[OT] Chans att rädda karriären?

Raggamuffin sa:
GoranS sa:
Raggamuffin sa:
T-shirt är underkläder, skjorta tack.

Skjortor är överklassens symbol för önskan att förtrycka proletärerna. ;-)

Var räknas pikétröjor i sammanhanget?

Jag går i spetsen för proletärerna :)

Piké är ett lurigt gränsfall man får ta ställning till vid tillfälle. När jag var byggjobbare var piké en bra kompromiss.

Jag är medveten om att jag är lite konservativ när det gäller klädsel. Shorts på vuxna karlar t ex :(

Välklädd behöver inte betyda uppklädd. Jeans kommer man långt med.

Jag tycker att det är en sak om man representerar firman utåt, då ska man självklart vara "korrekt" klädd. Om man sitter i ett kontorsrum och inte har någon yttre exponering så känns det i mina ögon vettigare att företaget har en öppenhet för att låta människor ha kläder de trivs med och känner sig bekväma i. Just det senare gör att jag gärna går i shorts när temperaturen så tillåter. Det bygger dock på att det är en accepterad klädsel. Skulle ingen annan ha shorts skulle inte jag ha det heller.

JLarsson sa:
Birkenstock, jeans och urtvättad tisha med bleknat "08 XC 2003"-tryck borde funka.

Haha, det är ju ungefär vad jag har på mig just nu, fast en vit icke urtvättat t-shirt. På detta en röd Patagonia-fleece utan luva. Rätt lite kostymer i det här huset, förra teknikdirren hade oftast jeans och hoodie.

Kan inte bara alla ha vad dom vill på sig istället för vad dom tror att andra förväntar sig att dom ska ha.
Klädkoder, officiella och inofficiella känns förlegat.
Jobbar man i "modebutik" gillar man säkert "mode" och att klä sig i "mode". Problemet löser sig själv så att säga.
Jobbar man på ett kontor så känns inte kläderna som någon given gemensam nämnare för kunskapsnivå och arbetsuppgifter.
Ha på dig vad f-n du vill.
Så många "välklädda" idioter man har stött på så vore det upplyftande om man stötte på en väldigt service minded och duktig bankman (flör att bara ta ett exempel) i jeans och t-shirt.

Om jag får ge ett litet tips angående garderoben: Köp ett minimum till att börja med och sedan köper du på dig kvalitetsplagg efter hand. Tar du tid på dig och letar reor så behöver det inte bli mycket dyrare. Den här typen av kläder är ju väldigt tidlösa och köper du något av bättre kvallisort så håller det oftast såpass lång tid att det blir mindre pengar i längden. Dessutom så brukar passformen vara betydligt bättre.

Lundatok gav för övrigt ett bra uppslag till en basgarderob. Ang skjortor så har HM bland de bästa skjortorna (slim fit i egyptisk bomull) jag hittat för under tusenlappen.

mvh
fd Slipsgubbe

Senast ändrad:
geologen sa:
Och jag fick jobbet genom att skicka in ansökan på en annons. Första och enda jobbet jag sökt sen maj förra året!

Skaplig utdelning!!

Mitt stora bekymmer nu blir att skaffa kläder och skor. Jag har nästan inga kontorsfähiga vardagskläder, så nu får jag motvilligt lägga lite fritid och en hel del pengar på att shoppa. Ska leta second hand också, men storlekar är ett problem då. Har lite udda storlek, åtminstone på byxor.

Så här kan du lösa klädproblemet...(kanske med långa vinterbibs till fram på vårkanten)
full-cycling-outfits-cycling-made-in-italy.jpg

Och grattis!

Ett tips kan vara att bege sig till Gällstad, där kan du finna en hel del till reducerade priser. http://www.gallstad.nu/ Skulle gissa på att det är dryga 10mil dit ifrån Götet. Bla så finner du Oscar Jacobson's outlet där. Annars har du väl Freeport som är närmare http://hedefashionoutlet.se/butiker. Så visst kan du köpa på dig en bas garderob till reducerad kostnad om du så önskar, så länge det inte handlar om moderna/stylade kläder funkar det. Annars får du be någon i Borås hålla dig underrättad när det är dags för Eton's utförsäljning. Brukar vara 2ggr/år & du får Eton skjortor för halva pengen & det är en bra deal....:-)
Lycka till med inköpen..:-)

Eton kör rea på nätet jul och sommar. Brukar vara 40 % över brädet. Jag har nog köpt hela skjortgarderoben på rea. Vad gäller livslängd så ska nog den första rensas ut snart, sex års flitigt användande senare.

Stort grattis till Geo!

GoranS sa:
Om man sitter i ett kontorsrum och inte har någon yttre exponering så känns det i mina ögon vettigare att företaget har en öppenhet för att låta människor ha kläder de trivs med och känner sig bekväma i. Just det senare gör att jag gärna går i shorts när temperaturen så tillåter. Det bygger dock på att det är en accepterad klädsel. Skulle ingen annan ha shorts skulle inte jag ha det heller.

Nån måste vara först. Stå inte i vägen för utveckling.

Började på Volvo. Hade skjorta första veckorna. Köpte chinos. Bar dom två gånger.
Svarta jeans och t-shirt ftw.
På firmans kontor går vi utan skor...

Rattnalle sa:
Skjorta är ju bekvämare än t-shirt, kräver noll extra arbete och alla tycker att man ser prydlig ut. Win-win :-)

Hur tänker du nu? Eller har du skjortor i material som stretchar? Mina skjortor är i stumma material, bomullstishor stretchar ju. Ger mig en härlig rörlighet så att jag kan t.ex. sträcka mig för att peta på mina kollegor med kvastskaft.

