OT: Bygga webbsida

Snuten

Aktiv medlem
Skall smälla ihop en webbsite till min sambo där hon skall presentera sina konsthantverksarbeten (ingen försäljningsfunktion till att börja med). Det blir alltså lite text och ganska mycket bilder.

På stenåldern, när jag byggde en del sidor, använde man frames (ramar) och tables (tabeller). Nu har jag anat att detta inte är modernt längre. Tror mig ha förstått att man skall köra Flash (vilket jag inte behärskar alls och dessutom ofta ogillar då jag surfar) och/eller CSS, både till text, objekt och bilder. Stämmer detta?

Är det mycket att tränga in i rent kunskapsmässigt då det gäller CSS (siten skall helst upp snarast)? Kan man fuska ihop en site med tabeller och ramar och köra tills vidare, eller blir siten då en kalkon som drar med sig innehållet i fallet?

Jag kan inte ett skit om ämnet, men tycker att jag lyckades hyfsat ändå med vår hemsida; http://www.gdss.se
Jag gjorde den på en mac med Apple's iWeb som ingår i iLife-paketet för en tusing. Sidan laddades sedan upp med Fetch (gratis).

Kör inte Flash å sån dret. Tar tid att ladda ned, funkar inte på alla datorer. Kör ren html vettja, det är vad webben är gjord för.

Jag skulle sätta mig in i wordpress, joomla, drupal eller liknande. Alla de är open source plattformar som kan moddas i all oändlighet. Där kan du också hitta hur mycket tillägg som helst om du vill göra något mer än grundfunktionaliteten.

Skall hon sälja saker så småningom så är oscommerce och magento riktigt trevliga. Föredrar osc då den har funnits längre

finns gratis css-layouter att börja med annars. så är du inte beroende av någon server-plattform och databas innan det känns ok.

men ett skönt cms system är alltid trevligt.

Jag är lite i samma sits. Pysslade också med hemsidor på stenåldern, med frames och tabeller och sånt (som aldrig såg likadana ut i explorer och netscape). Försökte sen lära mig css för några år sedan och det är inte alls särskilt komplicerat om man är lite van html-kod. Det är bara att hitta koderna och kopiera dom. Fördelen med CSS är att man kan styra all layout via en extern fil (högst upp i hemsidesfilen länkar du till den fil där du har din css-kod) så om du en dag kommer på att du vill byta bakgrundsfärg på din sida och alla undersidor så är det fixat i ett klick!

här finns exempel på snygga (och mindre snygga) css-styrda layouter:
http://www.csszengarden.com/

och här finns mer praktiska exempel på det mesta, som har hjälpt mig en hel del med bland annat css:
http://www.webdesignskolan.com/

Flash är bara jobbigt, tar tid att ladda och är eländigt för navigering tycker jag. Däremot (eftersom jag ännu inte är helt hundra på css-layout och mina boxar och element inte alltid hamnar där jag vill ha dom) har jag också funderat på att köra Wordpress. Om jag förstår det rätt är det väl bara en sorts grund, som man sedan kan styra med t.ex. ens begränsade css-layoutkunskaper. Så det verkar perfekt.

Snuten skrev:
-------------------------------------------------------
> Skall smälla ihop en webbsite till min sambo där
> hon skall presentera sina konsthantverksarbeten
> (ingen försäljningsfunktion till att börja
> med). Det blir alltså lite text och ganska mycket
> bilder.
>
> På stenåldern, när jag byggde en del sidor,
> använde man frames (ramar) och tables (tabeller).
> Nu har jag anat att detta inte är modernt
> längre. Tror mig ha förstått att man skall
> köra Flash (vilket jag inte behärskar alls och
> dessutom ofta ogillar då jag surfar) och/eller
> CSS, både till text, objekt och bilder. Stämmer
> detta?
>
> Är det mycket att tränga in i rent
> kunskapsmässigt då det gäller CSS (siten skall
> helst upp snarast)? Kan man fuska ihop en site med
> tabeller och ramar och köra tills vidare, eller
> blir siten då en kalkon som drar med sig
> innehållet i fallet?

Jag håller på med hemsidor privat och byggde min första hemsida 1997 (då frames och tabeller var mode). Men det har hänt en del sedan dess. Jag bygger fortfarande hemsidor i frames. Det har tidigare (fortfarande) framförts kritik gällande frames. De argument som framförts tidigare tidigare håller inte längre, då det tidigare gjorde hemsidorna tröga att ladda in, men i bredbandstider är detta inga problem. Den största fördelen som jag ser det med frames är att kunna behålla ex. en menyrad för att ändra innehållet i en annan ram.

Jag lägger sedan in alla objekt (bilder+text+layout) med hjälp av css. Det är inte alls svårt med css. Där styr du exaxt vad du vill ha ett objekt genom att ange höjd, vidd, vänster+höger marginaler. Då ser din hemsida likadan ut í alla webbläsare. Hanterar du css så har du total kontroll på milimetern vad objekten skall placeras. Du kan till och med placera objekt uppepå varande om du så önskar.

Eftersom du har hållt på med html sedan tidigare så krävs det inte speciellt mycket tid för att sätta sig in i css. En bra sida som förklarar <div> taggar och css är http://www.webdesignskolan.com/. Du kommer direkt se vilka värden i div taggen du ska ändra för att passa just din hemsida. Glöm inte att avsluta taggen <div> bara :-)

Glöm flash!! Htmlsidor räcker långt i ditt fall... Flash är tungt och svårt att sätta sig in i, och det är bara speciella hemsidor som använder sig av det.

Om du vill ha en lättinstallerad sida, Kör Wordpress!!!
mer avancerad Joomla!!!
Skall du ha många typer av användare så kör Drupal!!!

Men som sagt.. enkelt var det ju... så kör www.wordpress.org

lycak till :-)

Avtak: Det finns mer problem med frames än de du tar upp... Och att enkelt fixa en meny som hänger med... Hallå, includes?

Att bygga med frames är helt onödigt. En liten iframe kan fylla en funktion för att länka in information som ligger på annan server och man behöver köra script och allt på den servern, men annars så... nae.

Sett ur sökmotorsoptimeringssynpunkt så är frames förkastligt. Likaså flash, Google (och andra sökmotorer, om nu någon använder dem...) kan inte läsa flash så skriver du "fin vasjävel, 1500kr." tillsammans med en bild i en flashsak så kommer ingen som söker på "vasjävel" få upp några träffar på er sida.

Börja med Wordpress och kör det som en blogg eller liknande i början. Går fort att få upp bilder och lite text, när ni får tid så är det lätt att utveckla hemsidan sen. DN, Svd och liknande har haft ganska mycket problem att uppgradera sina hemsidor med bloggar, kommentarer etc. för att de började med specialbyggda hemsidor. Bygger ni med öppna standarder istället så är det lätt att lägga till nya funktioner som någon annan har lagt tid på att fungera. KISS är en bra metod, keep it simple, stupid. =)

Tillbaka
Topp