[OT][Byggtråd] Saab 39 Gripen

Maakus

Aktiv medlem
Nått måste man ju pilla med när man sitter ensam i en lägenhet.
Sagt och gjort, modell, färger, lite penslar och modell införskaffades.

Köpte ett litet "bakbord" som snabbt limmades och sattes ihop.
Lite litet, men det funkar, lätt att städa undan om så behövs.
DSC04937.jpg

Inte så många bitar, men tillräckligt för att det ska hålla en sysselsatt en stund.
DSC04935.jpg

Passformen på detaljerna är väl så där. Luftintaget på RBS 15 slutade på olika ställen. Fick sitta och karva och hyvla lite med kniven för att få till det. Ska skaffa sandpapper och någon liten fil imorgon.
DSC04934.jpg

Hasse#7

Aktiv medlem
Kul med plastmodeller. Byggde mycket sånt för 35-40 år sen. Minns att det var bra att ha en del detaljer kvar i skrotramen när man målade. Hjulcentrum, landningsställ, rutram och pilot tex. Flygkroppshalvor våtslipades till matchning och minimalt med spackel tillfördes. Alla dekaler klipptes och skars så att alla risker att se den hemska filmen omkring eliminerades. Vid målning kan man fundera på om det skall se nytt eller äkta ut. Man kan lägga ett underlager med färg och sen täckfärg för att efteråt nöta av kanten lite. Fast jag hade ju mest propellerplan så då la man till olja, rök, krutdamm, skottskador och slitage.

Maakus

Aktiv medlem
Så jag höll ju på med modeller när man var mindre, men eftersom internet inte fanns kunde man ju inte bara kolla på videos på youtube. Har inte byggt en plastmodell sedan gymnasiet, då var det Warhammer 40k, har alltid tyckt färgerna har blivit dåliga osv osv.

Köpte en SR-71:a för något år sedan som jag började bygga, i förrgår tog jag upp byggandet igen.
Dock hade limmet torkat, så jag fick använda super-lim, det bet inte alls.
Hade några gamla akrylfärger liggandes, så jag testade att måla lite, och fick direkt massa penseldrag i färgen, och den väldigt tjock.

Tittade på en video av Quick Kits och insåg att man ska ju späda färgerna... Tog bara 20-25 år att inse det. Så nu har jag kikat igenom lite fler tips och tricks.

Har alltid gillat det gamla kamouflaget på t.ex. Viggen.
För ett tag sedan dök det upp bilder på nya Gripen E som var ute och provflög, med ny målning :O
Då det här är väl vad jag ska försöka mig på...
gripen_e.PNG

Senast ändrad:

Elhojtok

Aktiv medlem
Det trevliga limmet, ja.. Vad är det som används idag?
Jag kan inte ha varit ensam om att spränga mina flygplan med Kinapuffar. För ett par år sedan hade jag en kollega som berättade att han och hans kompisar byggde in smällare i modellerna från början. 😮

Maakus

Aktiv medlem
Jag kan inte ha varit ensam om att spränga mina flygplan med Kinapuffar. För ett par år sedan hade jag en kollega som berättade att han och hans kompisar byggde in smällare i modellerna från början. 😮
Quick Kits använder Revells och lägger det på ytorna som ska limmas.
Medans andra använder ser ut att använda Tamiya Extra Thin och låter kapillärkraften sköta jobbet.

Det kan väl ha hänt att man satte upp en lina mellan husen hemma för att sedan låta flygplan med raketer tejpade på sig "flyga".
Men att bygga in smällarna direkt, vilket genidrag!

Hasse#7

Aktiv medlem
Erkänner. Inte i de jag byggde själv men i gammalt skräp man fick tag på. Halvbyggda plan med klisterkladd på transparenta delar och utan tex dekaler med. Vi skrapade av allt svavel på tändstickor och byggde in smällare mm.

geologen

Aktiv medlem
Jag byggde en hel del modeller från ungefär mellanstadieåldern och tidiga tonåren. Långt senare upptäckte jag att jag gjorde det rätt annorlunda jämfört med de flesta. T ex byggde jag aldrig med utfällda ställ, utan enbart i "flygkonfiguration", så att säga. Flygplan med ställ ute är så vidrigt fula att man vill spy. Det skulle vara som att ha en skitsnygg och supersnabb tempocykel med stödhjul och vimpel på.

