräck utan skriv på och slit sladden ur väggen så är det bara starta om och allt finns kvar pga fiffigt Os som temporärt sparar alllt du gör tills du sparar själv. Dom få gånger min mac har hakat upp sig eller kraschat o inte kunnat spara filer osv så har jag stängt av.. väntat 1 min och sedan startat. Det tar lite längre tid innan Os:et är igång men då har datorn "självlagat" sig. Bråka med hårddiskar i BIOS är ett minne blott. In med disken och starta datorn så är det klart =)

Sen att en Mac är snordyr vid inköp är en sak, men den överlever lätt 3-4st pc datorer och har ett bra andrahandvärde. Den är idag mkt kompitabelt med nästa alla program på marknaden och det finns numera även ett hyffsat stort sortiment med spel om man nu är sådan =) OM man har ett gammalt program på sin Pc som man inte hittar till mac så kan man installera Xp som ett eget OS vid sidan om som du startar datorn med eller så kan du köra XP i ett eget fönster i OS-X. Smajdigt!

En Pc är en bra dator.. Men windows är ett stort äkkligt virus känns det som i mina ögon. Då kör jag hellre Linux som operativsustem så blir det mkt mkt mer stabilt. Mac är inte svårt att lära sig, det kan bara vara lite lurigt att lära om. Oftast är det lättare än vad man tror.. Som när jag skulla avinstallera ett program första gången så letade jag efter motsvarigheten från Pc.. Tillslut fick jag reda på att "det är juh bara radera mappen".. så lätt så man tror manska behöva krångla till det.

tror inte det är många som har ångrat sig när dom gått över till mac =) Sen att dom är så sjukt mkt snyggare än Pc gör inte saken sämre..

mvh: Morfum / nu med lite bättre karma för dagen =)

[OT] Bygga dator själv?
Nu har ju nya MacMini kommit också med Core2Duo-processorer och 1GB RAM. 7250 för 2Ghz-varianten. Har du redan skärm, mus och tangentbord så är det en ganska bra dator, om du inte har stora spelkrav vill säga. Det är liknande prestanda som på min jobblaptop som kostade 17000 i mars.

[OT] Bygga dator själv?
Nya macmina är tvärfeta trots att dom inte är större en en extern hdd.. Sjukt nästan hur dom kan få ur så mkt prestanda ur ett så litet format.
Mvh.

[OT] Bygga dator själv?
Morfum skrev:
> Nya macmina är tvärfeta trots att dom inte är
> större en en extern hdd.. Sjukt nästan hur dom
> kan få ur så mkt prestanda ur ett så litet
> format.
> Mvh.

En Mac Mini innehåller i princip samma hårdvara som en bärbar Mac. Alltså integrerat grafikkort, med
dess nackdelar.
Minin är en kompetent maskin om man redan har all kringutr. i form av skärm, t-borg och mus.
Hade själv en Mini med G4 och 1GB ram. Byttes dock ut mot en bärbar Macbook, 2Ghz Core 2 Duo, 2GB, Mums :-)
Kör själv Win XP genom Parallels vilket är oerhört smidigt om man behöver testa nått genom någon
PC application.

Har kört Mac nu i 6år och det ska mycket till om jag öht ska byta över till PC.
Istället är jag mer sugen på införskaffa en iMac 24" för lite web/bildproduktion :-)

Mvh

-M-

[OT] Bygga dator själv?
Ingen Dell, någonsin, bara trassel, trassel och sen trassel. Egna standarder, svårt att uppgradera, dissa dell om du har någon datorvana alls. Usch och tvi.

