[OT] Bygga hus - totalentreprenad

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum
Har aldrig byggt ett hus, men hur är det mer skadeståndsfrågan om någon t.ex. råkar ut för en arbetsskada på bygget?
Jag har läst/hört att det är den som står som entreprenör som åker på skadeståndet. Står man delvis som entreprenör själv så kan det stå en dyrt om det skulle hända något. Då är det bättre med en annan som står som totalentreprenör?

H. sa:
gsb sa:
Vattenburen golvvärme! Både uppe och nere.
Rätt skönt att slippa fula radiatorer.

Givetvis!

En annan fundering - fasad.
Jag gillar underhållsfria fasader och tycker det är snyggt med tegel och puts. Men detta blir ju dyrare såklart. Och många leverantörer kör bara trähus. Åsikter kring detta?

Golvvärme är skitbra! Aldrig några problem!

Luthman Photography sa:
H. sa:
gsb sa:

Givetvis!

Jag gillar underhållsfria fasader och tycker det är snyggt med tegel och puts. Men detta blir ju dyrare såklart. Och många leverantörer kör bara trähus. Åsikter kring detta?

Tycker det är lite drygt att torka blöta kläder på golven och inte ha några radiatorer att hänga dom på ...

H. sa:

God vänner byggde sitt hus med en slags ihåliga betongklossar, kommer inte ihåg det korrekta namnet på dessa, huset putsades sedan på både ut och insidan. Det har alltså inga gipsskivor eller liknande. Huset är i 2 plan på ca 180 kvadrat. Det blev supersnyggt!

Fördelar med denna konstruktion (deras ord):
* Det kommer dröja väldigt många år innan det kräver underhåll. De är "medelålders" och räknar inte med att behöva göra något under sin livstid.
* Håligheterna i stenen isolerar väl och håller inomhusklimatet behagligt året om.
* Eftersom det inte finns några tätskikt så "andas" huset och det blir aldrig så torrt som det annars ofta blir i moderna hus. Så länge huset har underhållsvärme är också risken för mögelskador minimal.

För den som älskar tapeter eller vill måla nya fondvägar vartannat år så är konstruktionen dock helt fel.

Aron sa:
H. sa:

God vänner byggde sitt hus med en slags ihåliga betongklossar, kommer inte ihåg det korrekta namnet på dessa, huset putsades sedan på både ut och insidan. Det har alltså inga gipsskivor eller liknande. Huset är i 2 plan på ca 180 kvadrat. Det blev supersnyggt!

Fördelar med denna konstruktion (deras ord):
* Det kommer dröja väldigt många år innan det kräver underhåll. De är "medelålders" och räknar inte med att behöva göra något under sin livstid.
* Håligheterna i stenen isolerar väl och håller inomhusklimatet behagligt året om.
* Eftersom det inte finns några tätskikt så "andas" huset och det blir aldrig så torrt som det annars ofta blir i moderna hus. Så länge huset har underhållsvärme är också risken för mögelskador minimal.

För den som älskar tapeter eller vill måla nya fondvägar vartannat år så är konstruktionen dock helt fel.

Låter som Leca-isolerblock. Så har mina föräldrar byggt sitt hus. Superbra och svindyrt... :)

Om det blir tegel/puts-fasad så lär det bli på trästomme med standard isolering.

Ett tips i all välmening, men.. Är man lite extra petig vad gäller finish på ytskikt & slutprodukt så kan det nog vara vettigt att lära sig lite om hur man besiktigar och vilka toleranser & normer som gäller för t.ex. springor vid snickerier, buktighet på vägg, fogsprång, väggar med släpljus osv. Framförallt om man ska köpa nyckelfärdigt på TE.
Nio gånger av tio som jag råkat ut för en kund som inte fått sina förväntningar uppfyllda i något avseende handlar det vare sig om slarv, fusk eller dåligt utfört, det är bara kunden som inte förstått vad de de köpt & betalat för. Bilden nedan visar ett exempel på underbehandling målning på gipsvägg. Har man inte beställt två gånger bredspackling men förväntar sig det vid besiktning är det ju lätt att som novis förstagångsbyggare tycka att målaren är värdelös istället för att rannsaka sig själv.

9AFD1056-4533-4B24-9E93-1FB79052147F.jpeg

Luthman Photography sa:
H. sa:
gsb sa:

Givetvis!

