[OT] Byta bilförsäkring

Valhalla_

Aktiv medlem
[OT] Byta bilförsäkring
Jag insåg igår att förfallodagen på bilförsäkringen är nu i årsskiftet. Så jag kollade runt lite och hittade betydligt billigare, och tecknade ny försäkring från förfallodagen.

Problemet är att hos trygghansa som jag har idag, måste man ringa för att säga upp försäkringar (idiotiskt, de vill ju bara kunna övertala en att stanna) Och de har stängt nu på kundservice. Och på deras mailformulär säger de klart och tydligt att man inte kan göra uppsägning den vägen.

Så, hur faskien gör jag?? Imorgon börjar ju en ny period på ett år. Ja, jag borde tänkt på detta tidigare.

[OT] Byta bilförsäkring
Det gamla tricket att ställa av bilen, säga upp försäkringen, teckna ny, och sen ställa på den funkar väl fortfarande? Tar väl en dag eller två att göra hela baletten.

[OT] Byta bilförsäkring
Ingen aning. Jag har inte gjort något liknande på många år nu så jag har glömt hur det går till. Det enda jag minns är att när man säljer bilen behöver man inte avsluta för det görs per automatik..

[OT] Byta bilförsäkring
Ge fan i att betala, ring dem på måndag (eller om det går på lördag?), säg som det är. Om de då sätter sig på tvären är det väl bara att göra som Rholm här ovan säger.
De gånger jag sagt upp så har de mycket riktigt frågat vad jag fått för pris hos den nye, och ibland erbjudit säg att matcha, men det är nog om det max är ca 10% skillnad. Men, de har även kollat i nåt system att ny försäkring är tecknad, jag antar att det är nåt krav för att säkerställa att trafikförsäkring finns.

[OT] Byta bilförsäkring
Tack för tipsen. Avslutade autogirot nu, eftersom det annars dras imorgon (fast det blir väl på måndag då förstås). Så får jag ringa dem på lördag och reda ut detta. :giggle:

Planen är att flytta de flesta försäkringar, och i och med det sparar vi rätt många tusenlappar per år. Det är inga 10% det rör sig om utan snarare ca 25-30%. Det lönar sig att se över sina försäkringar lite då och då med andra ord. Som mångårig trogen kund vet jag inte om man premieras ett dugg, det skulle inte förvåna mig om det snarare finns en särskild prishöjningsalgoritm för trogna kunder...Men det är väl så det fungerar generellt.

Man känner sig ju lite våldtagen ärligt talat.

[OT] Byta bilförsäkring
Som mångårig trogen kund vet jag inte om man premieras ett dugg, det skulle inte förvåna mig om det snarare finns en särskild prishöjningsalgoritm för trogna kunder...Men det är väl så det fungerar generellt.

Mitt försäkringsbolag har en s.k. självriskbonus för trogna kunder, och (bak)tanken är förstås att det ska ge ngn slags inlåsningseffekt. Men när jag behövde använda vagnskadeförsäkringen härom året innebar detta att jag betalade 0 kr istället för 6000 kr o självrisk.

Nu när jag tömt min ”självriskbonus” bör jag väl såklart byta försäkringsbolag.

[OT] Byta bilförsäkring
Mitt försäkringsbolag har en s.k. självriskbonus för trogna kunder, och (bak)tanken är förstås att det ska ge ngn slags inlåsningseffekt. Men när jag behövde använda vagnskadeförsäkringen härom året innebar detta att jag betalade 0 kr istället för 6000 kr o självrisk.

Nu när jag tömt min ”självriskbonus” bör jag väl såklart byta försäkringsbolag.
Det där är ett otyg och ett ofrivilligt avkastningsfritt sparande.Det är bättre om dom sänker premien om man inte använt försäkringen .
Försäkringar måste man se över varje år.
Trogna kunder är samma sak som blåsta kunder.
Det finns MÅNGA sköna tusenlappar att spara genom att jämföra försäkringar.
Det är dock viktigt att jämföra villkor OCH premie.

