[OT] Chans att rädda karriären?

geologen sa:
Det skulle vara intressant att se den fulla texten i varje mejl.

Håller på och tränar nån timme till...
Vågar du pm:a din mail så kan jag vidarebefordra...
Eller vill du ha skärmdumpar i tråden senare.
Du har iofs sett 95% redan .

H. sa:
ostrand sa:
Kupa sa:
+1

Ska det här behöva bli en av få trådar som raderas från Happy?

Frågar du mig så är det nog läge att överväga det för admins... hade jag varit admin hade jag frågat geologen om han hade velat ha den raderat och sedan följt det önskemålet.

Jag har rapporterat tråden med precis denna uppmaning.

Jag har rapporterat ditt inlägg, mest för att du har så nedlåtande syn på geologen att du anser dig veta bäst om hans välbefinnande och för att du inte tror att han är förmögen att rapportera tråden själv om han skulle vilja.

Frankenstein's Bike sa:
H. sa:
ostrand sa:
Kupa sa:
+1

Frågar du mig så är det nog läge att överväga det för admins... hade jag varit admin hade jag frågat geologen om han hade velat ha den raderat och sedan följt det önskemålet.

Jag har rapporterat ditt inlägg, mest för att du har så nedlåtande syn på geologen att du anser dig veta bäst om hans välbefinnande och för att du inte tror att han är förmögen att rapportera tråden själv om han skulle vilja.
Vänta lite, tror du Geo är oförmögen att själv rapportera H:s inlägg om han tycker det är kränkande?

Mr Orange sa:
Frankenstein's Bike sa:
H. sa:
ostrand sa:
Kupa sa:
+1

Vänta lite, tror du Geo är oförmögen att själv rapportera H:s inlägg om han tycker det är kränkande?

Jäklar...

Jag får hänvisa till yrkesskada, tvångsmässigt rapporterande av all suspekt internetaktivitet, efter många år i FRAs velodromtjänst.

Meta-meta-upplevelse!

Googlade "Geolog Jobb" för att se om det verkligen va denna tråd som låg högst upp bland osponsrade resultat, det gjorde den inte. Istället var det en flash-back forumtråd som kom högst. Där någon stackare som ville bli geolog varit inne och läst i denna tråd. Hans bild av vad som väntade en nyutexad geolog var inte direkt ljus efter det...

https://www.flashback.org/t2004434

Efter att flash-back användaren "Grodorna" konsulterat Geologen, genom denna tråd, kunde han konstatera att:

Det finns inga geologijobb.
Finns det trots allt några jobb går de till civilingenjörer.
Skulle en geolog trots allt söka ett geologjobb skulle han inte få det då alla ser geologer som "flumpettrar"
Skulle man trots allt rent otroligt nog landa ett geologjobb kan man se fram mot en lön på 23, nej, 20 tusen i månaden.

Meta-meta-metaslutsats: Sluta ligga på Geo om geojobb, de finns inte och han kommer aldrig att få dom och OM han får ett är det sämre betalt än det hemtjänstjobb han har idag.

Frankenstein's Bike sa:
Meta-meta-upplevelse!

Googlade "Geolog Jobb" för att se om det verkligen va denna tråd som låg högst upp bland osponsrade resultat, det gjorde den inte. Istället var det en flash-back forumtråd som kom högst. Där någon stackare som ville bli geolog varit inne och läst i denna tråd. Hans bild av vad som väntade en nyutexad geolog var inte direkt ljus efter det...

https://www.flashback.org/t2004434

Med andra ord hittar man hit via första träffen ändå :)
Happy kränker flaschback... www blir ägd av Happy... Happy är störst!

För övrigt blir jag lite ledsen över att inte geo ansträngde sig mer för att få jobbet som Jomper nämnde.

Kupa sa:
geologen sa:
Kupa sa:
geologen sa:
Jag sökte det jobbet. Fick efter nån månad ett "tack, men nej tack".

Ringde du upp och frågade lite om tjänsten?

Nej, vi har väl diskuterat det tillräckligt här. Jag hade inget att fråga om.

Det jag fiskar efter är: finns det någon risk att det hade gått sämre om du gjort det?