Jag målade nästan inga heller. Jag var mest intresserad av formen, och helt ointresserad av nationsbeteckningar och annat sånt tjafs.

Byggde de flesta i 1:72. De största jag hade var B-52 och E-3.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag byggde en hel del modeller från ungefär mellanstadieåldern och tidiga tonåren. Långt senare upptäckte jag att jag gjorde det rätt annorlunda jämfört med de flesta. T ex byggde jag aldrig med utfällda ställ, utan enbart i "flygkonfiguration", så att säga. Flygplan med ställ ute är så vidrigt fula att man vill spy. Det skulle vara som att ha en skitsnygg och supersnabb tempocykel med stödhjul och vimpel på.

Jag målade nästan inga heller. Jag var mest intresserad av formen, och helt ointresserad av nationsbeteckningar och annat sånt tjafs.
Jag är tvärt om. Byggde in bly i nosställ för att de inte skulle stå på bakändan. Slipade av hjulen undertill för att ge illusion av vikt. Hittade på egna skärningar av penslar för speciella syften och gjorde verktyg för att applicera ögonvitor och pupiller. Sågade upp luckor och så vidare.

Drosa

Aktiv medlem
Jag kan inte ha varit ensam om att spränga mina flygplan med Kinapuffar. För ett par år sedan hade jag en kollega som berättade att han och hans kompisar byggde in smällare i modellerna från början.

Det har nog hänt att man sprängt några plan i luften med kinapuffar en gång i tiden! Var ju askul ju! Att man sprängde annat med smällare behöver man ju inte skriva här. 😁

Oooh

Medlem
Nu blev oxå jag sugen på att bygga jaktplan, vi hade köpt Gundpla robotar som jag o barnen byggde.
nån bra hemsida man kan beställa bra modeller från?

OT
ett ganska bra plan som det verkar...
När de flyger...

Finland skall ju köpa nya stridsplan och testade ett antal flygplan i verkliga vinterförhållandena (#hxchallange). Testerna gjorde under 7 dagar o utfördes nu i januari och februari. De utvärderade Saab Gripen E/F, Eurofighter Typhoon, Lockheed Martin F-35, Boeing F/A-18 Super Hornet samt Dassault Rafale.

Första test dagen (av 7) för Gripen E i var väl inte så lyckat utan man valde att stå parkerad pga blöt snö...

jonas-ni

Aktiv medlem
Så jag höll ju på med modeller när man var mindre, men eftersom internet inte fanns kunde man ju inte bara kolla på videos på youtube.

Tittade på en video av Quick Kits och insåg att man ska ju späda färgerna... Tog bara 20-25 år att inse det. Så nu har jag kikat igenom lite fler tips och tricks.
+ späda fägerna och x antal år att inse. Fick en liten bok i slutet(?) av min modellbyggar-karriär.

Om någon varit klipsk hade nog kunskapsöverföring inom och mellan grupper enkelt kunnat studeras bland modellbyggare på den tiden.

Byggde nästan enbart propellerplan - Viggen gick ju bara inte att undgå, fanns ju att höra och se på riktigt på nära håll dessutom - jaktplanen med infällda ställ, de större bombplanen med utfällda.

Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
Var det bara jag som hade omkastad dygnsrytm när man byggde? Öppet fönster och alla småsyskon sov. Man byggde utav bara helskotta för att hinna innan det kom andra och störde.

Elhojtok

Aktiv medlem
Var det bara jag som hade omkastad dygnsrytm när man byggde? Öppet fönster och alla småsyskon sov. Man byggde utav bara helskotta för att hinna innan det kom andra och störde.
Nej, det var jag som var småsyskonet.
Du verkar ha varit riktigt duktig på modellbyggandet.
Dags att ta det till nästa nivå:
Motorcykel

Eller kanske mer on topic och i fullskala, men inte riktigt lika fint:

(Ledsen om de redan varit uppe tidigare)

Maakus

Aktiv medlem
Nu blev oxå jag sugen på att bygga jaktplan, vi hade köpt Gundpla robotar som jag o barnen byggde.
nån bra hemsida man kan beställa bra modeller från?

