[OT] Dagens fönsterbild (OBS! Regler i första inlägget)

GoranS

Aktiv medlem
Lite inspirerad av och som ett komplement till Våga visa dina naturbilder-tråden tänkte jag att det kunde vara kul med en tråd med fönsterbilder, d.v.s. bilder taget från ett fönster.

Jag föreslår följande ”reglemente”:
  1. Bilden ska vara tagen från/genom ett fönster.
    1. Fönster ska här tolkas "liberalt" som någon slags öppning som släpper in ljus. Det kan vara ett glas eller en glugg. För traditionella öppningsbara fönster spelar det ingen roll om fönstret är öppet eller stängt. En glugg som släpper in ljus i en grotta funkar också fint.
    2. En utsiktsbild från t.ex. en takterrass, klippa, berg, etc. är däremot inte att betrakta som en fönsterbild.
    3. Bilder tagna in genom fönster är i princip ok. Var dock försiktig med tanke på integritetsaspekten. Lägg t.ex. inte upp bilder tagna in i ett hus utan att vara helt säker på att ägaren tycker det är ok.
  2. Posta bilden den dag du tog den.
    1. Tanken är skildra ”nuet”.
  3. Alla motiv är ok (så länge de inte är anstötliga)
    1. Natur, människor, djur, hus, himmel, etc., valet är ditt.
    2. Kan vara en vardaglig bild eller något ovanligt/spektakulärt.
  4. Max en bild per person och dag.
    1. Tanken är att det är kul med omväxling vad gäller vem som tagit bilden.
  5. Byta bild är tillåtet.
    1. Det är tillåtet att byta ut en bild om man senare på dagen tar en man gillar bättre.
  6. Beskrivning uppmuntras men är inget krav.
    1. Du får gärna skriva en mening eller två som beskrivning. Det är också helt ok att bara posta en bild om du föredrar det.
Inleder tråden med denna bild från kontorsfönstret.
IMG_5225.jpeg

Senast ändrad:
kommer att tänka på att göra en 'sune'.

sune var en kollega på en tidning jag återkommande sommarvikarierade på som fotograf under mina studier för länge sedan. ett mycket roligt arbete.

när sune blev utskickad på ett jobb han inte gillade, åkte han dit med bilen, vevade ner rutan, tog en bild, och åkte tillbaka till redaktionen.

han gjorde en 'sune'. alltsomoftast blev det helt ok!

framsidan av detta när man var ute och körde bil låg förstås alltid en kamera till hands vid förarplatsen. bjöd på en del scoop som annars missats.

kan väl som regelbrytande inspiration inleda denna roliga uppgift med en kort gatstump i calcutta i december. förstås begränsad skärpa tagen snett nedåt genom ett fönster högt upp i ett hotell.

varför tog jag denna bild då? ja det var nog hönsen på taket som fångade min uppmärksamhet.

trevligt ljus är det också. alltid värt en bild bara det. annorlunda vinkel på satellitmottagarna, och en del andra detaljer att fundera kring.
.

IMG_0139.jpeg
IMG_0312.jpeg

Senast ändrad:
Känns som att tråden håller på att bli något annat än jag tänkte och som jag försökte styra fram via reglerna.

Tanken var att skildra nuet (t.ex. var du befinner dig, årstidernas växlingar, etc.). Därav regel 1 om att bilden ska vara tagen samma dag som den postas.

Dessutom, för att inte få att vissa duktiga fotografer (eller postningsvilliga) ska dominera tråden alltför mycket la jag till att det max ska vara en bild per person och dag (regel 4). Denna regel matchar dessutom den som finns i Dagens bild-tråden och ett snabbt stickprov indikerar att den verkar följas rätt väl där.

Besök i fågelbordet. Som inte borde kallas fågelmat utan snarare utfodringsplats åt djuren. Förutom fåglar har vi dagligen rådjur och ekorrar på besök och även räv, grävling och skogsmus har siktats genom fönstren.

Fotat med mobilkamera genom en vanlig kikare.

ekorre.jpg

Besök i fågelbordet. Som inte borde kallas fågelmat utan snarare utfodringsplats åt djuren. Förutom fåglar har vi dagligen rådjur och ekorrar på besök och även räv, grävling och skogsmus har siktats genom fönstren.

Fotat med mobilkamera genom en vanlig kikare.

Visa bilaga 683418

Kan man få en metabild på dig när du fotar ekorren med en mobilkamera genom en vanlig kikare?

Visa bilaga 683445
Blir ju rätt tråkiga ögonblicksbilder såhärårs. Här är i allafall tidelagstomten och hans "vän" grisen
Om du tycker det blir tråkiga bilder får du väl utnyttja din fantasi och hitta på oväntade och festliga grepp på temat! ?

Sen var min tanke att ribban ska vara låg. I alla fall i naturbildstråden är jag tämligen selektiv med vad jag postar. Inte så att jag menar att det jag postar där är så våldsamt bra, men det är i alla fall ett mycket restriktivt urval av mina huvudsakligen tämligen mediokra bilder, gjort lite enligt devisen "även blind höna finner korn" (även om kornet inte är ett guldkorn). Här hoppas jag att ribban inte ska vara högre än att man känner att man kan slänga upp en bild som berättar något om nuet, även om bilden i sig är lite halvdålig.

Senast ändrad:
För kännedom så omformulerade/förtydligade jag reglerna i första inlägget lite, primärt för att poängtera att tolkningen av fönsterbild är relativt bred.

Tillbaka
Topp