[OT] Byggprojekt på stugan

Skruff

Aktiv medlem
Funderar på att sätta in ett större fönster på sovloftet i stugan. Problemet är att jag inte vet om det är realistiskt. Stugan är förvisso liten, men jag antar att fönstret ändå måste bära en del vikt från knocken.

Ser det ut som en möjlig idé trots storleken på fönstret?
Samt något särskilt att tänka på när jag försöker regla om väggen så vikten går vid sidorna av fönstret istället för ned i mitten?
IMG_20220305_100043_1.jpg

IMG_20220305_100129.jpg

Gaveln bär normalt inte taket utan den vikt "fönstret" bär är den del av gaveln ovan fönstret och den avlastas med någon form av konstruktion i ovandelen av fönsteröppningen. Mer kan man inte säga utan att veta hur huset är byggt.

Gaveln bär normalt inte taket utan den vikt "fönstret" bär är den del av gaveln ovan fönstret och den avlastas med någon form av konstruktion i ovandelen av fönsteröppningen. Mer kan man inte säga utan att veta hur huset är byggt.
Okey, det va gott att höra.
Ska se om jag kan ta ner gipsen o fota reglarna bakom. Då kanske man kan få en aning om ifall det är något mer bärande eller inte.

Träpanel, glassull och reglar, gips
Då bör det vara relativt enkelt, du får sätta lite nya reglar som kompenserar för de du sågar av men annars ser jag inget hinder. Klokt att börja med att frilägga inifrån så du ser konstruktionen och vad som behöver göras innan du sätter igång på riktigt.

Då bör det vara relativt enkelt, du får sätta lite nya reglar som kompenserar för de du sågar av men annars ser jag inget hinder. Klokt att börja med att frilägga inifrån så du ser konstruktionen och vad som behöver göras innan du sätter igång på riktigt.
Tack ska du ha. Uppskattar verkligen din kunskap & engagemang här. Jätte schysst.

Ska jag göra exakta mått i regelkonstruktionen efter fönsterkarmen? Eller ska jag göra rektangeln i regelkonstruktionen lite bredare och högre än karmen?

Beroende på storlek på fönstret, men tex ett 10x13 fönster ska ha ett hål på 1 meter gånger 1.3meter. Då karmen är 985mm x 1285mm så bättre att göra hålet rakt och exakt. Det är för att drevningen ska bli så bra som möjligt.

Mätte karmen nu. Den ligger på cirkus 95 x 135 cm plus minus en halv centimeter på varje mått.
För att rikta har jag sett att man har en viss skruv och nyckel samt använder de hålen som finns i karmen, går det göra det hyfsat snyggt utan detta? Dels har jag inga av delarna, men sedan är inte något annat av fönstrena i stugan riktat med sådana moderniteter.

Jag har använt träkilar och små klossar för att rikta in de fönsterkarmar jag monterat. Att använda samma byggsätt som när huset ursprungligen byggdes brukar oftast vara det bästa och så slipper man fundera över hur man skall göra :)

Mätte karmen nu. Den ligger på cirkus 95 x 135 cm plus minus en halv centimeter på varje mått.
För att rikta har jag sett att man har en viss skruv och nyckel samt använder de hålen som finns i karmen, går det göra det hyfsat snyggt utan detta? Dels har jag inga av delarna, men sedan är inte något annat av fönstrena i stugan riktat med sådana moderniteter.
Räkna med att det kommer ta dig dubbelt så lång tid att montera och inte bli lika bra som om du hade använd karmskruv.

En riktig senväg.

Karmskruvnyckel är det enda verktyget du inte kan improvisera bort.

Dom där fixeringstapparna i Esve's video känns mest som överkurs i det här fallet, ska jag montera ett 30 kilos fönster ensam så kan jag dock se poängen.

Jag har använt träkilar och små klossar för att rikta in de fönsterkarmar jag monterat. Att använda samma byggsätt som när huset ursprungligen byggdes brukar oftast vara det bästa och så slipper man fundera över hur man skall göra :)
Såg inte ens detta inlägget igår kväll.
Ja, huset är verkligen inte rakt till att börja med. Finns knappt en enda rät vinkel. Ni kommer säkert se det på bilderna, att allt lutar lite som det vill.

Fick bort gipsskivorna enkel då jag inte spacklat gaveln, satte tillbaka dem lite snyggt igen men detta fick jag fotat:
IMG_20220307_081714.jpg
IMG_20220307_081727.jpg
IMG_20220307_081550.jpg

Det finns två lager med bjälkar/reglar.
Jag har utifrån och in: Träpanel, Bjälkkonstruktion med mått 7,1x7,1 cm, reglelkonstruktion med mått 6,8x4,5 cm, gipsskivor.
Mellan träpanel och gips är måttet därmed 11,6 (=4,5+7,1) cm.
Karmens djup är 11,3 cm så det blir inte mycket till smyg ?

Ursäkta bilderna. Ska försöka att inte fota i motljus framöver. Får fixa upp en bygglampa.
Det går bra att fota i motljus om du ljusmäter i skuggorna. På de mobiler jag haft kan man enkelt picka med fingertoppen i det skuggiga partiet, så sker ljusmätningen där man plippat istf något slags ofunktionellt medelvärde eller ännu värre, centrumavvägt.

Hur skulle ni placera karmen i djupled med tanke på det mått jag har?
Det känns marigt att bara ha en liten smyg på utsidan, gillar inte att jobba med smala trämaterial - svårt att få till bra om man bara kan sätta en spik/skruv i djupled.
Kanske ska jag sätta karmen i fas med panelen och sen bara foder på? Då kommer fönstret in 2-2,5 cm från gipsväggen istället. Men där inne är det ju torrt (förhoppningsvis).

Gissar att den horisontella regeln sprecis ovan bef fönster är viktig. Kan hindra att takstolen går ned i split sas.
Yes. Tänkte att första steg är att såga till en liknande, men kortare, och fästa den där överkanten på karmen kommer. Kortare eftersom överkanten på det nya fönstret kommer högre upp, så längden från snedtak till snedtak blir ju mindre.

Hur skulle ni placera karmen i djupled med tanke på det mått jag har?
Det känns marigt att bara ha en liten smyg på utsidan, gillar inte att jobba med smala trämaterial - svårt att få till bra om man bara kan sätta en spik/skruv i djupled.
Kanske ska jag sätta karmen i fas med panelen och sen bara foder på? Då kommer fönstret in 2-2,5 cm från gipsväggen istället. Men där inne är det ju torrt (förhoppningsvis).
Samma som övriga fönster annars ser det dumt ut. Från bilden tycker jag regelkonstruktionen ser ut att vara ändrad eller påbyggd minst en gång, svårt att se vilka reglar som har betydelse för att hålla ihop gavel.

Samma som övriga fönster annars ser det dumt ut. Från bilden tycker jag regelkonstruktionen ser ut att vara ändrad eller påbyggd minst en gång, svårt att se vilka reglar som har betydelse för att hålla ihop gavel.
På baksidan av huset, mot skogen, finns inget annat fönster, så kan nog unna mig att göra det som känns smidigast. Sen är det ju en våning upp också. (y)

Tror inte det blir rocketsciense att få till hållfastheten, bara man har grundläggande förståelse för hur krafterna verkar i en regelkontruktion. Jag hade nog kört på metoden "hängslen och livrem". Better to be safe than sorry. Gjorde det förra året när jag utvidgade barnens rum på ovanvåningen genom att flytta ut väggarna längs kattvindarna. Istf att flytta ut även de lodräta pelarna som går från golv till takstol, lät jag dem vara kvar som fristående pelare i rummet. Blev bara mysigare.

Tror jag har stött på patrull..
Jag misstänker att det yttre lagret reglar inte är särskilt bärande utan troligen något som tidigare ägare satt in för att få in fönstret bra samt få väggen jämn.

Men, jag vill ju inte chansa, så innan jag kapade den horisontella regeln så satte jag en ny sådan, placerad vid nästa fönsters tänkta överkant.

Jag tänkte jag skulle jobba mig framåt med 70x45 mm reglar, göra ett hål till det nya fönstret i det "yttre lagret" och när det är färdigt och säkrat såga loss de överflödiga reglarna inuti hålet.