Fast ert problem är nog mer relaterat till BRFen... och sånt slipper man ju med villatomt.

Henrik83 sa:
Ett tips i all välmening, men.. Är man lite extra petig vad gäller finish på ytskikt & slutprodukt så kan det nog vara vettigt att lära sig lite om hur man besiktigar och vilka toleranser & normer som gäller för t.ex. springor vid snickerier, buktighet på vägg, fogsprång, väggar med släpljus osv. Framförallt om man ska köpa nyckelfärdigt på TE.
Nio gånger av tio som jag råkat ut för en kund som inte fått sina förväntningar uppfyllda i något avseende handlar det vare sig om slarv, fusk eller dåligt utfört, det är bara kunden som inte förstått vad de de köpt & betalat för. Bilden nedan visar ett exempel på underbehandling målning på gipsvägg. Har man inte beställt två gånger bredspackling men förväntar sig det vid besiktning är det ju lätt att som novis förstagångsbyggare tycka att målaren är värdelös istället för att rannsaka sig själv.
Man skulle också kunna påstå att hela branschen misslyckats om så många kunder inte förstår vad de köper. Att några är puckon är ju normalt men inte nio av tio, då brukar puckot sitta på andra sidan ;-)

Edit: Fullt medveten om att du inte skrev att 9/10 var missnöjda. Men om 9/10 missnöjda var missnöjda med samma sak hade åtminstone jag jäkligt noga sett över hur jag säljer produkten. Ett lysande tillfälle för merförsäljning av "färdigt på riktigt"-finish om inte annat.

Senast ändrad:
Henrik83 sa:
Tack för tips. Har du något bra förslag för vilken nivå man ska lägga sig på för lite olika standardscenarion, typ som detta exempel, för att få en bra kompromiss mellan pris och resultat?

Henrik83 sa:

Har själv råkat ut för hantverkare någon enstaka gång som surat till när man klagat på slutresultatet, och de har muttrat något om att vara noggrann när man beställer, helst skall man tala deras fikonspråk flytande så det blir på deras villkor.

Den sortens attityd håller inte om man skall ha direktkontakt med kunderna. Då bör man välja att jobba bakom andra människor som förstår att alla inte kan just det yrke de upphandlar hjälp från.

Snuten sa:
Den sortens attityd håller inte om man skall ha direktkontakt med kunderna. Då bör man välja att jobba bakom andra människor som förstår att alla inte kan just det yrke de upphandlar hjälp från.

Precis! Vilket är ett av skälet till att firman jag jobbar för vägrar jobba mot privatpersoner utan enbart jobbar mot offentliga eller större privata beställare :-) Vi kan prata fackspråk & juridik med en part som förstår den och de kan i sin tur prata & gulla med kunderna när de lovat mer vid försäljning, än vad de köpt av oss.

H. sa:
Tack för tips. Har du något bra förslag för vilken nivå man ska lägga sig på för lite olika standardscenarion, typ som detta exempel, för att få en bra kompromiss mellan pris och resultat?

Nja, det där var mest ett litet exempel på hur krångligt det kan vara & hur ”lurad” man kan bli som privatperson/novis. Att köpa hus kan vara världens enklaste grej, men även världens svåraste om man har massa krav men inte riktigt specificerat dom innan.

Jag ställer mig dock i ledet bakom de som tipsat om att ta hjälp av utomstående kunnig person, det underlättar din process avseevärt.

Det här var nytt.
"Välj hur mycket vi ska fuska"
Bara i byggbranschen...
Ungefär som man vid köp av ny bil kan välja om rostskyddet ska med eller inte...

Henrik83 sa:
H. sa:

Nja, det där var mest ett litet exempel på hur krångligt det kan vara & hur ”lurad” man kan bli som privatperson/novis. Att köpa hus kan vara världens enklaste grej, men även världens svåraste om man har massa krav men inte riktigt specificerat dom innan.

Jag ställer mig dock i ledet bakom de som tipsat om att ta hjälp av utomstående kunnig person, det underlättar din process avseevärt.
Ett typexempel på hur branschen "skapar" egentligen onödiga tjänster som kunden i princip blir tvungen att betala för...

