[OT] Chans att rädda karriären?

ooms sa:
Känns väldigt vuxet med argument av typen "han har fått en glass, då vill jag också ha en, annars är det orättvist". Eller inte. Jag tror de flesta arbetsgivare uppskattar, och belönar, ett mer vuxet samtal... Inte ens facken rekommenderar att dra upp kollegornas lön som "argument" vid lönesamtal...
Arbetsgivaren måste ju kunna motivera min lön. Även mina medarbetares. Då måste arbetsgivaren ju även kunna motivera lönespridningen.
Nu är väl inte arbetsgivaren visserligen inte skyldig mig att motivera min lön i förhållande till andras, men det kan ju vara bra att påpeka eventuella orimliga skillnader i lön.

Skogsgubben sa:
ooms sa:
Känns väldigt vuxet med argument av typen "han har fått en glass, då vill jag också ha en, annars är det orättvist". Eller inte. Jag tror de flesta arbetsgivare uppskattar, och belönar, ett mer vuxet samtal... Inte ens facken rekommenderar att dra upp kollegornas lön som "argument" vid lönesamtal...
Arbetsgivaren måste ju kunna motivera min lön. Även mina medarbetares. Då måste arbetsgivaren ju även kunna motivera lönespridningen.
Nu är väl inte arbetsgivaren visserligen inte skyldig mig att motivera min lön i förhållande till andras, men det kan ju vara bra att påpeka eventuella orimliga skillnader i lön.
Ja, så är det ju. Och min uppfattning är att arbetsgivarna har ganska väl utvecklade verktyg för detta. Som jag skrev igår; flera nivåer inom resp position med olika lönespann, flergradiga betygssystem av prestation (dvs inte bara "gör jobbet" eller "gör inte jobbet"), osv. Utan att veta var olika personer befinner sig i dessa system, går det inte att säga vad som är "orimligt" (det är bara arbetsgivaren som har full koll som kan göra detta). Antagligen är ett av syftena med dessa system också just detta.
Nu har inte Geo sagt något om hur det ser ut på hans jobb, mer än att de med examen fått en högre ingångslön. Det tycker jag är helt rimligt, och kan innebära att de gått in på en högre nivå inom positionen.

Eftersom det som anses fel kategoriskt avvisas snabbt, måste väl total tystnad betyda att man är något på spåren? Vill bara hjälpa dig.

geologen sa:
ooms sa:
Vad tycker du själv ditt jobb är värt? Säg det till arbetsgivaren, sedan får ni förhandla.

Det gjorde jag. Men erbjudandet jag fick var orubbligt.
2018-04-2308_31OfficeLens1.jpg

ooms sa:

Alltså jag håller ju med i sak, men flera arbetsgivare har ju använt det här typen av argumentation mot mig: "Du ligger ju ganska högt jämfört med de andra så du får lite mindre i år".

Min egna erfarenhet är att det enda som ger en ordentlig lönehöjning är att byta jobb eller ha ett nytt jobb klart och säga upp sig, då kan det ibland komma ett erbjudande.

DanielS sa:
Alltså jag håller ju med i sak, men flera arbetsgivare har ju använt det här typen av argumentation mot mig: "Du ligger ju ganska högt jämfört med de andra så du får lite mindre i år".
Känner igen det där. Fascinerande att arbetsgivaren driver igenom individuell lönesättning för att sedan efter att ha fått i princip kanonbetyg i bedömningarna få minimipåslaget med motiveringen att jag tjänar såpass mycket. Det gör att att man känner mycket för att fortsätta att vara drivande i arbetet. Min närmaste chef sa iaf att han skämdes. ?

Det är orättvisan i de orimliga och omotiverade löneskillnaderna för samma utförda jobb som bränner. Både relativt mina kollegor, och de inom projektet som är anställda av ett annat företag, där de tjänade (när vi började) 8000 kr/mån mer än mig. Om de inte fått högre löner än, så 6000 mer nu. Det är inte bara nån tusenlapp i skillnad, liksom.

Och om du då inte får spela kortet ”men dom får ju mer”...

Vad gör du då?

Söka jobb på samma firma som dom med 8000kr mer i lön?

