[OT] Chans att rädda karriären?

Öppnar tråden och stålsätter mig för en ny tragisk runda, och så har det ordnat sig.

Fast håll dig borta från pikétröjor för 70 spänn, en vända i tvätten och de räcker ner till naveln men är dubbelt så breda.

Miss Lycka sa:
Hur stor är möjligheten att billiga jeans är tillverkade av Uzbekisk bomull?

Ser man det som en möjlighet (snarare än en risk) kan man ju försöka ta reda på var bomullen kommer ifrån. Köper man mer slumpmässigt kanske man kan titta på Uzbekistans produktion i förhållande till världens totala produktion och få en skattning på sannolikheten.

Vad gäller byx-storlek, har jag också 30-32/34, vilket inte alltid finns i butik. Det brukar dock finnas i web-butikerna. Så om man hittat en byxa som passar upptill, men inte räcker ner till fötterna, så kan man köpa på webben.

33617404.jpg

Man får gratulera!

Den där klädoron kan jag till viss del förstå. Jag har inte så mycket "vuxna" kläder i min garderob, och kan ibland känna mig som en osnuten tonåring när det gäller lite formellare sammanhang.

Går väl iofs att fixa ganska billigt och enkelt på valfri billighetsklädkedja om man bara släpper på prestationskraven lite. Det är bara extrema snobbar som verkligen bryr sig om det är lite tjusigare märken man bär. De flesta andra har viktugare saker att tänka på.

Grattis Geo!

Ska du inte träffa folk, annat än dina kollegor, kan du klä dig nästan hur som helst. Jag har nästan alltid jeans och skjorta, inte sällan av flanell och ett par vanliga skor, sneakers när vädret tillåter andra skor när vädret kräver. Sverige är rätt tacksamt för den som inte orkar springa omkring i finstassen varje dag.

Risken för klädsnobberi så länge man sitter på ett vanligt svenskt kontor, inte har med kunder att göra, inte är chef och inte är i någon väldigt speciell bransch tror jag är liten.

Efter att ha jobbat som konsult, på bank och nu på försäkringsbolag så skulle jag vilja rekommendera

3 par chinos, beige, bruna och blå
Två vita skjortor, tre ljusblå skjortor
En blå och en grå stickad tröja
En udda kavaj
Ett par svarta och ett par bruna skor

lundatok sa:
Efter att ha jobbat som konsult, på bank och nu på försäkringsbolag så skulle jag vilja rekommendera

3 par chinos, beige, bruna och blå
Två vita skjortor, tre ljusblå skjortor
En blå och en grå stickad tröja
En udda kavaj
Ett par svarta och ett par bruna skor
Alldeles för överklätt för ingenjörsjobb.

Men alltså, jag gillar att vara välklädd och vill ha en bra uppsättning mer eleganta kläder. Det är för min skull. Hade jag varit förmögen hade jag gått uppklädd för det mesta. :)

Sitter som utvecklare på ett mjukvarubolag och är inget unixtroll, men Birkenstock, jeans och urtvättade t-shirts finns här. Shorts är det ingen som protesterar mot att man har (åtminstone på sommarhalvåret).

Jag skulle starta lite mer vårdat, men inget fancy, och känna av hur landet ligger och sen köra på det som jag själv föredrar inom de ramar som verkar gälla.

Men Geo du behöver väll inte köpa en hel garderob på studs, räcker det inte med typ 1par byxor och kanske 2skjortor till en början och sen öka på vart efter?

Är det något jag missat?

Han har väl inte gnällt över att behöva köpa nya kläder,
utan han vill väl detta för sin egen skull.

Rätt tänkt geo. Kläderna styr lite hur man agerar, och därmed intrycket man skapar. Jämför vilken hållning man har med t-shirt, trasiga jeans och sneakers jämfört med fina lågskor, kostym, skjorta och slips.

AxelSthlm sa:
JLarsson sa:
Rätt tänkt geo. Kläderna styr lite hur man agerar, och därmed intrycket man skapar. Jämför vilken hållning man har med t-shirt, trasiga jeans och sneakers jämfört med fina lågskor, kostym, skjorta och slips.

Glöm inte slipsnål!

Ännu bättre, glöm slipsen så spelar det ingen roll om du glömmer slipsnålen eller inte.

1888 sa:
Är det något jag missat?

Han har väl inte gnällt över att behöva köpa nya kläder,
utan han vill väl detta för sin egen skull.

Nä der tror jag inte, iaf inte rakt ut. Mer att jag tolkade det som han tyckte det skulle bli dyrt att köpa allt han ville. Därav dela upp kostnaderna.

GoranS sa:
Raggamuffin sa:
T-shirt är underkläder, skjorta tack.

Skjortor är överklassens symbol för önskan att förtrycka proletärerna. ;-)

Var räknas pikétröjor i sammanhanget?

Jag går i spetsen för proletärerna :)

Piké är ett lurigt gränsfall man får ta ställning till vid tillfälle. När jag var byggjobbare var piké en bra kompromiss.

Jag är medveten om att jag är lite konservativ när det gäller klädsel. Shorts på vuxna karlar t ex :(

Välklädd behöver inte betyda uppklädd. Jeans kommer man långt med.

Tillbaka
Topp