[OT] Chans att rädda karriären?

geologen sa:
Enda minuset är att vi inte har några fikaraster. Naturligtvis kan jag göra ett avbrott om jag behöver, men det finns ingen mer "organiserad" fikapaus under dagen.
Lustigt hur det skiljer sig i fikakultur mellan olika arbetsplatser. VI har skillnader mellan olika sociala grupper på samma sektion till och med.

Låter ju som om du hittat rätt annars. Kul!

Miss Lycka sa:
Då kan du snart betala restskatten, Grattis!

Kom nu ihåg att jag faktiskt gått ner i lön från hemtjänsten räknat på det nya jobbet. Skatten kommer jag att klara att betala, men det lämnar i stort sett inget utrymme kvar för nåt mer än att överleva.

Gött med ett jobb. Stort Grattis! Låter som GISrelaterat iallafall. Börjar du köra FME i kombination med microstation så har du karriären i en liten ask. Det är en mycket eftertraktad kombo. Då har du helt annat läge att löneförhandla också.

GoranS sa:
Sen behöver ju fikakultur (eller avsaknad därav) vara något som är oföränderligt och opåverkbart.

Glömde du ett "inte" i den meningen eller är du extrem motståndare till förändring av fikakultur?

Grymt att du trivs på jobbet geo! Det gör allt annat i livet så mycket bättre (oxå).

geologen sa:
Miss Lycka sa:
Då kan du snart betala restskatten, Grattis!

Kom nu ihåg att jag faktiskt gått ner i lön från hemtjänsten räknat på det nya jobbet. Skatten kommer jag att klara att betala, men det lämnar i stort sett inget utrymme kvar för nåt mer än att överleva.

Kul att det verkar bra men hur 17 har du lyckats gå ner i lön? Har du lägre lön under en upplärningsperiod?

Akoa sa:
Kul att det verkar bra men hur 17 har du lyckats gå ner i lön? Har du lägre lön under en upplärningsperiod?

Anställd genom bemanningsföretag inledningsvis. 8-12 månader är planen, därefter direktanställning av företaget jag är på, om alla parter är nöjda.

JT sa:
GoranS sa:
Sen behöver ju fikakultur (eller avsaknad därav) vara något som är oföränderligt och opåverkbart.

Glömde du ett "inte" i den meningen eller är du extrem motståndare till förändring av fikakultur?

Nog för att jag är lite småkonservativ, men riktigt så illa är det inte att jag menar att fikakulturer ska vara tidskonstanta. Så, ja, jag missade ett "inte".

geologen sa:
Akoa sa:

Anställd genom bemanningsföretag inledningsvis. 8-12 månader är planen, därefter direktanställning av företaget jag är på, om alla parter är nöjda.

Om du har gjort ett bra jobb och trivs där tycker jag du ska försöka höja lönen rejält vid anställningen. Med den långa upplärningstiden är de nog måna om att behålla dig och det kostar mycket att hitta någon annan, och det är inte ens säkert att de hittar nån annan som vill ha lägre lön. Så försök pressa upp det ordentligt. Kolla upp hur löneläget är, tex med facket.

Hahahaha jag har aldrig haft ett jobb där man stämplar in 07:00 (de morgonpigga) fikar från 08:00 till 09:00, sen fikar igen 09:30-10:00, lunch 11:30-13:00, sen fika igen 14:30-15:30 och går hem vid 16:00.

Jag pallar inte så mycket oarbete. Själv är jag morgontrött, kommer mellan 08:30-09:00, arbetar till 11:00, lunch 20 minuter sen kör jag full fart till 17:00.

Jag får ont i hjärtat när jag ser alla slöfockar, ok dom kommer tidigt men dom gör fan ingenting.

Scale60 sa:
Hahahaha jag har aldrig haft ett jobb där man stämplar in 07:00 (de morgonpigga) fikar från 08:00 till 09:00, sen fikar igen 09:30-10:00, lunch 11:30-13:00, sen fika igen 14:30-15:30 och går hem vid 16:00.

Jag pallar inte så mycket oarbete. Själv är jag morgontrött, kommer mellan 08:30-09:00, arbetar till 11:00, lunch 20 minuter sen kör jag full fart till 17:00.

Jag får ont i hjärtat när jag ser alla slöfockar, ok dom kommer tidigt men dom gör fan ingenting.

+1

Det värsta är att de verkar tycka att de är så jävla duktiga för att de är på jobbet tidigt. Inte sällan fika-monglosarna kollar snett när jag tar min friskvårdstimme...

geologen sa:
Enda minuset är att vi inte har några fikaraster. Naturligtvis kan jag göra ett avbrott om jag behöver, men det finns ingen mer "organiserad" fikapaus under dagen.