OT

När de flyger...

Finland skall ju köpa nya stridsplan och testade ett antal flygplan i verkliga vinterförhållandena (#hxchallange). Testerna gjorde under 7 dagar o utfördes nu i januari och februari. De utvärderade Saab Gripen E/F, Eurofighter Typhoon, Lockheed Martin F-35, Boeing F/A-18 Super Hornet samt Dassault Rafale.

Första test dagen (av 7) för Gripen E i var väl inte så lyckat utan man valde att stå parkerad pga blöt snö...
Beroende på vart du bor så finns det ju faktisk butiker kvar. GBG minst två, varav en man kan beställa på via nätet, alfa-hobby.
Rebell hobby i Stockholm verkar vara välsorterade och man kan beställa på nätet.

Hasse#7

Aktiv medlem
Nej, det var jag som var småsyskonet.
Du verkar ha varit riktigt duktig på modellbyggandet.
Dags att ta det till nästa nivå:
Motorcykel

Eller kanske mer on topic och i fullskala, men inte riktigt lika fint:

(Ledsen om de redan varit uppe tidigare)
Jag var tillräckligt intresserad för att läsa specialtidningar om byggen och dioraman. Hade nog ett antal årgångar av serietidningen pilot också. Dessutom tillräckligt mycket fotografiskt minne för att kunna Airfix, Revell och Matchbox kataloger utantill. Byggandet var på en nivå där oinsatta säger wow men man vet själv att det är många som är bättre. Jag slutade bygga när jag inte visste var jag skulle göra av dem längre. Byggde sedan några med barnen. Men de verkade inte ha eget intresse.

Elhojtok

Aktiv medlem
Tjusigt! Och färgerna har du kvar. Min mamma jobbade på Beckers laboratorium och blandade till färger åt mig om det var något jag saknade.
Datorintresset blev väl lite för stort och konkurrerade ut modellbyggandet rätt tidigt. Annars var det mest modelljärnväg som gällde för min del, med allt husbyggande det medför.

Hasse#7

Aktiv medlem
Tjusigt! Och färgerna har du kvar. Min mamma jobbade på Beckers laboratorium och blandade till färger åt mig om det var något jag saknade.
Datorintresset blev väl lite för stort och konkurrerade ut modellbyggandet rätt tidigt. Annars var det mest modelljärnväg som gällde för min del, med allt husbyggande det medför.
Det är en liten hög efter att sonen flyttat hemifrån. Men Sikorskyn i Revellkartongen är nog äldre än mitt eget intresse. Säkert plus 50år. Jag ville bygga den med sonen men det blev tydligen inte av.

geologen

Aktiv medlem
Jag funderar lite på varför skalorna som dominerar är de de är. Varför 1:48, 1:72, 1:144? Är det tum per fot som spökar, eftersom de alla har 12 som faktor?

Maakus

Aktiv medlem
Dag 2

Rastade gravelbiken och for till Alfa-Hobby här i GBG för att köpa diverse grejer.
3 pack filar, lim, mer maskeringstejp, silver-färg, matt lack, P1000 slip-svamp, vatten/akrylbaserat-spackel och kanske råkade köpa nästa projekt, en SU-57:a.

DSC04940.jpg

Efter en massa filande och slipande, och återskapande av delningslinjer, limmade jag på vingarna på RBS15.
Dock hade jag inget bra stöd, så jag ska köpa häftmassa, även kallat kladd-i-kludd, det kan tydligen också användas när man ska måla mindre detaljer.
Använde också av det vattenbaserade spacklet för att fylla igen vissa glipor.
DSC04948.jpg

Vapenbalkarna filades och slipades också, passningen mellan de två verktygshalvorna är väl så där på den här modellen. Kan väl dock erkänna att det var rätt gött att sitta där och slipa.
Här har jag provmonterat dessa.
DSC04950.jpg

Det samma gjordes med atombomben, jag menar fälltanken, spackel i bakkant för att få en platt yta.
Även vapenbalken filades och slipades.
DSC04951.jpg

Stannade även till hos en LBS och köpte 2st tublessventiler, det kommer jag ju inte att göra igen. 249:-, det är nästan vad jag la på SU-57:an....

