[OT] Bygga hus - totalentreprenad

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum
katten sa:
Frågan är ju hur en privatperson som inte är en proffs-inköpare skall kunna bygga ett hus då byggbranchen faktiskt vältrar över ansvaret. Det finns inga riktiga incitament att ändra på det eftersom man tjänar mycket pengar på det nuvarande systemet. Men det är mycket märkligt att man som beställare skall vara ansvarig för en rad områden som faktiskt var för sig kräver specialkompetents...

Eller finns det något företag som försöker sälja villor till privatpersoner som fungerar som man förväntar sig? Det bästa vore ju att ha en farbror med byggfirma eller något sån't naturligtvis. Det var väl egentligen TS första fråga!

/A

Svaret är väl att om man inte själv besitter kompetensen får man köpa den. Och inte av husförsäljaren.

Men var kan man då köpa den kompetens och veta att man inte blir lurad ännu en gång? För jag skulle egentligen vilja bygga nytt någon gång. Och jag inser att det kostar...

/A

Jag tror vi har ett helt gäng här på jobbet som jobbar med att projektleda husbyggen åt privatpersoner. Hur mycket de I sin tur lurar privatpersonerna vet jag inte :-)

katten sa:
Men var kan man då köpa den kompetens och veta att man inte blir lurad ännu en gång? För jag skulle egentligen vilja bygga nytt någon gång. Och jag inser att det kostar...

/A
Det sorgliga svaret är väl att det bara är att inse att när man har med byggbranschen att göra blir man lurad på ett eller annat sätt. Det är inte för inte branschen har det rykte den har. Det är ju bara att läsa denna tråd för att inse det.

katten sa:
Rattnalle sa:
Jag tror vi har ett helt gäng här på jobbet som jobbar med att projektleda husbyggen åt privatpersoner. Hur mycket de I sin tur lurar privatpersonerna vet jag inte :-)

Det är just det - hur hitta rätt projektledare...

/A

Ja det är ju svårt när man inte har kompetensen. Finns det byggkonsultkonsulter man kan anlita :)

För övrigt rekommenderar jag att inte bygga nytt. Köp istället ett renoveringsobjekt och bo i det medan ni fixar så kan du stå täckt av sågspån och hålla koll på hantverkarna från det temporära köket i hallen.

/Johan

Raggamuffin sa:
eketjall sa:
Det där med torken är ju lite intressant. Vem vid sina sinnes fulla bruk vill ha en tork som inte fungerar som tork utan bara som hängare? Borde man inte som hantverkare påpeka att det här kommer inte att fungera som du vill?

Det är ett rätt vanligt val. Man kanske ansåg good enough då eldrivna hade blivit dyrare osv. Man gör valen olika om man sitter och beställer till 60 hyreslägenheter, 60 bostadsrätter där köparen gör tillval och sin egen villa.

VS-entreprenören har säkert fått en "färdig handling" (haha...) av byggherren och då får man tro att dessa val och beslut har funderats över på ett tidigare / högre plan och den ritningen man får och lämnar pris på är det man vill ha utfört.
Köper att man har en sån tork när man har iaf 30-40 grader på vattnet ut.
Jag har alltså som mest mätt upp 24 grader på mina element, så vattnet är väl kanske någon grad varmare.
6mån per år minst så är cirkulationen helt avstängd.
Så det hade varit billigare att ge mig en vanlig krok att hänga handduken på.
Men nu var det inte en tork jag skulle ha. Det var ett element. Men de som renoverade badrummet reagerade inte på att det inte gick att få in en tvättmaskin efter att dom renoverat. Det var jag som hyresgäst som var den första att upptäcka det. Då har badrummet drällt av hantverkare i en månads tid. Det har inspekterats av total entreprenören och besiktats av hyresvärden utan att upptäckas.

lleberg sa:
Nu beror det ju lite på, såklart. Men det är ju egentligen inte svårare än att man tar bort och lägger till material i marken för den nya grunden för att få den i den nivå man vill för den nya plattan. En grävskopa i en dag och ett lastbilslass, typ.

