2 värmepumpar ger högre COP därför att värmeväxlarytorna blir mindre belastade. Man får dessutom färre avfrostningar då underkylningen av uteenheten blir mindre = mindre frostpåbyggnad. Jag vet, hade först 1, men har 2 idag.
Det som även påverkar verklig COP är placering i höjdled, maskinen fungerar bra som AC om innerdelen sitter högt men då funkar den sämre i värmeläge. Effekten blir också högre vid låg placering i värmeläge. Vice versa i AC- läge. Få vet om detta.
Det har hänt mycket på 20 år. Från att vara konverterade AC med en 4-vägsventil så är de mer värmepumpar idag med rejäla värmeväxlarytor både inne och ute.
Svågern är kyltekniker, han gillar Daikin btw. Kvalitet.
Jo, gör RENT era innerdelar! Bästa sättet är med tryckluft. Varning bara, det sitter mer skit än ni tror. Moln av damm utlovas, men det kommer att göra susen. Övervarva inte fläkten med tryckluften bara.
Köp inte för liten maskin bara för att den ligger 0,3 högre i COP. Det får man betala i stödvärme på vintern.
Jag tror poängen på dimensioneringen är att köpa
rätt storlek på pumpen. En luftvärmepump som är för liten behöver inte nödvändigtvis vara dålig rent ekonomiskt, men utan stödvärme så blir det ju inte varmt nog de kallaste dagarna.. Så man borde väl kunna få bättre driftsekonomi och lägre komfort med en
för liten pump, så länge den inte isar igen och ger låg COP. Men med en
för stor pump så borde man väl få bättre komfort och sämre driftsekonomi (eftersom den spenderar en större del av arbetstiden längre ifrån sitt optimala driftsområde).
Det där med att överdimensionera utedelen (inte kompressorn) är något jag tror starkt på, även om jag inte sett någon beräkning på det. Just för avfrostningen och vinsten av att köra högre temp på utedelen. Tror det är möjligt om man väljer typ Mitsubishi heavy industry pumparna, kanske med andra tillverkare också?
Som jag fått lära mig sparar man 1-2% på varje grad man kan öka förångningen och motsvarande sänka kondenseringen i värmemodus.. Och dit kommer man ju genom att öka storleken på överföringsytorna, men jag tror inte man behöver öka storleken på kompressorn? (överföringsytan kan vara arealen element eller golvvärme i ett vattenburet system, eller storleken på "radiator/konvektor" delen i en luft/luft lösning, sorry har inte ordförrådet här).
Geografin spelar väl roll också? Om den står i Malmö så är förutsättningarna ganska annorlunda från Stockholm eller Kiruna. Optimalt för luftvärmepumpen är nog ett stabilt klimat. Tänk borrhål för bergvärmepumpen.
Det där med att köra en vs två pumpar kan nog variera med hur man styr dem. Om du kör två pumpar parallelt i dellast (även om de nya pumparna blivit bra på detta) så jobbar de utanför optimala området. Om man har två små pumpar, där den ena går upp till 100% före den andra kickar in så kan det givetvis vara bra, men om du har två pumpar som alltid går i dellast är jag osäker på om det är ekonomiskt riktigt. Nu syftar jag bara till kompressordriften, och inte till dimensioneringen av överföringsytorna.
När man kör dellaststyrning i stora system kör man väl alltid upp en kompressor nära 100%, istället för att köra två på 50%? De har som regel gemensamma överföringsytor, tänk borrhål eller kyltorn + batterier i ventilation.
Det vore spännande att ta med alla faktorerna i beräkningen, alltså även installation + underhåll osv av två pumpar vs en. Och sedan köra en LCC på det.
Det finns många olika åsikter i branchen, och jag är osäker på vad som ligger till grund för det. Kanske är det för att man refererar till "överdimensionerad" som storleken på kompressorn i något fall, och storleken på överföringsytorna i andra fall.
Energimyndigheten gjorde för en massa år sedan en väldigt genomgående labtest på värmepumpar, säkert något av de mest seriösa som genomförts. Inte direkt potenshöjande läsning men intresset verkar ju ha väckts plötsligt så man kanske kan länka in den =)
Energimyndigheten test 2009-2013
En sak man kan grubbla på också i CO2 och klimatångestens spår är köldmedierna och dess "CO2 ekvivalenter" när EU kommer att fasa ut vissa köldmedier, och införa ganska restrektiva regler för de olika gaserna. Och om man vill kunna efterfylla eller underhålla pumpen kanske det är värt att sätta sig in i detta vid val av pump. Kanske handeln redan har gjort valen åt en? Är det R32 nu? Men de gamla medierna blir nog snuskigt dyra snart, och för er som har tillgång att tappa av system som saneras så finns ju möjlighet att göra sig en hacka på att sedan underhålla gamla anläggningar med "återvunnen" gas. (olagligt)
En flaska R22 är nog snart värd mer än motsvarande volym champagne från något gammalt skeppsvrak i Östersjön.
finsk champagne
//K
EDIT: om man ändå kände att det ryckte till lite i byxgrenen när man läste igenom energimyndighetens rapport så kan man snubbla vidare här för en riktig byxsymfoni:
EMONCMS Heatpumpmonitoring