[OT] bygga trädkoja runt ETT träd (tall)

Carl A

Aktiv medlem
Visst är det väl enklare att fästa "golvet" runt typ 3 stammar, men det blir ballare tycker jag o barnen att bygga kojan runt en stam. Dessutom tror jag det på vår tomt blir bättre placering av kojan att välja en ensam tall.

Tallen i fråga är väl rätt grov, typ som en hyffsat krallig "Lumber Jack" över bröstkorgen.

Var i ngn villatidning, typ vi i villa, för ngt tag sedan en ritning på dylik, men såklart har jag den ej kvar. Där fäste man fyra reglar (med skruv) som ett kors runt stammen som stomme för golvet.

Har altavistat runt, men inte hittat ngt vettigt jota.

Ngn som har, allra helst en komplett beskrivning/ritning?

Själva utförandet har jag iofs hyffsat klart för mig. Vad jag främst "oroar" mig för är skruvarna, vad man skall använda, grovlek, material osv etc för att inte skada tallen. - Hur funkar det när tallen sedan växer?

Vad pratar vi för höjd? Det bästa för tallen är om du bygger en stomme runt tallen med lite luft mellan. Du kan göra några stöttor från marken upp till stommen där minst två av stöttorna även är stegen in i kojan. Då står kojan på stöttorna istället för att hänga i trädet. 45x95 är lagom till stöttor. För att fixera ramen mot stammen kan du dra fast 45x95 i stommen som bara trycker mot stammen, gör dem så att de går att lossa senare och flytta. Sen bygger du kojan ovanpå och stöttar även överdelen med justerbara stamstöd.

Går nån serie om trädhus på Discovery, rena lyxhusen de bygger... Men, de talar alltid om vikten att trädet kommer växa på bredden och de tar således det i beaktandet och ser till så inget ligger mot trädet.

PerFormance skrev:
-------------------------------------------------------
> fallhöjden blir högre?

Nix. Träd växer från toppen. Däremot kanske stammen blir grövre.

bojsänke skrev:
> PerFormance skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > fallhöjden blir högre?
>
> Nix. Träd växer från toppen. Däremot kanske
> stammen blir grövre.

damn it! ;) men om man byggt det i toppen?

Kan man inte använda kraftiga spännband? Sådana med låsmekanism som man använder när man spänner fast last på lastbilar, bildäck och liknande.

Man kan ju hänga konstruktionen längre upp där trädet grenar sig, och låta plattformen omsluta, men inte sitta fast i stammen. Någon slags flexibla gummidämpare mellan stam om plattform skulle nog vara bra för att slippa att det vickar. Dämparnas storlek kan anpassas allteftersom stammens diameter ökar.

Ritade lite medans jag äter pannkaka.

001.jpg

Att inte fästa i trädet tror jag också på. Vi byggde en rejäl trädkoja mellan fyra träd när jag var lite mindre. Kojan finns kvar men när trädet vuxit så har det dragit skruvarna rakt av med trycket på reglarna. 2-3 st 10mm franska trädskruv rakt av. Sen tog det ju några år så det beror lite på hur länge ni tänkt ha kvar den.

Drosa skrev:
> Har du ansökt om bygglov först?? Måste man...

Äh, det blir en Attefallskoja

En trädkoja måste väl sitta fast i trädet? Annars är du ju ett hus byggt runt ett träd... Ett problem med en koja fäst runt ett enda träd (eller en smal stödyta) är ju vridmomentet om alla står i ena hörnet (den så kallade hävstångseffekten).

många tack för bra svar o tom en skiss! Happy levererar som alltid.

Har frågat runt lite och det verkar som det inte är ngra som helst problem skruva i dylik tall. Tallen i fråga är nog minst 70 år gammal, eller kanske tom stod där innan huset byggdes för över 100 år sedan, så den sägs inte växa särskilt mkt heller. Ser ju ganska ballt ut tycker jag om kojan sitter runt stammen utan stöttor nedåt. Även om min respekt för trädet gör att det inte känns helt rätt.

Så det kommer nog bli 4 reglar som skruvas som ett kors som utgör grunden/stommen, på vilken golv läggs och sedan väggar o tak byggs. Sätter nog stöttor från ändarna på reglarna snett nedåt på stammen.