Det går ju aldrig att veta, eller hur? Ett dåligt samtal kan ju stjälpa en i övrigt bra ansökan.

Vad är ett dåligt samtal? Ett vansinnesutbrott av svårartad Tourettes eller? Känns svårt att misslyckas med ett samtal så länge man är saklig.

Men jag har ju redan sagt att jag har svårt att hitta på nåt att säga. Dessutom upplever jag ofta att problem med ljudkvalitet och annat kan göra att rytmen i samtalet pajar och allt bara blir fel och klumpigt. Inget problem mellan personer som känner varandra, men det kan bli ödesdigert i ett sånt samtal. Jag minns en gång för femton år sen, när jag hade sökt ett jobb där kravet var att man skulle vara norsktalande, åtminstone hyfsat. Jag blev då uppringd av en norsk kvinna som jag skulle samtala med och hon skulle sen bedöma min förmåga att kommunicera med norsktalande. Tyvärr var det bitvis dåligt ljud och jag hörde inte vad hon sa. Jag förklarade det, men jag hörde på henne att hon trodde att jag inte förstod norska. Jag fick inte jobbet. Kan ju inte veta att det enbart berodde på det, men jag tror det. Så ett telefonsamtal känns inte som en bra metod för att övertyga. Säkert toppen för slicka försäljartyper, men jag tillhör inte den gruppen.

Eftersom tråden fortfarande lever efter sex år så har du uppenbarligen fått tack men nej tack på alla ansökningar under den tiden, hur många de nu är. Kanske ändå att det är läge att testa det där lilla samtalsknepet en enda gång och se om det gör någon skillnad. Jag tvivlar på att du kommer bli hånad i luren. Det absolut värsta som kan hända är ett nytt tack men nej tack.

Förresten, sluta utgå från att du ska göra ett dåligt samtal. Utgår du från att du ska göra dåliga resultat när du tävlar också? (Och jag har läst tråden och vet att du främst tävlar mot dina egna prestationer, men inte tusan förväntar du dig nytt PS (personsämsta) varje gång?)

Jag är själv inte speciellt förtjust i att ringa folk jag inte känner men förvånas ofta efteråt av att det faktiskt var väldigt trevligt och att man nådde fram till varandra på ett sätt som är svårt att uppnå i t.ex. mail.

geologen sa:
Men jag har ju redan sagt att jag har svårt att hitta på nåt att säga. Dessutom upplever jag ofta att problem med ljudkvalitet och annat kan göra att rytmen i samtalet pajar och allt bara blir fel och klumpigt. Inget problem mellan personer som känner varandra, men det kan bli ödesdigert i ett sånt samtal. Jag minns en gång för femton år sen, när jag hade sökt ett jobb där kravet var att man skulle vara norsktalande, åtminstone hyfsat. Jag blev då uppringd av en norsk kvinna som jag skulle samtala med och hon skulle sen bedöma min förmåga att kommunicera med norsktalande. Tyvärr var det bitvis dåligt ljud och jag hörde inte vad hon sa. Jag förklarade det, men jag hörde på henne att hon trodde att jag inte förstod norska. Jag fick inte jobbet. Kan ju inte veta att det enbart berodde på det, men jag tror det. Så ett telefonsamtal känns inte som en bra metod för att övertyga. Säkert toppen för slicka försäljartyper, men jag tillhör inte den gruppen.

Ursäkta, men det där var ett väldigt underhållande inlägg. "Dålig ljudkvalitet förstör rytmen i samtalet", den var ny.

Herregud, du överanalyserar ju allting till förbannelse så att du blir helt handlingsförlamad. Som ett otal skribenter i tråden har påpekat så är det fullständigt normalt att man tar telefonkontakt för att följa upp en jobbansökan. Det hör liksom till. Det är inte bara "slicka försäljartyper" som gör det utan de allra flesta vanliga människor, du behöver inte ha en svada som en amerikansk TV-reporter för att ringa rekryteraren/arbetsgivaren och höra dig för.

geologen sa:

Ett dåligt samtal kan ju stjälpa en i övrigt bra ansökan.
Du har aldrig funderat på om enbart dina ansökningar verkligen är så bra, de leder ju ändå bara till "tack, men nej tack"?
Kanske dags att prova på en annan strategi?
Ringa? Vad kan gå sämre än "tack, men nej tack"?