Henrik83 sa:
Snuten sa:

Precis! Vilket är ett av skälet till att firman jag jobbar för vägrar jobba mot privatpersoner utan enbart jobbar mot offentliga eller större privata beställare :-) Vi kan prata fackspråk & juridik med en part som förstår den och de kan i sin tur prata & gulla med kunderna när de lovat mer vid försäljning, än vad de köpt av oss.

+1. Slipper helst privatpersoner.

Och förbered dig på att bli sur på dumma regler från boverket och/eller kommunala regler.
Att många beställer en Fiat och förväntar sig en Ferrari är nog rätt vanligt även utanför byggbranschen.

Även nyckelfärdiga hus är unika och det kommer alltid komma situationer där man behöver ta beslut.

Entreprenadjuridiken och konsumentköpslagen är inte så jobbig att få grepp om egentligen, läs in dig lite beroende på vilket avtal du väljer.

hm sa:
Luthman Photography sa:
H. sa:
gsb sa:

Givetvis!

Tycker det är lite drygt att torka blöta kläder på golven och inte ha några radiatorer att hänga dom på ...

Jag var dock ironisk, vi har en del problem med golvvärmen i vårt hus och personligen hade jag hellre haft vanliga element istället för det där slangmöget i golvet.

H. sa:
Luthman Photography sa:
H. sa:
gsb sa:

Givetvis!

Fast ert problem är nog mer relaterat till BRFen... och sånt slipper man ju med villatomt.

Nja, jag skulle nog säga att vårt problem är mer relaterat till de som byggde våra hus eftersom ungefär hälften av alla hus har problem med golvvärmen och ganska många fått sina badrum omgjorda efter en lång tvist med byggfirman.

hm sa:
Nja man kan väl ha en varm krypgrund med isolering på marken oclså...
Även om jag inte byggt nån än, platta på mark standard.

Japp, själv har jag 100 år gammalt hus med krypgrund, snustorr grund. Man kan säga att för 100 år sedan valde de placering för sina hus med omsorg, idag verkar man placera hus lite hur som helst. I sänkor, sank mark, åkermark etc etc. Inte så konstigt att man får problem om det dalar mot huset. Vet inte hur man märker fuktproblem i betongplatta men den kan få fukt den med.
Däremot, skulle jag bygga nytt är det 100% platta med golvvärme som gäller.

Luthman Photography sa:
H. sa:
Luthman Photography sa:
H. sa:
gsb sa:

Givetvis!

Nja, jag skulle nog säga att vårt problem är mer relaterat till de som byggde våra hus eftersom ungefär hälften av alla hus har problem med golvvärmen och ganska många fått sina badrum omgjorda efter en lång tvist med byggfirman.
Ni kryssade väl inte i rutan "Ordentligt jobb" i valformuläret utan valde nån av de ca 50 som betyder fuskjobb... Så ni har säkert fått vad som beställdes!

ooms sa:
Luthman Photography sa:
H. sa:
Luthman Photography sa:
H. sa:
gsb sa:

Givetvis!

Ni kryssade väl inte i rutan "Ordentligt jobb" i valformuläret utan valde nån av de ca 50 som betyder fuskjobb... Så ni har säkert fått vad som beställdes!

Antagligen, vår förening verkar rätt inkompetent. Tyvärr har vi bara bott där i snart ett år så vi hade inte så mkt med byggandet att göra.

Tjena!

Golvvärme är givet, mycket enklare vid möblering m.m.
Hade jag byggt idag hade jag valt puts. Stod i valet och kvalet, när putsfasaden (från 1962) sprack på vårt förra hus, att antingen putsa om eller sätta träpanel. Det blev ny puts på en gång, men det gäller att få tag i en bra firma för det gör en jäkla skillnad på resultatet. Vi hade fördelen att grannen skulle putsa om och äger en stor fastighetsfirma så han fixade en bra deal med en putsfirma som han anlitat i tjugo års tid.
Skulle jag sätta träpanel så skulle jag måla med Falu rödfärg om man nöjer sig med rött, grått eller svart. Mycket smidigare när det är dags att måla om. Dessutom mycket billigare.

En annan sak man ska tänka på är fönster, där ska man spendera så mycket pengar man bara kan. Det är en enorm skillnad på karmtjocklek på olika fönster. Sen skulle jag låter bli allt som heter underhållsfritt.
Hade besök av en fönsterförsäljare som skulle pracka på mig underhållsfria fönster med en livslängd på 30 år. En snabb huvudräkning gav mig att elbesparingen lönade sig efter 40 år. Sen ifrågasatte jag livslängden, mina nuvarande fönster har ju suttit där sen 1962, dvs femtio år gamla och i toppskick.

