JH2 skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för info, Morfum - att pipen är
> "morsekodade" visste jag inte (men borde förstås
> ha anat). Om du råkar ha en kodnyckel lätt
> tillgänglig, får du förstås gärna lägga ut
> den här.
Det var dock länge sedan jag byggde iordning datorer i så jag har inte längre listor på detta tyvärr, men goggle finns som tur är. Där kan man hitta dessa pipkoder eller vad man ska kalla det. En bra sak att veta när man bygger både nya men framförallt gammla datorer o uppdaterar är ätt om du stoppar i fel RAM-Minne så är skärmen det första som slocknar så då är det bara ta bort RAM-minnet igen.. Klassiker =)
>
> För säkerhetskopiering har jag ibland tänkt mig
> en mer rättfram och för oss
> datoranalfabeter/sjukligt misstänksamma anpassad
> lösning: 100 % redundans genom att helt enkelt ha
> en extern hårddisk till vilken jag kopierar
> rubbet från den hårddisk som sitter som
> huvuddisk i datorn (C-disken alltså), och någon
> natt i månaden uppdaterar externdisken genom att
> helt enkelt "Markera alla -> Kopiera -> Klistra
> in" till den externa hårddisken.
>
> I min naiva enfald hoppas jag då, om C-disken
> totalhavererar, bara kunna flytta externdisken
> till C-diskens gamla plats i datorchassiet och
> hårddiskbussen (IDE-bussen eller vad den heter i
> de stenåldersdatorer jag umgås med), montera en
> ny disk i externdiskens nu tomma apparathus, och
> vara igång igen.
Tja, fungerar sådär faktikst.. tror det är bättre att säkerhetskopera alla dina filer bara och inte OS:et (operativsystemet) till en extern då det är så mkt onödig skit som följer med. Dessutom kommer det gå men bli mekkigt att byta hdd. Då är det bättre att ha en "reservdisk" liggandes med ett färdiginstallerat OS på. Fungerar ofta med en "gammal" disk som man inte använder så mkt ändå. Det viktiga är i det fallet att du inte har dina filer på samma disk som OS:et. Har använt denna metod och har gått från kraschad disk till att vara igång igen på ca 3min med bibehållna filer =)
>
> Om däremot datorn hårdvaru-/moderkortshavererar
> och måste ersättas med en helt ny, inser jag att
> operativsystem etc. antagligen måste installeras
> om "the proper way" för att bussnummer och
> portnummer och allt vad jag inte begriper ska
> stämma - men alla arkivfiler har jag ju kvar
> även i detta fall.
japp, När man byter moderkort så är det bra att installera om OS. Man kan dock slänga in dom nya drivrutinerna i det gammla men man brukar få problem och det är inte ngn lösning i det "långa" loppet en PC har.... .. .. ..
När jag höll på som mest med att bygga o "renovera" pc:s så hade jag en Hdd med xp på och varje gång jag stoppade in denna i en ny burk så stoppade jag in nya drivias med.. Tillslut kunde jag använda samma gammla 10gigs hdd till 15 olika datorer.. Måste dock tilllägga att det var ett tag sedan o då var datorerna mer lika varandra hårdvarumässigt.. Nu är det juh lite mer variation så är inte säkert detta går lika smärtfritt.
>
> Fast jag tänker mig väl ändå att ha bildarkiv
> och annat av oersättligt affektionsvärde bränt
> på CD eller liknande också, jag ska bara få
> tummen ur och GÖRA det också ...
Cd e knas.. Man får knappt in ett minneskort med bilder i dagens läge. Då är det bättre att köpa en DVD brännare med Dual-Layer för ca 500.- och så får du plats med närmare 8gig. Lättare, snabbare och skonsammare mot själen.=)
>
> Mac var det länge sedan jag ens övervägde, jag
> har avfärdat det alternativet av oro för
> kompatibilitetsproblem gentemot resten av
> världen, men det är kanske dags att tänka ett
> varv till?
Absolut! Mac får inte virus lika lätt.. (tror det finns 4-5st totalt.) Mac:s OS-X är ett mycket bra operativsystem med ett bra filsystem som även återfinns i Linux. Man kan helt enkelt jobba i Word och ge fan i att spara var 5min i ren skräck utan skriv på och slit sladden ur väggen så är det bara starta om och allt finns kvar pga fiffigt Os som temporärt sparar alllt du gör tills du sparar själv. Dom få gånger min mac har hakat upp sig eller kraschat o inte kunnat spara filer osv så har jag stängt av.. väntat 1 min och sedan startat. Det tar lite längre tid innan Os:et är igång men då har datorn "självlagat" sig. Bråka med hårddiskar i BIOS är ett minne blott. In med disken och starta datorn så är det klart =)
Sen att en Mac är snordyr vid inköp är en sak, men den överlever lätt 3-4st pc datorer och har ett bra andrahandvärde. Den är idag mkt kompitabelt med nästa alla program på marknaden och det finns numera även ett hyffsat stort sortiment med spel om man nu är sådan =) OM man har ett gammalt program på sin Pc som man inte hittar till mac så kan man installera Xp som ett eget OS vid sidan om som du startar datorn med eller så kan du köra XP i ett eget fönster i OS-X. Smajdigt!
En Pc är en bra dator.. Men windows är ett stort äkkligt virus känns det som i mina ögon. Då kör jag hellre Linux som operativsustem så blir det mkt mkt mer stabilt. Mac är inte svårt att lära sig, det kan bara vara lite lurigt att lära om. Oftast är det lättare än vad man tror.. Som när jag skulla avinstallera ett program första gången så letade jag efter motsvarigheten från Pc.. Tillslut fick jag reda på att "det är juh bara radera mappen".. så lätt så man tror manska behöva krångla till det.
tror inte det är många som har ångrat sig när dom gått över till mac =) Sen att dom är så sjukt mkt snyggare än Pc gör inte saken sämre..
mvh: Morfum / nu med lite bättre karma för dagen =)