Jag fäster inte bara reglarna i takstolen utan även i det "undre lagret", dvs den äldre orginal regelkonstruktionen. P.s.s. tänkte jag att mina nya ska kunna vara tillräckligt bärande.

Men! Jag inser att mitt fönster är så stort (140x100 cm i modul mått) att även "stjärnan"/ knytpunkten i den äldre regelkonstruktionen (se bilden) behöver tas bort.

Detta känns ganska läskigt, känner mig för okunnig för att göra ett så stort ingrepp.
IMG_20220308_224358_1.jpg

Observera att hur skevt det än ser ut, så är regeln jag satte in idag horisontell. Så skev är stugan. Ibland får man välja om man ska göra det rakt relativt stugan eller relativt världen.

Har det befintliga fönstret blivit insatt i efterhand eller har det alltid suttit där? I och med att det är dubbla stående reglar som ser ut att gå genom det befintliga fönstret så undrar jag om de någon gång blivit kapade? Hur är den avväxlad under första lagret reglar vore intressant att se också. Med största sannolikhet så är det de stående reglarna som nockbalken vilar på.
Generellt så skulle jag se till att växla av de stående reglarna med dubbla reglar på höjden ovanför fönstret, och sedan låta den "balken" vila på reglar som följer fönstrets kanter ner till golvet. Gör du öppningen rätt i sidled så kan du sedan enkelt regla den till rätt höjd också. Det är ju ett rätt stor ingrepp och beroende på hur mycket man kan återanvända av befintliga reglar så kanske man måste växla av t ex nockbalken med stämp eller liknande innan man ger sig på att såga i befintliga reglar.
Det är del jobb, men helt klart görbart för en amatör med bra verktyg och lite eftertänksamhet..

Har det befintliga fönstret blivit insatt i efterhand eller har det alltid suttit där? I och med att det är dubbla stående reglar som ser ut att gå genom det befintliga fönstret så undrar jag om de någon gång blivit kapade? Hur är den avväxlad under första lagret reglar vore intressant att se också. Med största sannolikhet så är det de stående reglarna som nockbalken vilar på.
Generellt så skulle jag se till att växla av de stående reglarna med dubbla reglar på höjden ovanför fönstret, och sedan låta den "balken" vila på reglar som följer fönstrets kanter ner till golvet. Gör du öppningen rätt i sidled så kan du sedan enkelt regla den till rätt höjd också. Det är ju ett rätt stor ingrepp och beroende på hur mycket man kan återanvända av befintliga reglar så kanske man måste växla av t ex nockbalken med stämp eller liknande innan man ger sig på att såga i befintliga reglar.
Det är del jobb, men helt klart görbart för en amatör med bra verktyg och lite eftertänksamhet..
Tack för svar.
Jag tror fönstret varit där från start, men det är bara gissning.

Så här tänkte jag göra regelkonstruktionen.
IMG_20220309_092930.jpg

På så sätt går vikten ned i tre lodräta reglar. Den nya fönsret väger ju säkert 10 ggr det nuvarande så det blir en del vikt.
Jag ser inte riktigt vad alla 5 reglar som går till knutpunkten fyller för syfte. Eller i alla fall inte de diagonala. Men vikten borde avlastas bra med min idé tycker jag.

Kanske får ta hit någon snickare som kan komma med input.

Reglarna som lutar 45 grader är väl endast till för att styva upp de vägräta och lodräta reglarna så de inte viker ihop si åt det ena eller det andra hållet? Kolla hur en port kan vara förstärkt ibland med snedställda reglar.

189161_21D2AMKP7FXCC1419096799.jpg

Här tar tex den tvärställda brädan tryckkrafter så att dörren inte "hänger ned sig" och börjar släpa det yttre, nedre hörnet i marken.

Minns ett avsnitt av husdrömmar där ett ungt par köpt ett dyrt hus utanför Malmö. Tråkigt för dem att någon hade kapat bärande reglar och bjälkar hej vilt på ovanvåningen. Allt riskerade att rasa som ett korthus. Tror de fick riva hela klabbet och bygga nytt. Dyr tomt.

Tja så kan det ju också gå. Fast det var nog ett extremt exempel. Så jävla komplicerat är det inte alltid.

Tillbaka
Topp