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
vilken trådfart!

kan bidra med kompisen som kör konceptet vidare till 3.0.

flygande modeller - med korrekt och varvtalsberoende ljud. ljudfiler får han från en bekant i usa, som spelar in från riktiga plan och sedan någon bearbetning så det svarar mot gaspåslag.

Hep

Aktiv medlem
Skön tråd. Jag fick för mig att väcka intresset till liv för ett antal år sedan. Synd att det krockade med att jag fick diskbråck i nacken, så det funkade inte att sitta dubbelvikt över bordet då. Nu är nacken delvis av titan, så jag kommer aldrig att kunna bli så där barnslig på det sättet. Fast nu verkar det ju finnas fler vuxna barn i karantän. Det enda jag har kvar är en obyggd Ju-52 från Revell (1/72) som jag specialbeställde beskrivning och dekaler till för att göra till en T(R)P 5 från svenska flygvapnet. Någon som är intresserad av att bygga den, så kan jag skicka. Den kostar ett par bilder här i tråden när den byggs.

Hasse#7

Aktiv medlem
Skön tråd. Jag fick för mig att väcka intresset till liv för ett antal år sedan. Synd att det krockade med att jag fick diskbråck i nacken, så det funkade inte att sitta dubbelvikt över bordet då. Nu är nacken delvis av titan, så jag kommer aldrig att kunna bli så där barnslig på det sättet. Fast nu verkar det ju finnas fler vuxna barn i karantän. Det enda jag har kvar är en obyggd Ju-52 från Revell (1/72) som jag specialbeställde beskrivning och dekaler till för att göra till en T(R)P 5 från svenska flygvapnet. Någon som är intresserad av att bygga den, så kan jag skicka. Den kostar ett par bilder här i tråden när den byggs.
Ju52 trecylindrig högvingat transportplan. Kroppen ser ut som eller är korrugerad plåt. Påminner mycket om klassiska Citroënbussen. Vore kul att bygga men jag får ingen karantän förrän jag känner mig sjuk eller har sjuka hemma.

Hasse#7

Aktiv medlem
Fint erbjudande Hep. Tror det är en riktigt trevlig modell att bygga. Med svenskdekalerna blir den ju extra trevlig.

planetx

Medlem
Minns när revell släppte den första modellen av gripen 1:72 runt 90 talets början. Modellen var så otroligt konstigt gjord gällande proportioner av landställ osv. Hjulen var alldeles för stora. Sen kom en modell från revell i 1:32 , den var sjukt mycket bättre. Vet inte om den säljs längre. Byggde min 1:32 till spinnprovstestgripen med svart lack ,spinnskärm osv.

Hep

Aktiv medlem
Det är något speciellt med det flygplanet. Fulsnyggt är sällan mer passande än här. Jag sitter faktiskt just nu och har en sån här klocka på mig. Urtavlan i korrugerad aluminium. Tyvärr följer den inte med i erbjudandet. Du (eller någon) får höra av sig när det börjar hostas, så kommer modellen med posten.

JU.jpg

geologen

Aktiv medlem
Minns när revell släppte den första modellen av gripen 1:72 runt 90 talets början. Modellen var så otroligt konstigt gjord gällande proportioner av landställ osv. Hjulen var alldeles för stora.
Det måste ha varit den jag hade. I mellanstadieåldern hade jag inte så många referenser att jämföra med. Men jag byggde ju ändå utan ställ, så... :)

Hasse#7

Aktiv medlem
Tar jag den måste jag hålla bygglöftet så jag avstår tillsvidare. Men fulsnygg är 100% rätt, precis som skåpbilen.

kais01

Aktiv medlem
verkligen. korrugering finns även på mer nutida fordon, här i diskret tysk utförande i form av aluminiumtaket på min audi a2.

intressant klang:)
19807EB9-7D11-40D0-8EC0-81ED4A023C93.jpeg

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer