Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jobbet var ju ett konsulttjänst, vilket i min värld inte gör dig anställd hos myndigheten.geologen sa:Just det länkade jobbet var på en statlig myndighet, vilket innebär att min avsaknad av examen direkt diskvalificerar mig, så alldeles oavsett hade jag inte kunnat söka det.
geologen sa:På tåget tillbaks till Gbg i förmiddags läste jag senaste numret av tidskriften Praktiskt Båtägande. Där var det ett stort "test" av gästhamnar från Hälsingland till Skåne. Jag har sagt tidigare att jag inte skulle vilja vara chef, men jag har ändrat mig. Det skulle verkligen vara hur kul som helst att få vara chef över en större gästhamn. För jösses vad där finns att ta tag i! Mitt sinne för god service och kundnöjdhet skulle passa utmärkt där, och det skulle ge möjligheter att nätverka i gästhamnens närområde för att ge båtgästerna så bra service och lokalorientering som möjligt. Vilka ställen i närheten som kan utföra vilka reparationer. Vilka som har vilka sorters tillbehör och reservdelar på lager. Vilka dagligvarubutiker som finns i närheten, och kartor som visar vägen till dem. Fixa välfungerande sugtömningsstation i ett bra läge. Sjömäta hela hamnområdet och göra en uppdelning av gästplatser efter max djupgående. Jag kan fortsätta och fortsätta...
Den gästhamnen vill jag åka till!jomper sa:geologen sa:På tåget tillbaks till Gbg i förmiddags läste jag senaste numret av tidskriften Praktiskt Båtägande. Där var det ett stort "test" av gästhamnar från Hälsingland till Skåne. Jag har sagt tidigare att jag inte skulle vilja vara chef, men jag har ändrat mig. Det skulle verkligen vara hur kul som helst att få vara chef över en större gästhamn. För jösses vad där finns att ta tag i! Mitt sinne för god service och kundnöjdhet skulle passa utmärkt där, och det skulle ge möjligheter att nätverka i gästhamnens närområde för att ge båtgästerna så bra service och lokalorientering som möjligt. Vilka ställen i närheten som kan utföra vilka reparationer. Vilka som har vilka sorters tillbehör och reservdelar på lager. Vilka dagligvarubutiker som finns i närheten, och kartor som visar vägen till dem. Fixa välfungerande sugtömningsstation i ett bra läge. Sjömäta hela hamnområdet och göra en uppdelning av gästplatser efter max djupgående. Jag kan fortsätta och fortsätta...
Oj, du kan verkligen vara positiv om du vill!
perzzon sa:Den gästhamnen vill jag åka till!jomper sa:geologen sa:På tåget tillbaks till Gbg i förmiddags läste jag senaste numret av tidskriften Praktiskt Båtägande. Där var det ett stort "test" av gästhamnar från Hälsingland till Skåne. Jag har sagt tidigare att jag inte skulle vilja vara chef, men jag har ändrat mig. Det skulle verkligen vara hur kul som helst att få vara chef över en större gästhamn. För jösses vad där finns att ta tag i! Mitt sinne för god service och kundnöjdhet skulle passa utmärkt där, och det skulle ge möjligheter att nätverka i gästhamnens närområde för att ge båtgästerna så bra service och lokalorientering som möjligt. Vilka ställen i närheten som kan utföra vilka reparationer. Vilka som har vilka sorters tillbehör och reservdelar på lager. Vilka dagligvarubutiker som finns i närheten, och kartor som visar vägen till dem. Fixa välfungerande sugtömningsstation i ett bra läge. Sjömäta hela hamnområdet och göra en uppdelning av gästplatser efter max djupgående. Jag kan fortsätta och fortsätta...
Oj, du kan verkligen vara positiv om du vill!
Fältprästen sa:Jobbet var ju ett konsulttjänst, vilket i min värld inte gör dig anställd hos myndigheten.geologen sa:Just det länkade jobbet var på en statlig myndighet, vilket innebär att min avsaknad av examen direkt diskvalificerar mig, så alldeles oavsett hade jag inte kunnat söka det.
Jag hade nästan kunnat söka själv. Jag har ingen kunskap om GIS, men det var ju inget absolut krav som jag tolkar det (även om det var en fördel).
Spacekitty sa:Jag tycker att du ska hitta dig en gästhamn att basa över. Den skulle bli populär.
tillägg: hamnkapten låter som en bra titel
Spacekitty sa:ja där har Geologen helt klart något att ta tag i
Hasse#7 sa:Spacekitty sa:ja där har Geologen helt klart något att ta tag i
Har du nån koll på Ratatosk? Länge sen jag såg något från den talande ekorren. Hon kan komplettera uthyrningen med ett cykelkök som samarbetar med återvinningen.
Spacekitty sa:Hasse#7 sa:Spacekitty sa:ja där har Geologen helt klart något att ta tag i
Har du nån koll på Ratatosk? Länge sen jag såg något från den talande ekorren. Hon kan komplettera uthyrningen med ett cykelkök som samarbetar med återvinningen.
Jag har ingen koll alls på ekorren, men tänkte på den häromdagen. Inga fulmek eller uppdateringar om den lata hunden på länge. Jag tror den kan finnas här under ny identitet på grund av anledning.
geologen sa:Missförstå mig inte. Tjänsten i sig tyckte jag lätt väldigt intressant. Det är i princip exakt det jag skulle vilja jobba med, men om kvalifikationerna saknas är det inte mycket att göra åt det.
Mini_me sa:geologen sa:Missförstå mig inte. Tjänsten i sig tyckte jag lätt väldigt intressant. Det är i princip exakt det jag skulle vilja jobba med, men om kvalifikationerna saknas är det inte mycket att göra åt det.
Skitsnack och du vet det.
Min sambo letar lite löst efter jobb och ska på intervju för ett jobb som inte kan (och varit tydlig med det i ansökan).
Min kompis jobbar för militären och där krävs högskola. Dom ser mellan fingrarna om det är rätt person.
Söker du inte kan du inte veta vad svaret kommer bli. Oavsett hur gärna du än vill.
Så ställ om pallet till ”I can do it” i alla läget så kommer mer saker gå din väg.
Puss påre:)
Vi räknar med 6-9 månader innan en ny rekryt är produktiv. Kvalifikationer är bra, potential är enormt mycket bättre!geologen sa:Men mitt senaste jobb var perfekt beskrivet i annonsen. Där hade det inte funkat med nån som inte uppfyllde kraven, i alla fall inte på många månader.
geologen sa:Mini_me sa:geologen sa:Missförstå mig inte. Tjänsten i sig tyckte jag lätt väldigt intressant. Det är i princip exakt det jag skulle vilja jobba med, men om kvalifikationerna saknas är det inte mycket att göra åt det.
Min sambo letar lite löst efter jobb och ska på intervju för ett jobb som inte kan (och varit tydlig med det i ansökan).
Min kompis jobbar för militären och där krävs högskola. Dom ser mellan fingrarna om det är rätt person.
Söker du inte kan du inte veta vad svaret kommer bli. Oavsett hur gärna du än vill.
Så ställ om pallet till ”I can do it” i alla läget så kommer mer saker gå din väg.
Sånt är så enkelt att säga, men vill de ta in nån som inte kan mer än en bråkdel av det de skriver i annonsen så får de för fan skriva det också! Det är ett jävla oskick att skriva saker de inte menar, om det är så. Men mitt senaste jobb var perfekt beskrivet i annonsen. Där hade det inte funkat med nån som inte uppfyllde kraven, i alla fall inte på många månader.
Geo killgissar!Mini_me sa:Låt andra avgöra , inte du.
Jag tror knappast det "oskicket" kommer att upphöra genom att du låter bli att söka tjänster på företag som låter intressanta men som inte annonserar ut tjänster som precis matchar din profil så den stora förloraren är potentiellt du. Dessutom, om företaget verkar ha för dig intressanta arbetsuppgifter är det inte helt omöjligt att de kan vara lite flexibla om de tycker du verkar duktig och har potential.geologen sa:Mini_me sa:geologen sa:Missförstå mig inte. Tjänsten i sig tyckte jag lätt väldigt intressant. Det är i princip exakt det jag skulle vilja jobba med, men om kvalifikationerna saknas är det inte mycket att göra åt det.
Sånt är så enkelt att säga, men vill de ta in nån som inte kan mer än en bråkdel av det de skriver i annonsen så får de för fan skriva det också! Det är ett jävla oskick att skriva saker de inte menar, om det är så. Men mitt senaste jobb var perfekt beskrivet i annonsen. Där hade det inte funkat med nån som inte uppfyllde kraven, i alla fall inte på många månader.
Ytterligare en förutfattad mening. Firman jag kom in på hade ca 20 anställda när jag började.geologen sa:Sånt kanske händer på megaföretag med många tusentals anställda, ...
