[OT] Byta köksfläkt själv?

Ja bor i bostadsrätt, o har en out of date, fet köksfläkt som låter mer än den gör nytta.tar plats gör den oxå, o därför tänkte ja klippa till o köpa en ny, lite smidigare. Frågan är nu om de e nåt man kirrar själv om man e lite händig(har jobbat som fastighetsskötare). har hittat en sånhär
http://www.futurum.se/faber-se/se/h...r/Konsument-ny/Traditionella-produkter/260-11

med samma bredd som min befintliga, så drömläget e ju att man bara fläskar upp den där den andra suttit, men de kanske inte e så enkelt=?!

nån som har koll på hur detta bör göras? har ju inte varken råd eller lust att betala en hantverkare för nåt sånt här

Är den inkopplad på ventilationskanaler eller är det en kolfilterfläkt?

Är det bara en kolfilterfläkt så är det inga problem, du kanske behöver borra lite och dra i plugg.

Edit: Det där var ingen kolfilterfläkt... skit samma, du behöver lite duct-tape (gaffa) om du ska få ihop det med bef ventilation.

Senast redigerad av en moderator:
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Är den inkopplad på ventilationskanaler eller
> är det en kolfilterfläkt?
>
> Är det bara en kolfilterfläkt så är det inga
> problem, du kanske behöver borra lite och dra i
> plugg.

de e de där me ventkanaler ja inte fattar. hur vet man de? hyresvärden sa samma sak när ja frågade honom om detta.

Jag har bytt fläkt själv - ganska enkelt.
Om du har en "kryddhylla" aå ta bort den. Då ser du hur den gamla fläkten är monterad. Förmodligen är den ansluten med stickplugg och en flexibel slang till ventilationen.
Då är det bara att plocka ned den gamla - skruva upp den nya och anslut på samma sätt.

Klart, stek på för fulla muggar och njut av frånvaron av os!

Att skruva upp den på väggen lär väl inte vara något problem där du kan göra bort dig är väl snarare vid valet av fläkttyp. Vad har du för kanal ut mm? Det gäller ju att få något som lirar ihop med övrig ventilation så att du inte blåser in ditt köksos till andra rum eller till grannarna. Om jag bode i bostadsrätt så skulle jag nog kolla med grannarna vad dom har bytt till.

Själv bor jag i radhus och har just byggt om hela köket inklusive fläkt. Då tog jag en där jag kunde ställa fläktmotorn på vinden vilket gjorde det hela mycket tystare.

>>de e de där me ventkanaler ja inte fattar. hur vet man de?

Finn det ett galler där luften går ut i rummet igen är det en kolfilterfläkt. Kolfilterfläkten renar alltså luften och skickar ut den rummet iegn.

Om man tar av fronten eller hyllan eller skåpluckan och det går in en 10 -20 cm. grov plastslang i väggen är fläkten ansluten till husets ventilationskanaler.

Ännu värre vilket vi får hoppas att det inte är, är fläkten ingen fläkt utan ett spjäll.

Kolfilter är det vanlaigaste i äldre hus kanske 1980 och äldre.

Futurum är alltid bra och relativt billiga fläktar. Ofta köper man fläkten och får köpa till kolfilterinsatsen, kolla att det går att köra det.

OBS, bra fläktar skall var oerhört cleana under vid lampan och insuget så att de går att hålla rent, helst ska fläkthjulet gå att ta loss och om du har diskmaskin ska man kunna diska filtret (inte kol) där.

Inga svårigheter att byta fläkt - det finns ju en snygg instruktion på sidan också... Men om det är ljudlöshet du är ute efter kan jag rekomendera att kolla ett varv till. Har själv monterat en futurumfläkt hemma och den för ett fasligt väsen. Nu har de ju riktigt tysta varianter - fast då går ju priset upp...

>>Har själv monterat en futurumfläkt hemma och den för ett fasligt väsen. Nu har de ju riktigt tysta varianter - fast då går ju priset upp...

Det som allt är en prisfråga, jag la på några 100-lappar och har en med 6 hastigheter. De lägsta är tysta. Å andra sidan, tjocka filter som tystar ljudet samlar mycket äckligt fett som droppar på spisen och är svårt att hålla rent.

bengt skrev:
> Om man tar av fronten eller hyllan eller
> skåpluckan och det går in en 10 -20 cm. grov
> plastslang i väggen är fläkten ansluten till
> husets ventilationskanaler.

Det kan även vara så att huset har centralventilation med en injusterad fläktanläggning. Då är det ingen bra idé att ansluta sin motorfläkt till ventilationskanalen. Ger samma effekt som en fläkt på delad kanal -oset trycks in hos grannarna.
Kolla viket system huset har innan du handlar.

Buddha skrev:

>
> Det kan även vara så att huset har
> centralventilation med en injusterad
> fläktanläggning. Då är det ingen bra idé att
> ansluta sin motorfläkt till ventilationskanalen.
> Ger samma effekt som en fläkt på delad kanal
> -oset trycks in hos grannarna.
> Kolla viket system huset har innan du handlar.

Detta är mycket viktigt - ur brandsäkerhetssynpunkt. Fett i ventilationstrummor brinner mycket bra och en begynnande brand kan tryckas ut både hos dig själv och grannarna. Är din fläkt effektivare än den installerade så uppstår ju ett övertryck i systemet.

Tillbaka
Topp