[OT] Byggtråd Cykelbil

HHTech

Medlem
[OT] Byggtråd Cykelbil
Så har jag äntligen börjat. ca 40 år efter drömmandet om cykelbilen Fantom i Hobbexkatalogen

Ibyggartagen.jpg

Bilmodellerna som grabben fick välja på var Bugatti 35 alternativt Lotus Seven som båda verkar hyfsat enkla att bygga kaross till.
Halvskala på denna är det tänkt
Bugatti35c.jpg

Drivlina är en gammal 20" cykel med shimano Nexus 4-växlat
Drivlina.jpg

Hjul inhandlade på e-bay avsedda för pitbike
hjul.jpg

Ett embryo till en framvagn
framvagn.jpg

Målsättningen är att den skall vara klar till sommaren, enklast möjliga kostruktion och försöka hålla ner vikten. Kaross i aluminium är det tänkt.

Senast ändrad:
[OT] Byggtråd Cykelbil
HHTech sa:
Så har jag äntligen börjat. ca 40 år efter drömmandet om cykelbilen Fantom i Hobbexkatalogen.

Målsättningen är att den skall vara klar till sommaren, enklast möjliga kostruktion och försöka hålla ner vikten. Kaross i aluminium är det tänkt.

Barndomsdrömmar som förverkligas. Sweet! Ser fram emot mer av bygget. Bugattin är magiskt vacker.

Senast ändrad:
[OT] Byggtråd Cykelbil
Hasse#7 sa:
Supertramp sa:
Häftigt!
Ska du bygga en kylare i aluminium också?

Och alla gälar skall vara slitsade och handknackade. :)

Attan nu fick jag lite press på mig.
Kylare blir det något liknande hoppas jag.
Galorna blir värre, man kanske skulle försöka göra någon form av press/stans

Största "problemet" är att hjulen jag har är för små för att proportionerna skall bli rätt

[OT] Byggtråd Cykelbil
Satsa på de hjul du har och bygg något som kommer till användning. Blir det för krångligt och avancerat försvinner nog det spontana. När version 1 är klar kan du planera för något makalöst om du har tid, råd och ork. Men jag antar att barnet vill hinna prova första resultatet före 18-årsdagen. :)

[OT] Byggtråd Cykelbil
Häftigt, bygg på de hjul du har så länge, så kan du byta om du vill när den är klar.

Bugattis original hade väl dessutom ekerfälgar så det går väl att bygga på 12" fälgar eller vad som blir hyfsat skalenligt.

[OT] Byggtråd Cykelbil
Supertramp sa:
Äh skoja bara (såklart) när det gäller hjulen.
Fast 8" Vespahjul skulle nog bli perfekt!

Vespahjul väger tyvärr en hel del. Fälgbana+ bromstrumma + däck x 4 blir tungtrampad.

Man kan däremot använda navkapslar till äldre Vespa om man vill ha bil-look, nu är det inte riktigt rätt typ av bil men om man skulle bygga en lite modernare stil 40/50/60-tal så finns det roliga prylar http://www.sip-scootershop.com/main/base/Results.aspx?t=hubcap

[OT] Byggtråd Cykelbil
Kul tråd! Följer med stort intresse, är alltför tekniskt analfabet att göra något liknande själv. Så är grymt imponerad av de som tar sig an så stora projekt.

[OT] Byggtråd Cykelbil
Deprimerande övning idag.
Jag vägde saker.....
Bakaxel 550gr
Fram axel 640gr
Hjul m däck 1510gr/st
Drivlina utan kedja 3900gr

11Kg och då saknas det fortfarande lite grejor...
Rör 16x1 som jag tänkte använda till ramen väger 0.4kg/m
En alu plåt 1x2500x1250mm väger 8.5Kg

Det lutar åt 30kg :-(

[OT] Byggtråd Cykelbil
Måste ramen vara helt bärande då? Plåten borde kunna ta en hel del. Om du bygger upp bilen med spant och böjda plåtar som en båt så blir det väldigt styvt, jag byggde en kajak av 4 mm plywood på det viset, den blev onödigt styv och stark. Hade nog blivit lika starkt med färre spant.

Drivlinan verkar lite tung, nån som har något gammalt lätt vevparti att sälja?

Senast ändrad:
[OT] Byggtråd Cykelbil
Kanske satsa på trästomme och duk till karossen och bara ha plåt framme vid gälarna? Andra hjul på ekerfälgar borde kunna dra ned vikten en del, planera för uppgradering av hjul senare? Annars får du nog vänta tills han är arton i alla fall. Det blir nog svårt att få en låg vikt på ett fyrhjulsbygge som skall ha alla funktioner men liten kaross. En förbannelse att det snarare blir procentuellt tyngre än lättare när det blir mindre.