Henrik83 sa:
Nu var det en renovering i en hyreslägenhet så jag vet inte riktigt vad som beställdes.
Men för ev. framtida behov, vad ska man beställa för att;
- inte få fönsterlister monterade utanpå gardinstångsfästen
- inte få sneda kakelplattor med 2cm fog
- inte få obefintlig ljudisolering i ventilationssystemet till grannen
- inte få eldosor som inte sitter fast och därmed leder till att belysningsknappen inte sitter fast
- inte få kopparoxid i alla rörskarvar i badrummet
- inte få en vattenburen handdukstork som är kopplad till de vanliga radiatorerna som jag själv inte kan reglera värmen på, dvs helt avstängda 6 mån om året och aldrig varmare än 23-24ºC

Henrik83 sa:

Vad kryssar man i för att hantverkaren ska dyka upp på den dag man avtalat?
Finns det någon tilläggstjänst som gör att hantverkaren ringer och meddelar att han inte har tid den dag man själv tagit ledigt från jobbet?
Kan man kryssa i något så att hantverkaren kollar vad som behövs dagen innan och handlar på vägen i stället för att åka in till bygget, kolla tio minuter och sedan försvinna iväg till byggvaruhuset hela förmiddagen?

lleberg sa:
Kan bara hålla med. Gärna (så gott som) underhållsfri fasad också.
+1
Mitt fjällhus har fasad av timmerpanel, hyfsat grov dimension typ 160x35 mm. Den är helt obehandlad, alla grannar undrar när vi ska måla? Ska vi inte, säger jag. Obehandlad panel torkar ur snabbt efter regn, ingen fukt som blir kvar vid områden med eftersatt målningsarbete. Och passar bra i fjällen. Jamen järnvitriol då? Varför lägga 60k på att en målare täcker all galvad plåt och slaskar på järnvitriol när det enda som händer är att ytan blir grå, säger jag. Det blir den ju ändå, så småningom. Huset har stått tre år och panelen har först nu börjat gråna en liten aning. Men den behöver nog bytas om hundra år.

Senast ändrad:
Benet sa:
lleberg sa:
Kan bara hålla med. Gärna (så gott som) underhållsfri fasad också.
+1
Mitt fjällhus har fasad av timmerpanel, hyfsat grov dimension typ 160x35 mm. Den är helt obehandlad, alla grannar undrar när vi ska måla? Ska vi inte, säger jag. Obehandlad panel torkar ur snabbt efter regn, ingen fukt som blir kvar vid områden med eftersatt målningsarbete. Och passar bra i fjällen. Jamen järnvitriol då? Varför lägga 60k på att en målare täcker all galvad plåt och slaskar på järnvitriol när det enda som händer är att ytan blir grå, säger jag. Det blir den ju ändå, så småningom. Huset har stått tre år och panelen har först nu börjat gråna en liten aning. Men den behöver nog bytas om hundra år.

-1 för grannar som påpekar såna saker!

lleberg sa:
Krypgrund går _fetbort_ av fuktproblematik

Platta på mark är det som gäller, och det säger jag trots att jag vet hur dåligt betong är ur miljöhänsyn.

Vi har ett vansinnigt komplicerat om- och tillbyggnadsprojekt på gång. Tillbyggnad på halv trappa pga anledningar. Den kommer att behöva ha golvet kanske 50-70 cm över markytan runtom. Hur gör man då med grunden? Känns nära till hands att ställa rummet på en låda och hamna i krypgrundsträsket? Arkitekten har inte gått in på såna detaljer. En positiv sak med en låda är ju att det är ännu en förvaring av bråte (4x4 meter med halvmeter i tak...) men krypgrund är ju inte kul...

ooms sa:
Det här var nytt.
"Välj hur mycket vi ska fuska"
Bara i byggbranschen...
Ungefär som man vid köp av ny bil kan välja om rostskyddet ska med eller inte...

Nej. Ska du jämföra med rostskydd på en bil så handlar det nog snarare om att köpa en bil med fem års garanti & sen förvänta sig sju eller tio år.
Varför ska du få mer än du betalar för, finns väl ingen logik i det? Du får ju inte större fälgar, fetare stereo eller kraftigare motor än vad som står i avtalet.

