[OT] Cola light, Cola Zero

jthuress

Ny medlem
Vet att det har diskuteras en massa gånger, men bli nog inte klok på det hela ändock...

Någon här som vet (!) hur det ligger till med cola light och nykomlingen Cola Zero. Är de farligare än vanlig Coca Cola ?

Det jag har hört om light är att det farliga där med att dricka läsken är inte sjäv läsken, utan dess "biverkningar" så som att man lurar sig själv att man är sånt hälsofreak och kränger massa annat. Man blockerar hjärnan med "bra gjort att du valde light, så nu kan du äta lite mer som bonus..." tankar.

Så....någon som vet hur det är ?!

Edit av the_TnT: Till och med jag anser att coke är OT. ;)

Senast redigerad av en moderator:
Allt är väl farligt på sitt sätt.

Vissa hävdar att Aspartam (Zero) är bättre än Sucralose (Light).
Själv tycker jag Zero smakar bättre och är väl dessutom exakt samma som Light var en gång i tiden.
Häller i mig x antal burkar om dagen och får inga hål i tänderna iaf. Det fick jag av vanliga CC.

Cola Zero är väl i princip gamla Cola Light? Samma sötningsämne vill jag minnas?

Hursom rör det inte mig eftersom jag inte dricker annat än den vanliga.

Förresten borde tråden vara OT-märkt även om jag gärna dricker cola före och efter cykling.

det har ju varit lite i ropet på sistone att eftersom dessa ämnen (sukralos,aspartam,acesulfam etc.) är upp till 400ggr sötare än socker så kommer dom, tvärtemot tidigare rön, att ge insulinpåslag därefter. förr var ju vetenskapen inne på att inte gav nåt påslag alls, så man blir alltså fet (pga insulinpåslaget) trots att man valde light, OCH man blir duktigt mycket fetare av samma anledning.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aspartam
När aspartam bryts ner i kroppen bildas metanol (träsprit). För att sätta saken i perspektiv bör man dock tänka på att man från ett glas apelsinjuice får i sig långt mer metanol än ett glas aspartamsötad saft ger. I apelsinjuicen så är metanolen dock bunden i pektin vilken hindar kroppen ifrån att ta upp metanolen, så det är riskfritt att dricka juice. Idag används aspartam i många tuggummin och halstabletter som säljs i svenska butiker. De används även som sötningsmedel i mediciner, måltidsersättare och godis.

Därför undviker jag light, förutom att man blir torr i munnen av den...

Cola Light ändrades till att sötas med Sukralos, och då många tyckte det smakade sämre än det gamla hederliga aspartamet så kom Zero - i ny förpackning - som sötades med aspartam igen så att alla retrogubbar fick sitt. Förstås ser Coca Cola till att lansera den som vore det en nyhet lika färsk som en resa till mars, och även med en touch av grabbighet så att alla 19-åringar vill hålla en i handen när de reser på charter (förutom spriten då förstås), eller finner sig själva medelst en tågluff.

Vad gäller aspartam finns studier som pekar i lite olika riktiningar, men jag sitter på jobbet och har inga att dela med mig av för närvarande. Sukralos är inte testat så det är fortfarande helt ofarligt.

Personligen tror jag att den absolut största faran med lightläsk är den oomkullrunkeliga sanningen att läsk fräter kopiöst på tänderna, trots frånvaron av sackaros.

TigerMale skrev:
-------------------------------------------------------
> det har ju varit lite i ropet på sistone att
> eftersom dessa ämnen (sukralos,aspartam,acesulfam
> etc.) är upp till 400ggr sötare än socker så
> kommer dom, tvärtemot tidigare rön, att ge
> insulinpåslag därefter. förr var ju vetenskapen
> inne på att inte gav nåt påslag alls, så man
> blir alltså fet (pga insulinpåslaget) trots att
> man valde light, OCH man blir duktigt mycket
> fetare av samma anledning.

Det finns _ingen_ allmänt vedertagen studie som pekar på någon insulinutsöndring efter intag av sötningsmedel. Det är energirelaterat, och det som inte innehåller energi leder inte till insulin. Punkt.