[OT] Byggtråd Cykelbil
Var och köpte 3 längder 16x1 idag. Funderar på om den inte blir lite väl liten i den valda halvskalan 44cm bred bara. Undrar om man kommer att få plats med knäna att trampa.... Det är ju inte lika kul med en puttbil.

20170111_214331.jpg

[OT] Byggtråd Cykelbil
Bygget fortsätter

Har beställt lagerbockar på e-bay från Kina samt 2st 37-t drev som blir till mellankedjan från Nexus navet till bakaxel.

Det blir trångt för benen så planen är att korta av vevarmarna, så jag var på Biltema och köpte barnpedaler som har 1/2"-UNF gänga som jag har Höger & vänstertapp till. Sen är det bara att borra och gänga längre in på vevarmen.

Som den är nu så är den nästan på lådbilstadiet, fast en klassisk sådan skall ju vara i trä så jag fortsätter åt cykelbilhållet.

Cykelbil_06.jpg

Cykelbil_07.jpg

Cykelbil_08.jpg

Cykelbil_01.jpg

Nu blir det nog paus i byggandet tills delarna från Kina kommer så jag kan måtta in var vevpartiet skall hamna.

/Henrik

[OT] Byggtråd Cykelbil
Drömbil. Tänk att vara liten och veta att nån bygger en sån åt en. Hoppas verkligen att du får till balansen så att den blir användbar. Kan det vara ide att göra den helt körbar med bara rör och sedan bestämma hur den skall kläs beroende på vikt?Håller tummarna för att det inte drar iväg.

[OT] Byggtråd Cykelbil
Äh, kom igen. Den där förtjänar väl en motor av något slag! Åtminstone elassistans pga förmodad vikt. Ser grymt imponerande ut hursomhelst.
/David

[OT] Byggtråd Cykelbil
Hjulen har fäste för drev / skiva vilket var bra när jag köpte dom med taket på att ha dom som lådbil.
I dagsläget blir det för krångligt onödigt att ha skivbroms så jag tänkte se om Nexusnavets bakåtbroms funkar tillfredsställande först.

/Henrik

[OT] Byggtråd Cykelbil
Skit vad ballt!
Väcker många minnen, brukade göra lådbilar av barnvagnshjul och använde snöre till styrning.
Detta är dock en lådbil på sterorider!

Senast ändrad:
[OT] Byggtråd Cykelbil
HHTech sa:
Hjulen har fäste för drev / skiva vilket var bra när jag köpte dom med taket på att ha dom som lådbil.
I dagsläget blir det för krångligt onödigt att ha skivbroms så jag tänkte se om Nexusnavets bakåtbroms funkar tillfredsställande först.

/Henrik
Annars borde det väl gå att montera handtagen bakom ratten och göra paddlar av dom... Frågan är ju bara att få till bromskraftsfördelningen mellan höger och vänster om man kör hydrauliska ok... Med mekaniska ok går det ju att göra ett T som på en vanlig handbroms till bil....

[OT] Byggtråd Cykelbil
h.g.j sa:
HHTech sa:

/Henrik
Annars borde det väl gå att montera handtagen bakom ratten och göra paddlar av dom... Frågan är ju bara att få till bromskraftsfördelningen mellan höger och vänster om man kör hydrauliska ok... Med mekaniska ok går det ju att göra ett T som på en vanlig handbroms till bil....

Det går att sätta t-koppling på hydraulslangar också. Men paddlar tror jag inte på, bättre bygga en pedal i så fall. Onödig vikt ändå eftersom nexusnavet som sagt redan har en broms.

[OT] Byggtråd Cykelbil
Gasen tog slut i helgen så jag började på karossen.
20170123_121329.jpg

16.5 kg så här långt plus drivlina 4kg
Jag får va glad om det slutar innan 25kg

[OT] Byggtråd Cykelbil
25 kg är ungefär som en Skeppshult och en sån orkar en vuxen ju trampa upp i 25 km/h. Antar att grabben inte ska köra mer än jogghastighet, typ 10-12 km/h, det orkar han nog. Skulle tro att den är otrevlig att krocka i högre fart än så i alla fall (ser ingen airbag eller rullbur).

Tror den blir hur bra som helst att trampa utom i uppförbackar, men pappa ska ju också ha motion. Jag och grabben byggde en puttbil av råspont och överbliven plywood, den funkar hur bra som helst och den väger lätt mer än den där bilen. Puttförberedande åtgärder kan vara bra för papparyggen, som dragsnöre med fjäderbelastad rulle, hållbar vinge att hålla i osv.

Tillbaka
Topp