geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Peda skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du verkar ha gett upp innan du ens har
> försökt.
> > Min erfarenhet, (har jobbat ca 20 år, är på
> > mitt fjärde jobb och har nog sökt sammanlagt
> > >100 jobb totalt, väldigt låg
> träffprocent!!!
> > fast jag har aldrig varit arbetslös) är exakt
> > samma som Tomtefar beskriver. När ett företag
> > söker folk har de en idealbild av den sökande.
> I
> > realiteten kommer de inte att få den personen.
>
> Fast i det senaste jag sökte fick de idealet,
> åtminstone om den som fick jobbet hade minst lika
> goda meriter som mig.
Jösses, vilken optimist du är:) Hur vet du att den som fick jobbet hade bättre meriter än du? Dessutom, en gång är ingen gång. Naturligtvis generaliserar jag lite men min erfarenhet är som sagt att andra kvaliteter styr väldigt mycket.
>
> > Även om de får en sökande som har exakt de
> > kraven som de specar är det andra saker som
> > ändå spelar in såsom lönekrav, hur
> personkemin
> > funkar, hur väl man kan tala för sig och en
> > mängd ytterligare triviala variabler. Det kan
> > mycket väl vara så att på de nämnda
> tjänster
> > som du rabblar upp, att det finns sökande som
> > överensstämmer bättre men de kanske kräver
> en
> > högre lön, de sökande kanske har krav på
> > tjänsten som inte uppfylls (krav som kanske
> inte
> > du har). En väldigt stor fördel du har när
> du
> > söker är väl att du kan tillträda väldigt
> > snabbt. Andra med bättre erfarenhet kanske
> sitter
> > fast i en anställning minst 3 månader till
> osv
> > osv osv.
>
> Söker verkligen folk jobb och tackar nej pga att
> de inte fått en drömlön?
Om du konkurrerar med folk som redan har ett jobb så är de flesta väldigt motvilliga till att gå ner i lön. Har man familj, hus, bil osv med massa fasta kostnader är det svårt att ta ett "drömjobb" om det visar sig ha en lön som är "för låg". Men även tidsaspekten är viktig, många arbetsgivare, iallafall i min bransch planerar extremt kortsiktigt och när ett anställningsbehov uppstår är det alltid superbrådis att få in någon ny. Kort tillträdelseperiod är väldigt uppskattat. Definitivt en konkurrensfördel.
>
> > Det är alltid lönt att söka jobb som du är
> > intresserad av. När du skickat in papprena
> (eller
> > mailet), följ upp med telefonsamtal. Berätta
> att
> > du är väldigt intresserad av tjänsten. Säg
> att
> > du hemskt gärna vill träffa dem så de kan
> bilda
> > sig en bättre uppfattning om dig.
>
> Jag utgår ifrån att alla gör så. Fjäsk är
> det värsta jag vet.
Nej, alla gör inte så. De som väldigt gärna vill ha ett jobb gör så och det är de som kommer till intervju. Om du är välmeriterad men inte följer upp din ansökan så kommer du inte på intervju. Du måste följa upp din ansökan. Det är inte fjäsk, det är normalt förfarande om man vill ha jobbet. Det låter löjligt men det är så arbetsgivaren ser att du vill ha jobbet och inte bara spammar alla lediga jobb med standardansökningar.
>
> > Min erfarenhet är att det mest är
> > på myndigheter man går strikt på utbildning
> och
> > poäng.
>
> Aj fan - det är ju dit jag vill... :(
>
> > Undvik att låta din
> > utbildning bli gammal.
>
> Tja, till våren är den gammal. Då går en ny
> kull ut.
Nej, din utbildning blir gammal om 2-3 år om du inte alls har sysslat med ditt område. Inom den perioden måste du söka många jobb. Om du söker ett jobb om 3 år och arbetsgivaren undrar vad du gjort under dessa 3 år så kan du iallafall säga att du sökt många jobb och varit på en del intervjuer. Om du svarar att du jobbat på hemtjänsten och inte tyckt att det varit lönt att söka några jobb eftersom dina meriter inte riktigt passat in, då har du gjort självmål, då framstår du som viljelös och ej målinriktad. Då framstår du som ointresserad.
Jag vill inte låta för brysk eller cynisk. Mina tips lämnas i all välmening. När man kommer från den akademiska världen är man lite skyddad från verkligheten. Ens prestation mäts i poäng och resultat. Det är väldigt tydliga mått och det man ska uppfylla är väldigt konkret. Allt detta har du säkert blivit bra på under studietiden men det kan du lägga åt sidan så länge när du ska söka din första anställning. Se det som en cykeltävling och du ska först i mål. Det finns ett antal sätt att öka sina chanser till vinst. Dina kurser och poäng motsvarar ungefär den cykeln du cyklar på, resten som kondis, styrka, taktik osv påverkar du själv på annat sätt genom att utforma din ansökan, följa upp den, prata för dig osv.