Själv saknar jag Vanilla Coke.. Det var inte många som gillade den, men den påminde mig lite om amerikansk Jolt Cola, som är supergod (den svenska är hemsk)! Cherry Coke är en annan favorit. "Normal" Cola funkar dock i alla lägen (utom när den är varm). :)

Insulinfrisättning var det ja. För den lässugne:

Sukralos
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/e..._uids=14647086&query_hl=1&itool=pubmed_docsum
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/e...t_uids=8875098&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

Aspartam

Am J Clin Nutr. 2005 Nov;82(5):1011-6. Functional magnetic resonance imaging of human hypothalamic responses to sweet taste and calories.

"Evidence exists that beverages do not trigger appropriate anticipatory physiologic responses, such as cephalic phase insulin release. Therefore, it is of interest to elucidate the food properties necessary for triggering adaptive responses. Previously, we found a prolonged dose-dependent decrease in the hypothalamic functional magnetic resonance imaging signal after ingestion of a glucose solution. OBJECTIVES: The aims of the present study were to measure the effects of sweet taste and energy content on the hypothalamic response to glucose ingestion and to measure the concomitant changes in blood glucose and insulin concentrations. DESIGN: Five healthy, normal-weight men participated in a randomized crossover design trial. The subjects were scanned 4 times for 37 min on separate days with functional magnetic resonance imaging. After 7 min, they ingested 1 of the following 4 stimuli (300 mL of each): water (control), a glucose solution, an aspartame (sweet taste) solution, or a maltodextrin (nonsweet carbohydrate) solution. RESULTS: Glucose ingestion resulted in a prolonged and significant signal decrease in the upper hypothalamus (P < 0.05). Water, aspartame, and maltodextrin had no such effect. Glucose and maltodextrin ingestions resulted in similar increases in blood glucose and insulin concentrations. However, only glucose triggered an early rise in insulin concentrations. Aspartame did not trigger any insulin response."

skaparn skrev:
> TigerMale skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > det har ju varit lite i ropet på sistone att
> > eftersom dessa ämnen
> (sukralos,aspartam,acesulfam
> > etc.) är upp till 400ggr sötare än socker
> så
> > kommer dom, tvärtemot tidigare rön, att ge
> > insulinpåslag därefter. förr var ju
> vetenskapen
> > inne på att inte gav nåt påslag alls, så
> man
> > blir alltså fet (pga insulinpåslaget) trots
> att
> > man valde light, OCH man blir duktigt mycket
> > fetare av samma anledning.
>
>
> Det finns _ingen_ allmänt vedertagen studie som
> pekar på någon insulinutsöndring efter intag av
> sötningsmedel. Det är energirelaterat, och det
> som inte innehåller energi leder inte till
> insulin. Punkt.

Det har varit "i ropet" som sagt.

skaparn skrev:
> Personligen tror jag att den absolut största
> faran med lightläsk är den oomkullrunkeliga
> sanningen att läsk fräter kopiöst på
> tänderna, trots frånvaron av sackaros.

Kanske på papper men inte i min mun. Hade 11 hål en gång när jag var hos tandläkaren och då bytte jag till CC Light sen dess har jag som sagt inte haft något hål. Tror inte det är *lika* farligt!

TigerMale skrev:
>
> Det har varit "i ropet" som sagt.

Vad som står på löpsedelarna för våra två stora kvällstidningar, och sanningen, har väldigt lite med varandra att göra.

thomaz skrev:
> skaparn skrev:
> -----
> > Personligen tror jag att den absolut största
> > faran med lightläsk är den oomkullrunkeliga
> > sanningen att läsk fräter kopiöst på
> > tänderna, trots frånvaron av sackaros.
>
> Kanske på papper men inte i min mun. Hade 11 hål
> en gång när jag var hos tandläkaren och då
> bytte jag till CC Light sen dess har jag som sagt
> inte haft något hål. Tror inte det är *lika*
> farligt!