Jag föreslår ett experiment:

1) Låt a=antalet jobb du sökt där du inte ringt för att följa upp din ansökning.
2) Låt b=antalet jobb i punkt 1 som lett till en intervju.
3) Låt c=antalet jobb du sökt där du har ringt för att följa upp din ansökning.
4) För de a-c kommande jobb du söker, ring och följ upp din ansökning. Vi kan säkert med gemensamma krafter skapa en liten pool av ämnen du kan ta upp/frågor du kan ställa.
6) Låt sedan d=antalet jobb du sökt där du följt upp ansökan med ett samtal. Både de i punkt 3 och 4 ska räknas med.

Om du har rätt bör b >= d. Jag misstänker dock att motsatsen gäller, givet att du försöker göra samtalet så bra som möjligt.

Fältprästen sa:
geologen sa:

Du har aldrig funderat på om enbart dina ansökningar verkligen är så bra, de leder ju ändå bara till "tack, men nej tack"?

Jag menar inte att mina skriftliga ansökningar är bra. Det är de troligtvis inte. Det var mer ett generellt uttalande.

Jag har faktiskt ringt ett antal gånger genom åren. Både före och efter själva ansökningsbrevet. Senast i våras ringde jag. Men då hade jag konkreta saker att ta upp.

geologen sa:
Fältprästen sa:
geologen sa:

Jag menar inte att mina skriftliga ansökningar är bra. Det är de troligtvis inte. Det var mer ett generellt uttalande.

Kan du inte lista upp dina tio största styrkor fördelar så som du upplever det själv. Det är för mycket som är negativt. Syftet är i första hand att försöka hjälpa dig vara konstruktiv utan "fjäsk".

Mini_me sa:
Man kan tycka att man lärt sig "spelets regler" på 6år och anpassat sin "spelstil" därefter.

Det är inte så lätt att ändra radikalt på hur man är. Dessutom får man så gott som aldrig nån återkoppling på en ansökan. Om man ens får ett "Tack, men nej tack" så är det nästan aldrig mer än så. Två gånger har jag fått återkoppling, men då hade jag varit på intervju också, så då fanns lite av en relation på ett annat sätt.

geologen sa:
Mini_me sa:
Man kan tycka att man lärt sig "spelets regler" på 6år och anpassat sin "spelstil" därefter.

Det är inte så lätt att ändra radikalt på hur man är. Dessutom får man så gott som aldrig nån återkoppling på en ansökan. Om man ens får ett "Tack, men nej tack" så är det nästan aldrig mer än så. Två gånger har jag fått återkoppling, men då hade jag varit på intervju också, så då fanns lite av en relation på ett annat sätt.
Avsaknaden av återkoppling är ju ett direkt resultat av att bara slänga in en ansökan och sen inte göra mer.

geologen sa:
Det är inte så lätt att ändra radikalt på hur man är.

Du behöver inte ändra på den du är, bara på vad du gör.

Det tar ungefär 2 månader att etablera en ny bra rutin. Det kan vara allt från att springa en halvtimme om dagen, plugga ett nytt språk en halvtimme om dagen eller gå ut och träffa nytt folk en halvtimme om dagen.

Du kan ju försöka göra något som du normalt inte är bekväm med, se det som en kul utmaning till dig själv. YOLO etc.

geologen sa:
Mini_me sa:

Små inkrementella förändringar kan i slutänden ge ganska stora resultat. Börja med att generellt alltid ringa och prata med ställena där du söker jobb.

Visst, du har hört från någon källa att det kan vara till nackdel att ringa. I denna tråd har du dock en stor mängd uttalanden som säger under rimliga antaganden om vad du säger och detta inkluderar uttalanden från personer som är med i rekryteringsprocesser. Borde det inte vara bättre att gå på det som de flesta säger istället för att hitta de få röster som stödjer din hypotes och använda dessa för att cementera din åsikt, i synnerhet som nuvarande taktik uppenbarligen inte är någon total succé vad det gäller att få tag på ett nytt jobb? Visst, du kanske förlorar chansen på ett jobb men om du samtidigt vinner chansen till tio andra jobb så bör totalsannolikheten för ett nytt jobb öka.