Mycket lika är det ju i byggbranschen. Du måste bestämma (och förstå) vad du köper. Köper du en spiskåpa får du en spiskåpa, inte en fläkt. Köper du kakel med mått över 150mm så gäller längd+bredd/1000 + 1mm alt. max 2mm som största tillåtna fogsprång om inte annat avtalats.
Köper du vitvaror med ljudklass C kommer dom inte uppfylla ljudklass B. Osv. osv.
Med andra ord, köper man skit får man skit & vet man inte vad man köper är det bättre att ta hjälp av nån som faktiskt vet.

Som entreprenör måste du ju räkna på billigast möjliga utifrån vad förfrågningsunderlaget säger, för att konkurrera med priset. Frågar du på innerväggar med enkelgips kan ju inte byggaren ”va bussig” & slänga in isolering + plywood bara för att det gör produkten bättre i slutändan.

eketjall sa:
Nu var det en renovering i en hyreslägenhet så jag vet inte riktigt vad som beställdes.
- inte få eldosor som inte sitter fast och därmed leder till att belysningsknappen inte sitter fast
- inte få en vattenburen handdukstork som är kopplad till de vanliga radiatorerna som jag själv inte kan reglera värmen på, dvs helt avstängda 6 mån om året och aldrig varmare än 23-24ºC

Fast besiktningsanmärkningar som du nämner ovan t.ex. 2cm fog är ju inget snack, det är ju ett fel som entreprenören svarar för. Varför det inte påtalats vid besiktning kan ju inte jag svara på men det är inte det jag pratar om heller. Däremot är din handdukstork ett typexempel på en produkt som lätt kan få en kund att bli besviken. Har din hyresvärd beställt torkar som ska gå på radiotorslingan av sin VS-entreprenör är det ju det som ska levereras, inte en modell med elpatron.

erik h sa:
lleberg sa:
Krypgrund går _fetbort_ av fuktproblematik

Platta på mark är det som gäller, och det säger jag trots att jag vet hur dåligt betong är ur miljöhänsyn.

Vi har ett vansinnigt komplicerat om- och tillbyggnadsprojekt på gång. Tillbyggnad på halv trappa pga anledningar. Den kommer att behöva ha golvet kanske 50-70 cm över markytan runtom. Hur gör man då med grunden? Känns nära till hands att ställa rummet på en låda och hamna i krypgrundsträsket? Arkitekten har inte gått in på såna detaljer. En positiv sak med en låda är ju att det är ännu en förvaring av bråte (4x4 meter med halvmeter i tak...) men krypgrund är ju inte kul...

Nu beror det ju lite på, såklart. Men det är ju egentligen inte svårare än att man tar bort och lägger till material i marken för den nya grunden för att få den i den nivå man vill för den nya plattan. En grävskopa i en dag och ett lastbilslass, typ.

För alltså, de fuktproblem som följer krypgrundskonstruktioner är inget man vill ha.

Senast ändrad:
Henrik83 sa:
eketjall sa:

Fast besiktningsanmärkningar som du nämner ovan t.ex. 2cm fog är ju inget snack, det är ju ett fel som entreprenören svarar för. Varför det inte påtalats vid besiktning kan ju inte jag svara på men det är inte det jag pratar om heller. Däremot är din handdukstork ett typexempel på en produkt som lätt kan få en kund att bli besviken. Har din hyresvärd beställt torkar som ska gå på radiotorslingan av sin VS-entreprenör är det ju det som ska levereras, inte en modell med elpatron.
Men varför ska en besiktningsman behöva påpeka en 2cm fog? Den ska ju inte uppstå i första läget och firman som la kaklet ska väl inse sitt fel innan entreprenörens inspektör eller hyresvärdens inspektör anmärker på det?
Det där med torken är ju lite intressant. Vem vid sina sinnes fulla bruk vill ha en tork som inte fungerar som tork utan bara som hängare? Borde man inte som hantverkare påpeka att det här kommer inte att fungera som du vill?
Nu var det iofs inte en tork som var beställd, utan ett element, men efter att dom monterat det fanns det inte längre 60cm i avstånd till handfatet för att få plats med tvätt/tumlare som man dragit in nya fina uttag till. Så egentligen var det väl den "nya" väggen som var ursprungsproblemet.

