[ OT ] Dags för bilsnack igen....

jthuress

Ny medlem
Denna gången ska vi vara sams och inte bråka.. ;-)

Har idag tjänstebil som jag fick med en del rabatt ( V70N CLASSIC ). Betalar endat 3700:-/mån och då är den rikligt utrustad, med största stereon, automat, större fälgar etc. Ganska prisvärt.

Men...nästa gång jag ska byta så blir det inte så billigt.... Har räknat på den nya Volvo V70, och prislappen om jag ska ha likvärdigt som idag ( kanske dock inte så mkt utr. ) skulle hamna på allt mellan 4500 - 5100:- / mån...... huh.... inte kul !

Så vi funderar på att skippa tjänstbilsägande och gå över till o köpa privat.

Har då 3 kandidater och jag skulle vilja veta om någon av er här har erfarenhet av någon av dessa. Bra som dåligt.

1. Saab 9-3 kombi. Tror den kom runt -06, men kan ha helt fel. Ni vet iaf vilken modell jag menar. inte gamla halvkombin av 9-3.

2. Audi A4 Avant från -05 med nya fronten.

3. BMW 3-serie kombi ( förmodligen 318 eller 320 ) -02 och framåt.

Mätaren kommer att stå på max 10 000mil vid köpet och prislappen någorlunda samma. Billigast är dock BMW då den är äldre.

Men har någon av er erfarenheter som dela med er ! Ev. blir det dieselmotor.

De där är väl alla tre rätt mycket mindre än volvon, mer typ livsstilskombi eller vad de kallas. Men det kanske var en tanke.

Farsan har en 9-3, nya fast inte kombi. Jag gillar den inget vidare, trång bullrig och stötig. Kanske skulle gå skönare med lite smalare och högre däck istället för sportsulorna som sitter på. Trevlig motor dock 2.0t.

Bakhjulsdrivet är roligast så jag röstar på BMW utan att nånsin ha kört en :)

/Johan

BMW:n är nog den roligaste att ratta (har haft BMW, 2002, 518, M3). Men Avanten är nog snyggare. Och 9-3an. Fast jag gillade inte den när jag provkörde den för ett par år sedan.

De är fina modeller du tittat på...

Be att få provrulla en sväng.
Prova då hellst i rätt miljö för att få en bra känsla.
Den ska klara den packning du brukar ta med på turerna.
Den ska oxå kännas bekväm och lagom stor.
En för stor bil kan kännas onödigt klumpig.
En liten bil känns oftast smidig och kvick i stan men kan bli jobbig på långturer.

Vid halt väglag kan en framhjuls driven bil vara att föredra då den har ett mer lättkört drivsystem.
2 av modellerna du tittat på finns med drift på alla 4 hjul, det kan vara bra om du ofta kör i skogen.

Kolla alla leder och lager så det inte finns något glapp eller något som går trögt.
Glöm inte att kolla drivlina, stötdämpare och hjul.

Jag skulle rekomendera dig att titta på en Ny Opel Astra kombi.
Den har bättre utrymme invändigt och du får en ny för samma pengar som de begagnade du tittat på.

:)

Lars.E skrev:
-------------------------------------------------------
> De är fina modeller du tittat på...
>
> Be att få provrulla en sväng.
> Prova då hellst i rätt miljö för att få en
> bra känsla.
> Den ska klara den packning du brukar ta med på
> turerna.
> Den ska oxå kännas bekväm och lagom stor.
> En för stor bil kan kännas onödigt klumpig.
> En liten bil känns oftast smidig och kvick i stan
> men kan bli jobbig på långturer.
>
> Vid halt väglag kan en framhjuls driven bil vara
> att föredra då den har ett mer lättkört
> drivsystem.
> 2 av modellerna du tittat på finns med drift på
> alla 4 hjul, det kan vara bra om du ofta kör i
> skogen.
>
> Kolla alla leder och lager så det inte finns
> något glapp eller något som går trögt.
> Glöm inte att kolla drivlina, stötdämpare och
> hjul.
>
> Jag skulle rekomendera dig att titta på en Ny
> Opel Astra kombi.
> Den har bättre utrymme invändigt och du får en
> ny för samma pengar som de begagnade du tittat
> på.
>
>
> :)