Carl A skrev:
> många tack för bra svar o tom en skiss! Happy
> levererar som alltid.
>
> Har frågat runt lite och det verkar som det inte
> är ngra som helst problem skruva i dylik tall.
> Tallen i fråga är nog minst 70 år gammal, eller
> kanske tom stod där innan huset byggdes för
> över 100 år sedan, så den sägs inte växa
> särskilt mkt heller. Ser ju ganska ballt ut
> tycker jag om kojan sitter runt stammen utan
> stöttor nedåt. Även om min respekt för trädet
> gör att det inte känns helt rätt.
>
> Så det kommer nog bli 4 reglar som skruvas som
> ett kors som utgör grunden/stommen, på vilken
> golv läggs och sedan väggar o tak byggs. Sätter
> nog stöttor från ändarna på reglarna snett
> nedåt på stammen.

Jag förutsatte att tallen skulle skyddas. Men den pallar nog en hel del åverkan utan att dö. Du visar väl vad det blev när du är klar?

Ska försöka se till lägga in bild här. När den är klar beror väl på hur mkt barnen springer ivägen när pappa ska leka...

har nu iaf påbörjat det hela.

lekte ett tag med tanken att göra väggar/taket "bärande - ha det som/istället för stöttor". Skulle se så coolt ut, att kojan "hänger" i trädet. Men det blir ngt svårt få tillräcklig stabilitet.

Dotterns kompis, 5 år, det glinet, började fråga om balkongen, så det får nog bli en sådan...

Nu sticker den ut 150 cm från trädstammen. Trädstammen är ca 36 cm i diameter. - Kanske man borde minska ner den ngt? - å andra sidan, skall även barn kunna röra sig i den, men en stam i mitten, kan det knappast vara för litet.

Bilagor

• tradkoja.jpg
    tradkoja.jpg
    161.7 KB · Besök: 2,167
Senast ändrad:
Glöm inte pool, hängmatta å linbana. ingen koja är komplett utan det.

/T

Edit: En safthiss är nog bra att ha oxå.

Senast ändrad:
Kul bygge!!
Mina föräldrars trädgård såg ut som en kåkstad när jag var grabb.
Det kom ungar med plankor ock spik från hela kvarteret.
Värsta bygget var nog i 3 etage mellan björkarna... :)
För att inte tala om hur det såg ut i skogen.... Stackars markägare... :)

Gick en dokumentär på SVT för ett par år sedan som hette Trädälskaren. Där byggde dom en koja/stuga med någon ringanordning runt stammen som bar upp bottenplattan. Dom använde inga skruvar.

För övrigt en ganska fin dokumentär som bör ses om den fortfarande går att hitta!

Senast ändrad:
Nu har du ju redan börjat men jag har för mig att "experterna" på området fäster inget med skruvar och sånt. De hänger bara saker i grenar och sånt. Så att trädet kan växa fritt. Men det kanske är för hus som skall hålla i 10år eller mer, så att trädet kan röra sig fritt.

Stalle

Kung Stalle skrev:
> Nu har du ju redan börjat men jag har för mig
> att "experterna" på området fäster inget med
> skruvar och sånt. De hänger bara saker i grenar
> och sånt. Så att trädet kan växa fritt. Men
> det kanske är för hus som skall hålla i 10år
> eller mer, så att trädet kan röra sig fritt.
>
> Stalle

Treehousemaster så skruvar de in saker i träden i alla fall :D men kan nog bero på vilken metall, vilket träd, hur det görs. utgår från att de kan sin sak, verkar ha byggt en hel del, men kan ju vara skitsnack från deras sida :D

Varit lite paus ngra helger, men nu i helgen fortskred det ngt iaf.

Känns som halva kvarterets ungar, i åldrarna 2-7, lämnade sina ipads o tv-spel o hängde i vår trädgård till o från. Redigt kul ! - å andra sidan går det ju inte så fort med en massa glin farande omkring runt benen på en o försökandes ta livet av sig själva och varandra.
- kul också med barns tålamod, de tappar ju sugen ganska fort när de märker efter en kvart att kojan inte är klar. Efter de varit inne o fyllts med mat av min sambo, kommer de ut; "är kojan klar nu", "var ska balkongen va", "handfat ska vi ha" osv... (balkong tror jag nog iofs jag - på allmän glinbegäran - skall försöka få till. - Men roligt ändå de "är med", och jag försöker förklara för dem med hållfasthet, hävarmar, stöttor mm osv.