Det är möjligt att de menar det, men de kommer nog få svårt att hitta någon som matchar, enligt dina kriterier.geologen sa:Det är ett jävla oskick att skriva saker de inte menar, om det är så.
Fältprästen sa:Det är möjligt att de menar det, men de kommer nog få svårt att hitta någon som matchar, enligt dina kriterier.geologen sa:Det är ett jävla oskick att skriva saker de inte menar, om det är så.
Därför får de troligen leta efter någon annan. Det sägs vara ont om personer som företagen eftersöker, så det lär vara lättare att komma in i dessa tider. Är det dessutom precis det du drömmer om att få jobba med, så sök. Det lär inte vara någon nackdel att vara genuint intresserad.
Att du redan har pratat med rekryteraren spelar nog mindre roll. Snarare kanske det är en fördel att du återkommer och visar ditt intresse igen.
Precis. Jag tror det vore dumt att skriva annonsen med absoluta lägstakrav på meriter, som kanske bara funkar om det är precis rätt person som söker. Bättre då att sätta ribban lite högre och hålla tumnarna, de som är intresserade och en gnutta drivna söker ju även om de inte psssar profilen perfekt.Fältprästen sa:Det är möjligt att de menar det, men de kommer nog få svårt att hitta någon som matchar, enligt dina kriterier.geologen sa:Det är ett jävla oskick att skriva saker de inte menar, om det är så.
Därför får de troligen leta efter någon annan. Det sägs vara ont om personer som företagen eftersöker, så det lär vara lättare att komma in i dessa tider. Är det dessutom precis det du drömmer om att få jobba med, så sök. Det lär inte vara någon nackdel att vara genuint intresserad.
Att du redan har pratat med rekryteraren spelar nog mindre roll. Snarare kanske det är en fördel att du återkommer och visar ditt intresse igen.
Fältprästen sa:Det är möjligt att de menar det, men de kommer nog få svårt att hitta någon som matchar, enligt dina kriterier.
Därför får de troligen leta efter någon annan.
Fältprästen sa:Det sägs vara ont om personer som företagen eftersöker, så det lär vara lättare att komma in i dessa tider.
Hej!
Tack för ditt meddelande och tips. Det är en typ av jobb som jag skulle vilja syssla med. Tyvärr saknar jag helt erfarenhet av QGIS och har begränsad erfarenhet av att jobba med GIS generellt. Jag uppfyller alltså inte kraven för tjänsten. Nån gång i framtiden kanske jag når dit!
Hej igen och tack för ditt svar!
Då förstår jag, som du säger så uppfyller inte din profil kraven helt och hållet för tjänsten då tyvärr. Kanske hörs vi framöver för andra liknande tjänster som kan passa dig! Ha det så bra sålänge!
Botis sa:Nästa gång du får ett sådant mail så svarar du typ:
Det är en typ av jobb som jag skulle vilja syssla med. Tyvärr saknar jag dock delar av den erfarenhet som efterfrågas, vet du om det är absoluta krav eller om de är flexibla om man har andra styrkor och är villig att lära sig de bitar som saknas?
Jensen sa:Ja men du skrev ju heller inte att du kanske har andra fördelar och jobbar flitigt osv osv. Du skrev ju i stort sett ”tack men nej tack”.
Tycker man i svaret kan läsa mellan raderna att de mycket väl visste att du saknade en viss kunskap men att de skickade ändå eftersom du kunde vara intressant ändå.
Botis sa:Nästa gång du får ett sådant mail så svarar du typ:
Det är en typ av jobb som jag skulle vilja syssla med. Tyvärr saknar jag dock delar av den erfarenhet som efterfrågas, vet du om det är absoluta krav eller om de är flexibla om man har andra styrkor och är villig att lära sig de bitar som saknas?
geologen sa:Men vet ni vad. Jag gör så här. Jag ringer rekryteraren på måndag och stämmer av bättre.
? Om alla kallar höger för uppåt så kommer väl inte höger att finnas kvar som (språkligt) begrepp?geologen sa:Så om hela Sverige börjar kalla "höger" för "uppåt", samtidigt som både "höger" och "uppåt" finns kvar som korrekta begrepp, så är det bara att anpassa sig?
GoranS sa:geologen sa:Så om hela Sverige börjar kalla "höger" för "uppåt", samtidigt som både "höger" och "uppåt" finns kvar som korrekta begrepp, så är det bara att anpassa sig?
? Om alla kallar höger för uppåt så kommer väl inte höger att finnas kvar som (språkligt) begrepp?