Anekdotisk evidens är tyvärr tämligen ointressant för vetenskapen. Kolsyra, och allt annat surt, fräter på emaljen, därför kommer en ökad konsumtion av kolsyrade drycker hos en större mängd människor, så att statistiska observationer blir relevanta, leda till en sämre tandhälsa hos dessa.

Det finns alltid en farmor som rökt ett paket cigg om dagen utan att få problem.

Eftersom jag ibland cyklar på Hornsgatan, vilken tydligen ska vara norra Europas farligaste gata när det gäller utsläppen så dricker jag utan att tänka på döden då och då en Cola Zero, känns ofarligt i jämförelse.

Tro inte allt ni läser på Aftonbladet Hälsa eller vad Fredrik Paulun säger i morgon TV. Noll kalorier är noll kalorier, ni kommer inte bli feta av light läsk.

Nej precis Jan Ullrich. Om vi skiter i vår tandhälsa bara för 1 minut nu. Det var inte det jag undrade över. Jag förusätter att alla här sköter sina tänder. Eller hur ?!?!?! :-)

Om man jämför 100ml Drickfärdig saft av märket BOB och Coca Light

BOB 140kj - 35 kcal
Coca Light 1,7 kj - 0,4 kcal

Är det inte så förbaskat enkelt att det är näsintill helt ofarligt att dricka Coca Cola light. Den innehåller ju ingen energi alls. Den innehåller ju inte ens en bråkdel kcal som saft. Saft är självklart söt i sig. Hade inget framför mig mer än det att jämföra med.

Men för mig verkar det som man kan bälja i sig hur mkt Coca Cola lihgt som helst utan risk för att lägga på sig extra kilon. Däremot får man då flagga för sin tandhälsa. Läsk fräter det vet jag. Men, som asgt, vi skiter i det nu.

Är det nite så här tror ni ? Det är bara att bälja så mkt man orkar. Helt ofarligt om man är rädd för extra kilon ?

vad är det för fel på vanligt jävla socker? För oss som tränar finns det nog ingen större risk med vanlig läsk. Vissa av sötningsmedlen har blodförtunnande effekt och reaktionsnedsättande. Jag vet att flertalet lightproduker var förbjudna att använda för piloterna i USAs flygvapen, det bör ha funnits en andledning till det men sen har det säkert inte någon långvarande negativ effekt för då hade det säkert inte fått säljas som det gör idag.

Vad det är för fel på vanligt jävla socker ?! Är jag sugen på läsk vill jag gärna dricka det som är minst "farligt" finns ingen anledning för mig att dricka sockerrik Coca Cola då jag lika gärna kan dricka Coca Cola Liogt ( el. Zero ) och inte få i mig en massa onödigt socker.

skaparn skrev:
> TigerMale skrev:
> -----
> >
> > Det har varit "i ropet" som sagt.
>
>
> Vad som står på löpsedelarna för våra två
> stora kvällstidningar, och sanningen, har
> väldigt lite med varandra att göra.

Jag framhärdar och vidhåller "i ropet"

the_TnT skrev:
> Vart kommer Tab X-tra in i bilden?
>
> Zero är godare än light, hur den står sig mot
> Tab vet jag inte riktigt.

Tab är min favorit i light-träsket.
men jag skulle nog inte klara ett blindtest :)

gamla Light
nya Light
Zero
Tab X-tra

samma lika... fast annorlunda.

thomaz skrev:

>
> Kanske på papper men inte i min mun. Hade 11 hål
> en gång när jag var hos tandläkaren och då
> bytte jag till CC Light sen dess har jag som sagt
> inte haft något hål. Tror inte det är *lika*
> farligt!

Tandborste, tandborste här kommer jag...

Ingen som tänker på miljön .Aspartam och andra liknande sötningsmedel bryts ner i naturen medan sukralos finns kvar i en herrans massa år .Aspartamet tas upp av kroppen men sukralosen går rätt ut genom kroppen i samma form .

Själv har jag bojkottat CC sedan tidigt 80-tal. Det finns en massa politiskt mindre bra grejor som ger en jäkligt besk bismak till produkterna.

