[OT] Copyrights frågor, Kickstarter kampanj

heffaklump

Ny medlem
God förmiddag!
Jag ska lansera en produkt på kickstarter och kom lite sent på att jag vill kalla den för Companion Case. Det är en svart datorlåda och jag skulle även måla ett rosa hjärta på sidan. Detta är såklart inspirerat av Valves spel Portal och Companion Cube. Vad jag anser så bryter jag inte mot någon lag då namnet inte är samma (och "companion cube" inte är copywritat vad jag kan se..)

Jag har mailat Valve men inte fått något svar. Så det jag undrar är om det är livsfarligt att köra på min ide om man kan bli stämd, jag har enskild firma. Eller är det bara att köra på och i värsta fall byta namn/ ta bort hjärtat om de har synpunkter. Kommer inte att faktist skicka iväg någon produkt på många månader än.

Försökte hitta något juridiskt forum, men det var svårt så tänkte prova med gamla hederliga happymtb, hoppas det finns några cyklande jurister här!

/Heffaklump

håller inte på med varumärken o likn immaterialrätt; men tänker lite högt och kanske lite rätt:

Ensamrätt, till tex varumärke / firmamärke, kan erhållas genom registrering eller inarbetning.

Ett intrång kan det vara även om namnet inte är identiskt; det räcker med att det är förväxlingsbart. Även ett utseende kan nog anses vara "skyddad" om det är särskiljande samt inarbetat.

Intrång är mer närliggande om det är "samma vara". - Säg tex jag säljer cykeldäck under namnet Compimental skulle trol anses vara intrång, men kanske ej om det är fråga om gräsklipparknivar.

Så summa summarum; med mången nypa salt (samt jag vet ej vad Companion Cube är för ngt) - njej, jag skulle ej våga.

En svart datorlåda som heter Companion Case låter oerhört generiskt. Det kanske blir lite mer problematiskt med det rosa hjärtat...

Copyright har inget med namn/varumärken att göra egentligen. Formen hos en logotyp däremot kan skyddas av både varumärkesskydd och copyright.
Som Carl skriver så kan man bara skydda varumärken genom att registrera dem och/eller leda i bevis att de använts på en marknad längre än en eventuell klagande aktör kan visa upp. Till viss del är det alltså först till kvarn som gäller även om just registreringen gör det mycket lättare att hävda sin rätt.

Sedan är du inte säker bara för att ditt tilltänkta namn inte är registrerat varumärke. Om din produkt seglar upp på Valves radar så kan du mycket väl erhålla ett brev där de kräver att du upphör med försäljningen/marknadsföringen. De kan också kräva dig på ersättning retroaktivt. Vad de gör hänger mer på deras goodwill än något annat.

Saken är den att i först hand är det viktiga här inte nödvändigtvis vem som har rätt. Problemet är att om de skickar dig ett brev så kan det bli väldigt dyrt för dig att ens försöka hävda din rätt. Och om du bortser från kravet så blir effekten som minst att du får sluta använda namnet och som mest att du får en civilrättslig dom mot dig antingen i Sverige eller i USA, med stora ekonomiska effekter som följd likväl.

Mitt absoluta råd är att inte ge dig in i gråzoner. Om du vill renommé-snylta (vilket du vet att du gör) så ska du försöka teckna avtal med Valve (lycka till ;-) ), annars låta bli.

(Är inte jurist, men bor med varumärkesexpert och har varumärken själv lite här och där)

Senast ändrad:
Tackar för svar, det var precis det jag ville höra. Men då kör nog bara med namnet och inga andra referenser alls, så det inte blir några problem.

Återigen, tack för att ni tog tid att förklara.

Mvh. Heffaklump

Fast läs en gång till vad Carl A skrev. Namnen behöver inte vara identiska för att kunna vara förväxlingsbara. Låt säga att din case har cool portal-inspirerad design, då kan du mycket väl få problem i och med att du döpt den till ett namn som åsyftar något som Valve kan tänkas anse är deras IP.

Sedan är det bara du som vet hur mycket du vill chansa, men har du dessutom en enskild firma så blir du (som du säkert vet) själv ekonomisk ansvarig vid eventuella problem. Inget kul.

Tillbaka
Topp