Mårten sa:
GoranS sa:
Raggamuffin sa:
T-shirt är underkläder, skjorta tack.

Skjortor är överklassens symbol för önskan att förtrycka proletärerna. ;-)

Var räknas pikétröjor i sammanhanget?

Piké har man på tennisbanan. Det är ett sportplagg.

Man kan ha "arbetar" skjorta också. Murarskjorta t.ex. Inte för att murare har såna utan snarare såna som sympatiserar med arbetare. Rödvinsvänster, gröna vågare och hipsters. En sån skjorta kan gå hem i många lägen, men det är större chans att gå hem hos en arkitekt än en påklistrat självsäker chef i karriären.

Piké är bara fult, en T-shirt med sladdrig krage. Fritidsplagg för folk som kan tänka sig att knyta en v-ringad ulltröja över axlarna. Är man minsta lilla gröna vågen så är en murarskjorta eller tunn flanell klart bättre.

/En som har fleecetröja på jobbet

Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:
Skjorta är ju bekvämare än t-shirt, kräver noll extra arbete och alla tycker att man ser prydlig ut. Win-win :-)

Hur tänker du nu? Eller har du skjortor i material som stretchar? Mina skjortor är i stumma material, bomullstishor stretchar ju. Ger mig en härlig rörlighet så att jag kan t.ex. sträcka mig för att peta på mina kollegor med kvastskaft.
Stretch är bara en ersättning för passform :)

Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:

Kroppens eller klädesplaggets passform?

Peth sa:
Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:

Valfritt. Det kvittar ju egentligen om kläderna är anpassade efter kroppen eller om kroppen är anpassad efter kläderna.

Att stretcha kroppen är väl ute?

Rattnalle sa:
Peth sa:
Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:

Valfritt. Det kvittar ju egentligen om kläderna är anpassade efter kroppen eller om kroppen är anpassad efter kläderna.

Att stretcha kroppen är väl ute?

Har det nånsin varit inne?

Om vi gör upp en lista på alla klädesplagg som någon har någon invändning mot kommer vi förmodligen fram till att naken är det enda rätta!

eketjall sa:
Kan inte bara alla ha vad dom vill på sig istället för vad dom tror att andra förväntar sig att dom ska ha.
Danskarna är ett föredöme i det fallet.
För några år sedan var jag hos ett medelstort danskt företag och satt i ett konferensrum, när en av deltagarna (dansk) kom in i kortärmad skjorta, kortbrallor och ett väl synligt paket cigg i ena bröstfickan. Ingen tog någon notis mer än att man lyssnade på honom.
I bland får vi besök av danskar (kundbesök), de kan komma i trekvartsbyxor, gympaskor och en lättare tröja.
Det lär även vara tillåtet att komma i gummistövlar på ett bröllop utan att någon skulle reagera. :)
Vi har även haft kundbesök (stort tyskt bilföretag) från från det annars stela Tyskland, även där med relativt avspänd klädsel.

Personligen tycker jag shorts på jobbet faller lite under facket "visa för mycket hud", ungefär som att ha för mycket urringning (även vanligt bland män på senare tid).

Vi har det kallt nog på jobbet året om för att alla ska vara ordentligt påklädda som tur är. Det är snarare dunvästar än t-shirts som gäller. På sommarn kommer alla in och klär på sig extra inomhuskläder.. :p

Än en gång, jag VILL vara klädd på viset jag beskriver. Jag tycker själv att det är snyggt. Cary Grant är en av mina förebilder här, för han insåg att hur man ser ut påverkar otroligt mycket hur andra ser på och tycker om en, och såg därför till att alltid vara välklädd, välrakad, osv. Nu är jag ingen Cary Grant, men grundfilosofin där vill jag följa i viss mån.

Det jag behöver skaffa till att börja med är några överkroppsplagg. Jag är inte förtjust i pikétröjor, så med enstaka undantag kommer jag inte att bära såna. Jo, när det är varmt på sommaren funkar det hyfsat. Nej, långärmade eller (sommartid) kortärmade skjortor. Ibland med pullover. Matchande färgkombinationer som t ex ljusblått med beige/khaki. Jag gillar också färgglada plagg. Lite lila, rosa, gult, klarblått, det är fint. 600-1000 kr får jag nog räkna med inledningsvis.

Sen behöver jag minst ett par bra skor. Jag äger bara fyra par skor som inte är för träning (cykelskor, löparskor). Ett par är mörkblå sneaker-aktiga som funkar sommartid till ledigare klädsel och framför allt kortbyxor, men inte riktigt på kontor (som jag ser det). Ett par snorbilliga, mörkblå tygskor med helt stum sula som jag får ont i hälarna av efter en kvart. Ett par svarta herrskor med gummisula, men som varit med i många år och är rätt slitna i finishen, plus att de luktar en hel del efter nån timmes användning. Tills sist ett par bruna seglarskor i läder, som jag har som jobbskor i hemtjänsten, och de är uttrampade, slitna som fan och stinker som ett helt omklädningsrum efter en fotbollsmatch...
Så, ett par bra skor inledningsvis är ett måste. Behöver inte vara så dyrt, men jag lär inte komma undan med mindre än 700-800 kr.

Och mitt enda par jeans som både är utan hål och passar vill jag ha lite variation till. Några par "finchinos" i ljusa pastellfärger, och kanske ett par i mörkblått. 300-400 kr/st.

Där har jag en bra start. Sen är planen att köpa 1-2 plagg per månad, och kanske ett par skor till per halvår eller glesare. Tills jag är uppe på en nivå där jag känner att jag kan variera mig tillräckligt mycket och jag känner mig bekväm. :)

Tillbaka
Topp