[OT] Byta bilförsäkring
Trogna kunder är samma sak som blåsta kunder.
Det finns MÅNGA sköna tusenlappar att spara genom att jämföra försäkringar.
Det är dock viktigt att jämföra villkor OCH premie.
Ja tyvärr lönar det sig inte att stanna kvar. Nåja, tur att man kan byta då.

Jag hade ju tänkt köra allt på if och jag såg en tråd om att man till hemförsäkringen då bör teckna tilläggsförsäkring för cyklar så det ska jag kolla vidare på. Men annars maxar jag mer eller mindre, och det blir i alla fall billigare än trygghansa som jag har nu.

[OT] Byta bilförsäkring
Ja tyvärr lönar det sig inte att stanna kvar. Nåja, tur att man kan byta då.

Jag hade ju tänkt köra allt på if och jag såg en tråd om att man till hemförsäkringen då bör teckna tilläggsförsäkring för cyklar så det ska jag kolla vidare på. Men annars maxar jag mer eller mindre, och det blir i alla fall billigare än trygghansa som jag har nu.
Annars kan du ju ringa till TH och förklara situationen. Jag gjorde det i höstas när IF var ca 15 % billigare. Då slog TH av ca 10 %. Eftersom jag hellre behöll TH på hemförsäkringen och THs bilförsäkring hade något villkor som var aningen bättre fortsatte jag med TH. IFs pris gällde ändå bara första året, så nästa år hade jag förmodligen fått byta igen.

Det är trist att bolagen inte värderar trogna kunder mer, men så blir det väl när det är ganska få som kollar upp alternativen regelbundet.

[OT] Byta bilförsäkring
Någon här som har erfarenhet av ICAs bilförsäkring?

Måste vara sämsta försäkringsbolaget när det kommer till kundkontakt. Har snart ett år gammalt ärende, när jag frågar vad som händer hänvisar det till det beslut som de skickade via mail.

Där ska jag kontakta en verkstad för att besiktning av skadan, vilket jag gjort, när jag sedan frågar om ärendet säger de att de inte fått någon information från bilverkstaden, ett antal månader senare frågar jag igen vad som händer i ärendet och om det är något mer jag ska göra och får precis samma beslut skickat till mig!!

Känns som jag är en figur i nån Kafka historia!

Har haft både Folksam och IF tidigare där var det betydligt mer "action" när det kom till ärenden. Gissar att man inte kan byta bolag när man är mitt i ett pågående ärende? Börjar förstå varför de är så billiga...

[OT] Byta bilförsäkring
Jag insåg igår att förfallodagen på bilförsäkringen är nu i årsskiftet. Så jag kollade runt lite och hittade betydligt billigare, och tecknade ny försäkring från förfallodagen.

Problemet är att hos trygghansa som jag har idag, måste man ringa för att säga upp försäkringar (idiotiskt, de vill ju bara kunna övertala en att stanna) Och de har stängt nu på kundservice. Och på deras mailformulär säger de klart och tydligt att man inte kan göra uppsägning den vägen.

Så, hur faskien gör jag?? Imorgon börjar ju en ny period på ett år. Ja, jag borde tänkt på detta tidigare.
Är du säker? Har för mig att det går automatiskt

[OT] Byta bilförsäkring
När jag bytte så skickade jag en fullmakt till det nya bolaget som sen hanterade uppsägning av de gamla försäkringarna. Men jag dödade autogirot också för säkerhets skull, och det var bra för de behövde stöta på det gamla bolaget några gånger. De "missade" att de fått en uppsägning. Bytte också från TH.

Bilen gick ner nån hundring per månad bara (530->430) men hemförsäkringen halverades från 6k till 3k utan nämnvärd försämring av villkoren. Den hade jag haft hos TH i 10 år utan att flytta och det verkar man ju inte ha något för.

Tillbaka
Topp