[OT] Chans att rädda karriären?

Frankenstein's Bike sa:
Däremot motsäger jag dig när du tycker att det är oförsvarbar konsumtion av Geo. Särskilt när Geo redan går plus 5500:-/månad.
Jag tycker inte det är oförsvarbar konsumtion av Geo, särskilt inte om han har 5500:- i månaden över.
Men jag anser inte att det skall ingå i livets nödtorft. Men där tycker vi uppenbart olika.
Har han 5500 över i månaden förstår jag inte riktigt vad han klagar över. Han skulle ju lätt kunna spara till en bil om han ville.

Fältprästen sa:
Inga alls?
Är det för att det är lika bra att köra den till skroten om större problem än däckbyte och tankning uppstår?
Att nyare bilar skall servas stup i kvarten är nog till största delen för att bilhandlarna skall tjäna några pengar, då de tydligen inte gör det på att sälja bilarna. Inte för att servicen behövs så ofta.

Jag talar av egen erfarenhet (Avensis). Rena sparbössan. :) Lägg till ett par torkarblad och ett oljebyte vart 4-5 år så är du i hamn.
Den rullade för övrigt fram och tillbaka till alperna och över (lite över 400 mil) för en vecka sedan utan att klaga det minsta.
Men jag kanske bara har haft tur. Besiktningen har sagt varje gång att just de årsmodellerna i princip aldrig är några fel på.
Som med alla bilar är skroten självklart ett alternativ om kostnaderna blir för höga. Det har jag haft i åtanke en längre tid, men inga problem har uppstått, den bara går och går, så jag har haft svårt att se skäl för att byta.

Om man är osäker inför köp kan man väl kolla upp bilen hos Motormännen?

Rattnalle sa:
ooms sa:
tmalm sa:
Även en billig skitbil behöver väl service?
Kan lätt kosta över elva loppor även om det inte är en BMW.
/T
Det låter som att du anser att BMW är dyr att serva. Vad baserar du det på? Fakta eller bara de vanliga fördomarna?
Jag har haft min BMW i drygt 5 år nu, och den har varit betydligt billigare i service och rep att basera ditt påstående på?

Förmodligen att någon längre upp precis klagat på sin dyra BMW.

Just precis så är det!
/T

Men jösses...

Jag har absolut inte 5500 kr/mån över nu. Jag räknar med att ha nåt åt det hållet från februari eller mars, om inget oförutsett inträffar. Men jag har en hel del saker jag har försakat under flera år av dålig ekonomi som jag vill ta igen lite nu.

Fältprästen sa:
Frankenstein's Bike sa:
Ingen har påstått att det skulle vara baskonsumtion, eller motsäger dig när du påstår att det skulle ligga utanför det som konventionen om de mänskliga rättigheterna ställer upp som grundläggande krav. Däremot motsäger jag dig när du tycker att det är oförsvarbar konsumtion av Geo. Jag vidhåller i att 830:- i månaden på nöjeskontot är fullständigt rimligt, och att kapa denna kostnad skulle ge större negativa kostnader än fördelar. Däremot motsäger jag dig när du tycker att det är oförsvarbar konsumtion av Geo. Särskilt när Geo redan går plus 5500:-/månad.

Jag tycker inte det är oförsvarbar konsumtion av Geo, särskilt inte om han har 5500:- i månaden över.
Men jag anser inte att det skall ingå i livets nödtorft. Men där tycker vi uppenbart olika.
Har han 5500 över i månaden förstår jag inte riktigt vad han klagar över. Han skulle ju lätt kunna spara till en bil om han ville.

Tycker vi olika?

Fältprästen sa:
Fältprästen sa:
Skaffa en Toyota från sent 90-tal, som inte är allt för rostig. Det enda du behöver göra är att tanka och att byta däck då och då. Inga andra servicekostnader alls.
Frankenstein's Bike sa:
Inga alls?
Är det för att det är lika bra att köra den till skroten om större problem än däckbyte och tankning uppstår?

Att nyare bilar skall servas stup i kvarten är nog till största delen för att bilhandlarna skall tjäna några pengar, då de tydligen inte gör det på att sälja bilarna. Inte för att servicen behövs så ofta.

