[OT] Citroen C4 som cykelbil

hannulan

Medlem
Hallå! Nån som har erfarenhet av Citroen C4 som bil för att köra cyklar i? Har fått möjlighet att köpa en hyfsat ny (2013, gått 3300 mil) bil men är lite osäker på om lastutrymmet räcker. Jag vill kunna lasta cykeln i bakluckan med fällda säten, nån som provat detta?

Övriga kommentarer på bilen, kan det bli bättre än min trogna Skoda Fabia kombi?

Har en C4 Cactus, vet ej om dimensionerna är det samma men tar jag av framhjulen och sadel med stolpe så får jag in två hojjar "ståendes".

Annars vet jag när jag var och tittade bilar att Astra kombi hade störst packutrymme i klassen, och ja den var stor som fan, v70/passat stort.

Dekra säger ja för bilmodellen.
Själv killgissar jag utan att ha ägt en C4a (men väl dess lillebrorsmodell) att den säkert går att frakta cykel i med fällt baksäte, du måste dock antagligen plocka av minst framhjulet, men någon bra "cykelbil" är det nog inte direkt. Men det är väl ingen icke-kombi i golfklassen.

Bilagor

• IMG_6165.PNG
    IMG_6165.PNG
    51.2 KB · Besök: 50
Gamla C5 kombin (2000-2007) är en jättebra cykelbil, den lastade 3 fs 29or bagagen utan fälla säten bara ta av hjulen. Saknar den bilen varje gång jag lastar den nya C5an som förvisso är bra att köra men värdelös för cykelpackning.

Jag har hyrt både Picasso och den vanliga, Picasso (5+2 säten) är bättre, den vanliga (vill jag minnas) är inte lysande. Till ett bra pris - köp, Citroen är bättre än sitt rykte. Vi har vår tredje Seat Alhambra och den är mkt bättre när det gäller funktionalitet, bara att rulla in cykel/ cyklar.

Har kört (skam att sägandes - cykel på bil är moppe när man kan cykla) några gånger ä tiotalet mil per gång i C4 (modellen innan) med en person i baksätet (60/40) utan problem.
Bilen i övrigt? Jag har alltid tur med franska bilar och otur med tyska så fråga inte mig... :-)

Tillbaka
Topp