[OT] Civil ryggsäck med MOLLE-system

• Trådstartare Trådstartare mao
  • Start datum Start datum

mao

Aktiv medlem
En svår kombination eftersom systemet har militärt ursprung men jag söker en ryggsäck i storlek kring 20 liter med MOLLE-system UTAN militärt utseende. Hela säcken behöver inte vara täckt med band och kardborre utan det räcker med sidorna eller en mindre yta, och så i en annan färg än grön/beige/svart. Savotta Jääkäri är till stor del vad jag söker efter bortsett färgen då.

Inte äkta molle, men kanske kan funka?
26B25654-59F3-4AC9-9E9E-7A7C76C49C6C.jpeg

Möjligen det sista förslaget, men svart blir lite tactical i alla fall.
De där under armour har blixtlås, jag hade hoppats slippa det.

Den blåa var ju snygg. Men lite stor och dragkedja.

Det är mest för att ha en lite mer flexibel säck. 20 liter för de gånger man inte behöver mycket och då ha en följsam liten ryggsäck.
Med extra fickor skulle man kunna expandera upp mot 30 kanske 35 liter.
Så det korta svaret: extra ytterfickor.

Ryggsäckar är n+1, så jag väljer den som passar tillfället. När jag behöver expandera på cykeltur i vardagen, till exempel när jag handlat något, plockar jag ut en Cobags Bikezac ur en ficka i dagpendlarsäcken och hänger på pakethållaren.

För att hålla mig till trådens ursprungsämne: Vid vilka tillfällen tänkte du använda ytterfickor?

Ja, jag också en massa ryggsäckar. Och ja det är nog bättre att ta den som faktiskt är 30 liter när det behövs.
Men möjligheten tilltalar mig liksom möjligheten att kunna skräddarsy fästen och extra fickor för specifika ändamål. Ex yxa eller en ytterficka anpassad för något särskilt innehåll.
Med all respekt för att ni engagerar er, kan vi lämna frågan om varför jag vill ha det ena eller det andra.

En svår kombination eftersom systemet har militärt ursprung men jag söker en ryggsäck i storlek kring 20 liter med MOLLE-system UTAN militärt utseende. Hela säcken behöver inte vara täckt med band och kardborre utan det räcker med sidorna eller en mindre yta, och så i en annan färg än grön/beige/svart. Savotta Jääkäri är till stor del vad jag söker efter bortsett färgen då.
Den länkade Savotta finns ju i fin svart eller brun, ganska snygga färger tycker jag, inget jag associerar med militären. Någon speciell färg är det du söker? Eller är det själva designen som ska vara lite mer "civilt"? Av de som länkats i tråden är Savotta snyggast i mina ögon.

Den länkade Savotta finns ju i fin svart eller brun, ganska snygga färger tycker jag, inget jag associerar med militären. Någon speciell färg är det du söker? Eller är det själva designen som ska vara lite mer "civilt"? Av de som länkats i tråden är Savotta snyggast i mina ögon.
Ja, jag gillar den också. Tänkte främst att någon annan färg skulle tona ner det militära stuket något. Blå kanske?
Men visst, den bruna eller svarta kan nog funka.

Jag tror inte att någon blå färg i världen kan dölja militärstuket man får av molle-webbing och extrafickor

Att bara köra en 30L och komprimera den ifall man inte behöver allt utrymme är inte ett alternativ?

Jag tror inte att någon blå färg i världen kan dölja militärstuket man får av molle-webbing och extrafickor

Att bara köra en 30L och komprimera den ifall man inte behöver allt utrymme är inte ett alternativ?

Tjena!

Det är mycket smidigare med Molle då det blir så modulärt. Små extra väskor som gör att man fort hittar det man ska, eller för att sätta fast en yxa m.m.
Komprimerad väska är ju en kompromiss där det blir att man får packa ner små väskor i stora facket vilket blir rörigt.

Jag får försöka hitta något rött eller rosa då...

Håller med om att komprimera inte funkar särskilt bra. Jag har en 15 år gammal Klättermusen Ratatosk 30l som är flitigt använd. Och så en 20l OMM löparryggsäck. Den senare är mer mångsidig i storlek och betydligt smidigare än Klättermusen. Tyvärr är den byggd för att vara lätt så den är rätt sliten, eftersom jag använt den till annat än löpturer. Så det är väl egentligen den jag vill ersätta med något mer vardagståligt och användbart för ett bredare friluftsliv än endast lättviktspackning.

Tjena!

Det är mycket smidigare med Molle då det blir så modulärt. Små extra väskor som gör att man fort hittar det man ska, eller för att sätta fast en yxa m.m.
Komprimerad väska är ju en kompromiss där det blir att man får packa ner små väskor i stora facket vilket blir rörigt.

Jo, jag föredrar iofs att ha en större väska som jag kan komprimera än att ha en liten rackare.

Men det kan bero på att det ser ut som att jag knyck en barnväska när jag har något mindre än 30L ?

Måste det vara MOLE? Även daisy chains ger möjlighet att koppla på fickor etc. Daisy chains ser betydligt ”civilare” ut. MOLE är ju i grunden en NATO standard och imho överbyggt för gemene mans friluftsliv. Jag hade en säck med fickorna upphängda i daisy chains för många år sedan vilket funkade utmärkt för vanlig vandring.

Jag har denna, några liter större än du söker men grym väska som finns i ”civila” färger.

Använt Karrimor SF ryggor i flera år och är mkt nöjd med kvalitén, hållbarheten och funktionen. Äger flera olika modeller men mest används Modi 15 (dator-/fotoväska) och Sabre 30 (finns även som Predator 30 med molle men väger då lite mer). De två sistnämnda modellerna ser mer ut att ha volym på c:a 20 liter när de är komprimerade och kan fås i grått vilket kanske kan uppfattas som mer civil färg.
Modi 15 i "Coyote" med 3,4l ficka:
rk110.jpg

Tillbaka
Topp