[OT] Centraldammsugare till villa?

Rolf.A

Ny medlem
Tja!

Vi har köpt ett nytt hus som snart skall börja byggas och undrar vad dammsugarexperterna på happy har för erfarenheter angående centraldammsugare, bra eller anus? Dom skall ha 12,5k för en sådan och vad jag vet går det att få en grym vanlig dammsugare bra mycket billigare.

Det kanske dock är värt dom extra pengarna, vad vet jag? vet ni?

mvh
//
Roffe

En flopp med centraldammsugare är att du får dras med en väldigt lång slang. Köp 2 dammsugare istället så kan du ha en på varje våning.

Köp en fin diskmaskin till frun istället.
;D
/J

Tycker det verkar bökigt. Istället för en hyffsat liten dammsugare ska man hålla reda på en lång h-a slang. Med moderna dammsugar som har bra filter ser jag inte fördelarna.

bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> En flopp med centraldammsugare är att du får
> dras med en väldigt lång slang. Köp 2
> dammsugare istället så kan du ha en på varje
> våning.
>
> Köp en fin diskmaskin till frun istället.

Tydligen kunde man använda diskmaskinen som snöslunga också, allt enligt Bert Karlsson på radion i morse, man ger henne en skyffel...

Förstår inte riktigt poängen med centraldammsugare?! Som nämnts ovan måste man ju släpa omkring med en jättelång otymplig slang. Dammsugarpåse måste man ju inte byta så väldans ofta heller, annars kunde det kanske vara en anledning.
Köp en vanlig och lägg till 10k till cykelbudgeten!

Edit:
Kom på att en liten tuff grej skulle ju isåfall vara att ha en lucka i golvet köket där man bara sopar ner smulor och annat kraffs, sen sugs det automatiskt ner i "centralen"

Senast redigerad av en moderator:
Tomtefar skrev:
> Dammsugarpåse måste man ju inte byta så väldans ofta heller.

Med 2 hundar hemma så får man byta ofta kan jag meddela ;)

bjorre skrev:
> Tomtefar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dammsugarpåse måste man ju inte byta så
> väldans ofta heller.
>
> Med 2 hundar hemma så får man byta ofta kan jag
> meddela ;)

Nej, nej, det är bara att säga till gästerna att det är senaste modet av heltäckningsmatta. Så lätt och luftig att den liksom flyger omkring ;)

Oj tack för alla svar!

Huset kostar runt 3500k så 12,5k är väl en fis i öknen men som någon sa en hygglig vanlig dammsugare kan man väl få för 2,5k = 10k till en RED-grupp ;)

Mollo: en fin diskmaskin ingår...

Hade förövrigt centraldammsugare i min gamla studentlägenhet och de va ett jävla brottandes med den 1023 m långa slangen. Det verkar dock finnas möjlighet att få ett gäng anslutningar/våning så att slanglängden kan hållas nere.

Tmotefar: Det finns möjlighet att få uttag i golvlisten så man bara kan sopa dit skiten å få det uppsuget.

Får la kolla lite på byggahus.se, att folk kan vara intresserade av sånna här tråkig skit ;)

//
Roffe

Rolf.A skrev:
> Huset kostar runt 3500k så 12,5k är väl en fis i öknen...

Det är lätt att bli fartblind, vi tar den dyra micron, spisen, bänkskivan, golvet, tapeten osv. osv. Till slut så fyller fisarna upp åtmintone halva öknen.

Finns två fördelar

Utblås utomhus gör att det blir mindre att damma
Går att prata i telefon och lyssna på musik medans man dammsuger...

Päronen installerade en sådan. Det läckte så mycket i alla rör så den funkade aldrig. En vettig vanlig dammsugare idag har hepa-filter, så dom dammar inte så mycket ändå.

Och slutligen, pengar är inte relativa :-)

Min erfarenhet är att det funkar dåligt. Det blir väldigt långa slangar vilket ger tryckfall och därmed dåligt sug. En komplikation till är om det blir propp i slangen så kan det bli lurigt att lokalisera proppen (inne i väggen) och att lösa den. Detta händer gandka ofta om hushållet består av en eller flera lurviga hundar ;-)

Min erfarenhet är från en centraldammsugare som installerades 1988 i samband med mina föräldrars husbygge. Det kan ju ha hänt en del teknikmässigt sen dess...

Fördelen med centraldammsugare är att man slipper bullret.'

~K

Vi byggde för ca 4 år sedan och hoppade centraldammsugare. Funkis med en vanlig med hepafilter. Någonstans får man ju oxå sätta investeringsgränsen. Prioriterade ny cykel... Skönt med ett forum där man kan få viss förståelse för en sådan prio...

Vi hade när vi bodde i lgh för ett par år sedan. Det var riktigt bra. Visst är slangen lång men man slipper nästan allt ljud och damm. Nu hade vi ju inte något alternativ eftersom att det var standard men jag skulle gärna installera i nuvarande huset om det var möjligt med en snygg installation till ett vettigt pris.

Jag antar att ditt pris inkluderar installation och många uttag? Ett bra kit med 2 uttag (1 per våning) ligger normalt kring 7K på t.ex Elon.

Hejsan,

Jag får väl gå mot strömmen. Vi byggde hus för 3-år sedan och av alla tillval vi gjorde så är centraldammsugaren det allra bästa. Tycker inte att slangen är otymplig. Sätter i den i ett uttag på respektive våningsplan och slangen räcker överallt. Det går snabbt att dammsuga. Det blir renare eftersom utblåset/maskinen är placerad i ett förråd utanför huset. Jag hade samma funderingar som du och fick rådet av en "expert" att se åtminstone till att de drar rör/förbereder för centraldammsugare eftersom det är värdehöjande. Märker också att det blir mindre slitage på lister och dörrar eftersom man inte har en dammsugare som stöter i överallt.

/jari

vilken dammsugare bestämms av storleken på ditt hus, vi installerade centraldammsugare i vårt hus på 350kvm och sedan dess har vi testat tre olika. den som vi har nu, vilken som är den bästa är en huskey, tror jag den heter.

JariT skrev:
> Hejsan,
>
> Jag får väl gå mot strömmen. Vi byggde hus
> för 3-år sedan och av alla tillval vi gjorde så
> är centraldammsugaren det allra bästa. Tycker
> inte att slangen är otymplig. Sätter i den i ett
> uttag på respektive våningsplan och slangen
> räcker överallt. Det går snabbt att dammsuga.
> Det blir renare eftersom utblåset/maskinen är
> placerad i ett förråd utanför huset. Jag hade
> samma funderingar som du och fick rådet av en
> "expert" att se åtminstone till att de drar
> rör/förbereder för centraldammsugare eftersom
> det är värdehöjande. Märker också att det
> blir mindre slitage på lister och dörrar
> eftersom man inte har en dammsugare som stöter i
> överallt.
>
> /jari

+1 på allt ovanstående. + "tystfaktorn" som också nämnts.

Just nu lutar det faktiskt åt en centraldammsugare. Negativa aspekter daterade 1988 ansers jag vara av mindre vikt ;)

Kollade lite i mina papper och det kostar 12k montareat och klart. Modellen det handlar om är en "CanVac Q Premium bag" och det verkar vara bra skit. Första topptestade centralaren enligt energimyndigheten, länk --> http://www.canvac.se/index.php?option=com_content&task=view&id=70&Itemid=108

Ett kit ligger på ca 7,7k så det känns lite saftigt att dom tar 4,3k för installation..

Tysfaktorn hade jag inte tänkt på men det låter ju skönt + att skiten sugs ut på riktigt å inte bara filtreras ut i huset.

//
Roffe

Rolf.A skrev:
>
> Hade förövrigt centraldammsugare i min gamla
> studentlägenhet och de va ett jävla brottandes
> med den 1023 m långa slangen.

var den i 9 bitar?

bigmollo skrev:
> Ah men sätt in pengarna då.

Sätter in det till Frädde.se så vi slipper tråkig stämning i denna tråden..

Leroy: Är inte i9 fina hjul, kan man köpa dom i bitar?

Köp köp köp köp köp köp köp!!!! Vadå bökigt att dra omkring på lång slang??? Hur jobbigt är det att dra omkring på dammsugare, slang och en lång djävla sladd som dessutom alltid rycks ur när man är längst bort. Dessutom blir inneluften betydligt bättre då utsugsluften blåses ut utanför huset. Min fru har astma och har blivit betydligt bättre sedan vi flyttade till ett hus med centraldammsug. Att det skulle vara sämre sug pga. lång slang kan jag också avfärda som kvalificerat skitsnack! Jag har 12m slang och det är ett djä..la sug kan jag meddela. Mitt tips är att inte köpa den billigaste på Elgiganten utan vända dig till en ordentlig installatör som kan dimensionera systemet efter rör och slanglängd och satsa på ett kvalitetsmärke. Vad jag förstår är märket Beam outstanding vad det gäller centraldammsug. Vi har en sådan och jag kan rekomendera den till alla. Lycka till!