Tänkvärt inlägg. Opel kommer jag nog dock aldrig att äga. Har aldrig gillat Opel ( förutom den vita Opeln i Macken... )

Vi har egentligen inget direkt behov av en så stor bil som V70 nu då vi ej behöver ha några barnvagnar med. Innan var det två vagnar som skulle stuvas in i bilen.... Bagageutrymmet på nämnda bilar är väl helt ok, om man inte ska ha någon vagn med....eller ?

Självklart ska jag provköra dem och verkligen kolla runt då det blir aktuellt.

Saab 9-3 är ju väldigt trevliga att köra, framförallt 2.0t, däremot är komforten inte jämförbar med V70, jag håller nog med Jojje i vad han säger om 9-3:an.

Jag har själv en V70N och är sjuuukt nöjd. Lastar alla prylarna utan att sticka upp ovanför nackskydden bak och man sitter bra. Vill man ha lite roligare bakom ratten borde man nog satsa på den med 2.5T, jag har bar 2.4-motorn och den är inte direkt något fartmonster, men det räcker.

Behöver du inte en stor bil men ändå vill ha kombi tror jag 9-3:an är rätt lagom. 9-3 sedan är lastar ju ingenting. Ett par skor och en extra tröja, men sen är det fullt. V70 är inte bara för barnvagnar, det är för cyklar, prylar, skidor, packning och allt annat bra man behöver ha med sig.

Audi och BMW har jag ingen erfarenhet av tyvärr.

jthuress skrev:
> Bagageutrymmet på
> nämnda bilar är väl helt ok, om man inte ska ha
> någon vagn med....eller ?

Det beror väl hur mycket man ska ha med. Det är ju ganska små bilar. Om jag förståt saken rätt går det dock att stuva in flera cyklar i en SAAB. Finns massvis om det i denna tråd http://happymtb.org/forum/read.php/1/85691

Vet inte hur A4 Avanten är men A6an kan har ett cykelställ som tillbehör, av med framhjulen och fäst i gaffeln. I Schweiz träffade vi ett par som hade två hojar i en BMW 3-serie kombi. Det gick men på bekostnad av att det inte gick att se bakrutan från framsätet.

Saab !
Ur servicesynpunkt...
Bmw och Audis reservdelar är snordyra, dom som behövt byta stötdämpare på en bmw med nunbergring paket får slanta 10k per stötdämpare, har du en 540 med v8 och ska byta tändkablar, 3500:- tack... (bara kablarna).
Var det Audi A4 eller A6 som har 5 alubärarmar per hjul i framvagnen?
Har du glapp i en bussning är det ingen ide att bara byta den, dom andra bussningarna sticker som ett brev med posten.
Säljes i sats om 10(kompl), 8000:- för bärarmssatsen...

Bara en liten upplysning från en som skickar reservdelar dagligen. =)

jthuress skev
--------------------------------------------------
> Tänkvärt inlägg.

Lite ironiskt :)

> Bagageutrymmet på nämnda bilar är väl helt ok, om man inte ska ha någon vagn med....eller ?

Bagageutrymmet är sällan ett problem i en liten mellanklasskombi.
Kolla att benen får plats på dom som åker bak.
Barn i vissa storlekar kan ha svårt att få ner fötterna mot golvet då deras knän inte hamnar där baksätesbyggaren tänkt sig. Om den i framsätet sitter långt bak då kan det bli störande med små fötter som trycker i ryggslutet.
Ska någon större (tex vuxen) åka bak så blir det som det blir.

Men...
För stor bil är inte kul.

