[OT] Byta till iPhone?

Octagon

Aktiv medlem
[OT] Byta till iPhone?
Jag har kört Android i ca 8 år, innan dess var det Phone, 3GS och frammåt. När jag gjorde bytet var Android bättre på många sätt som inte gäller längre: vattentät, utbytbart batteri, tillräckligt stor lagringsplats, bättre kamera utan att köpa svindyraste modell, bättre möjligheter att hindra FB mm att se precis allt, 3,5 mm uttag självklarhet, vettig batteritid. Plus att filhantering på iPhone var horribel med iTunes, lägga in egen ringsignal osv var knöligt.

Men saker har ändrats. Jag är ingen teleonnörd, men det som till sist fått mig att överväga iPhone är att man får fler funktioner i GoPro Quick, plus att man verkar ha lite bättre spionskydd. På negativa sidan är framförallt sladden, allt annat jag har är USB-C och Micro.

Nån som har bytt i närtid? Är det värt besväret? Jobbet kan tänka sig att ge mig en iPhone 12 eller en Samsung S21 om/när min Huawei P30 Pro ger upp, (fortfarande 2 dagars batteritid efter 2,5 år, svårslaget).

[OT] Byta till iPhone?
Spionskydd? Men idag kör du en kinesisk telefon från den tillverkare som nekats flest upphandlingar globalt? Alla (konsument) telefoner innehåller chip från kinesiska tillverkare så supply-chain-hacket är väl redan ett faktum. Så länge du inte jobbar på FOA/Säpo/Saab/bofors/hemligt företag X kan du nog fokusera på GoPro-funktionerna.

[OT] Byta till iPhone?
Spionskydd? Men idag kör du en kinesisk telefon från den tillverkare som nekats flest upphandlingar globalt? Alla (konsument) telefoner innehåller chip från kinesiska tillverkare så supply-chain-hacket är väl redan ett faktum. Så länge du inte jobbar på FOA/Säpo/Saab/bofors/hemligt företag X kan du nog fokusera på GoPro-funktionerna.
Att både kinesiska och svenska staten ser mig räknar jag med oavsett. Det jag menar är om man kan välja hur mycket man vill dela med sig av mellan appar, skönt att slippa få upp reklam om badtunnor när man läser DN bara för att en avlägsen bekant visat ett sånt på Facebook osv. Android var lite bättre på sånt förut, men inte längre.

Ja ja, jag har en känsla av att just detta med säkerhet kommer att spåra ur till kärnkraft vs coronavaccin, så skit samma. Resten av telefonandet, är det något jag missat som man stör sig på om man byter till iPhone?

[OT] Byta till iPhone?
Har kört Android från version 1.5 och valde Android pga valfrihet.
Då, på den HTC Magic jag hade, var det möjligt att byta till andra hemmagjorda ROM:ar.
Onödigt men det gick och det var hela poängen. Jag provade det dessutom framgångsrikt.
Varför berättar jag det?
För mig var det i grunden ett ideologiskt ställningstagande i kombination med klåfingrig nyfikenhet och då föll Iphone bort.
Det har hänt mycket sedan dess och numera väljs även Samsung bort pga bloatware och säkerhetssystemet Knox.
Alla telefoner idag är oerhört kapabla och mängden kompromisser styrs av dina personliga preferenser och plånbok.
Men:
Alla telefoner som har fingeravtrycksläsaren någon annanstans än på framsidan är ondskefulla trolltelefoner.
Samt alla som saknar 3.5mm-uttag till lurarna.
Samt allt från Apple och Samsung

[OT] Byta till iPhone?
Jag tillför kanske inte så mycket i tråden men funderar också på samma sak, mest för att iPhone 13 mini verkar vara den enda vettiga telefonen i rimlig storlek på marknaden just nu. Tyvärr långt dyrare än vad jag egentligen kan med att lägga på en telefon utan att skämmas, men det kanske kan vara värt det om man slår ut det på fyra år eller så.

[OT] Byta till iPhone?
Jag har bytt lite fram och tillbaka, testade iphone igen i somras men gick tillbaka till android efter ett par veckor. Android är mycker mer flexibelt och man slipper apples jobbiga reklam för deras tjänster.

[OT] Byta till iPhone?
Jag bytte från android till iPhone för 6 år sedan. Fick byta Androidlur ungefär vartannat år på grund av diverse olika buggar, de blev sega, de hängde sig, de slog av sig själva titt som tätt.
Första iPhonen höll 5 år och hade forfarande varit i bruk om den inte gått i flera delar. MIN erfarenhet är att iPhone är mer användarvänlig och bara fungerar (förutom när det är svinkallt ute och man inte håller den någotsånär varm).

[OT] Byta till iPhone?
Jag bytte från android till iPhone för 6 år sedan. Fick byta Androidlur ungefär vartannat år på grund av diverse olika buggar, de blev sega, de hängde sig, de slog av sig själva titt som tätt.
Första iPhonen höll 5 år och hade forfarande varit i bruk om den inte gått i flera delar. MIN erfarenhet är att iPhone är mer användarvänlig och bara fungerar (förutom när det är svinkallt ute och man inte håller den någotsånär varm).
Det är även min erfarenhet. Hade ett par Android i början, men de kändes buggiga och efter ett par år slöa och sega. Bytte därefter till iPhone, och de bara tuffar på. Köpte min senaste 2017, och det är egentligen dags för nytt, men allt fungerar som det ska och den upplevs inte seg eller slö.

Så, jag tror det mer hänger på hur man är som person än vad som är ”bäst” ur nåt perspektiv. Vill man ha det bekymmersfritt och att allt bara fungerar, kör iPhone. Har man tålamod med att saker krånglar, eller gillar att pula med grejerna själv, så är väl android vägen att gå.

[OT] Byta till iPhone?
Blev intvingad i Appleträsket av jobbet för några år sedan. Trivdes mycket bättre med Androidlurarna jag haft tidigare. En sådan enkel sak som att det saknas en "backa"-knapp stör mig fortfarande.

[OT] Byta till iPhone?
Menar du en fysisk knapp? För oftast har du ju en ”knapp” uppe i vänstra hörnet som tar dig tillbaka till föregående steg.

Eller nere till vänster om du kör en någotsånär ny telefon/iOS.

4 år senare är jag ff sjukt nöjd med min XS Max, det enda jag saknar är bättre kamera. Jobbtelefonen, en Slemsung 5G, funkar ok med används endast till jobbgrejer då det absolut inte är lika intuitiv i handhavandet.

Upplever ändå att inte så många ångrar Applebyte, möjligtvis av andra orsaker då än rent funktionella. Samtidigt så får en ny Appleanvändare många aha-upplevelser - speciellt om man har kringgrejer som hörlurar, Airtags och Apple TV.

[OT] Byta till iPhone?
Menar du en fysisk knapp? För oftast har du ju en ”knapp” uppe i vänstra hörnet som tar dig tillbaka till föregående steg.
Behöver inte vara en fysisk, men bra om den ligger på samma ställe oavsett app.
Om en app startat en annan, så kan man mig veterligen inte backa tillbaka till den ursprungliga.

[OT] Byta till iPhone?
Behöver inte vara en fysisk, men bra om den ligger på samma ställe oavsett app.
Om en app startat en annan, så kan man mig veterligen inte backa tillbaka till den ursprungliga.

Om en app startar en annan så får du en liten pil och appens namn uppe i vänster hörna, tryck på den så är du tillbaka. Eller dra från vänster till höger i nederkanten på skärmen.

[OT] Byta till iPhone?
Om en app startar en annan så får du en liten pil och appens namn uppe i vänster hörna, tryck på den så är du tillbaka. Eller dra från vänster till höger i nederkanten på skärmen.
Ah, den lilla pilen. Lite svårt att komma åt med Apples egna silikonskal. Händer dock inget när jag sveper. Kanske en inställning?

F11475AA-AF51-4672-ABB8-B0822CA89932.png

[OT] Byta till iPhone?
Jag är mest bara nyfiken på vad det är som du upplever så begränsat? Vilka begränsningar är det som ställer till det?
För mig (inte den du riktade frågan till dock) ligger den största begränsningen i att så länge man inte typ jailbreak:ar apparaten så har man väldigt begränsad åtkomst till filsystemet. Jag är en "file manager kind of guy", använde Norton Commander i DOS, Midnight Commander i Linux, och Total Commander i Windows och Android. För mig i mitt dagliga workflow (med filer) är det key att kunna ha en filhanterare med två-vy-style likt nämnda, och åtkomst till exempelvis CIFS/Samba (Windows-maskiner över nätverk) samt SSH (dito åtkomst mot Linux eller Raspberry). Är kanske lite av vad den genomsnittliga personen skulle kalla en 'power-user', och för många funkar nog iOS bra i sin enkelhet och felsäkerhet, men jag behöver det där extra lagret av åtkomst för att må bra. Alla är vi ju lite olika som individer.

[OT] Byta till iPhone?
För mig (inte den du riktade frågan till dock) ligger den största begränsningen i att så länge man inte typ jailbreak:ar apparaten så har man väldigt begränsad åtkomst till filsystemet. Jag är en "file manager kind of guy", använde Norton Commander i DOS, Midnight Commander i Linux, och Total Commander i Windows och Android. För mig i mitt dagliga workflow (med filer) är det key att kunna ha en filhanterare med två-vy-style likt nämnda, och åtkomst till exempelvis CIFS/Samba (Windows-maskiner över nätverk) samt SSH (dito åtkomst mot Linux eller Raspberry). Är kanske lite av vad den genomsnittliga personen skulle kalla en 'power-user', och för många funkar nog iOS bra i sin enkelhet och felsäkerhet, men jag behöver det där extra lagret av åtkomst för att må bra. Alla är vi ju lite olika som individer.
Det känns som allt du rabblar upp finns i OSX.

[OT] Byta till iPhone?
Jag tillför kanske inte så mycket i tråden men funderar också på samma sak, mest för att iPhone 13 mini verkar vara den enda vettiga telefonen i rimlig storlek på marknaden just nu. Tyvärr långt dyrare än vad jag egentligen kan med att lägga på en telefon utan att skämmas, men det kanske kan vara värt det om man slår ut det på fyra år eller så.
Är väl bara en tidsfråga innan iPhone mini försvinner, verkar ju inte sälja så bra... Pixel 4a är väl det enda rimliga alternativet om man vill köra android och ha en lite mindre storlek. Finns inte i Sverige så man får beställa från annat europeiskt land då..

Har iPhone som jobb-mobil men kört Android privat många år. Tycker det är ganska lika numera, skulle kunna leva med iPhone men har ett par Android-specifika app:ar jag gärna fortsätter använda.

[OT] Byta till iPhone?
Hade en LG förr med sensorn på baksidan där man naturligt kom åt den när man greppade telefonen. Det var bättre än sidan eller i skärmen.
Jag har haft en telefon med sensorn på baksidan. Sjukt irriterande att ha telefonen på skrivbordet och behöva lyfta upp luren bara för att kolla ett meddelande eller byta låt.

[OT] Byta till iPhone?
Jag är mest bara nyfiken på vad det är som du upplever så begränsat? Vilka begränsningar är det som ställer till det?
Själv gillar jag hur man kan förändra hela hemskärmens och app-lådans beteende genom att byta launcher. Jag byter alltid launcher ("hem-skärmsapp") till Nova Launcher.
Sen lägger jag till levande bakgrund och några widgets så har jag allt på skärmen precis som jag vill ha det och behöver inte lika ofta öppna några appar. Väldigt smidigt.

[OT] Byta till iPhone?
För mig i mitt dagliga workflow (med filer) är det key att kunna ha en filhanterare med två-vy-style likt nämnda, och åtkomst till exempelvis CIFS/Samba (Windows-maskiner över nätverk) samt SSH (dito åtkomst mot Linux eller Raspberry).
Det är väl främst åtkomst till IOS egna filer som är begränsad? Jag har SSH terminal på min ipad och har åtkomst till filsystem på andra burkar. Fjärråtkomst till windows/linux GUI är inte heller något problem.

IOS har inga verktyg för att skanna av tillgängliga mobilmaster vilket kanske är en nackdel för vissa användare. Android har flera appar för detta.

[OT] Byta till iPhone?
Blev intvingad i Appleträsket av jobbet för några år sedan. Trivdes mycket bättre med Androidlurarna jag haft tidigare. En sådan enkel sak som att det saknas en "backa"-knapp stör mig fortfarande.
Nu kör ju båda systemen med gest-navigering så det kvittar. Men också nåt jag störde mig enormt på tidigare. Övre vänstra hörnet är ju ett uruselt ställe att ha en knapp man använder ofta om man är högerhänt..

[OT] Byta till iPhone?
Appel produkter är primärt för folk utan tekniskt intresse eller förmåga. Lättanvänt men mycket begränsat. Bra kanske för de som lämnar in cykeln för att det är punka.
Både jag och de flesta av mina vänner och kollegor har nog förmågan att fixa det mesta både i telefon- och datorväg, men vi har väl oftast viktigare saker att göra än att pilla med såna simpla saker. Min arbetsgivare skulle t.ex. inte bli glad om jag satt och pillade med sådant, det har vi it-support till så att vi högkvalificerade och betydligt dyrare ingenjörer kan lägga vår tid på det vi är anställda för att göra.

[OT] Byta till iPhone?

Jag erkänner mig genast som en basic bitch då jag aldrig känt ett behov av att använda varken midnight commander eller total commander för att hantera filer från min telefon

[OT] Byta till iPhone?
Jag har en iPhone 12 mini.
Tycker den är lagom stor, vill absolut inte ha större iaf.
Den är precis lika tråkig och relativt enkel som de tidigare iPhones jag haft. Batteritiden är ganska dålig och märkbart sämre när det är kallt.
Enda jag gillar med den är ansiktsigenkänning i kombination med min lösenordshanterare.

Jag är nöjd men skulle aldrig någonsin betala det som nya iPhones kostar. Vet inte vad det är man betalar för.

[OT] Byta till iPhone?
Tänker inte ge mig in i Android vs. iPhone annat än att säga att jag skulle välja iPhone igen om jag stod helt utan "historik" s.a.s.

Jag hade en 12 mini på förra jobbet. Bästa telefon jag någonsin haft - formfaktorn är fantastisk. Fick tyvärr en 12 Pro på nya jobbet.

[OT] Byta till iPhone?
iphone tycks lira bättre för vanligt folk? när frugan bytte till iphone slutade det närmast komma frågor om hur olika problem skulle lösas.

och man kan till exempel dra slutsatser när man ser den extra tidsåtgången för 'äldre' människor att på android få fram kameran. eller sedan kolla in den tagna bilden. faktor 5 räcker inte.

så det enkla eller någonstans mer ergonomiska kan ha fördelar för den genomsnittliga användaren.

det tycks också vara 'nödvändigt' att byta androidtelefon oftare?

det är hursomhelst bra med konkurrerande system. det kommer användare på båda sidor tillgodo.

[OT] Byta till iPhone?
Jag har haft iPhone sedan 3s, men också några android parallellt från jobb. Så värdelösa, bara fungerat bra ett år ungefär. 3-4 år per iPhone.

[OT] Byta till iPhone?
Jag har hört att androidtelefoner generellt bara får stora uppdateringar till operativsystemet i 2, max 3 år

Men det måste väl vara smutskastning? Så dåligt kan det väl inte vara?

Edit: Ja tydligen, ex Sonys premiumvarianter får bara uppdateringar i två år. Sjukt.

Senast ändrad:
[OT] Byta till iPhone?
Ehh, att Papple med flit slöar ner luren via firmware när det är ett par år gamla, har alla glömt det?
De beter sig så illa att det är fånigt. Det pågår utredningar i dag i europa som inkluderar nophone 12.

[OT] Byta till iPhone?
Krav för mig är 3.5 mm utgång för hörlurar.
Kört sony ett tag, och väl forsätta göra det.
Kanske drar på med en pro, vi får se.
Jag hade lätt köpt en Sony bara för att få kombinationen bra kamera och 3,5 mm plugg. Om det inte varit för den knasigt långa skärmen, jag tycker egentligen att 16:9 är för avlångt, film ser jag på TVn. Och att mina senste 2 Sonys har gått sönder inom ett år.

[OT] Byta till iPhone?
Det känns som allt du rabblar upp finns i OSX.
Jo vars, på en fullstor rigg (eller MacBook) blir ju saken en annan, då MacOS (tidigare kallat OSX) tillåter en åtkomst till filsystemet på mer eller mindre samma lika villkor som en PC, men nu talade vi vi ju primärt om telefoner och surfplattor (iOS), och där är man väldigt begränsad. Men som nämnts, om man mest typ skriver meddelanden, surfar, spelar lite mobilspel, eller håller på med dokument vilande i "molnet", ja då skulle jag säga att jag klarar sig bra med en iPhone eller iPad. Funkar bra till vardagsbruk så att säga. Dock har jag hört att dom kan vara känsliga för minusgrader, men det är antagligen bara att värma upp den lite i fickan isåfall. Tycker alla ska få ha den hårdvara dom känner sig mest hemma/bekväm med. Det kallar jag mänsklig frihet.

Tillbaka
Topp