Det där skulle jag se som ett plus, skönt att kunna arbeta på och inte vara tvungen att stoppa vid exakta tillfällen, ibland kunna strunta i rast, ibland ta lite fler raster.
Jobbade faktiskt så när jag hade jobb på kommunen, tack vare att man inte var i närheten av fikarummet och det ofta tog minst en kvart att ta sig dit så fick man lite flytande raster.
Visst, vi hade inga stämpelkort, så klippte man gräs istället för att skippa lunch och frukost så fick man dra hem lite tidigare, lite "otillåten" flex sådär

Scale60 sa:

Finns ju mellanting mellan att ha kaffeprovning som heltidssysselsättning och att aldrig fika.

5-10 minuter där man gör nåt annat en stund, och snackar med kollegorna tycker jag gör underverk för att orka jobba mer koncentrerat resten av tiden. Men det är inte hela världen. Bara lite oväntat, med tanke på att det alltid har fikats mycket på mina tidigare jobb.

geologen sa:
5-10 minuter där man gör nåt annat en stund, och snackar med kollegorna tycker jag gör underverk för att orka jobba mer koncentrerat resten av tiden. Men det är inte hela världen. Bara lite oväntat, med tanke på att det alltid har fikats mycket på mina tidigare jobb.

Fast det är väl inte fikaförbud bara för att det inte är organiserat fika?

Eller missförstod jag? På mitt jobb är fika när någon kaffeberoende reser sig och frågar ut i luften "kaffe?". Om man känner för det hänger man på.

H. sa:
geologen sa:

Fast det är väl inte fikaförbud bara för att det inte är organiserat fika?

Eller missförstod jag? På mitt jobb är fika när någon kaffeberoende reser sig och frågar ut i luften "kaffe?". Om man känner för det hänger man på.

Nä, men det sker inte. Och jag tog faktiskt upp det inne i rummet i dag. De har helt enkelt inte den traditionen där. Och det är ok.

Raggamuffin sa:
Jag har aldrig haft ett jobb där man haft fika innan. Haft det i 6 månader nu men fattar inte riktigt grejjen än.

Meningen är att du ska kallprata med kollegor du kallpratade med på senaste fikan max 2 timmar tidigare. Vem vet, det kan ju ha hänt nåt roligt sen dess.

Vissa gillar gruppfika, jag är inte en av dom:)

InlineOla sa:
Raggamuffin sa:
Jag har aldrig haft ett jobb där man haft fika innan. Haft det i 6 månader nu men fattar inte riktigt grejjen än.

Meningen är att du ska kallprata med kollegor du kallpratade med på senaste fikan max 2 timmar tidigare. Vem vet, det kan ju ha hänt nåt roligt sen dess.

Hehe, där är vi väl olika. Jag älskar att sitta och prata med andra. Hade det funnits ett sånt jobb hade jag varit kung! :D

InlineOla sa:
Raggamuffin sa:

Vissa kan göra saker med måtta medan andra alltid hamnar i extremlägen - antingen fika för jämnan eller ge människor som råkar säga godmorgon en arg blick och snabbt springa till sitt rum och avskärma sig från alla sådana sociala excesser med kollegorna.

Frankenstein's Bike sa:
Mycket trevligt att du påbörjat en karriär, men du är alltid välkommen tillbaka till vårt glada hemtjänst-gäng om du känner för det ;-)

Vad blev det för kläder?

Första veckan hade jag allt kläder till. Men med kvarskatten som kommer, så blir det inte läge att köpa så värst mycket nytt. Nåt plagg blir det, men jag får väl vara lite mer enkelspårig i klädvalet än jag vill vara.

Enkla kläder och inget fika?
Vafalls!?

Skämt och sido, du som tänker på vikten är det väl bra att det inte finns en vetelängd framme för jämnan?

På mitt jobb är det så mycket bullar att vi infört en vit månad från fikabröd..

Mange. sa:
Vafalls!?

Skämt och sido, du som tänker på vikten är det väl bra att det inte finns en vetelängd framme för jämnan?

Jaha! Det är du som är den mystiske svetsaren som lagar allt folk kommer släpandes på för en vetelängd? :)

Mange. sa:
Vafalls!?

Fika är för mig en kort paus från arbetet där folk samlas, dricker kaffe (eller annan dryck efter smak) och snackar i ca 10 min. Där jag jobbat tidigare har det oftast inte varit ätbara saker där också. Vi har dock en fruktkorg på ett bord i köket. Ny varje vecka.

Det var mer ett konstaterande att det var något som skiljde sig jämfört med tidigare jobb snarare än någon upphetsning från geos sida!?

Hade du verkligen fikaraster på hemtjänsten? Min fru är i det träsket och det är närmast sinnessjukt vilka jävla arbetsförhållanden det är. Besök inbokade hela dagarna och nästan inte ens gångtid inräknat mellan besöken. Jobb varannan helg och 45 minuter lunch som väldigt ofta måste kortas av eller skjutas på. Allt till en lön som mer liknar ett bidrag.

Det vår tids trälar och jag är full av beundran att någon står ut.

Tillbaka
Topp