Geologen, har du hört av dig till kontakten på Academic Work nu?
Rekryteringsfirmor som dessa vore ovärderligt för dig då du får chansen att sitta ner och prata med dem och ni bygger upp en bild av vad du önskar och skulle kunna passa för och de tar fram goda alternativ. Du får alltså den personliga kontakten du behöver för att få till ett bra intryck, där du faktiskt är bra under rekruteringsprocessen.

Man kan ju alltid säga i telefon att man tycker det är lite obekvämt att prata i telefon och föreslå om de inte har möjlighet att träffas för en kortare diskussion istället. Såvida inte jobbet till stor del går ut på att prata i telefon så är det nog inga problem.

AddeN sa:
Geologen, har du hört av dig till kontakten på Academic Work nu?
Rekryteringsfirmor som dessa vore ovärderligt för dig då du får chansen att sitta ner och prata med dem och ni bygger upp en bild av vad du önskar och skulle kunna passa för och de tar fram goda alternativ. Du får alltså den personliga kontakten du behöver för att få till ett bra intryck, där du faktiskt är bra under rekruteringsprocessen.

+1
Dessutom är det så att företag likt Academic work tjänar pengar på att rekrytera passande kandidater till andra företag, de har alltså också ett egenintresse av att hitta ett jobb till dig.

H. sa:
Man kan ju alltid säga i telefon att man tycker det är lite obekvämt att prata i telefon och föreslå om de inte har möjlighet att träffas för en kortare diskussion istället. Såvida inte jobbet till stor del går ut på att prata i telefon så är det nog inga problem.

Nä, jag har jobbat med telefonsupport så prata i telefon i sig har jag inga problem alls med. Men i det jobbet var det liksom inget problem att veta vad man ska prata om... :)

Det brinner inte i knutarna med nytt jobb i alla fall, Geo har ju ett bra jobb redan, och med rätt inställning kan nog den nya uniformen också accepteras.

Bilagor

• TEMPOLAR.jpg
    TEMPOLAR.jpg
    33.4 KB · Besök: 35
Än en gång. Kläderna är inte det stora problemet. Det är ett störande element, men ingen show stopper. Det är däremot det som kommer nästa år.

Jag har redan tidigare i tråden förklarat att det inte handlar om det, utan ett helt nytt sätt att arbeta, baserat på en princip som jag av politiska skäl inte ställer upp på. Det kommer att innebära mer stress för oss i personalen och mindre tid hemma hos vårdtagarna.

Det finns inte ens någon chans att ändringen inte blir så stor som det låter i praktiken? Omorganisationer brukar väl kunna slås upp som rätt omdanande, men när de får filtreras genom verkligheten lite så suddas kanterna ut. (Minns tyvärr inte hur förändringen var och denna tråd växer i en takt att det är halvt ogörligt att hitta informationen utan att skumma igenom många sidor med inlägg).

Senast ändrad:
Jag håller med GoranS, de flesta omorganiseringar låter genomgripande men efter ett tag har det mesta återgått till det vanliga. Skulle det visa sig efter ett halvår-ett år att du fortfarande har ideologiska problem med det organisatoriska kan du kanske söka ett nytt jobb?

Yo go, geo!
Har du principer så håll fast vid dessa, det finns alldeles för många därute som bara går efter pengarna.

Men, som så riktigt har påpekats, du bara MÅSTE kontakta rekryteringsfirmor, och göra en profil på Linkedin.

Själv blir jag kontaktad av rekryterare med tämligen täta intervall, och det utan att vara vare sig ingenjör eller nån slick försäljartyp.
Och då har jag inte ens lagt ner någon energi på min Linkedin-profil.

GÖRT!
http://gulasidorna.eniro.se/hitta:rekryteringsfirmor/göteborg

Tillbaka
Topp