bluetail
Aktiv medlem
[OT] Byggtråd... Eget hemlarm
Använder mig idag av Ve*****e. Är nöjd med funktionen men tycker det är lite för dyrt att punga ut med månadskostnaden som sakta men säkert bara kryper åt ett håll.... Uppåt :(
Tänkte därför ta och bygga ihop ett eget fungerande hemlarm med lösa delar. Jag kommer inte att ha så bråttom, men hoppas bli klar innan vi ställer tillbaks klockan i höst :)
Har aldrig gjort nåt sånt här tidigare, så jag tar tacksamt emot tips och förslag på produkter och andra idéer.
Fokus tänkte jag lägga på brandlarm och kameraövervakning. Tror inte det är så viktigt med larmanordningar som tjuter om nån går objuden gäst bryter sig in. Bättre då att en kamera triggas och filmar vad som händer.
Har fiber och ett Telldussystem som jag kanske kan bygga vidare på om det finns såna prylar.
Tänkte mig nåt sånt här:
Villa: Kamera med rörelsevakt, seriekopplade brandvarnare
Friggebod: Kamera med rörelsevakt, seriekopplade brandvarnare
Carport: Kamera med rörelsevakt
Förråd: Kamera med rörelsevakt
Nåt mer man kan/bör ha?
Vill gärna sköta allt från mobilen.
Tänkte därför ta och bygga ihop ett eget fungerande hemlarm med lösa delar. Jag kommer inte att ha så bråttom, men hoppas bli klar innan vi ställer tillbaks klockan i höst :)
Har aldrig gjort nåt sånt här tidigare, så jag tar tacksamt emot tips och förslag på produkter och andra idéer.
Fokus tänkte jag lägga på brandlarm och kameraövervakning. Tror inte det är så viktigt med larmanordningar som tjuter om nån går objuden gäst bryter sig in. Bättre då att en kamera triggas och filmar vad som händer.
Har fiber och ett Telldussystem som jag kanske kan bygga vidare på om det finns såna prylar.
Tänkte mig nåt sånt här:
Villa: Kamera med rörelsevakt, seriekopplade brandvarnare
Friggebod: Kamera med rörelsevakt, seriekopplade brandvarnare
Carport: Kamera med rörelsevakt
Förråd: Kamera med rörelsevakt
Nåt mer man kan/bör ha?
Vill gärna sköta allt från mobilen.