Jag talar av egen erfarenhet (Avensis). Rena sparbössan. :) Lägg till ett par torkarblad och ett oljebyte vart 4-5 år så är du i hamn.
Den rullade för övrigt fram och tillbaka till alperna och över (lite över 400 mil) för en vecka sedan utan att klaga det minsta.
Men jag kanske bara har haft tur. Besiktningen har sagt varje gång att just de årsmodellerna i princip aldrig är några fel på.
Som med alla bilar är skroten självklart ett alternativ om kostnaderna blir för höga. Det har jag haft i åtanke en längre tid, men inga problem har uppstått, den bara går och går, så jag har haft svårt att se skäl för att byta.

Om man är osäker inför köp kan man väl kolla upp bilen hos Motormännen?

Du tycker att Geo ska skippa cykling, gym och segling för att spara 830.- kronor i månaden, men tycker samtidigt att det är helt rimligt att uppmana honom att slänga alla sparpengar i det stora, svarta, bottenlösa, hål som kallas "gamla bilar"?

Senast ändrad:
geologen sa:
Men jösses...

Jag har absolut inte 5500 kr/mån över nu. Jag räknar med att ha nåt åt det hållet från februari eller mars, om inget oförutsett inträffar. Men jag har en hel del saker jag har försakat under flera år av dålig ekonomi som jag vill ta igen lite nu.

Det stämmer. Det var en framåtblickande budget, vilket verkar ha gått förlorat i diskussionens vågor.

Har varit i liknande situation och det tog ett tag att komma i kapp all uppskjuten konsumtion/kostnader, något som många som haft stadiga inkomster missar. Klädförråd som är helt slut, sparande som skjutits på framtiden, resor man velat göra och saker som gått sönder men inte ersatts.

Senast ändrad:
Frankenstein's Bike sa:
komma i kapp all uppskjuten konsumtion/kostnader, något som många som haft stadiga inkomster missar. Klädförråd som är helt slut, sparande som skjutits på framtiden, resor man velat göra och saker som gått sönder men inte ersatts.

Exakt så. Man bygger upp ett "materiellt underskott".

Byt jobb igen. De större teknikkonsulterna behöver folk, t o m geologer. Där du är nu blir aldrig någon utveckling. Dålig vinst, liten omsättning, mkt låga löner. Återvändsgränd.Tänk tyrens, sweco, wsp, åf. Eller faktiskt kommunalt. Gbg är duktiga på gis mm.

CX Grand Prix sa:
Byt jobb igen. De större teknikkonsulterna behöver folk, t o m geologer. Där du är nu blir aldrig någon utveckling. Dålig vinst, liten omsättning, mkt låga löner. Återvändsgränd.Tänk tyrens, sweco, wsp, åf. Eller faktiskt kommunalt. Gbg är duktiga på gis mm.

Tror inte vi ska dra igång det här igen, va?

geologen sa:
CX Grand Prix sa:

Tror inte vi ska dra igång det här igen, va?

Inte nu iaf ;-) Kanske om något år!

CX Grand Prix sa:
Jo...jag har bara läst första och typ sista sidorna, efter du fick jobb. Go for it. Vad kan gå fel liksom...

Jag har fortfarande inget att söka på. Noll erfarenhet, ofärdig utbildning, ett årtionde sen studierna. Så jag är i samma sits som under större delen av den här tråden.

geologen sa:
CX Grand Prix sa:
Jo...jag har bara läst första och typ sista sidorna, efter du fick jobb. Go for it. Vad kan gå fel liksom...

Jag har fortfarande inget att söka på. Noll erfarenhet, ofärdig utbildning, ett årtionde sen studierna. Så jag är i samma sits som under större delen av den här tråden.
Utom att du har ett jobb där du utvecklas och lär dig saker du kan söka dig vidare med då.

CX Grand Prix sa:

Tre av de fyra du räknar upp har jag redan sökt hos. De var inte intresserade.

Tyvärr visade det sig att jag inte hade nån vidare koll på GIS, trots att jag själv trodde att det. Jag tycker fortfarande det är kul, men jag är glad i dag för att jag inte kom till intervju på nåt av de dussintals GIS-tjänster jag sökte under en period. Då hade jag gjort bort mig rejält...

geologen sa:
CX Grand Prix sa:
geologen sa:
CX Grand Prix sa:

Jag är förresten rätt säker på vem du är, och du vet också vem jag är i så fall. Utanför happy, menar jag.

Jo, geolog här med.

Jag vet. Jag har till och med skummat igenom ditt examensarbete en gång i tiden.

Get a room you 2 ;)

Fick lågstadiet vibbar:

Hen 1 "Vilken fin boll du har"

Hen 2 "Tack"

Hen 1 "Jag har oxå en boll"

Hen 2 "Okey , jag gillar lera"

Hen 1 "Wow , ja mä! Ska vi bli bästisar?"

Hen 2 "Okej"

Varför hävdas att nya bilar kostar så mycket mer än gamla bilar i servicekostnader?

Mina tre senaste bilar har kostat 100kr/mån i serviceavtal, och exakt 0kr i reparationskostnader totalt.

Att de dessutom haft vagnskadegaranti har ju gjort att försäkringen kostat en bit under 200kr/mån.

Äldre bilar jag haft har kostat mer än 1200kr i bara oljebyten och slitagedelar varje år. Reparationer i form av turbobyte för >10k förekom också.

Tycker att det verkar vanvettigt att försöka övertala någon som inte har buffert och relativt små marginaler att skaffa en begagnad bil. (Eller en bil alls om marginalerna är små och behovet saknas.)

geologen sa:
CX Grand Prix sa:

Tre av de fyra du räknar upp har jag redan sökt hos. De var inte intresserade.

Tyvärr visade det sig att jag inte hade nån vidare koll på GIS, trots att jag själv trodde att det. Jag tycker fortfarande det är kul, men jag är glad i dag för att jag inte kom till intervju på nåt av de dussintals GIS-tjänster jag sökte under en period. Då hade jag gjort bort mig rejält...
Om det är att betrakta som att göra bort sig att en person skriver att de kan något på ett CV och det vid en intervju framkommer att personen kanske inte kan fullt så mycket som arbetsgivaren skulle önska så har nog väldigt många gjort bort sig. Om man alla skulle skriva ansökningar så att denna risk eliminerades skulle det nog knappt anställas några människor.

Att i en annons skriva att den sökande ska kunna något kan innebära allt från att man vill att den sökande ska veta vad det är och kunna det mest basala till tämligen god förtrogenhet och en hel del praktisk erfarenhet. Om man vill ha någon som är verkligt duktig på området ser man nog till att kommunicera detta med skrivningar som att man ska ha lång erfarenhet eller att det handlar om en expertroll. Det är ju för arbetsgivaren ingen vinst med att få in hundratals ansökningar från personer som tagit en högskolekurs i ämnet om den man tänker sig är en världsledande expert inom området. Med tanke på vad du skrivit hittills i tråden har jag svårt att tro att du skulle ha utmålat dig som någon GIS-expert. Så jag tror mer att om du hade blivit kallad till en intervju i så fall handlat om en kommunikationsmiss och kommunikationsmissar får man nog ta i livet utan att se det som att man gjort bort sig rejält. Eller så hade du kanske visat att du hade intresse för området och visat att du var villig att lära dig det du kanske saknade?

e120guru sa:
Varför hävdas att nya bilar kostar så mycket mer än gamla bilar i servicekostnader?

Mina tre senaste bilar har kostat 100kr/mån i serviceavtal, och exakt 0kr i reparationskostnader totalt.

Att de dessutom haft vagnskadegaranti har ju gjort att försäkringen kostat en bit under 200kr/mån.

Äldre bilar jag haft har kostat mer än 1200kr i bara oljebyten och slitagedelar varje år. Reparationer i form av turbobyte för >10k förekom också.

Tycker att det verkar vanvettigt att försöka övertala någon som inte har buffert och relativt små marginaler att skaffa en begagnad bil. (Eller en bil alls om marginalerna är små och behovet saknas.)

Det är väl den gamla sanningen om att det är dyrt att vara fattig. För att kunna ha en ny bil som kostar lite i underhåll måste du ha en ekonomi som låter dig ta ett tillräckligt stort lån (eller ha kontanter) att köpa den nya bilen.

fhloston sa:
Det är väl den gamla sanningen om att det är dyrt att vara fattig. För att kunna ha en ny bil som kostar lite i underhåll måste du ha en ekonomi som låter dig ta ett tillräckligt stort lån (eller ha kontanter) att köpa den nya bilen.

Blir det dyrare att serva en ny bil om man inbillar sig att man inte har råd med en ny bil?

Huruvida man har ekonomin till att köpa eller leasa en fabriksny bil kommer ju inte att påverka hur mycket service kostar på en ny eller gamma bil.
Det jag reagerade på var just att folk motiverar at köpa en gammal bil, inte på grund av att man inte skulle få lov att ta en kredit på bilen, utan på grund av att den skulle vara så dyr att serva jämfört med en äldre bil - eftersom "den nya bilen måste servas på märkesvärkstad".

Huruvida man har ekonomin till att få lov att ha en ny bil med garantier och serviceavtal är en annan fråga - men man ska inte blanda ihop den med hur mycket driftkostnaderna är. Ofta kan driftkostnaderna vara signifikant lägre på en ny bil (bättre bränsleekonomi, billigare service och billigare försäkring är inte ovanligt) än på en äldre bil.

En ny bil skall servas på märkesverkstaden om garantierna skall gälla.
En gammal kan man med ganska liten kunskap serva själv.
Olja o div filter från Biltema duger gott o kostar "inget".

Mini_me sa:
geologen sa:
CX Grand Prix sa:
geologen sa:
CX Grand Prix sa:

Jag är förresten rätt säker på vem du är, och du vet också vem jag är i så fall. Utanför happy, menar jag.

Jo, geolog här med.

Jag vet. Jag har till och med skummat igenom ditt examensarbete en gång i tiden.

Get a room you 2 ;)

Fick lågstadiet vibbar:

Hen 1 "Vilken fin boll du har"

Hen 2 "Tack"

Hen 1 "Jag har oxå en boll"

Hen 2 "Okey , jag gillar lera"

Hen 1 "Wow , ja mä! Ska vi bli bästisar?"

Hen 2 "Okej"

Ja det är väl kärnan i hela Happy
- Kolla min nya cykel!
- Cool!
- Men min är snabbare.
- Nääh
- Jooo
-Nääh
- Jooo
- Vill du se bilder?

e120guru sa:

Nu vet jag inte vad ditt "serviceavtal" innebär, men kom inte och påstå att en ny bil bara kostar 1200kr / år att serva.
Däremot, en gammal bil servar man själv, och byter bara det som behövs, och betalar inte för att nån kollar mönsterdjup på däcken och fyller på svindyr spolarvätska.

Och det som "ingår" när man köper ny bil är inte "gratis", det läggs ju på nybilspriset. (vagnskada, första servicen, vinterdäck)

Men sa nån verkligen att en ny bil vad så dyr att serva? Avvägningen är ju normalt mellan gammal bil och mycket tid/delar eller ny bil och mycket kapitalkostnad.

Jimel sa:
Fast mekonomen tar ju lika mycket eller mer än märkesverstaden så spelar ju ingen roll.

Jag fick ett mycket bättre pris på service och verkstadsjobb på Mekonomen i Fjärås jfrt med märkeshandlaren i Gbg. Min erfarenhet från VW efter tre bilar och tolv år är att Mechanum väldigt grovt uppskattat ligger runt 80% av VW och de mindre verkstäderna på 50-70% beroende på typ av jobb.

Vad händer härnäst då geo? Ner med huvudet och borra jobb, cashen rullar in?

Konvalj sa:
1888 sa:

Detta har prövats i domstol (Kia vs SBF), där Kia förlorade med motiveringen att det spelar ingen roll vem som gör servicen så länge man följer biltillverkarens instruktioner för service.

https://lagen.nu/dom/md/2012:13

Hm. Orkade inte läsa allt men tycker spontant att det känns märkligt. Utökad garanti är väl ett frivilligt åtagande från leverantören, känns märkligt att de då inte är fria att själva definiera villkoren för att det ska gälla.

H. sa:
Konvalj sa:
1888 sa:

Detta har prövats i domstol (Kia vs SBF), där Kia förlorade med motiveringen att det spelar ingen roll vem som gör servicen så länge man följer biltillverkarens instruktioner för service.