Värt att tänka lite på. Dock kommer det att vara altandörr alldeles bredvid på marknivån -70 cm eller så, och källarfönster ännu längre ner en bit bort åt andra sidan. Så det måste bli nån form av lokal upphöjning. Men man kan förstås göra en sockel/grund som är 70 hög, fylla den med sten och gjuta en platta ovanpå. Snarare än att ha den ihålig och förvara tryckvirke, igelkottar, mögelsvampar och nazistguld.

Bygga om gamla grejor är inte trivialt. Kanske riva hela huset och bygga nytt...

lleberg sa:
erik h sa:
lleberg sa:
Krypgrund går _fetbort_ av fuktproblematik

Platta på mark är det som gäller, och det säger jag trots att jag vet hur dåligt betong är ur miljöhänsyn.

Vi har ett vansinnigt komplicerat om- och tillbyggnadsprojekt på gång. Tillbyggnad på halv trappa pga anledningar. Den kommer att behöva ha golvet kanske 50-70 cm över markytan runtom. Hur gör man då med grunden? Känns nära till hands att ställa rummet på en låda och hamna i krypgrundsträsket? Arkitekten har inte gått in på såna detaljer. En positiv sak med en låda är ju att det är ännu en förvaring av bråte (4x4 meter med halvmeter i tak...) men krypgrund är ju inte kul...

Nu beror det ju lite på, såklart. Men det är ju egentligen inte svårare än att man tar bort och lägger till material i marken för den nya grunden för att få den i den nivå man vill för den nya plattan. En grävskopa i en dag och ett lastbilslass, typ.

För alltså, de fuktproblem som följer krypgrundskonstruktioner är inget man vill ha.

Eller så gjuter du platta och har krypgrund på platta, eller halvkällare.
Eller så gräver du ur och får en riktig källare en halvtrapp ner.
Bägge alternativen behöver nog uppvärmning.

erik h sa:
lleberg sa:

Värt att tänka lite på. Dock kommer det att vara altandörr alldeles bredvid på marknivån -70 cm eller så, och källarfönster ännu längre ner en bit bort åt andra sidan. Så det måste bli nån form av lokal upphöjning. Men man kan förstås göra en sockel/grund som är 70 hög, fylla den med sten och gjuta en platta ovanpå. Snarare än att ha den ihålig och förvara tryckvirke, igelkottar, mögelsvampar och nazistguld.

Bygga om gamla grejor är inte trivialt. Kanske riva hela huset och bygga nytt...

Sockel/låda fylld med hasopor. Det är tillräckligt stort djup för att ge tillräcklig isolering och är lätt att hantera.

erik h sa:
lleberg sa:
Krypgrund går _fetbort_ av fuktproblematik

Platta på mark är det som gäller, och det säger jag trots att jag vet hur dåligt betong är ur miljöhänsyn.

Vi har ett vansinnigt komplicerat om- och tillbyggnadsprojekt på gång. Tillbyggnad på halv trappa pga anledningar. Den kommer att behöva ha golvet kanske 50-70 cm över markytan runtom. Hur gör man då med grunden? Känns nära till hands att ställa rummet på en låda och hamna i krypgrundsträsket? Arkitekten har inte gått in på såna detaljer. En positiv sak med en låda är ju att det är ännu en förvaring av bråte (4x4 meter med halvmeter i tak...) men krypgrund är ju inte kul...

Är väl som sagt bara ha en varm krypgrund.
Förslagsvis grusar du av, gjuter sockel, murar upp grundmuren ,isolerar marken och sockeln med 30cm frigolit , plastfolie under översta siktet , travar ut ett träbjälklag utan iso i. Ventilerar utrymmet med varmluft så får du golvvärme på köpet .... typ

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp