[ot] Byta yttre skyddsdamask till drivknut

Vårt as till bil behöver ännu mer kärlek. Istället för att, likt den tafatte klantskalle jag är, lämna in bilen och betala närmare 3000 spänn för att få en gummitratt satt på plats tänkte jag försöka mig på lite gördetsjälv-mek.

Planen är att införskaffa en delbar damask och uppsöka en gör-det-själv-mack och montera kalaset.

Frågan lyder: Hur svårt är det? Nån som har testat och har några tips?

Det fyrhjula hålet i min plånbok är en Toyota Corolla från -96.

Jag kan bygga en cykel, men jag är inte direkt van att mecka med bilar.

Testade delbara damasker för många år sedan, funkade ett bara ett kort tag trots att jag var riktigt noggrann och renlig vid sammanfogningen. De förefaller spricka där materialet är tjockare i skarven. Helt klart värt besväret att dela knuten o sätta dit riktiga damasker. Skall påpeka att det gällde de yttre knutarna.

Jag har gjort det nån gång och vad jag minns var det inte alldeles lätt. Man ska limma ihop den där det är trångt och skitigt och få den att passa perfekt innan limmet torkar och den har blivit full med fett. Men gör ett försök, går det bra så är det värt besväret. Men gör det fort innan drivknuten pajar.

Delbara damasker är inte värt besväret. Det snällaste man kan säga är att de är en bra idé i teorin.

Jag skulle rekommendera att köpa/piratbukta hem en haynes-handbok till din bil, läsa på hur prylarna sitter, och sedan lägga en eftermiddag på att lösa problemet på din vanliga parkering/i ditt garage. Om det inte regnar småspik är det tveksamt om du behöver en gds-hall. Kan du däremot muta en mekvan kompis att hänga med är det nog bättre att lägga pengarna på öl för det ändamålet.

(

I princip så hissar du upp rätt hörn på bilen, pallar under den noga & lossar hjulet. Dra ett streck på den inre drivknuten så att du kan sätta tillbaka den i samma läge. [Det är säkert fjäsk, men med gamla bilar får man lov att vara lite skrockfull.]

Skruva loss drivaxeln från växellådan -- kolla noga om det är torx eller insex -- och lirka loss den änden så att den går fri från lådan. Dra gärna en plastpåse över den änden av axeln också.

Lossa sedan den stora muttern som håller drivaxeln i hjulnavet. Den borde vara i grannskapet av 30mm, men exakt dimension lär nog stå i handboken. Den kan sitta något så rent överdjävligt om den rostat fast, men med ett lagom långt rör som förlängare till hylsan och en kompis som håller på bromsen lossnar det mesta, och de här bitarna är normalt sett inte gjorda av mjukost. När du skruvat ut muttern en bit så knackar du in mutter/drivaxel med någonting som är skonsammare än en vanlig hammare. Med en hammare riskerar du ju att stuka muttern/axeln, och det är ju lite onödigt.

Dra ut axeln [det brukar gå om man vrider om ratten maximalt) och ta in den på köksbordet/arbetsbänken och torka rent, (sambon hälsar att du ska torka rent FÖRST!), karva bort den trasiga damasken och torka sedan också bort så mycket fett som du kan. [I och med att den gamla damasken är trasig, är allt gammalt fett förmodligen fullt med damm, sand och annat slipmedel.]

Med lite tur ser du nu låsringen som håller knuten. Ser du inte den, tillbaka till handboken. Peta loss/kläm ihop ringen beroende på hur konstruktionen ser ut, dra loss knuten från axeln, torka rent ytterligare en gång, på med damasken, i med fett, dit med knut & låsring, och sedan är det bara att skruva ihop igen.

)

/s-o

problemet är att ting rostar fast skruvar går av etc. lätt om man har tillgång till verkstad med verktyg jobbigt om man står i garaget och inte har en bil till.

Det bör tilläggas att den här bilen inte behöver få den bästa möjliga behandling. Det är en säck skit som ska säljas rätt snart. Så den ska bara bytas för att funka ett tag.

Är det helt åt helvete onödigt att kladda dit en delbar? Jag vet knappt vad det är jag ska byta liksom.

Jag har erfarenhet av delbar damask.

Bytte på en Peugeot 307 -92 fungerade utan problem i 1000 mil iaf. Sen skrotades bilen av annat skäl ;)

Men köp den inte på Biltema. Se till att limma och klippa till den utan att få fett i skarven.

Börja med att tvätta ur drivknuten med varmthögtryck o avfettning.

Tillbaka
Topp