[OT] Bygga dator själv?
Nästa dator blir en MacPro för min del, men det blir antagligen på nästa jobb om jag får det vill säga. Hemmamakken (G4 Quicksilver & 22" Apple Cinema screen) får stå där ett tag till tills hemma företager drar igång.. ca 50-60 laxar e lite mkt för mig just nu =D

Mac ät totalt överlägset när det gäller Bild, film och andra riktigt tunga applikationer.. Konverterade film på min arbetsdator..En bärbar dell runt 20:- prisklassen med 2gig ram 6 3.2ghz mm mm och det tog 10h, hemma på min mac från 01 (?) tog det 6h... Säger en del =)

som sagt så sitter jag bara vid windows om jag verkligen blir tvingad eller inte har ngt val.
Mvh: Morfum

[OT] Bygga dator själv?
Mac är för dyrt tyvärr för mig tyvärr. Slänger ner 20k på en burk utan skärm, då får jag en fet burk, med mac får jag nog inte det för de pengarna. Sen kan jag väl inte bygga min mac själv? Då går det bort med. :) Dock håller jag med om Windows, världens största virus som folk installerar själv, jag med. :(

[OT] Bygga dator själv?
Jo, jag hade inte råd med min mac om det inte hade varit så att jag kom över skärmen först får några år sedan.. Sen fick jag låna några tusen och köpa loss min kusins arbetsdator som dom skulle byta ut. Mja, mje & mjo.. instickskort, ram, hdd osv kan man alltid uppgradera och byta osv.. men oftast behövs juh inte det. Det e ju en mac =)

räddningen är nära för er andra. OS-X kommer till Pc innom snar framtid =D

[OT] Bygga dator själv?
Morfum skrev:
> Mac ät totalt överlägset när det gäller Bild,
> film och andra riktigt tunga applikationer..
> Konverterade film på min arbetsdator..En bärbar
> dell runt 20:- prisklassen med 2gig ram 6 3.2ghz
> mm mm och det tog 10h, hemma på min mac från 01
> (?) tog det 6h... Säger en del =)

Du konverterade från/till samma filformat med samma inställningar på båda datorerna?

Vad sitter det för typ av disk i din Mac? Bärbara datorer har i allmänhet klart långsammare hårddiskar än stationära. Oftast handlar det om 5400rpm eller 4200rpm med liten cache, jämfört med 7200rpm med normalstor eller stor cache. Det gör ENORM skillnad för diskintensiva arbetsuppgifter.

Det är inget fel med Mac, men jag ogillar när man jämför äpplen och apelsiner.

[OT] Bygga dator själv?
morfum, menar du os x x86?
dom kör ju redan på intel utan problem.
kör mac os x på min amd x2 utan problem, riktigt bra prestanda faktiskt.

[OT] Bygga dator själv?
Daniel_E skrev:

> Du konverterade från/till samma filformat med
> samma inställningar på båda datorerna?

Dvd till divx

>
> Vad sitter det för typ av disk i din Mac?

7200varvare

> Bärbara datorer har i allmänhet klart
> långsammare hårddiskar än stationära. Oftast
> handlar det om 5400rpm eller 4200rpm med liten
> cache, jämfört med 7200rpm med normalstor eller
> stor cache. Det gör ENORM skillnad för
> diskintensiva arbetsuppgifter.

ne. jag har inte kollat vad min disc i min bärbara arbetsdator går i för varv nej.

>
> Det är inget fel med Mac, men jag ogillar när
> man jämför äpplen och apelsiner.

maco pc e som äpplen i päron ju, dessutom är min laptop på jobbet ny och min mac 6år gammal så det är svårt att göra en rättvis bedömning..

[OT] Bygga dator själv?
rejser skrev:
> morfum, menar du os x x86?
> dom kör ju redan på intel utan problem.
> kör mac os x på min amd x2 utan problem, riktigt
> bra prestanda faktiskt.

Jasså, vet inte om det kommit eller så. jag är inte så jättepåläst länge om sådant men ghade iaf uppfattat att det skulle komma ett OS som man skulle kunna köra på Pc.. =D
är det nytt?

