[OT] Byggtråd... Eget hemlarm

bluetail

Aktiv medlem
Använder mig idag av Ve*****e. Är nöjd med funktionen men tycker det är lite för dyrt att punga ut med månadskostnaden som sakta men säkert bara kryper åt ett håll.... Uppåt :(

Tänkte därför ta och bygga ihop ett eget fungerande hemlarm med lösa delar. Jag kommer inte att ha så bråttom, men hoppas bli klar innan vi ställer tillbaks klockan i höst :)

Har aldrig gjort nåt sånt här tidigare, så jag tar tacksamt emot tips och förslag på produkter och andra idéer.

Fokus tänkte jag lägga på brandlarm och kameraövervakning. Tror inte det är så viktigt med larmanordningar som tjuter om nån går objuden gäst bryter sig in. Bättre då att en kamera triggas och filmar vad som händer.

Har fiber och ett Telldussystem som jag kanske kan bygga vidare på om det finns såna prylar.

Tänkte mig nåt sånt här:
Villa: Kamera med rörelsevakt, seriekopplade brandvarnare
Friggebod: Kamera med rörelsevakt, seriekopplade brandvarnare
Carport: Kamera med rörelsevakt
Förråd: Kamera med rörelsevakt

Nåt mer man kan/bör ha?

Vill gärna sköta allt från mobilen.

Avskräcker verkligen en kamera mer än ett djävla tjut eller en fin lapp som säger att det är larmat.
Alla filmar ju gladeligen allt dumt dom gör nu för tiden och delar det på fb....

I alla intervjuer med gamla tjyvar som jag sett så säger de att de skiter i larm. Bra skalskydd och kanske en dobberman på gården. (har larm själv, gillar känslan...)

När man ser hur fort det går att bryta sig in i en bil eller klippa loss en cykel etc så tror jag inte att de bryr sig i ett tjutande larm heller... Då tänker jag att det kan vara bra att ha händelsen på film om inte annat.

Skulle cykeln snos av ett proffs så lär jag ju inte se den igen ändå. Skulle den däremot snos av de lokala amatörerna så är ett bild/filmbevis sjysst att trycka under näsan på amatörtjuven eller dennes mamma...

Känslan med larm är bra, men jag tycker inte att det är värt 7000kr/år.

Den där VeraSecure såg intressant ut. Ska kolla lite mer på den. Tack Sambal Oelek!

Ja, vill tjuvarna gå in så gör dom det oavsett larm.

Mitt främsta skäl till att ha larm är att barnen inte ska komma hem och vara de som upptäcker ett inbrott. Kan bli ett trauma.

Jag kör Vera Secure med kameror, brandvarnare och sensorer på alla dörrar + rörelsedeckar. Dubbla sirener, en i friggan + i hallen. Allt du behöver hittar du på http://www.m.nu, finns en smidig app till telefonen. Ett annat alternativ om du kan/gillar att pilla själv är home assistant, kan du köra på en dator i en skrubb, blir lite billigare och mer flexibelt.

Har precis haft samma tanke med att byta ut Ver*sr* då de höjer priserna och nu kostar det drygt 8000 per år vilket är rejält mycket tycker jag. Så pass att jag undrar om det finns något att stjäla som är löst som kostar så mycket hemma hos oss.
Jag har inte jämfört mycket men Safeland är ju ett företag som har kompletta paket och där det går att koppla larmet till en väktare för en femtilapp i månaden. Inte för att väktaren kommer att fånga tjuven men det är bra att veta om det saknas ett fönster när man är på landet och det behövs ett nytt. Om grannarna har Safeland-appen så kan de få larm i sina mobiler samtidigt som larmet går och med lite tur så kan de se tjuven in action och ringa polisen.

Mathias sa:
Jag har inte jämfört mycket men Safeland är ju ett företag som har kompletta paket och där det går att koppla larmet till en väktare för en femtilapp i månaden.
Inte riktigt, för 50-lappen får du deras app med grannsamverkan (som skickar meddelanden till dina grannar om du inte stänger av larmet själv) för koppling till larmcentral blir det en hundring till i månaden, dvs ungefär som när du själv köper abbonemang hos t ex Lövestad.
Safeland säljer f.ö. Ajax alarm som jag funderar på, och det har egen app.

Har tittat på DCS Iotega. Inte släppt i sverige än. DCS göra bra larm, detta är en version med stöd för bl.a. Z-wave. Larm komponenterna går via DCS egna system. Det är alltså inte hemautomation med larmfunktion.

Kul! Jag går i liknande tankar.
Filosoferar lite över var gränsen går mellan hemautomation och larm.
Tycker också det är viktigare med vattenläcka/brandlarm än inbrottslarm.
Skulle även vilja styra värmesystem och logga fukt/temp etc.

Ser fram emot att se vad du knåpar ihop.

Jag kör Telldus med zwave. Kikade på olika sensorer man kan köpa till. Finns ett gäng. Ska nog knåpa ihop något sedan. Inte lika säkert som ett "riktigt" larm kanske men borde duga om man inte har så höga krav.