(Har för mig att runt 40-45kkr i månaden så avtar känslan av ”jag vill ha mer”. Och en lön känns ofta ok i ca 3mån efter dem blivit justerad , sen vill man ha mer)

geologen sa:
Det är orättvisan i de orimliga och omotiverade löneskillnaderna för samma utförda jobb som bränner. Både relativt mina kollegor, och de inom projektet som är anställda av ett annat företag, där de tjänade (när vi började) 8000 kr/mån mer än mig. Om de inte fått högre löner än, så 6000 mer nu. Det är inte bara nån tusenlapp i skillnad, liksom.
För några sidor sen sa du att du kunde betydligt mindre om jobbet än dina kollegor. Är det inte ganska uppenbart att det visar sig i lönen?

Nej, jag skrev att jag kan mindre om GIS-delen. Det finns andra delar av jobbet som jag kan mycket bättre. Det är ett givande och ett tagande.

Henrik_E sa:
geologen sa:
För några sidor sen sa du att du kunde betydligt mindre om jobbet än dina kollegor. Är det inte ganska uppenbart att det visar sig i lönen?
+1
Dessutom har du ju sagt att de har examen, vilket du inte har. Då tycker jag också att det är rimligt att de går in högre, även om ni idag utför exakt samma arbetsuppgifter.

åberg sa:
Mårten sa:
Hur bra lön man än får önskar man alltid att den var ett par tusen högre.
...eller att utgifterna var ett par tusen lägre. :)

OT: Undrar hur många nutida användare vet vad din signatur betyder?

Jag har den bara för att visa att jag är og. Borde fixa ett murmeldjur också.

Om utgifterna - ja, det är det som är kruxet. Så fort inkomsterna ökar ökar utgifterna med inkomsten gånger 1,5 verkar det som.

Jag vill minnas att lönen varit på tal även tidigare när jobbet skulle "landas" så att säga, och vi var flera som sade att det är då man har chans att göra nåt signifikant åt lönen. Sedan är man "inne i systemet", och då är det betydligt svårare. Då är det de avtalsmässiga årliga lönerevisionerna som gäller, har man tur blir man befordrad och får en liten skjuts där.

Tro mig, jag försökte, båda gångerna (dels vid initiala anställningen hos bemanningsföretaget, sen vid direktanställningen ett halvår senare).

geologen sa:
Tro mig, jag försökte, båda gångerna (dels vid initiala anställningen hos bemanningsföretaget, sen vid direktanställningen ett halvår senare).
Det är bara att konstatera att livet inte är rättvist alla gånger. Det kan finnas många förklaringar till löneskillnader. Jag har kollegor som tjänar 40-50% mer än mig, trots att vi utför liknande arbetsuppgifter. Enda skillnaden är att de kom fr mer välbetalda jobb än mig. Men jag klagar inte, jag själv fick ett påslag på nästan 50% när jag bytte hit.

geologen sa:
Mmm, och jag gick ner i lön. Nu är jag ju över den förra lönen igen, men inte med särskilt mycket.

Men din långsiktiga löneutvecklingspotential inom ditt nya gebit (dock inte nödvändigtvis med samma arbetsgivare) torde vara betydligt bättre än inom hemtjänsten?

Förmodligen, men inte med så stor marginal. Hade jag utbildat mig till undersköterska hade jag haft högre lön där än jag har nu, vet jag. Hittills är ju löneutvecklingspotentialen okänd, men troligtvis rätt kass.

Gör ett bra lönesamtal nu i april/maj, du har fått en del bra tips av Hasse#7 och andra här i tråden. Förhoppningsvis ger det viss utdelning. Sedan är det bara att jobba på, göra ett bra jobb, och försöka lära dig så mycket som möjligt. Om löneutvecklingen om ett par år ännu skaver kan du titta efter nya jobb inom området. Då har du erfarenhet, och som du ser har du redan idag kollegor (och fr andra företag) som ligger upp till 8k över dig. Så det finns ju definitivt potential för utveckling inom branschen!
Vad du inte ska göra är att strunta i lönesamtalet! Bara att be om ett lönesamtal, och/eller komma väl förberedd med bra argument, visar att du bryr dig om din lön och gör det därmed svårare för arbetsgivaren att tänka "han bryr sig inte om lönen, han kan jag prioritera ner och istället ge lite mer till de andra som tjatar på mig med sina argument". Statistik fr de flesta fackförbund visar att lönesamtal lönar sig!

Jag tror, som sagt, att jag redan haft lönesamtalet (som en del av utvecklingssamtalet). Det var bara det att vi inte diskuterade lönen alls. Hur som helst är en eventuell löneförhöjning redan beslutad nu, eftersom den ska gälla från majlönen, har jag hört rykten om.

Fackförbund får nog bara in rapporter från gnälliga strebrar. Såna brukar göra bra ifrån sig i såna sammanhang.

