[OT] Bygga dator själv?

[OT] Bygga dator själv?
Stervelo skrev:
-------------------------------------------------------
> Nja Morfum, det Daniel och jag antyder är att din
> jämförelse blev IO "bound" inte CPU "bound",
> alltså, cpun kunde nog inte gå max på grund av
> att den väntade på hårddisken, din mac behövde
> inte vänta lika länge på hårddisken, om den
> har en snabbare drive. Inte värre än så.

grejjen är väll att processorn i hans G4 är ungefär på en tredjedels hastighet som den i hans bärbara, så även om hans bärbara inte gick på max, så hängde ju hans gamla mac med jäkligt bra.
i en mac pro kan man för övrigt ändra o ha sig rätt mycket, då det i grunden ä en helt vanlig PC, nu när de kör intel. det ä väll bara moderkortet som inte går att byta. men visst, den kostar, önskar där fanns en light version av den :D

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Bygga dator själv?
Gamla mac cpuer är kacksöliga. Risc baserade. Snabba på flyttal men sööööliga på Integers där så gott som enbart klockfrekvensen spelar roll. Sen vet inte jag vilken typ av beräkningar som görs vid en encoding. Är det flyttalsintesivt, då ligger macen lite bättre till men borde fortfarande få rejält med spö av en stationär Intel burk. Jag är på väg att bygga en ny intelburk nu, då kan vi jämföra den med Macen, skulle vara intressant, bara som info. Skulle grina om min burk fick smisk dock. :)

[OT] Bygga dator själv?
Jag verkligen älskar hur folk säger att windows suger för att det finns så mycket virus och skit, och att man därför ska välja mac/linux.
Hur svårt kan det vara att skaffa sig en bra brandvägg samt ett bra virusprogram, som kör automatiska uppdateringar, + att man inte går in på free6.com varje dag.
En mac dator är dyrare än en pc, dels för designen och dels för märket.
Sämre komponenter men endå dyrare, vill man ha en bra dator så ska man satsa på en pc.
Och det är med "pipen", det står i manualen till moderkortet vad det handlar om.

Till Totteman.
Dualcore och dubbla kärnor är precis samma sak. Om man vill hänga med någolunda idag så ska man köpa sig en dualcore processor, Detta med dubblakärnor gör att du får en jämnare och trevligare dator, eftersom processorn delar upp arbetet på två kärnor istället för att köra allt på en och samma. Intels quad (4 proccesorer) är totalt onödigt att köpa idag, finns inget som kräver 4 kärnor än, samt ett par år framåt.
Det här med directx 10 spelar dig inte så stor roll om du inte spelar mycket, och vill ha de senaste inom spel.
Det enda som är känt idag som kräver directx 10 är spelet "crysis" som inte har släppts än.
Amd:s processorer är i regel bättre spel anpassade än just intels som är mer känt till media/redigering osv.
Men de dubbelkärninga processorerna från både amd och intel är i regel jämnlika på spel och annat.
Grafikkorts delen.
Det största bekymret är vad du vill ha datorn till, såg att du spelar samt gör andra saker. Då är frågan, vill du spela det senaste?, kör du stora avancerade MM program?
Samma sak gäller processorn som grafikkortet.
Sen får man inte glömma bort de andra lika viktiga komponenterna såsom moderkort,ramminnen,nätagg. Men de delarna är lite lättare att fixa fram.
Dvd-brännare finns i alla nya datorer.
In/ut-gångar för kamera är inte så svårt att fixa fram.
Kan rekommendera http://www.datorbutiken.com samt http://www.komplett.se om du är ute efter datorer.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Bygga dator själv?
Och jag som sitter och känner att jag nog trots allt skulle haft fyra kärnor i min dator där hemma... :-P
(men sitter man och virtualiserar så är varenda kärna välkommen)

[OT] Bygga dator själv?
Nja, vill väl påstå att quad core, den som kostar runt 2300 är ett helt schysst köp, men som vanligt så är det väl vad datorn ska användas till som spelar roll? Helt generella rekomendationer är ju meningslösa.

Tillbaka
Topp