Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Miss Lycka 2.0 sa:Dags att börja plugga till psykolog!
geologen sa:AddeN sa:Att gå tillbaka till hemtjänsten kommer nog att direkt döda din karriär. Det bör inte vara något alternativ.
Tja, hade jag följt rådet från chefen där hade jag haft högre lön där i dag än jag har nu. Jag hade trott att det här skulle bli ett bra steg för att gå vidare, men det är så nischat och smalt att det inte är ett dugg meriterande för nåt annat. Så jag är egentligen inte i ett bättre läge karriärmässigt än om jag hade stannat i hemtjänsten.
Skogling sa:Geologen:
geologen sa:Jag behöver ju inte söka andra för att begripa att det otroligt smala jag gör nu inte har relevans för nåt annat. Jag jobbar i en extremt (jag överdriver inte!) stympad version av ArcGIS med en väldigt smal uppsättning uppgifter, som inte utförs inom nån annan verksamhet. De ArcGIS-specifika delarna är sånt en normalbegåvad person lär sig från noll på några dagar.
WSMC sa:Bara jag som inte får ihop den här ekvationen?NON sa:Nu på vintern tar det typ 45 minuter dörr till dörr så det är en timme per dag pratar vi om.
jansson99 sa:geologen sa:Jag behöver ju inte söka andra för att begripa att det otroligt smala jag gör nu inte har relevans för nåt annat. Jag jobbar i en extremt (jag överdriver inte!) stympad version av ArcGIS med en väldigt smal uppsättning uppgifter, som inte utförs inom nån annan verksamhet. De ArcGIS-specifika delarna är sånt en normalbegåvad person lär sig från noll på några dagar.
Jag kunde inte ArcGIS öht. när jag sökte en tjänst som innebar GIS-konsulting med ArcGIS. Det löste sig. Snälla Geo, tro lite mer på dig själv.
Skogling sa:Geologen:
geologen sa:Tvärt om är det ju så att doktorerandet i sig är en nyckel till att göra nästan vad som helst. Det går ofta att helt byta spår eftersom man bevisat att man kan forska.
geologen sa:Spelar inte så stor roll när det knappt finns jobb att söka.
Tror snarare det hänger på att geos definition av att kunna något skiljer sig ytterst markant från i stort sett alla andra människors.DH sa:geologen sa:Spelar inte så stor roll när det knappt finns jobb att söka.
Arbetsmarknadstatisiken säger ngt annat.
Om du är hel o ren. Kan prata svenska, engelska och har färdigheter inom IT så finns det massor med möjligheter.
Men...det är oxå en inställningsfråga. Du kanske gillar att tycka du inte kan ngt?
Men det måste betyda att det finns jobb att söka.geologen sa:Spelar inte så stor roll när det knappt finns jobb att söka.
Aj då, det har du såklart helt rätt i.Tänkte jag inte på.geologen sa:Jo, men det finns hundratusentals arbetslösa också.
tmalm sa:Mer rätt såhär :
"Lätt att säga. Du måste ju ändå ha påstått att du VILLE LÄRA DIG för ingen arbetsgivare är korkad nog att anställa nån som säger att hen inte VILL."
/T
geologen sa:Jo, men det finns hundratusentals arbetslösa också.
DH sa:geologen sa:Jo, men det finns hundratusentals arbetslösa också.
Ja, och ännu fler arbetstillfällen. Du behöver inse du har bättre förutsättningar än 90% av alla andra sökanden.
Om du sen verkligen inte VILL..är det ett annat problem
geologen sa:Det är ju svårt att veta exakt hur stor del vi använder, men det är nog under en procent av det som finns i en ostympad version. Nästan inget alls. Ingen mentalt frisk rekryterare skulle se det som en merit.
geologen sa:DH sa:geologen sa:Jo, men det finns hundratusentals arbetslösa också.
Ja, och ännu fler arbetstillfällen. Du behöver inse du har bättre förutsättningar än 90% av alla andra sökanden.
Om du sen verkligen inte VILL..är det ett annat problem
Jo, men jobb jag skulle kunna vara aktuell för finns knappt. Om vi räknar såna som är ett kliv uppåt från där jag är nu. Lägre kvalificerade och lägre avlönade finns det fler av, så klart. Som i hemtjänsten, där det är svårt att hitta folk.
geologen sa:Jo, men det finns hundratusentals arbetslösa också.
jofahjalm sa:geologen sa:Jo, men det finns hundratusentals arbetslösa också.
Det är högkonjuktur på arbetsmarknaden och nästan alla i ett par skor anställs idag. Jag fick just arbete inom ett område jag helt saknar erfarenhet av, till en högre lön än mitt tidigare område.
Jay Jay sa:Detta är en av internets mest surrealistiska trådar.
Just nu finns det arbeten.
Geologen du krånglar till allt så infernaliskt genom att nedvärdera dig själv. Jag själv rekryterar en del (chef i en bransch där jag fram till för ett år sedan inte hade tidigare erfarenheter).
