Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hasse#7 sa:Alltså, den här tråden funkar inte om inte geologen rör om lite då och då.
Oskar sa:Hasse#7 sa:Alltså, den här tråden funkar inte om inte geologen rör om lite då och då.
Han har ju startat en ny tråd där han ber om goda råd som han sedan kan dissa: https://happyride.se/forum/read.php/1/3495489
NON sa:H. sa:11 mil x 30 kr x 23 dagar i månaden = 7500 efter skatt. Vet inte din lönenivå men det låter inte så svårt att räkna hem det ekonomiskt. Om du dessutom vinner en timma på det så låter det väldigt bra.
Jag värderar närhet till jobbet väldigt högt och skulle utesluta alla jobb längre bort än typ 40 minuter, vilket begränsar urvalet rätt kraftigt om man bor i en förort till stockholm.
Förutsatt att bilen försvinner så håller din kalkyl, men nu måste den vara kvar så det blir inte riktigt så där bra. Värdeminskningen på bilen blir kanske något mindre när den inte rullar så många mil, däcken håller något år till men service, försäkringar mm blir lika som idag.
NON sa:Hur värderar ni tid.
En möjlighet att byta jobb ser ut att komma min väg som skulle innebära att pendlingsavståndet minskar från 5,5 mil enkel resa med bil dagligen till 500 meter promenad till nya jobbet. Bilen måste ändå vara kvar så det är bara bränslekostnader och minskade slitage kostnader som försvinner ur den ekonomiska kalkylen. På plussidan finns då naturligtvis mer tid i vardagen vilket skulle underlätta dagishämtning mm. På minussidan finns lönen, vi har inte förhandlat än men jag har luskat lite och dom som jobbar där verkar tjäna 5 till 10 tusen mindre än vad jag tjänar idag. Med tanke på tjänstens utformade innehåll så borde dom rimligtvis vilja erbjuda mig en lön någonstans i den nedre skalan och det blir då ungefär lika som den lön som jag hade 2013. Så privatekonomiskt blir det en dålig affär men det skulle vara skönt att slippa köra motorväg varje dag.
Finns det någon här som gjort något liknande, dvs gått ner i lön och upp i fritid, och som blivit nöjd? Jag är lite orolig för att om jag blir erbjuden jobbet och då accepterar en lägre lön kommer att älta i tid och otid om jag gjort ett bra val eller ej.
geologen sa:Kommer nog behöva göra återbesök här närmaste månaderna om det vill sig illa. Finns tecken på lokalbyte som jag inte kommer att klara av pga höjdrädsla. Så då blir det till att söka nåt annat. Förmodligen blir det hemtjänsten igen.
geologen sa:Kommer nog behöva göra återbesök här närmaste månaderna om det vill sig illa. Finns tecken på lokalbyte som jag inte kommer att klara av pga höjdrädsla. Så då blir det till att söka nåt annat. Förmodligen blir det hemtjänsten igen.
Vernersson sa:geologen sa:Kommer nog behöva göra återbesök här närmaste månaderna om det vill sig illa. Finns tecken på lokalbyte som jag inte kommer att klara av pga höjdrädsla. Så då blir det till att söka nåt annat. Förmodligen blir det hemtjänsten igen.
Allvarligt talat.
Du vill inget annat hellre än att medvetet sabotera för dig själv va?
För om du inte ska jobba i en mast eller i en trädkoja så.....
bigmollo sa:Du får nog förklara Geo, jag har svårt att tänka mig att du inte kan jobba på ett kontor pga höjdrädsla.
Vänd dig mot hissdörren så du slipper kolla ut.geologen sa:Det handlar om utanpåliggande glashiss fem eller sex våningar upp, alternativt öppen brandtrappa, stålspiral.
bigmollo sa:Ta trappen. Jag går 6 våningar varje dag.
Lars Vilks sa:Vilken underbar tråd! Stilsäker svart humor/tragedi.
Geologen = Jonas Inde??
EXAKT så skulle Jonas ha svarat! Jag känner mig helt starstruck.geologen sa:Lars Vilks sa:Vilken underbar tråd! Stilsäker svart humor/tragedi.
Geologen = Jonas Inde??
Jag är nykterist.
geologen sa:Först måste jag se efter om det verkligen finns nåt att oroa sig för. Om hissen är fönsterlös eller bara har nåt mindre fönster, så är det lugnt. Jag ska ta vägen om på hemvägen senare under veckan för att kolla.
geologen sa:Trappen är värre än hissen. Öppen spiraltrappa modell brandtrappa i stål.
Vernersson sa:Dock så tyder följande på att du redan har lokalkännedom.
geologen sa:Trappen är värre än hissen. Öppen spiraltrappa modell brandtrappa i stål.
Man får ju ha rimliga förväntningar. Och ärligt talat, vem vill vara helt vid sina sinnens fulla bruk, egentligen?jofahjalm sa:Att behandla fobier inom vården är rutin. Det är också ett av de få psykiska problem där man nästan är garanterad en effektiv behandling. Du kommer ju fortfarande vara spritt språngande galen, men inte längre rädd för höjder.
Och hemtjänsten jobbar inte på höjden?geologen sa:Kommer nog behöva göra återbesök här närmaste månaderna om det vill sig illa. Finns tecken på lokalbyte som jag inte kommer att klara av pga höjdrädsla. Så då blir det till att söka nåt annat. Förmodligen blir det hemtjänsten igen.
Fältprästen sa:Och hemtjänsten jobbar inte på höjden?
Du "jobbar" en timme gratis om dagen då.NON sa:Nu på vintern tar det typ 45 minuter dörr till dörr så det är en timme per dag pratar vi om.
Fältprästen sa:Du "jobbar" en timme gratis om dagen då.NON sa:Nu på vintern tar det typ 45 minuter dörr till dörr så det är en timme per dag pratar vi om.
21x150=drygt 3000kr/månad (lite beroende på vad du tjänar).
Med 11 mil på 45 minuter måste man stå på en del.