Lars.E skrev:
> För stor bil är inte kul.

Beror väl på vad man ska ha bilen till. Ska man jobbpendla inne i stan så vill man väl ha en lite bil, vill man ha bilen för att packa cyklarna och åka på semester kan väl bilen aldrig vara för stor (förutom i miljösynpunkt då förstås). Vill man både och så är väl en lite så kallad sportkombi en kompromiss.

pean skrev:
>
> Beror väl på vad man ska ha bilen till. Ska man
> jobbpendla inne i stan så vill man väl ha en
> lite bil, vill man ha bilen för att packa
> cyklarna och åka på semester kan väl bilen
> aldrig vara för stor (förutom i miljösynpunkt
> då förstås). Vill man både och så är väl en
> lite så kallad sportkombi en kompromiss.

Så sannt...
Men dom som är för stor är inte kul.
Det har jag lärt mig på Happy.

Lars.E skrev:
> Men dom som är för stor är inte kul.
> Det har jag lärt mig på Happy.

Då måste det vara sant!

Bytte vid senaste bilbytet från en SAAB till en Skoda, och är mkt nöjd med den. Väl värd att kolla på om det du är ute efter är en komfortabel, prisvärd och rimligt underhållande bil.
Ja, just det nyaste modellen av Octavia Combi är det jag snackar om, kan vara värt att specificera. Bagaget är i klass med en V70 trots att bilen är nättare. Komforten fram är riktigt bra, baksätet känns dock lite simpelt vid långa resor. Sen kan man ju tycka vad man vill om designen, men det är lätt att ha överseende med några småmissar på den fronten om allt funkar. Min octavia har 2liters diseln och en DSG-låda, underbar kombination.
Faktum är att Skodan med det vrid den har är nästan lika kul som 9-3 Aeron jag hade tidigare...fast saaben varvade på lite mer förstås... Nåja, Skodan klarar sig på hälften så mkt soppa, vilket ju aldrig är fel.
Idag har min bil gått nästan 6000 mil utan ett enda problem. Kan tyvärr inte komma ihåg att saaben klarade sig på långa vägar så långt innan det var nåt som pajade i den.
Sen är ju prisbilden på beg Skodor fortfarande väldigt fin, för den som vill köpa.
// Oskar

jthuress skrev:
> och prislappen om jag ska ha likvärdigt som idag
> ( kanske dock inte så mkt utr. ) skulle hamna på
> allt mellan 4500 - 5100:- / mån...... huh....
> inte kul !
>
> Så vi funderar på att skippa tjänstbilsägande
> och gå över till o köpa privat.

Eller så funderar du en gång till på vad det VERKLIGEN kostar att köpa privat. Jag har svårt att se hur du skulle komma undan billigare än dom siffrorna du nämner om du privatköper bil för runt 150 - 200 tkr.

Rippa skrev:
> jthuress skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > och prislappen om jag ska ha likvärdigt som
> idag
> > ( kanske dock inte så mkt utr. ) skulle hamna
> på
> > allt mellan 4500 - 5100:- / mån...... huh....
> > inte kul !
> >
> > Så vi funderar på att skippa
> tjänstbilsägande
> > och gå över till o köpa privat.
>
> Eller så funderar du en gång till på vad det
> VERKLIGEN kostar att köpa privat. Jag har svårt
> att se hur du skulle komma undan billigare än dom
> siffrorna du nämner om du privatköper bil för
> runt 150 - 200 tkr.