Kolla på sukralos på internet så får ni se t.e.x <http://www.2000taletsvetenskap.nu/nyheter/sukralos.htm> det var vad jag hittade just nu.Själv har jag bojkottat allt vad sötningsmedel heter och äter hellre socker .

Roger A skrev:
> Kolla på sukralos på internet så får ni se
> t.e.x det var vad jag hittade just nu.Själv har
> jag bojkottat allt vad sötningsmedel heter och
> äter hellre socker .

Det står dig givetvis fritt att äta, eller inte äta, vad du vill. Men jag vänder mig mot den pseudovetenskapliga sidan du länkade till med stycken som anspelar på folks rädsla genom guilt by association, såsom detta:
"Hälsorisker: Kloratomerna gör sukralos mer lipofilt än socker vilket vanligen medför en ökad anrikning i levande organismer. Utsöndring med urin visar att en del sukralos tas upp till blodet och sprids i kroppen. Kloratomerna gör ämnet alkylerande, dvs reaktivt gentemot viktiga biologiska molekyler. Alkylerande ämnen är ofta allergena och genotoxiska."

Det finns all anledning att vara restriktiv med att trycka i sig enorma mängder av ämnen vi inte testat, men om det är något som är en stor hälsofara är det snarare att så många tror på kvacksalvare som inte styrker sina påståenden genom allmänt vedertagna vetenskapliga metoder.

Roger A skrev:
> Kolla på sukralos på internet så får ni se
> t.e.x det var vad jag hittade just nu.Själv har
> jag bojkottat allt vad sötningsmedel heter och
> äter hellre socker .

Har du kollat socker på nätet, då?

Håller med Rock, så länge man håller sig aktiv tror jag "vanligt jävla socker" är bra mycket bättre för kroppen än sötningsmedel... Är man ute efter nyttig kost ska man nog stå över alla sorters Coca cola, Light, zero och allt va dom heter...

Jag drickar vatten huvudsakligen men de gånger jag ger mig på en lightläsk får det gärna vara sukralos då den smakar mindre skumt än aspartam. Det finns många påståenden runt de båda men allt annat man omger sig med är nog minst lika farligt, jag tror nog att cykling har givit mig fler bestående men än vad lightläsk har.

EDIT: Jag gjorde precis en empirisk studie av fördelarna med lightläsk... det blir inte klibbigt när man spiller...

Lågflyga skrev:
> Själv har jag bojkottat CC sedan tidigt 80-tal.
> Det finns en massa politiskt mindre bra grejor som
> ger en jäkligt besk bismak till produkterna.

Äntligen någon med argument som väger nåt!!!

Jag erkänner villigt att jag inte är lika principfast men beundrar de som lever som de lär! All heder åt nogon som står för motstånd...

En stor grej med sucralose är att man har hittat det i vattendragen och sötningsmedlet har bara funnits i ett år kommersiellt. Dvs det är extremt svårnedbrytbart, kan bli risk att det förbjuds just pga detta faktum.

Smaken är det marginell skillnad på och inget sötningsmedel är nyttigt.

Aspartame är tillräckligt farligt för att vara totalförbjudet i ett antal länder i världen, däribland Japan och Australien. Vet inte hur farligt det är, men om det förbjuds någonstans i den civiliserade delen av världen så räcker det för mej... jag dricker (eller äter) alltså ingenting sötat med aspartame (dessutom får jag en jäkla huvudvärk av det...)

Tobias/Frost skrev:
> Lågflyga skrev:
> -----
> > Själv har jag bojkottat CC sedan tidigt
> 80-tal.
> > Det finns en massa politiskt mindre bra grejor
> som
> > ger en jäkligt besk bismak till produkterna.
>
> Äntligen någon med argument som väger nåt!!!
>
> Jag erkänner villigt att jag inte är lika
> principfast men beundrar de som lever som de lär!
> All heder åt nogon som står för motstånd...

Faktiskt. Det bojkottas alldeles för lite, och är en ganska svår konst om man vill vara konsekvent med tanke på hur många drycker Coca Cola com pany äger. Men att bjkotta några är bättre än ingen alls om man känner att företaget gör fel.