Grejen är ju att det kommer en väktare på relativt kort tid, bra och avskräcker.
Himla bra när du åkt ifrån äggen på spisen och hunnit en timme bort innan brandlarmet går för att äggen exploderat och kastat kastrullocket in under ett skåp på andra sidan köket tre meter bort, och äggbitar hänger i redskapen bredvid spisen, äggsmet på väggen och under skåpen. Det luktar dessutom fördjävligt och tog en hel söndag med fint cykelväder att sanera förutom att det triggade en hel köksrenovering. Men huset brann inte ner :-)

Sen det där med siren, det ska låta +120Db innomhus, ingen som pallar vara i det oväsendet om dom inte är förberedda på det och har skydd med sig. Du vill bara därifrån.

Bilagor

• 20180602_190550.jpg
    20180602_190550.jpg
    162.2 KB · Besök: 125
Min personliga erfarenhet (grannarnas larm) av sirener är att det traumatiserar barnen och husdjur i familjen när de råkar dra igång det.

En lagom stark siren berättar iaf för tjuven att väktare/granne är på väg och att de får skynda sig. Så man slipper kliva in i huset när de är kvar.

När jag var ung och dummare än nu så jobbade jag som värdetransportväktare. Vissa värdedepåer hade ett imponerande skyddssytem. Depåen(rummet) man gick in i fylldes med rök och strob ljus. Man blir helt desillussionerad direkt. Du går två steg in i rummet sen har du ingen aning om var du är.

Kan ju vara ett system som du på halvstyrka kan krydda hemmafesterna med?

Har köpt Ajax med men inte installerat det än. Väntar på att mitt nuvarande larm ska gå ut. Köpte mitt på Solar, handlar med dom på jobbet så blev lite rabatt.

Gränsen mellan hemautomation och larm är ju som sagt en närmast filosofisk diskussion men ändå en viktig parameter tänker jag. Allt som jag kan göra med hemautomation blir ju mindre larmfunktion och borde då också generera en lägre kostnad då jag tror att det är just larm eller snarare larmuppföljning som kostar pengar.

I mitt fall så har jag 45 minuters bilväg till larmföretagets kontor, så är de inte ute och åker i mitt närområde så är de nästan en timme bort...

Intressant detalj jag inte har tänkt på är traumatiseringsmöjligheten. En viktig aspekt att ta med i det fortsatta arbetet.

Ska kika lite på era inkomna förslag. Återkommer säkert med frågor kring det.

Intressant att flera nämner att det blivit så mycket dyrare också. Har en kompis som har s*c*r al**m och även där verkar månadspriserna gå stadigt uppåt....

Telldusprodukterna känns inte riktigt heltäckande i larm och varningssyfte. Tror jag fortsätter ha dem att sköta lampor, motorvärmare och sånt men inte att ersätta hemlarmet.

Ajax verkar ju smutt. Priser är inte helt lätt att lista ut, men verkar ligga på 11.000 kr för det stora larmpaketet.

Protexus verkar också schysst. Priset för det jag tror mig behöva motsvarar nästan 2 års månadskostnader hos nuvarande leverantör. Intressant.

Vad kostar det att koppla brandlarmet till SOS? Nån som vet om det går som privatperson?

Vera secure verkar också va nåt att titta vidare på... Måste sätta mig in mer vad jag behöver bara...

DCS Iotega. Nja, ska man inte hålla sig till produkter som går att köpa i Sverige, med tanke på olika kontakter, strömstyrkor å annat?

Ni som valt Ajax, vad var det som vägde över till deras fördel när ni bestämde er?

Ang DSC Iotega, så är det på g till Sverige. Teletec ska sälja det har dom aviserat. Enda som behöver anpassas är såvitt jag vet nätadaptern OM man beställer från USA. När Teletec får in lär det vara rätt från början.

Jag har kört DSC av gammal modell i 10år, inte ett enda fellarm. Ruskigt driftsäkert. Bökigt och inte alls intuitivt att programmera dock. Det är väl egentligen inte tänkt att slutkonsument skall installera och programmera dom.

Vera Secure funderade jag på också men 3g backupen verkar inte funka ännu. Kräver någon ny firmware. Läst att det fellarmar ibland också. Just fellarma känns som ett STORT minus.

SalkinL sa:
Ang DSC Iotega, så är det på g till Sverige. Teletec ska sälja det har dom aviserat. Enda som behöver anpassas är såvitt jag vet nätadaptern OM man beställer från USA. När Teletec får in lär det vara rätt från början.

Jag har kört DSC av gammal modell i 10år, inte ett enda fellarm. Ruskigt driftsäkert. Bökigt och inte alls intuitivt att programmera dock. Det är väl egentligen inte tänkt att slutkonsument skall installera och programmera dom.

Vera Secure funderade jag på också men 3g backupen verkar inte funka ännu. Kräver någon ny firmware. Läst att det fellarmar ibland också. Just fellarma känns som ett STORT minus.

Aha... På g alltså. Men, om det inte är enkelt och intuitivt så går det nog bort...Få se hur det verkar när det dyker upp. Det kan ju kanske ha hänt nåt de senaste åren.

Håller verkligen med om att fellarm är ett mycket stort minus! Big NO NO säger jag!

Finns rätt många hemautomatiseringsgrupper på FB som kan vara kul att hänga i för tips och trix. Dagens bästa är ju den automatiska toalocksstängningen...

Tillbaka
Topp