Så länge jag håller mig runt 150' går det ihop sig. Jag hade en V70 innan denna V70 CLASSIC jag har idag. Det var en -01 2.4T ( 200hk ). Den motorn är helt underbar. Iaf, så räknade jag fram och tillbaka då jag funderade på att hoppa på tjänstebil. Den förra bilen strulade väldigt mycket. La en hel del tusingar på verkstadsbesök titt som tätt. Den bilen kostade mig cirkus 4200:-/mån inkl all kostnad som kan tänkas. å får man ha med i beräkningarna att denna bilen var ihopsatt av fulla semestervikarier ( måste ha varit det.... ). Bilen kostade mig 215' då jag köpte den. 330' ny.
Jag tror mig komma runt 3700:-/mån inkl allt om jag gör ett beg. köp. Inte så mkt kanske upp till 4700:-. Men det genom 36 mån > 36' extra. Efter 4 bilbyten om man hela tiden "förlorar" dessa pengar så är vi uppe i härliga 144'.
Eller kan man räkna så här om man bara vill tappa bort sig bland siffror..... Istället för att hoppa på 2 tjänstebilar á 36 månader vardera, således 72mån totales. Och betala en slutsumma på cirkus 340 000:-, och efter den perioden inte äga något. Ta ett lån och köp dig en bil. Efter 6 år äger du iaf bilen. Du har något kvar. Visserlugen får du "stå" ut med samma bil i 6 år, och dessutom en beg. Förra alternativet får du en ny bil du plockar ihop enligt dina önskemål. All service ingår, du får tvätta den 4ggr / mån gratis. Men jag vetifasen. Man ska nog inte leva så gott när man är småbarnsförälder och fyller 30. Det ska man nog njuta av vid 50. Något ska man ju längta till. Tror nog jag hoppar på beg. marknaden sedan.

jthuress skrev:
> Rippa skrev:
> -----
> > jthuress skrev:
> >
>
> > -----
> > > och prislappen om jag ska ha likvärdigt som
> > idag
> > > ( kanske dock inte så mkt utr. ) skulle
> hamna
> > på
> > > allt mellan 4500 - 5100:- / mån......
> huh....
> > > inte kul !
> > >
> > > Så vi funderar på att skippa
> > tjänstbilsägande
> > > och gå över till o köpa privat.
> >
> > Eller så funderar du en gång till på vad det
> > VERKLIGEN kostar att köpa privat. Jag har
> svårt
> > att se hur du skulle komma undan billigare än
> dom
> > siffrorna du nämner om du privatköper bil
> för
> > runt 150 - 200 tkr.
>
>
> Så länge jag håller mig runt 150' går det ihop
> sig. Jag hade en V70 innan denna V70 CLASSIC jag
> har idag. Det var en -01 2.4T ( 200hk ). Den
> motorn är helt underbar. Iaf, så räknade jag
> fram och tillbaka då jag funderade på att hoppa
> på tjänstebil. Den förra bilen strulade
> väldigt mycket. La en hel del tusingar på
> verkstadsbesök titt som tätt. Den bilen kostade
> mig cirkus 4200:-/mån inkl all kostnad som kan
> tänkas. å får man ha med i beräkningarna att
> denna bilen var ihopsatt av fulla semestervikarier
> ( måste ha varit det.... ). Bilen kostade mig
> 215' då jag köpte den. 330' ny.
> Jag tror mig komma runt 3700:-/mån inkl allt om
> jag gör ett beg. köp. Inte så mkt kanske upp
> till 4700:-. Men det genom 36 mån > 36' extra.
> Efter 4 bilbyten om man hela tiden "förlorar"
> dessa pengar så är vi uppe i härliga 144'.
> Eller kan man räkna så här om man bara vill
> tappa bort sig bland siffror..... Istället för
> att hoppa på 2 tjänstebilar á 36 månader
> vardera, således 72mån totales. Och betala en
> slutsumma på cirkus 340 000:-, och efter den
> perioden inte äga något. Ta ett lån och köp
> dig en bil. Efter 6 år äger du iaf bilen. Du har
> något kvar. Visserlugen får du "stå" ut med
> samma bil i 6 år, och dessutom en beg. Förra
> alternativet får du en ny bil du plockar ihop
> enligt dina önskemål. All service ingår, du
> får tvätta den 4ggr / mån gratis. Men jag
> vetifasen. Man ska nog inte leva så gott när man
> är småbarnsförälder och fyller 30. Det ska man
> nog njuta av vid 50. Något ska man ju längta
> till. Tror nog jag hoppar på beg. marknaden
> sedan.

Jag har inte gjort matten, men jag tror du ränkar för lågt i ditt privatbils alternativ: värdetapp, service, bensin, tvätt, försäkring, reparationer, ränta. Min magkänsla säger mig snarare 5K i månaden.

Jag köpte (sveriges fulaste?) bil i maj för 5000kr då den precis klarat besiktningen utan anmärkning. Den kostar mindre än 3000kr per år för mig (en sub 30 årig man boende i storstadsregion) att försäkra. Den har väl gått cirkus 1000 mil sedan i maj och hittills har jag inte behövt göra annat än att tanka när tanken börja bli tom, fylla på olja och kylarvatten ett par ggr. Dessutom har jag bytt vindrutetorkare, olja och oljefilter en gång bara för sakens skull. Ok, det bullrar som fan när man passerat 100 strecket och den accar som en gammelkossa men jag kommer fram dit jag skall...

Jag fattar ärligt talat inte hur man kan lägga flera hundra tusen på en bil om man inte är tokrik; bilar är ju för fan ingenting annat än ett transportmedel...But what ever rocks your boat dude!

Jag har en Saab 9-3 Kombi 2,0t och är helnöjd.

Den är snygg och sportig samtidigt som den funkar bra ur lastsynpunkt. Vi är 3 i familjen och den funkar bra med barnvagn och cykelprylar. Vi har även haft den till Vasaloppet och vätternrundan fullastad med prylar.
Vi har en bensindriven och den drar 0,73 lit/mil på landsväg (senast Jönköping - Göteborg).

Köper du dessutom en Biopower får du ännu mer effekt av motorn.

mytomspunnen skrev:

> Jag fattar ärligt talat inte hur man kan lägga
> flera hundra tusen på en bil om man inte är
> tokrik; bilar är ju för fan ingenting annat än
> ett transportmedel...But what ever rocks your boat
> dude!

Smutsa ned du, så tar vi andra vårt miljöansvar med våra dyra välkalibrerade motorer :D Nej men du har helt rätt, jag har ägt skrot eller semi-skrotbilar i nästan hela mitt liv. Dom kostar i stort sett bara bensin och pyttelite försäkringar. Bästa affären rent ekonomiskt.

Rippa skrev:
> mytomspunnen skrev:
> -----
>
>
> > Jag fattar ärligt talat inte hur man kan
> lägga
> > flera hundra tusen på en bil om man inte är
> > tokrik; bilar är ju för fan ingenting annat
> än
> > ett transportmedel...But what ever rocks your
> boat
> > dude!
>
>
> Smutsa ned du, så tar vi andra vårt miljöansvar
> med våra dyra välkalibrerade motorer :D Nej men
> du har helt rätt, jag har ägt skrot eller
> semi-skrotbilar i nästan hela mitt liv. Dom
> kostar i stort sett bara bensin och pyttelite
> försäkringar. Bästa affären rent ekonomiskt.

Det är skitdyrt att ha bil och det är alltid en dålig affär. Jag har köpt en rätt bra bil som jag enbart har för nöjesåkning och den ruinerar mig mer eller mindre... Det är en stor bekväm och bra bil, jag har kört runt i gamla plåtlådor också och det är inte riktigt jämförbart, det funkar, men en bra bil är roligare. Det har varit värt varenda spänn hittills. Trots allt.

Miljöaspekten på en gammal bil jämfört med en ny är faktiskt ett bra argument. Det är rätt stor skillnad om jag fattat rätt. Om man nu bryr sig om det.

Min bästa bilaffär var en saab 900i -88 som jag köpte för 10 000 och körde 10 000 mil med. Trots att jag fick lägga ner 6000kr på reparationer (kopplingsbyte, lite svetsjobb, byta drivknut och lite annat).

Det som gjorde ekvationen så bra var att jag körde 3000-4000 tjänstebil a 28kr med den. Helt ok bil faktiskt. Sålde den för 3000kr sen när den började närma sig 35000 mil och döden.

Rippa skrev:
> mytomspunnen skrev:
> -----
>
>
> > Jag fattar ärligt talat inte hur man kan
> lägga
> > flera hundra tusen på en bil om man inte är
> > tokrik; bilar är ju för fan ingenting annat
> än
> > ett transportmedel...But what ever rocks your
> boat
> > dude!
>
>
> Smutsa ned du, så tar vi andra vårt miljöansvar
> med våra dyra välkalibrerade motorer :D Nej men
> du har helt rätt, jag har ägt skrot eller
> semi-skrotbilar i nästan hela mitt liv. Dom
> kostar i stort sett bara bensin och pyttelite
> försäkringar. Bästa affären rent ekonomiskt.

En sån bil behöver inte vara så dålig för miljön heller, för en sån bil kör man inte i onödan.

BFS skrev:
> En sån bil behöver inte vara så dålig för
> miljön heller, för en sån bil kör man inte i
> onödan.

Ha ha, ja det är faktiskt helt sant. Jag cyklar fortfarande de flesta resor jag gör och sonen trivs utmärkt i cykelvagnen. Hade jag köpt en ny(are) bil hade det kännts som bortkastade pengar om jag inte använde den mer.

Dessutom har min skrothög faktiskt katalysator. Hörde ngn miljöproffesor uttala sig om att den vedertagna sanningen att nya bilar är bättre för miljön är rätt mkt bull. Det kostar ju lite miljö att bygga nya bilar och att inte köra slut på de gamla (rätt många gamla bilar skrotas trots att de funkar/skulle funka med lite enklare reparationer). Enligt honom kunde man köra gamla bilar med relativt gott miljösamvete så länge bilen i fråga hade katalysator. Sedan vad resten av expertisen säger har jag mindre koll på. Det är ju sällan svårt att hitta en kufig professor som stöder ens sak nästan oavsett vilken åsikt man har.

Senast redigerad av en moderator:
BFS skrev:
> mytis: nu ska vi inte sabba denna tråd genom att
> vara miljövänliga och ekonomiska...!

Understand-Cant_hear_you.jpg

Köp ny cykel och hyr bil istället. Sedan jag slutade plugget för sju år sedan så har jag tänkt köpa bil men misslyckats. Istället har jag hyrt bil när jag behövt. För korta resor går jag till OK eller Statoil, längre resor Avis eller Hertz. Ofta är det helger man skall ut och då finns fina helgerbjudan att utnyttja. Har man hyrt ett antal gånger på samma ställe så kanske man kan få lite finare bilar till bättre priser. Jag hyrde tex en Saab 95 Biofuel en dryg påskvecka för 4000 SEK.
Jag och fästmön hyr bil för ca 15-20000 per år. Alltid fulltankad, nyservad och en skön nybilsdoft, plus en liten god karamell på hyrbilsfirman.

mytomspunnen skrev:

> Dessutom har min skrothög faktiskt katalysator.
> Hörde ngn miljöproffesor uttala sig om att den
> vedertagna sanningen att nya bilar är bättre
> för miljön är rätt mkt bull. Det kostar ju
> lite miljö att bygga nya bilar och att inte köra
> slut på de gamla (rätt många gamla bilar
> skrotas trots att de funkar/skulle funka med lite
> enklare reparationer)

Det ligger en rätt ny o fin katalysator i FBK lokalen som torde passa till din. Du får den för en tusing om du vill :D Så kan du tom okynnesköra lite med gott samvete :)

Rippa skrev:
> Det ligger en rätt ny o fin katalysator i FBK
> lokalen som torde passa till din. Du får den för
> en tusing om du vill :D

Ingår installation?

mytomspunnen skrev:
> Jag fattar ärligt talat inte hur man kan lägga
> flera hundra tusen på en bil om man inte är
> tokrik; bilar är ju för fan ingenting annat än
> ett transportmedel...

Du har missat den största anledningen:
Bilen är en statussymbol.

/Magnus

Mja, om man bor så att man måste köra bil när man skall någonstans whatsoever så vill man ha en som är tokigt pålitlig och då kan det bli dyrt. Har haft kollegor som inte har kommit till jobbet då och då för att deras gamla bil pajat, igen och igen.

Sen så blir man mörkrädd när man kollar efter bil som jag gör nu, grundmodellen har liksom alltid nån slags nackdel som gör att man börjar kolla på den lite dyrare varianten, och så håller det på. Det känns så uträknat, lite som mobilabonnemang :/ Det hela kommer väl att sluta med att jag skaffar en gammal land rover som jag har i 20 år eller så.

Lotta B skrev:

> Sen så blir man mörkrädd när man kollar efter
> bil som jag gör nu, grundmodellen har liksom
> alltid nån slags nackdel som gör att man börjar
> kolla på den lite dyrare varianten, och så
> håller det på. Det känns så uträknat, lite
> som mobilabonnemang :/

Så sant. De är roliga ex. Volvo när de går ut med att den nya V70'n kostar från ex 256'. Ja....men vad får du för de pengarna då ?.... det klättrar snabbt upp till 293' och då har jag inte valt någo direkt extra förtuom större paket och metalic. Den bilen jag räknat på att ha som ev. tjänstebil kostar runt 400'.

Snart får man väl betala extra för servostyrningen med....

Lotta B skrev:
> Mja, om man bor så att man måste köra bil när
> man skall någonstans whatsoever så vill man ha
> en som är tokigt pålitlig och då kan det bli
> dyrt. Har haft kollegor som inte har kommit till
> jobbet då och då för att deras gamla bil pajat,
> igen och igen.

En underhållen Volvo 240 är tokigt pålitlig.

Lumber skrev:
> Du har missat den största anledningen:
> Bilen är en statussymbol.
>

Jag har tänkt att penselmåla "penisförkortare" på min bil men inte kommit till skott.

BFS skrev:
> Lotta B skrev:
> -----
> > Mja, om man bor så att man måste köra bil
> när
> > man skall någonstans whatsoever så vill man
> ha
> > en som är tokigt pålitlig och då kan det bli
> > dyrt. Har haft kollegor som inte har kommit
> till
> > jobbet då och då för att deras gamla bil
> pajat,
> > igen och igen.
>
> En underhållen Volvo 240 är tokigt pålitlig.

En av anledningarna till att börja jobba och tjäna pengar är väl att underlätta för sitt levene? Att hålla på att åka runt i billiga bilar för att spara pengar slutar bara med att en termostat ger upp 23.45 i Nyköping eller att ett fläktrelä ger upp dagen före julafton och man får åka hem 30 mil i isande kyla bara för att bilen man har är för gammal för att delen skall finnas på hyllan hos handlaren. Knappast saker som man heller byter när man "normalservar" bilen....

Nä, byter nog till tjänstebil nästa gång bara för att få undan ett område att lägga tid och fokus på. Har fullt upp med att få tid att räcka till för cykling, familj och vänner än att vara på OK:s gör det själv-hall.

Bra kostnadkalkyl för egenägd bil går ju dock att få ihop om man köper ut en f.d. tjänstebil, antingen som mig direkt från arbetsgivaren eller via KVD:s auktioner.

Stampe skrev:

> En av anledningarna till att börja jobba och
> tjäna pengar är väl att underlätta för sitt
> levene? Att hålla på att åka runt i billiga
> bilar för att spara pengar slutar bara med att en
> termostat ger upp 23.45 i Nyköping eller att ett
> fläktrelä ger upp dagen före julafton och man
> får åka hem 30 mil i isande kyla bara för att
> bilen man har är för gammal för att delen skall
> finnas på hyllan hos handlaren. Knappast saker
> som man heller byter när man "normalservar"
> bilen....
>
> Nä, byter nog till tjänstebil nästa gång bara
> för att få undan ett område att lägga tid och
> fokus på. Har fullt upp med att få tid att
> räcka till för cykling, familj och vänner än
> att vara på OK:s gör det själv-hall.
>
> Bra kostnadkalkyl för egenägd bil går ju dock
> att få ihop om man köper ut en f.d. tjänstebil,
> antingen som mig direkt från arbetsgivaren eller
> via KVD:s auktioner.

Lite delar till Volvo? Ingen av de tre Volvos (240, -75-84) jag haft har krånglat som min VW 01:a (numera avställd pga senaste varningslampan). Plus att reparationerna/service på den nya bilen kostat mer än Volvosarna tillsammans.

Jag har minst tre gånger i min skrotbilskarriär (det är andra skrotbilen jag äger) hjälpt till att starta nästan nya bilar som kostar flera hundra tusen med startkablar. Jag har dessutom faktiskt aldrig varit med om att någon utav mina skrotbilar brutit ihop (så att den blivit obrukbar) på olämpligt ställe vid olämplig tidpunkt (peppar peppar...). Så det är inga garantier att bilen funkar som den skall bara för att den är ny, men visst, chanserna ökar säkert en hel del.

Tänkte bidra med en bilaffär som faktiskt var lönsam för min del.

Var nere i Tyskland och köpte en Nissan 200SX -98b för några år sedan. Körde den flitigt (till och från jobb samt på bana) i strax över två år. När jag sedan skulle sälja den så hade filmen The Fast and the Furius slagit stort så alla ville ha en snabb Japps....

Ekvationen blev som följer:

Bilinköp 65 000 + allt vad det innebär att ha den körklar i Sverige = 75 000 och såldes sedan för 100 000 vilket gav mig en "vinst" på 25 000 :)

mytomspunnen skrev:
> Jag har dessutom
> faktiskt aldrig varit med om att någon utav mina
> skrotbilar brutit ihop (så att den blivit
> obrukbar) på olämpligt ställe vid olämplig
> tidpunkt (peppar peppar...). Så det är inga
> garantier att bilen funkar som den skall bara för
> att den är ny, men visst, chanserna ökar säkert
> en hel del.

Tro mig, när motorn stannar på landsvägen på väg till fjällstugan och snöstormen yr utanför i mörkret och långtradarna dundrar förbi så det skallrar i rutorna och 2åringen grinar och frun säger "gör nått".... Ja, du är det du som knatar iväg till nybilshallen vid första bästa tillfälle :)

Rippa skrev:
> Ja, du är det du som
> knatar iväg till nybilshallen vid första bästa
> tillfälle :)

Du kan få ett löfte här och nu att jag aldrig någonsin kommer att köpa en ny bil om jag inte av någon outgrundlig anledning skulle bli äckligt rik i framtiden. Ok att köpa en två-tre år gammal bil, men en ny...nej det är faktiskt ren kapitalförstöring.

Rippa skrev:

> Tro mig, när motorn stannar på landsvägen på
> väg till fjällstugan och snöstormen yr utanför
> i mörkret och långtradarna dundrar förbi så
> det skallrar i rutorna och 2åringen grinar och
> frun säger "gör nått".... Ja, du är det du som
> knatar iväg till nybilshallen vid första bästa
> tillfälle :)

"Sorry familjen, det blir ingen Thailandssemester i år heller. Vi har ju köpt ny bil och den minskade 30k i värde innan vi hunnit hem. Och den lär kosta oss bra mycket pengar några år."

Tillbaka
Topp