Henrik83 sa:
eketjall sa:

Varför ska såna här grova fel öht behöva påpekas på besiktning? Eller snarare varför går de till besiktningen, varför åtgärdas de inte innan? Hoppas man att det inte skall upptäckas och därmed slippa åtgärda det? Var finns yrkesstoltheten? Jag skulle skämmas arslet av mig över ett sånt jobb...

Edit: Ser att jag var tvåa på bollen, men det bara understryker ju det vi påpekar...

Senast ändrad:
Fast att andra entreprenörer missköter sig är inget jag kan svara för. Vi levererar med noll anmärkningar vid inflytt :-)
Ville bara belysa risken med att köpa ditten & datten till ett hus utan att eg. förstå vad man köper, då blir man lätt besviken om förväntningarna inte uppfylls.

Henrik83 sa:
Fast att andra entreprenörer missköter sig är inget jag kan svara för. Vi levererar med noll anmärkningar vid inflytt :-)
Ville bara belysa risken med att köpa ditten & datten till ett hus utan att eg. förstå vad man köper, då blir man lätt besviken om förväntningarna inte uppfylls.

Du får väl ändå förstå att du måste stå till svars för hela byggbranschen nu.

Men jag får ändå hålla med ovanstående personer. jag tycker att man ofta hör från folk som fått grejer byggda eller renoverat att det är en massa grejer som gjorts fel, inte bara utifrån hur det är beställt utan utifrån hur det "ska" göras och byggarna försöker mest smita eller hoppas att det inte upptäcks.

eketjall sa:
Det där med torken är ju lite intressant. Vem vid sina sinnes fulla bruk vill ha en tork som inte fungerar som tork utan bara som hängare? Borde man inte som hantverkare påpeka att det här kommer inte att fungera som du vill?

Det är ett rätt vanligt val. Man kanske ansåg good enough då eldrivna hade blivit dyrare osv. Man gör valen olika om man sitter och beställer till 60 hyreslägenheter, 60 bostadsrätter där köparen gör tillval och sin egen villa.

VS-entreprenören har säkert fått en "färdig handling" (haha...) av byggherren och då får man tro att dessa val och beslut har funderats över på ett tidigare / högre plan och den ritningen man får och lämnar pris på är det man vill ha utfört.

På tal om fasad; Fiskbensparkett är ju rätt vanligt, men fiskbensfasad är grymt unikt och snyggt. Kräver kanske ett lite högre hus dock.

Bilagor

• Palatine+Passive-1-2177.jpg
    Palatine+Passive-1-2177.jpg
    165.1 KB · Besök: 123
Kul tråd!
- jag förstår byggbranchen helt och hållet eftersom jag jobbar på samma sätt fast med fordon men här har vi gått längre, kunden är ju den verkliga expert och skall vara med i hela processen!

1. Kunden beställer ett nytt fordon efter sina behov hos vårt leende säljare.
2. Kunden får vara med redan när rambalkarna bockas, så att rätt material säkerställs (så vi inte ta fel plåt)
3. Vi bygger på och kunden bjuds sedan in till fabriken vid varje nytt steg i processen, kunden är ju expert på alla detaljer, så vi ser inte kunden irriterande, (som den vanliga snickaren). Kunden är ju faktiskt den som säkrar vår kvalité!
4. Mycket viktigt är tex att bjuda in kunden vid grundmålning av karossen, så att kunden kan kontrollera att vi inte glömt rostskydd innan, det vore ju synd .
5. För att riktigt säkerställa långsiktiga relationer med kunderna så gör det inte så mycket om vi monterar en gummilist med en liten glipa - för då kommer ju kunden tillbaka till oss igen!

Frågan är ju hur en privatperson som inte är en proffs-inköpare skall kunna bygga ett hus då byggbranchen faktiskt vältrar över ansvaret. Det finns inga riktiga incitament att ändra på det eftersom man tjänar mycket pengar på det nuvarande systemet. Men det är mycket märkligt att man som beställare skall vara ansvarig för en rad områden som faktiskt var för sig kräver specialkompetents...

Eller finns det något företag som försöker sälja villor till privatpersoner som fungerar som man förväntar sig? Det bästa vore ju att ha en farbror med byggfirma eller något sån't naturligtvis. Det var väl egentligen TS första fråga!

/A

Tillbaka
Topp