Hm. Orkade inte läsa allt men tycker spontant att det känns märkligt. Utökad garanti är väl ett frivilligt åtagande från leverantören, känns märkligt att de då inte är fria att själva definiera villkoren för att det ska gälla.
Garanti öht taget är frivilligt att lämna i Sverige.

Kristoffer R sa:
Jimel sa:
Fast mekonomen tar ju lika mycket eller mer än märkesverstaden så spelar ju ingen roll.

Jag fick ett mycket bättre pris på service och verkstadsjobb på Mekonomen i Fjärås jfrt med märkeshandlaren i Gbg. Min erfarenhet från VW efter tre bilar och tolv år är att Mechanum väldigt grovt uppskattat ligger runt 80% av VW och de mindre verkstäderna på 50-70% beroende på typ av jobb.

Vad händer härnäst då geo? Ner med huvudet och borra jobb, cashen rullar in?

Två nyare VW (polo och golf) kostade lika mycket på märkesverkstaden som på mekonomen för mig.
Frugans Fiat som fick sin första service i år var betydligt dyrare på mekonomen än märkesverkstaden.

H. sa:
Konvalj sa:
1888 sa:

Inte så märkligt: om jag säljer dig en bil, billigt billigt, med kanongaranti och du sedan upptäcker att du måste serva den hos mig, dyrt dyrt, så är det inte särskilt rimligt.

Därtill slår jag undan benen för alla eventuella konkurrenter som nu effektivt blir av med alla möjligheter att under de kommande 7 åren serva någon bil som jag säljer.

"Genom garantivillkoret hindras de verkstäder, som åtar sig att serva KIA-bilar men som inte är auktoriserade, från att erbjuda regelbunden service på dessa bilar i enlighet med den sjuåriga garantin. Som en följd av att de oberoende verkstäderna utestängs från den regelbundna servicen går de också miste om att kunna konkurrera om reparationsarbeten i anslutning till servicen. Ett garantivillkor av det slag som nu är för handen måste, genom denna ofrånkomliga utestängning, objektivt sett, anses ha som ett av sina syften att begränsa konkurrensen på den regelbundna servicen av KIA-bilar."

Frankenstein's Bike sa:
H. sa:
Konvalj sa:
1888 sa:

Inte så märkligt: om jag säljer dig en bil, billigt billigt, med kanongaranti och du sedan upptäcker att du måste serva den hos mig, dyrt dyrt, så är det inte särskilt rimligt.

Därtill slår jag undan benen för alla eventuella konkurrenter som nu effektivt blir av med alla möjligheter att under de kommande 7 åren serva någon bil som jag säljer.

"Genom garantivillkoret hindras de verkstäder, som åtar sig att serva KIA-bilar men som inte är auktoriserade, från att erbjuda regelbunden service på dessa bilar i enlighet med den sjuåriga garantin. Som en följd av att de oberoende verkstäderna utestängs från den regelbundna servicen går de också miste om att kunna konkurrera om reparationsarbeten i anslutning till servicen. Ett garantivillkor av det slag som nu är för handen måste, genom denna ofrånkomliga utestängning, objektivt sett, anses ha som ett av sina syften att begränsa konkurrensen på den regelbundna servicen av KIA-bilar."

Att läsa garantivillkoren innan köp är väl mitt konsumentansvar? Och garantivillkoren hindrar ju inte folk från att serva bilen på andra ställen, men gör man det får man vara beredd på att tillverkarens frivilla åtagande att erbjuda extra lång garanti går förlorad.

Om du vänder på det - skulle du som leverantör våga lova 7 års garanti på en produkt som kräver regelbunden service utan att samtidigt ha kontroll över servicen?

Det vore väl inte så svårt för dem att erbjuda "vi förlänger din garanti ett år nu när du servat hos oss", de 8 första åren.

Sen tenderar ju många (VAG bland annat) att ta en del saker på goodwill efter utgången garanti, men knappast om bilen inte är servad hos dem. Går knappast att lagstifta bort eftersom det inte finns något skrivet på papper om vad som gäller.

Konvalj sa:
1888 sa:

Jo, jag hade bestämt för mig att villkoren för service hade ändrats.
Men gör detta att man kan serva bilen själv om man följer instruktionerna?

Tillbaka
Topp