[OT] Bygga dator själv?
Daniel har en god poäng där, en laptops hd är klart söligare än en i stationär burk. 5400 och 4200 rpm diskarna har väl 2 MB cache, medans en 7200 rpm har 8 eller 16 MB. Sen är det ett snabbare interface med väl? Vet inte hur mac fungerar men en pc har serial ATA medans Laptopen har standard ATA med.

Så, jämförelsen haltar en del, ganska mycket till och med.
Här är en jämförelse med en ATA 5400 rpm drive och en SATA2 7200 rpm drive som jag fixade på storagereview. Rött innebär att den sidan vann jämförelsen.

http://www.storagereview.com/php/be...&numDrives=1&devID_0=316&devID_1=334&devCnt=2

[OT] Bygga dator själv?
Morfum: Dom har officiellt bytt till intel struktur från att ha kört sitt eget rejs, därför dom blivit lite billigare, så är det lite folk som på fritiden anpassar så man ska kunna köra med vilken hårdvara som helst. Men generellt sätt så kan man nu om man läser på vilken hårdvara fungerar bäst bygga en mac nu.

[OT] Bygga dator själv?
Alltså.. jag dissar Windows mer än Pc hoppas jag att ni förstår. O jag gillar Mac pga driftsäkerheten.

menade bara att det är lite kul att en 6 år gammal mac spöade en ny pc.. det var mer en parantes till att en mac har lång livslängd jämtimot pc ang det totteman skrev om "fmtidssäker". =D

läste en artikel i en datatidning där dom en gång för alla skulle göra ett test mella nmac o pc o det blev ganska dött lopp faktiskt men man fick lägga minst lika mkt cash på Pcn..

vill inte röra om i kokande ris utan har mest tråkigt på jobbet o skrev lite snabbt om en dålig jämförelse utan större underlag mer än två olika datorer. Det är skillnad på en ny Pc och en gammal 300mhz:are med =D

mvh: Morfum

[OT] Bygga dator själv?
Jo, Morfum, men jämförelsen hade ju varit mer intressant med rimligt lika mot rimligt lika, alltså sex år gammal mac stationär, testad mot ny intel windows burk, då hade nog jämförelsen slutat annorlunda. Nog bara det som påpekades. Jämför cpuerna istället så borde väl den laptopen kicka din macs butt, även om det inteln nu är laptop, så den får en kripplad cpu.

[OT] Bygga dator själv?
Men stervelo..
vad det inte det jag gjorde då? Min mac e 6 år gammal med dubbla 1ghz cpu ca1300mb ram och min laptop (ny) 3.2ghzdual core och 2gig ram..

kripplad vet jag inte vad det är ens.. jag bara skrev en grej jag hade gjort o blev förvånad över resultatet.. that´s it typ. Det var inte av intresseskäl jag gjorde jämförelsen för då hade jag kanske varit mer grundlig.. Jag är inte ngn diskutionstyp då jag varken har vidare bra närminne eller kan stava.. Men jag gillar Mac mer än Pc och det verkar som du gillar Pc. Bra. VI gillar cukklar.

[OT] Bygga dator själv?
Jag är trötto blandar ihop personer i tråden insåg jag nu.. Men men.. NU skiter jag i datorer o drar hem o sticker ut i skogen o hojjar ist. det är bättre =)
Mvh: Morfum.

[OT] Bygga dator själv?
Morfum skrev:
> Dvd till divx

Samma codec med samma inställningar? Skillnaden i tid mellan olika inställningar gör stor skillnad. 1-pass med CBR och allt inställt på högsta hastighet är säkert 5-10 gånger snabbare än 2-pass med VBR och allt inställt på kvalitet och maximal kompression.

[OT] Bygga dator själv?
Nja Morfum, det Daniel och jag antyder är att din jämförelse blev IO "bound" inte CPU "bound", alltså, cpun kunde nog inte gå max på grund av att den väntade på hårddisken, din mac behövde inte vänta lika länge på hårddisken, om den har en snabbare drive. Inte värre än så.

Tillbaka
Topp