Bogey skrev:
> En stor grej med sucralose är att man har hittat
> det i vattendragen och sötningsmedlet har bara
> funnits i ett år kommersiellt. Dvs det är
> extremt svårnedbrytbart, kan bli risk att det
> förbjuds just pga detta faktum.
>
> Smaken är det marginell skillnad på och inget
> sötningsmedel är nyttigt.

Det finns inga studier på sucralose som visar dess påverkan på miljön, därför tycker livsmedelsindustrin att det är ett bra additativ. Det finns heller inga långsiktiga studier på hur det påverkar människokroppen.

Om ingen bevisat att det är ofarligt är det ofarligt, eller hur var det?

Fattar inte att det skall vara så svårt att äta lagom och borsta tänderna, då behöver man inte hålla på med massa smaktillägg. (men som förälder till en son med diabetes känns det skönt att det finns sockerfria produkter :))

Själv så uppskattar jag inte smaken från sötningsmedlen, så jag håller mig helst till osyntetistka sötningsmedel.

bengt skrev:
> Roger A skrev:
> -----
> > Kolla på sukralos på internet så får ni se
> > t.e.x det var vad jag hittade just nu.Själv
> har
> > jag bojkottat allt vad sötningsmedel heter och
> > äter hellre socker .
>
>
> Har du kollat socker på nätet, då?

Som den här menar du <http://web.dansukker.com/Default.aspx?ID=20>

Jepp, jag blir inte torr i munnen av radiovågorna. ;)
(Så länge jag inte stoppar huvudet i mikron i alla fall)

Roger A skrev:
> bengt skrev:
> -----
> > Roger A skrev:
> >
>
> > -----
> > > Kolla på sukralos på internet så får ni
> se
> > > t.e.x det var vad jag hittade just nu.Själv
> > har
> > > jag bojkottat allt vad sötningsmedel heter
> och
> > > äter hellre socker .
> >
> >
> > Har du kollat socker på nätet, då?
>
> Som den här menar du

Mycket bra länk. Kändes inte alls partisk.

Fast du skämtade va?

the_TnT skrev:
> Använder ni mobiltelefon, ni som inte vill
> förtära sötningsmedel? Eller DECT-telefon på
> jobbet? Hur är det med den strålningen?

Fast det där är ju ett värdelöst argument. För en hel population finns det samband mellan hur man utsätter sig för "farliga" ämnen och exempelvis cancer, och det är nog snarare den kombinerade effekten av alla cancerogena företeelser som leder till lidande snarare än en enskild. Det kan därför vara idé att utesluta så många som möjligt, om man kan utan att ändra sin livsstill alltför mycket.

Jag snusade förr, borde jag bara för att det inte är ren hälsokost skita i hur jag lever i övrigt?

Roger A skrev:
> bengt skrev:
> -----
> > Roger A skrev:
> >
>
> > -----
> > > Kolla på sukralos på internet så får ni
> se
> > > t.e.x det var vad jag hittade just nu.Själv
> > har
> > > jag bojkottat allt vad sötningsmedel heter
> och
> > > äter hellre socker .
> >
> >
> > Har du kollat socker på nätet, då?
>
> Som den här menar du
http://web.dansukker.com

Ja: och vem ger oss den objektiva informationen?

Socker liksom sukralos är en produkt som helt tillverkas enbart för att säljas i vinstintresse. Naturligt vitt socker finns inte naturligt i miljön. Den kommer från sockerröret eller socketbetan och måste sedan med olika metoder framställas i stora fabriker.

Naturvårdsverket har placerat sucralos på nån lista på ämnen som kan vara farliga för miljön. Det kan ta ganska lång tid innan man vet skadorna på levande organismer.

Eftersom man hittar det i sjöar och vattendrag och är svårnedbrytbart så hamnar det snart i vårt dricksvatten. Då höjs VA-taxan eftersom man måste rena bort skiten med komplicerade metoder och då har vi inte råd att köpa en ny cykel eller att dricka coca cola.

Tillbaka
Topp