[OT] Chans att rädda karriären?

Vi var tre som började samtidigt. Nytt projekt som ingen annan på företaget jobbade med innan. Vi hade alla tre ungefär samma bakgrund både arbetslivsmässigt och utbildningsmässigt, men de hade en gedigen GIS-del som jag saknade. Det är den skillnaden som fortfarande efter nästan ett år alltför ofta märks av.

geologen sa:
Vi var tre som började samtidigt. Nytt projekt som ingen annan på företaget jobbade med innan. Vi hade alla tre ungefär samma bakgrund både arbetslivsmässigt och utbildningsmässigt, men de hade en gedigen GIS-del som jag saknade. Det är den skillnaden som fortfarande efter nästan ett år alltför ofta märks av.

Kan du inte lova att en dag i veckan vara bergsäker på att du är bra och ett fynd för arbets och uppdtagsgivaren.

Kommer aldrig att bli. Inte på nåt kontorsjobb i alla fall. Jag kom nog nära i hemtjänsten. Synd bara att det är så dåligt betalt, annars hade jag gärna fortsatt med det.

Struntprat. Jag är ytterst utbytbar och väl medveten om det. Känner mig konstant osäker på min anställning. Varje möte med en chef ser jag som ett tillfälle där det finns risk för ett uppsägningsbesked. Inte så kul.

geologen sa:
Struntprat. Jag är ytterst utbytbar och väl medveten om det. Känner mig konstant osäker på min anställning. Varje möte med en chef ser jag som ett tillfälle där det finns risk för ett uppsägningsbesked. Inte så kul.

Men om du intalar dig att du är bäst en dag i veckan för min skull så har du ju fyra dagar kvar att vara medioker på.

Alla är utbytbara. Men det kostar för mycket att byta ut en som är ok och gör ett hyfsat jobb för att de flesta arbetsgivare ska komma på tanken att byta ut någon som sköter sig mot en som kanske inte är ok och kanske inte gör ett hyfsat jobb.
Om du bara ser till att fortsätta att lära dig saker på ditt jobb så blir du dyrare och dyrare att byta ut. Fortsätt att lära dig saker, gör så gott du kan och sluta att tänka massa negativa tankar så behöver du inte tro att du ska bli utbytt.

Väldigt lätt att säga om man själv sitter tryggt, men för mig är det inte så. En tröst är i alla fall att jag kan återgå till hemtjänsten med kort varsel om jag skulle bli uppsagd.

Du sitter på sätt och vis tryggare än mig om du har hemtjänsten att falla tillbaka på. Jag har inget att gå tillbaka till om jag får kicken, men jag kör på utan att fundera så mycket, och skulle det ta slut på jobb åt mig så får jag hitta en lösning då. Fram till dess försöker jag att göra så gott jag kan, och hoppas att det räcker.

geologen sa:
Väldigt lätt att säga om man själv sitter tryggt, men för mig är det inte så. En tröst är i alla fall att jag kan återgå till hemtjänsten med kort varsel om jag skulle bli uppsagd.
Har du tillsvidareanställning?

Då är du svår att säga upp. Du kan både missköta jobbet och vara småkriminell och fortfarande ha facket i ryggen vid konflikt. Det vet arbetsgivaren så vill de bli av med dig köper de ut dig. Då får du åtminstone nåt för besväret.

Beror nog på arbetsplats också. Antal anställda och hur mycket man behöver ta hänsyn till turordningsregler. Facket brukar svälja det mesta.

Jensen sa:
geologen sa:
Beror nog på arbetsplats också. Antal anställda och hur mycket man behöver ta hänsyn till turordningsregler. Facket brukar svälja det mesta.

Men du är med i facket ?

Ja, men det är för försäkringens skull, och den extra inkomstgarantin på a-kassan vid arbetslöshet. Räknar inte med att de skulle bry sig det minsta om vi skulle bli uppsagda.

geologen sa:

Självklart beror det på, men det är fakta att LAS är till fördel för arbetstagaren. Det är därför det dräller av projektanställningar som rimligen skulle kunna vara tillsvidareanställning. I mitt fall är det ett relativt stort företag (ca 500 anställda) och facket (också det stort) sväljer ingenting.

Fast desto svårare att använda det vanliga frikortet, arbetsbrist. Om arbetsbristen upphör så ska ju den sparkade vara den första att anställas.

Konvalj sa:
Fast desto svårare att använda det vanliga frikortet, arbetsbrist. Om arbetsbristen upphör så ska ju den sparkade vara den första att anställas.

Det löser man genom att ge folk olika roller. Inga problem. Dessutom medger väl LAS ett antal (2-3?) undantag från turordningsreglerna.

Nja, rollerna är inte skrivna i sten. Nu kan jag inget alls om GIS men bara för att du har en specifik roll inom det så kan du inte få kicken för arbetsbrist varpå någon med en ny något annorlunda roll anställs. Vid arbetsbrist ska man vrida och vända innan varsel och när den upphör ska man i första hand återanställa och justera roller så att den återanställda får en tjänst den klarar. Som tur är för arbetsgivaren hjälper facket gladeligen till med detta.

Vi får väl se. Alldeles oavsett vad som händer så är det definitivt slut på det här jobbet när projektet vi ingår i är över. Det ligger några år in i framtiden, men efter det får jag söka mig vidare.

