[ot]: Bygga ut på balkong?

plumse

Aktiv medlem
Allt går ju att få svar på här verkar det som så varför inte försöka med en fråga jag också? :)
Vi funderar på att flytta ut en trävägg och inkludera en outnyttjad balkong i boytan. Förutom bygglov å sånt så har vi en fundering kring bärighet.
Kan en balkong bära upp lasten en vägg och allehanda möblemang utgör utan att förstärkas?
Ändarna och inre delen är uppburna på bärande väggar men den yttre kanten hänger fritt.
Djupet på balkongen är 140cm, bredden är 600cm och tjockleken är ungefär 25-30cm. Har inte mätt den så noga än.

Det är en alltför generell fråga för att svara på om det inte ska finnas för mycket lotteri i följderna. Dimensionering kan skilja med allt från ålder på huset och typ av konstruktion m m.

Jag skulle rekommendera att du tar fram fakta, foton, skisser, ritningar eller vad du nu har och tar ett snack med en statiker/byggnadskonstruktör som lite "första rådgivning" i frågan.

Du kommer sannolikt ändå vara tvungen att uppvisa att du har haft någon sådan sakkunnig person med i processen när du söker bygglovet.

Bärighet kommer vara en punkt som ni måste redovisa i bygglovet, kolla med stadsbyggnadskontoret i din kommun och kolla gärna någon som kan räkna på detta innan ni planerar för mycket.

Dvs +1 på JPL, men jag var för långsam med att skriva

JPL skrev:
-------------------------------------------------------
> Du kommer sannolikt ändå vara tvungen att
> uppvisa att du har haft någon sådan sakkunnig
> person med i processen när du söker bygglovet.

Nja, det finns väl en kryssruta på bygglovshandlingarna man kan bocka i om man konsulterat Happy. Har man fått OK här så är det bara att köra :)

/Johan

vore väl rätt förvånande om bärigheten inte räcker till. Rimligtvis bör väl en balkong dimensioneras för att den packas full med fyllisar med varsin drink i handen... - o det blir ju ganska många kilogram, eller tom ngt/ngra ton om stor balkong.

JojjeM skrev:
> JPL skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du kommer sannolikt ändå vara tvungen att
> > uppvisa att du har haft någon sådan sakkunnig
> > person med i processen när du söker
> bygglovet.
>
> Nja, det finns väl en kryssruta på
> bygglovshandlingarna man kan bocka i om man
> konsulterat Happy. Har man fått OK här så är
> det bara att köra :)
>
> /Johan

Stämmer att den kryssrutan finns. Konsekvensen är dock den omvända, dvs att det krävs ännu noggrannare kontroller och inblandning av kloka människor. Allt för att uppväga den garanterade dumheten man fått vid happy-konsultationen! :)

Om jag har förstått rätt så ligger det ett förslag som nu hanteras på regeringsnivå att ha en sådan kryssruta på alla blanketter i riket oavsett fråga eller myndighet.

Senast ändrad:
Carl A skrev:
> vore väl rätt förvånande om bärigheten inte
> räcker till. Rimligtvis bör väl en balkong
> dimensioneras för att den packas full med
> fyllisar med varsin drink i handen... - o det blir
> ju ganska många kilogram, eller tom ngt/ngra ton
> om stor balkong.

Tror att det är en vanlig reaktion att man blir förvånad om en balkong man står på rasar.

(En inbyggd balkong som utgör del av ett rum är väl per automatik inte befriat från fyllisar med drinkar i handen som hoppar i takt?)

Varför inte bara sätta upp stödpelare till markfundament i ytterhörnen, kanske i kombination med en ram av balkar för att fördela punktlaster bättre? Då lär det hålla för det mesta.

ytterhörnen är redan uppburna av bärande vägg. Balkongen är inbyggd men hela ytterkanten är hängande.
Stödben under balkongen går bort för då kanske garaget under rasar in och det vill jag inte för där är cyklarna.

Så balkongen ligger inne i själva huskroppen? Talar för att det borde vara en relativt enkel operation. Å andra sidan så kan den vara dimensionerad för att vara just en balkong.