Senast ändrad:
geologen sa:
Jag tror, som sagt, att jag redan haft lönesamtalet (som en del av utvecklingssamtalet). Det var bara det att vi inte diskuterade lönen alls. Hur som helst är en eventuell löneförhöjning redan beslutad nu, eftersom den ska gälla från majlönen, har jag hört rykten om.

Fackförbund får nog bara in rapporter från gnälliga strebrar. Såna brukar göra bra ifrån sig i såna sammanhang.
Har ni inte diskuterat lön har ni inte haft lönesamtal.

Hos oss gäller de nya lönerna från 1:a april. Processen är långt ifrån färdig och vi har inte haft några samtal än. Lönen betalas ut retroaktivt istället. Sen kan jag tycka det är sjukt sopigt att man varje år misslyckas med att börja i tid när man vet att man blev (jätte)sen förra året, men uppenbarligen har någon svårt att lära sig..

Man får inte ha lönesamtal och utvecklingssamtal i samma veva (om man inte sjukligt tydligt annonserar när man byter ämne).

Lönesamtal bör (och ska enligt mig) innehålla siffror. Så man har nåt att relatera till.

Alltså, jag vet ju inte. Kan ju bara gå på de rykten jag har hört. Ingen info från officiellt håll.

Men lönesamtalet var samtidigt som utvecklingssamtalet. Vi bara pratade inte om lön. Tiden räckte inte till. Det tog ändå nästan två timmar.

geologen sa:
Alltså, jag vet ju inte. Kan ju bara gå på de rykten jag har hört. Ingen info från officiellt håll.

Men lönesamtalet var samtidigt som utvecklingssamtalet. Vi bara pratade inte om lön. Tiden räckte inte till. Det tog ändå nästan två timmar.
Men, gå och be om ett lönesamtal då!

ooms sa:
geologen sa:

Jag har ju redan haft ett!

Och, om det blir en lönerevision för mig i år, så är den redan klar. För då är det från maj månads lön som den gäller.

Rattnalle sa:
geologen sa:

Har ni inte diskuterat lön har ni inte haft lönesamtal.

Hos oss gäller de nya lönerna från 1:a april. Processen är långt ifrån färdig och vi har inte haft några samtal än. Lönen betalas ut retroaktivt istället. Sen kan jag tycka det är sjukt sopigt att man varje år misslyckas med att börja i tid när man vet att man blev (jätte)sen förra året, men uppenbarligen har någon svårt att lära sig..
Det företag som får klart lönerevisionen i tid finns nog inte. Hos min förra arbetsgivare blev det alltid försenat, ibland fick vi nya lönen i december retroaktivt fr april. Nåt år tror jag t.o.m. det blev så sent att de hoppade över revisionen och bakade ihop den med året efter istället...

geologen sa:
ooms sa:
geologen sa:

Och, om det blir en lönerevision för mig i år, så är den redan klar. För då är det från maj månads lön som den gäller.

Har du inte pratat lön så har du ju inte haft ett lönesamtal.

poqa sa:
geologen sa:
ooms sa:
geologen sa:

Om jag går till ett kafé, och bara sätter mig utan att beställa. Har jag då gjort ett kafébesök?

geologen sa:
ooms sa:
geologen sa:

Men ni pratade ju inte lön, säger du! Det om något är väl skäl att be om ett nytt samtal! Har de inte tydligt kommunicerat att revisionen är klar, så är den inte klar! Vad är det värsta som kan hända om du ber om ett samtal? Att chefen säger att ni redan haft det? Då är det väl bara att säga, "men vi hann ju inte diskutera lön då"... Eller är chefen nån slags gammal brukspatron som ni inte får störa?
Det är precis den här inställningen du uppvisar nu som leder till dåliga lönepåslag (dvs du visar inte för chefen att du bryr dig om din lön)!

geologen sa:
poqa sa:
geologen sa:
ooms sa:
geologen sa:

Om jag går till ett kafé, och bara sätter mig utan att beställa. Har jag då gjort ett kafébesök?

På sätt och vis är du happys värsta troll.

görveln sa:
Min poäng i denna delen av diskussionen är att det inte finns någon universel sanning om vad ett jobb är värt och att man därför inte bara kan se på sig själv och komma fram till ett tal.
Bra att du säger emot dig själv. :)
Så du har ingen aning om vad som skulle få dig att känna dig (rimligt) nöjd med din lön, där du kan unna dig lite utan att leva på svältgränsen, detta utan att bry dig om vad andra tjänar?