Men för i helvete. Jag jobbar på ett väldigt högteknologiskt företag med över tusen folk på orten, och vi har väl kanske 2 eller 3 som skulle kunna beskrivas som superanställda. Vi som jobbar här klarar oss liksom ändå.

geologen sa:
Jag har tillsvidareanställning, men det är en vida spridd myt att det skulle innebära nån som helst trygghet.
Där har du helt rätt. Som du säger äger arbetsgivaren begreppet arbetsbrist (som i praktiken inte har ett dugg med arbetsbrist att göra), däremot måste arbetsgivaren köpa sig runt LAS om denne vill säga upp specifika personer. Därför ska du kontakta facket om det blir aktuellt, de förhandlar fram en deal åt dig.

Många lever i tron att Sverige har väldigt säkra anställningar, speciellt om du har lång anställningstid. Det är bara bs, det är mycket svårare att säga upp folk i t.ex. Tyskland och Frankrike än det är här.

Med det sagt tycker jag ändå att du ska rycka upp dig och tro mer på dig själv, och inte gå och oroa dig. Alla känner sig osäkra på nån del i jobbet, men det är som folk säger bara att fråga och lära sig med tiden. Det rullar på nu, försök njuta av det i stället för att oroa dig över vad som ev kan hända i framtiden. Om det mot förmodan skiter sig, ta det då istf att konstant gå runt och vara småorolig.

Raggamuffin sa:
Konvalj sa:

Inte under 10 personer.

Men LAS är rätt stark ändå, jag driver det åt dig annars geo :)
/ Förhandlare

Ah. Dessutom finns det väl en tidsgräns innan återanställningsföreträde träder in? Ett år om jag inte är ute och cyklar. Hur som helst är jag inte utbildad inom det här, gled bara in på en sån där välkänd macka.

Återanställningsskyddet varierar, förmodligen mellan kollektivavtalen med.

Man kan inom vissa förhandla fram upp till 3 olika listor med tydligt avgränsade arbetsuppgifter. Då måste man sen påvisa att arbetsbristen är inom just den listan där man vill varsla. Att dela upp och ta fram dessa listor kostar i förlängt återanställningsskydd.

Det är svårt att diskutera sånt här generellt då det skiljer väldigt mellan olika avtalsområden, dels med olika avtal men även marknad, kultur och styrka. Även om LAS är LAS.

geologen sa:
Vi var tre som började samtidigt. "med mera, med mera". Vi hade alla tre ungefär samma bakgrund både arbetslivsmässigt och utbildningsmässigt, men de hade en gedigen GIS-del som jag saknade
Vilken cool arbetsgivare, att anställa 3 st hemtjänstbiträden på ett bräde måste vara helt unikt inom geologin.
Häftigt!

Ja, facket tycks vara väldigt olika. Min svärfar fick sparken på sitt jobb (stor arb givare)efter att något år tidigare fått guldklocka på jobbet.
Arbetsledaren kallade in honom och sa att facket och arb givaren kommit överens om hans uppsägning (63.5 år gammal) och det vara bara att skriva på. Detta pga av kompetensbrist. Jag började protestera men det fanns inget att göra då de hotat honom om att han skulle bli av med de få månaderna i lön de skulle betala ut om han inte skrev på direkt vilket han ju gjorde.
Min far fick liknande behandling. Vid 63 års ålder och 10 år på samma arbetsplats så tog man beslutet att helt enkel göra sig av med all personal över 60. Han fick 1 års lön.

geologen sa:
Vi får väl se. Alldeles oavsett vad som händer så är det definitivt slut på det här jobbet när projektet vi ingår i är över. Det ligger några år in i framtiden, men efter det får jag söka mig vidare.

Om du GISar på i ett par år på nuvarande jobbet lovar jag att du kommer vara riktigt duktig på GIS när nuvarande jobb tar slut (om det nu verkligen skulle göra det) och lätt som en plätt kommer att kunna skaffa något annat GIS-jobb.

Erik O sa:
geologen sa:

Om du GISar på i ett par år på nuvarande jobbet lovar jag att du kommer vara riktigt duktig på GIS när nuvarande jobb tar slut (om det nu verkligen skulle göra det) och lätt som en plätt kommer att kunna skaffa något annat GIS-jobb.

Tveksamt. Vi jobbar ju rätt "smalt", och använder bara en begränsad del av de olika verktyg och funktioner som finns. Den biten lär jag kunna bra, men utöver det är luckorna fortfarande lika stora efteråt.

geologen sa:
Erik O sa:
geologen sa:

Tveksamt. Vi jobbar ju rätt "smalt", och använder bara en begränsad del av de olika verktyg och funktioner som finns. Den biten lär jag kunna bra, men utöver det är luckorna fortfarande lika stora efteråt.
Men för h-e, du är ju hopplöst negativ! Kan du inte se glaset som halvfullt nån gång, istället för ständigt halvtomt?

ooms sa:
geologen sa:
Erik O sa:
geologen sa:

Men för h-e, du är ju hopplöst negativ! Kan du inte se glaset som halvfullt nån gång, istället för ständigt halvtomt?
97 sidor säger att svaret på den frågan är "Nej".

ooms sa:
geologen sa:
Erik O sa:
geologen sa:

Jag är bara objektiv. Vi använder bara en väldigt snäv del av systemet, och det utanför kommer jag därför inte att lära mig. Konstigare är det inte.

ooms sa:
Skogsgubben sa:
Hur skulle det funka om det inte funkade så? Ingen vill väl köpa de ruttna äpplena.
Jag tror skribenten menar att man på arbetsmarknaden bara anställer gröna äpplen istället för att blanda med röda och gula. Och kanske något päron.
Nej, de ruttna vill ju ingen ha. De är ett gissel för så väl arbetsgivare som kollega-äpplen.

Tillbaka
Topp