Byggde nytt förra året och är helnöjd med centraldammsugare, även om slangen e lång så är den bra mycket lättare att dra runt på än en dammsugare, att det är tytare är ju också en fördel:-)
Vi valde att placera baseneheten på vinden så slipper man se den:-)

Det finns även ett sorts uttag man kan sätta i socklen på köket, det går inte fästa en slang i detta utan man trycker till det med foten och har man då tex tappat några riskorn på golvet så kan du dra dit dom med foten o trycka igång så sugs dom in hahaha det kostade mig 1250 att instalera men det e d värt:-)

Bjuder på en bild så att ni förstår:-)

Bilagor

• Uttag dammasugare.jpg
    Uttag dammasugare.jpg
    37.7 KB · Besök: 128
Byggde nytt för två årsedan och borde vara nöjd men icke. beror dock inte på centraldammsugares vara eller icke vara däremot att den som installerades hos oss är för dåligt dimensionerad och för många urtag. viktigt att räkna med slanlängd i vägg oxå lätt att glömma samt att se till att provköra innan den byggs in i väggen så att ev läckor kan åtgärdas innan.

Mitt råd är köp och hoppas det är en seriös entreprenör.

MVH
Mattias

Byggde nytt 2005 och installerade just en sådan där Canvac historia. Fungerade skitbra fram till i Juli i år då ett rör släppte i en krök med följd att den börja suga dåligt och sugenheten överhettar. Måste riva upp tre väggar, sätta nytt gips måla osv.

Fungerade dock bra tills dess, nu har jag köpt en vanlig dammsugare medans jag funderar hur jag ska tackla situationen.

Men kör på du ;-)

Snacka om tråd jag aldrig väntat mig på happy...

Jag byggde hus hus -97 med centraldammsugare i huset, uttag i garaget, jag upptäckte att i utrymmet där dammsugaren installerades blev belagt med ett lager damm.
Så jag byggde om lite och flyttade ut damsugaren till garaget istället, så nu är det tyst
och fint i huset vid dammsugning.

//Anders

Så nu är det valt, det blir en centralare för 12k och inga fina hjul :( nu skall man bara välja golv, kakel, kök, klinker, badkar, toa, tvättställ, blandare, belysning, garderober, dörrar, handtag, trappa å fan och hans moster...

Skriv vad jag ska ha så slipper jag välja :P e fan trött på detta nu

//
Roffe

massa spottar :D kanske dekorativ belsyning i trapp, dioder eller nått :D nä men det är ju en smaksak. ett tips är väll om ni ska ha en tv hörna ä att fördra slang/rör i vägg för suround system o kanske rör upp från där en tv bänk ska stå o upp till tv:n om ni ska ha den på vägg. visst blire så att man låser sig lite me placering, men ack så fint det ä me inga synliga sladdar. rör i vägg o dosa eller rörutlopp vid kommande högtalare kan man ju dölja rätt bra om man inte vill ha högtalare där direkt.

Lång slang är ju fantastiskt. Man slipper flytta på en j-a maskin som fastnar i allt och slipper bry sig om elsladden. Dessutom helt tyst. Skitbra helt enkelt.

Jag löste problemet med förvaring av den långa slangen genom att göra ett hål ned till källarn från städskåpet.
När den inte används, så matar man bara ned slangen i källarn.
Pga att slangen knappt når till alla hörn av huset så hadde vi i början problem med att slangen tvinnade sig, men vi lärde oss snabbt att det inte är något problem bara man inte tar med sig handtaget runt flera ggr när man vänder. Se till att ha någon meter längre slang än absolut nödvändigt.

Som tidigare sagt, så känns det dessutom väldigt bra att veta att 100% av allt damm försvinner ut.

Kuunde tänkt mig ett sånnt utsug på köksgolvet, som 'helgon' länkade till. Nu får i stället slangen ligga framme ganska ofta i köket. Misstänker att det har något med barn på 2 och 5 år att göra...

Tillbaka
Topp