Men säg för enkelhetens skull att du tjänar 25000 och sneglar sedan på kollegorna som får 27000.
Eller att du tjänar 25000 och kollegorna 23000.
Vilket fall skulle du välja (vara mest nöjd med), nu när du har full insyn?

Hur du än gör just nu kommer det bli fel. Bestäm dig nu hur det skall vara nästa gång där du tar taktpinnen. Jobba konsekvent för att taktiken skall stämma fullständigt. Om det lyckas får du mer i lön eller en plan för att få det. Om det misslyckas har du fått svart på vitt att du är utnyttjad men du har ändå jobbat för att nå dit du vill och är mer rustad för ett nytt jobb med mer lön. Det är ju inte förbjudet att gå och prata med något annat företag och där testa sin strategi. Kanske säger de att du är allt de letat efter och vill betala för det. Då får de som inte sköter sin anställda skylla sig själva. Nu säger jag inte att det är fel på nuvarande arbetsgivare de verkar snarare ha för lite underlag från dig för att fatta vad du behöver. Vad pratade ni om i två timmar? Processförbättringar du gav bort eller?

Ok, jag har funderat en del i går och nu på morgonen och bestämt mig för att detta får bli slutordet i den här frågan från mig. Jag är ändå nöjd med en hel del och vill inte byta nu, så nu släpper jag detta.

geologen sa:
poqa sa:
geologen sa:
ooms sa:
geologen sa:

En bättre liknelse är att du köpt teaterbiljetter, gått till teatern, fått reda på att föreställningen är inställd och gått hem utan att få pengarna tillbaka. Hade du köpt att din chef om ni träffades i hissen och snackade om segling i efterhand meddelat att det var ett lönesamtal ni haft? Ni hade ju snackat lika mkt lön som vid detta utvecklingssamtal. Eller var det viktiga att det var utannonserat som ett lönesamtal?

Jag tycker att det här tråden är ganska talande för varför lönen är som den är... En person som saknar initiativtagande, inte vill utvecklas, och som tror att ett jobb antingen görs eller ej görs - utan grader... Ja en sån person bör inte ha samma löneutveckling som en kollega som tar ansvar, arbetar för förbättring, tar initiativ och vill utvecklas...
Skam vore om dessa två personer skulle tjäna lika mycket - eller ens i närheten av lika mycket - den ena är en mycket större tillgång för arbetsgivaren...

Hasse#7 sa:
Det som är mest synd är att alla är övertygade om att geo är en tillgång. Om än en ovillig sådan.
Hm, det där var dubbeltydigt. Inte för att jag tror att du menar det, men det kan läsas som att du anser att han inte är en tillgång och att det är synd att happyiter är lurade att tro så.

GoranS sa:
Hasse#7 sa:
Det som är mest synd är att alla är övertygade om att geo är en tillgång. Om än en ovillig sådan.
Hm, det där var dubbeltydigt. Inte för att jag tror att du menar det, men det kan läsas som att du anser att han inte är en tillgång och att det är synd att happyiter är lurade att tro så.

Tack för förtydligande. Jag menar att han är en verklig tillgång och många förstår det, men att en av svagheterna är att inte förvalta det optimalt i vardagen. Min uppfattning är att han är en klippa och att det negativa han skriver inte alls stämmer överens med vad alla andra tycker om honom i verkligheten.

geologen sa:
Ok, jag har funderat en del i går och nu på morgonen och bestämt mig för att detta får bli slutordet i den här frågan från mig. Jag är ändå nöjd med en hel del och vill inte byta nu, så nu släpper jag detta.

Och där sades nog det klokaste av någon sedan sidan 95.

Det finns två sätt att hantera det här med lönen som onekligen inte kommer att förändras i första taget (Geo är både ny på denna tjänst, utan tidigare erfarenhet och utan examen)

1: ligga vaken på nätterna och ruva på varför man får mindre lön (vakna trött och grinig och så var den dagen förstörd)
Alt:
2: Släppa frågan om lön mentalt. Det är bara pengar och inget betyg eller värde på en person som människa. Fokusera på viktiga värden, vänner och familj och långa och varma relationer. Cykla en sväng, segla, bilda sig. Njuta av livet.

Jag är med Geo här, släpp lönefrågan alla, det skapar bara irritation och ångest (för alla inblandade).

Klart man inte ska älta. Men en gång om året eller så väcks frågan om lön och då tar man tag i den en stund. Sen kan man återgå till att vara nöjd med annat. Att inte ens försöka förlorar bara man själv på.

Tillbaka
Topp