Tror nu att grunden för golvet och att fästa "stommen" för väggar o tak är helt klar. Så iaf att lägga golvet kommer nog gå fort, "bara" lägga trall i längder upp till 3,5 meter.

Bilagor

• 2014-10-12 16.54.10.jpg
    2014-10-12 16.54.10.jpg
    201.1 KB · Besök: 5,631
Jo, jag var också inne på att försöka skippa stöttorna nedanför kojan. Skulle ju se mkt coolare ut om kojan lixom "hänger" runt stammen. Ett tag funderade jag på att försöka få taket som "bärande stötta", men det blev nog för komplicerat för mig. - Nog alldeles för långt upp till grenar för ändamålet, samt knepigt får bra stabilitet vid fästandet av "rep elikn." i ytterkanten av kojan. - Blir ju också en knepig hävarm från botten av kojan upp till takkanten där repen torde behöva fästas.

Sedan med väggar o tak på plats, blir ju inte stöttorna så iögonfallande som nu.

Repen behöver ju inte vara i ytterkanten. Jag hade löst det genom att använda en liten vikt i änden av en pilotlina, som sen fick dra upp en grövre lina (tänk tross). Ändarna på trossen skulle jag dra igenom en tjock träplanka (med borrade hål precis lagom för trossen) och sen göra stoppknutar på båda. På så sätt har man gjort en hängande plattform som man sen kan bygga vidare på.

Det är inte helt olikt skissen väl? :-)

Du kommer jobba ihop till den lokala titeln som mest episka pappa. Inte illa att engagera sig så hårt för ungarnas skull. Eller har du en dold agenda där du flyttar hemifrån och blir Herr Hackspett?

Tallen ser för övrigt ut att vara minst 150 år med tanke på att den börjat bilda pansarbark... apropå ingenting direkt.

Pratade vid ett tillfälle med två av arkiteterna bakom "rummen" på http://treehotel.se/
Om jag minns rätt så användes någon typ av band med gummi som skulle vara snällt mot träden, tror inte att dom skruvade något i trädet.

Struggle continues;

nu ligger nästan hela golvet och stommarna till väggarna.

Byggde lite i helgen, själv med 4 glin runtomkring. Farlighetsklass; samma som att sanera härdsmältan i ett kärnkraftverk, och befinna sig i själva härdsmältan. - Men jag tror alla överlevde hyffsat väl.

Gungade härligt i hela kojan i vinden som var i går.

Frugan ansåg nu också det skall vara stående fjällpanel till väggar, enbart för att jävla till det hela lite... - jag börjar dock fundera ngt på vikten på det hela...

Bilagor

• DSC_0044.JPG
    DSC_0044.JPG
    251.4 KB · Besök: 5,500
grautr skrev:
> Kan du inte ge barnen brädor, hammare och spik
> istället och se vad det blir?
>
+1

H. skrev:
> All vikt bärs upp av 8st fransk träskuv?

nu ska du inte vara så tråkig.... - men klokt. - dock är det 12 st om man räknar med stöttorna, vilket man väl ska.

Carl A skrev:
> H. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > All vikt bärs upp av 8st fransk träskuv?
>
>
> nu ska du inte vara så tråkig.... - men klokt. -
> dock är det 12 st om man räknar med stöttorna,
> vilket man väl ska.

Det jag tänker på är att det går säkert jättebra nu. Skruvarna lär ju inte gå av. Men hur utvecklas träfibrerna, dels i själva trädet, och dels i stöttor +ANNAT efter några års montage? Finns det inte en risk att skruvarna helt enkelt slits ut från trädet? Belastningen på skruvarna lär ju bli ganska stor.

Antar att det är 8 skruvar uppe och 4 på stöttorna? Men ja, det kanske räcker. Då sitter det ju iaf spritt runt hela stammen upptill.

Tillbaka
Topp