Det jag letar efter är folk som har driv och som klarar av att författa ett begripligt brev där de pitchar sig själv i rimlig omfattning. Vidare har jag personligen svårt för luckor i CV:t som sökanden inte kan redogöra för med annat än att det var skönt med en paus.
Kort sagt vill de flesta arbetsgivarna ha driftiga/motiverade personer som vill lära sig nya saker (och som vid en intervju också bedöms ha förmågan till det). Normal sjukfrånvaro samt avsaknad av konflikter på tidigare arbetsplatser är också deal breaker.
Kliv ur komfortzonen och våga sök tjänster där du inte helt svarar mot ”kravbilden”.
geologen sa:Jag behöver ju inte söka andra för att begripa att det otroligt smala jag gör nu inte har relevans för nåt annat. Jag jobbar i en extremt (jag överdriver inte!) stympad version av ArcGIS med en väldigt smal uppsättning uppgifter, som inte utförs inom nån annan verksamhet. De ArcGIS-specifika delarna är sånt en normalbegåvad person lär sig från noll på några dagar.
Mini_me sa:geologen sa:Jag behöver ju inte söka andra för att begripa att det otroligt smala jag gör nu inte har relevans för nåt annat. Jag jobbar i en extremt (jag överdriver inte!) stympad version av ArcGIS med en väldigt smal uppsättning uppgifter, som inte utförs inom nån annan verksamhet. De ArcGIS-specifika delarna är sånt en normalbegåvad person lär sig från noll på några dagar.
Tror du grovt överskattar mängden "Normalbegåvade"... ;)
jofahjalm sa:geologen sa:Jo, men det finns hundratusentals arbetslösa också.
Det är högkonjuktur på arbetsmarknaden och nästan alla i ett par skor anställs idag. Jag fick just arbete inom ett område jag helt saknar erfarenhet av, till en högre lön än mitt tidigare område.
Mini_me sa:geologen sa:Jag behöver ju inte söka andra för att begripa att det otroligt smala jag gör nu inte har relevans för nåt annat. Jag jobbar i en extremt (jag överdriver inte!) stympad version av ArcGIS med en väldigt smal uppsättning uppgifter, som inte utförs inom nån annan verksamhet. De ArcGIS-specifika delarna är sånt en normalbegåvad person lär sig från noll på några dagar.
geologen sa:Mini_me sa:geologen sa:Jag behöver ju inte söka andra för att begripa att det otroligt smala jag gör nu inte har relevans för nåt annat. Jag jobbar i en extremt (jag överdriver inte!) stympad version av ArcGIS med en väldigt smal uppsättning uppgifter, som inte utförs inom nån annan verksamhet. De ArcGIS-specifika delarna är sånt en normalbegåvad person lär sig från noll på några dagar.
Nej, verkligen inte. Om du skulle ta 100 slumpmässigt valda personer på stan, så skulle 20 lära sig det på två dagar. 50 på under en vecka. Och ytterligare 20 på några veckor.
Jay Jay sa:Geologen du krånglar till allt så infernaliskt genom att nedvärdera dig själv.
Jay Jay sa:Kliv ur komfortzonen och våga sök tjänster där du inte helt svarar mot ”kravbilden”.
Var kollar du efter "annonser"?geologen sa:jofahjalm sa:geologen sa:Jo, men det finns hundratusentals arbetslösa också.
Trams, arbetslösheten är enorm.
Och det finns nästan inga jobb ute på annons. Om det hade varit sånt sug så skulle det vara massvis annonser ute. De man ser är bara de som kräver många års erfarenhet och väldigt sällsynt kompetens.
ooms sa:Var kollar du efter "annonser"?geologen sa:jofahjalm sa:geologen sa:Jo, men det finns hundratusentals arbetslösa också.
Trams, arbetslösheten är enorm.
Och det finns nästan inga jobb ute på annons. Om det hade varit sånt sug så skulle det vara massvis annonser ute. De man ser är bara de som kräver många års erfarenhet och väldigt sällsynt kompetens.
jofahjalm sa:Mina senaste två anställningar har jag blivit kontaktad av rekyrterare.
Jobbar man när andra jobbar så är det INTE det.ooms sa:11 mil motorväg är väl snarare 1 timme...
Hasse#7 sa:geologen sa:Mini_me sa:geologen sa:Jag behöver ju inte söka andra för att begripa att det otroligt smala jag gör nu inte har relevans för nåt annat. Jag jobbar i en extremt (jag överdriver inte!) stympad version av ArcGIS med en väldigt smal uppsättning uppgifter, som inte utförs inom nån annan verksamhet. De ArcGIS-specifika delarna är sånt en normalbegåvad person lär sig från noll på några dagar.
Nej, verkligen inte. Om du skulle ta 100 slumpmässigt valda personer på stan, så skulle 20 lära sig det på två dagar. 50 på under en vecka. Och ytterligare 20 på några veckor.
Man måste vara noga med vilka man väljer slumpmässigt om det där skall stämma.