Du behöver en byggnadsingenjör/konstruktör. De är finfina på att luska ut sådana här saker.

Balkongens tjocklek är samma som betongbärlaget på övervåningen så det borde gå men jag konsulterar självklart nån som jobbar med sånt och inte en som jag, som baserar det på Kalle Björks lilla gula och ett höftskott eller två...

Aha, nu förstår jag, tror jag. Det måste vara ett sånt där 60/70-talshus där ena gaveln har en insänkt balkong under taket, men öppet under. Då kan hörnen vara uppburna utan att "ytterkanten" är uppburen. Men då är det väl bara att bygga upp en ram undertill för att ta upp extra belastning? Överdimensionera.

balkong.jpg

Ok, en bild säger mer än.....

Min gissning om du låter en sakkunnig kika på detta är:

- Bärigheten går nog att lösa relativt enkelt.

- Energi/Isoleringsfrågan går att lösa, men det kan kosta mer än det smakar beroende på hur mycket det är värt att få de extra kvadratmetrarna. (Isolera under bjälklaget, dvs undersidan av ditt nuvarande balkonggolv/platta samt även framkanten. Och då börjar det ju hända grejjer med utseendet och funktionen tex utrymmet under balkongen. Och lite klurigheter med isolering av taket kan det nog också bli).

- Beroende på vad du värmer med, så kan det bli lite meckigt även med det. Tex om det nu sitter radiatorer under fönstren och det är vattenburen värme.....så drar det med sej en del.

Jag låter kanske som en domedagsprofet här, men det är bättre att lyfta problemet innan. Istället för att det slutar med en kostnad 4 gånger vad man hade tänkt från början, men ingen återvändo för att man dragit igång med hantverkare för fullt!

Jag tycker nog att det skulle gå att sätta upp extra pelare under och ändå behålla stilen. En smal pelare som man klär in med tegel (antingen vitt för att matcha den delen eller brunt för att matcha den "yttre" fasaden. Under förutsättning att man kan stödja vidare nere i garaget...

Jodå, är helt med på att det drar med sig lite följdfrågor :)
Tack igen alla för sedvanligt sjukt snabb respons a'la Happy :D

Nej, det viktigaste är att du till varje pris ser till att behålla räcket på balkongen. Det passar så oerhört väl ihop med huset i övrigt, inte minst med det andra räcket vid trappan och entrén (ironi gör sig bäst på nätet).

Smaken är som baken, jag tycker räcket är snyggt och passar in fint på huset. (Inte ironi)
Men som yttervägg blir det lite väl luftigt kanske.....

Jag skulle byggt ut ballen så den blev minst 2,5m djup istället. Då kan du använda den ordentligt. Okompliserat och effektivt.

Ange adress alt gps kordinater, så tar vi ett välfyllt happyevent på balkongen ( makten som dj och fredrikw som typ toastmaster) håller den; bara bygga vad du vill

Behålla väggen där den är och flytta bak huset istället.
På så vis får du större rum + en trevlig balkong utan tak.

Dessutom slipper du flytta räcket. Tänk så mycket arbete du sparar!

JojjeM skrev:
> JPL skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du kommer sannolikt ändå vara tvungen att
> > uppvisa att du har haft någon sådan sakkunnig
> > person med i processen när du söker
> bygglovet.
>
> Nja, det finns väl en kryssruta på
> bygglovshandlingarna man kan bocka i om man
> konsulterat Happy. Har man fått OK här så är
> det bara att köra :)
>
> /Johan

Om man får OK här behövs väl inget bygglov, eller?

s skrev:
> Behålla väggen där den är och flytta bak huset
> istället.
> På så vis får du större rum + en trevlig
> balkong utan tak.
>
> Dessutom slipper du flytta räcket. Tänk så
> mycket arbete du sparar!

Precis. Byggnadskonstruktörer, bygglov och ingenjörer, vilket trams. Såhär blir det optimalt.

Episkt tråd! Bookmarkad för återkomst nån dag då renovering känns lite jobbigt.
[edit]: Men det har inte varit så mycket att göra så jag kan inte gnälla egentligen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp