[ OT ] Dags för bilsnack igen....

Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> på väg till fjällstugan och snöstormen yr utanför
> i mörkret

... ja just, för övrigt var det just i fjällen (nåja, sälen) som jag hjälpte två utav de nästan nya bilarna att starta mha startkablar kopplade till min gamla 245T från -78... bara så att du vet. Nä, jag tar nog och vardagsedgar lite till med mina gamla rosthögar.

Rippa skrev:
> mytomspunnen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har dessutom
> > faktiskt aldrig varit med om att någon utav
> mina
> > skrotbilar brutit ihop (så att den blivit
> > obrukbar) på olämpligt ställe vid olämplig
> > tidpunkt (peppar peppar...). Så det är inga
> > garantier att bilen funkar som den skall bara
> för
> > att den är ny, men visst, chanserna ökar
> säkert
> > en hel del.
>
>
> Tro mig, när motorn stannar på landsvägen på
> väg till fjällstugan och snöstormen yr utanför
> i mörkret och långtradarna dundrar förbi så
> det skallrar i rutorna och 2åringen grinar och
> frun säger "gör nått".... Ja, du är det du som
> knatar iväg till nybilshallen vid första bästa
> tillfälle :)

Ja, för när det händer med nybilen kommer man till den isande insikten att hur ny bil man än har kan den gå sönder.

BS att nya bilar skulle vara pålitliga. Möjligen pålitligare, men är det inte torra gamla kylarslangar så är det jordfel, galna givare och styrenheter.

oxr skrev:
> men är det inte torra gamla
> kylarslangar

Men vafan, kom precis på att jag fick byta en gammal torr kylarslang i somras, det hade jag förträngt. Den nya kostade faktiskt mig 40 spänn! Rippa mfl har rätt, gamla bilar är sjukt opålitliga.

Det är definitivt inte säkert att en sprillans bil är pålitligare. Kika på det som står utmed vägarna med varningsblinkers, det är lika mycket 9-5 och V70 som gamla Fiat...

Jag tror på allvar att driftsäkerhet maximeras med en "lagom" gammal bil. Elektronisk mikroprocessorstyrd insprutning men inte som dagens elektronikmonster. Säg en Volvo 940, Toyota Camry eller Saab 900 från typ 1992. Om inte rosten tar dem så tuffar de på bra länge och säkert.

Min 900i -86 med mekanisk Bosch-insprutning var inget under av driftsäkerhet. Volvon från 1996 blev stående för första gången på 14 000 mil häromveckan (kopplingen pajade men det löstes med en flaska DOT och ett luftningskit).

Räknar kallt med att inte få samma driftsäkerhet på Renaulten från 05 som införskaffades häromdagen.

/Johan

EDIT: Lade till Toyota som exempel. Japanerna är ju trots allt driftsäkerhetskungar :)

Senast redigerad av en moderator:
Nä det finns inga rationella argument för att köpa ny bil. Det vet nog alla.

Men så vad det ju det där.........

1series_tii_1.jpg

Är man ute efter en bättre begagnad bil lönar det sig att köpa i Tyskland av flera skäl. Momsen är lägre, konkurrensen och prispressen och utbud är mycket större, och inte minst viktigt, tyska bilar är i mycket bättre skick. Svenska, och "svensksålda", bilar har för det mesta gått en stor del av året i saltlake och tenderar att ofta vara utsatta för rostangrepp.

Såväl Audi som BMW har www-sidor där man kan välja och vraka, sedan är det bara att pröjsa, åka ner o hämta den o köra hem. I Sverige krävs bara en besiktning.

Just nu finns på Audis hemsida http://www.audi.de/audi/de/de2/gebrauchtwagen.html 7644 begagnade Audi A4 Avant, BMWs sida http://www.bmw.de/de/de/index_highend.html?prm_content= säger inte hur många 3-serie kombis som finns bara att det är fler än 500, sortimentet är gigantiskt vill man ha en riktig vrålkombi 335d så finns 46 stycken att välja på.

Skulle jag köpa en förnuftig bil skulle jag köpa en dieselmerca kombi http://www.mercedes-benz.de/, typ E 280CDI, finns i senaste modellen från ca 20 000 Euro, som gått mindre än 10 000 mil, och har 40-50 000 mil kvar att gå. Levererar 400 newtonmetrar från 1400 rpm. Drar ca 0,6 l milen på väg. Man kan äga den i tio år utan att behöva göra ssk mkt åt den, om man är rädd om den, och då blir årskostnaden ganska rimlig.

Per, vet du om tyskarna har Run Flat-däck som standard på alla sina bilar? Har hittils "råkat ut för det" när jag testade om en 330 touring var rätt bil för mig. Kunde iaf snabbt konstatera att sådana däck inte är något för det svenska vägnätet, fick ju sitta och passa bilen som om det suttit gamla radialdäck på.

Jag kikar lite på just Mercedes E-klass med dieselmotor, de drar så jäkla lite för en så trevlig rymlig bil. Per, hur funkar det med garantier när man köper i Tyskland?

Håller med Per om att mercaskåpet sannolikt är ett br köp. 400 Nm vid 1400 varv säger dock ingenting om draget i motorn. 400 Nm vid 1400 varv är nämligen inte samma sak som 400 Nm vid 2400 varv. Därför är vridmoment inget man skall fästa någon större vikt vid. Det som är intressant är effekten över det varvtalsområde man är intresserad av. Vridmoment är bara ett marknadsföringstrix att sälja dieselbilar.

Stampe skrev:
> Per, vet du om tyskarna har Run Flat-däck som
> standard på alla sina bilar?

Det tror jag inte. Vår har det inte. Den är f ö, liksom de flesta bättre tyska bilar, ett under av stabilitet i höga farter. Det körs ofta fort i Tyskland. Åkte taxi från Munchens flygfält in till centrum förra året i en dieselmerca, och den låg långa stycken i 220!

När det gäller Run Flat tror jag det hör till tillvalen, eftersom det inte funkar med alla fälgar, så vill man inte ha det så är det bara att kolla och säga till. Fälgar är ju ganska lätt att byta. Vi tog med oss fyra fälgar med däck hem från Tyskland.

Lotta B skrev:
> Jag kikar lite på just Mercedes E-klass med
> dieselmotor, de drar så jäkla lite för en så
> trevlig rymlig bil. Per, hur funkar det med
> garantier när man köper i Tyskland?

Det beror på. Mercor kommer med två års garanti när de är nya. Vissa som säljs via mercedes återförsäljarnät har vad de kallar Europagaranti, som räcker ett år. De märks ut med en särskild symbol, en bok med ett M i onlinedatabasen.

E-klassen är en härlig bil. Superbekväm och säker, prefekt långfärdsvagn, och man får in två hojar i skuffen utan att bakåtsikten påverkas.

Faceplant: den har 400 nm från 1400 till 3200 rpm.

swerider skrev:
> Saab !
> Ur servicesynpunkt...
> Bmw och Audis reservdelar är snordyra, dom som
> behövt byta stötdämpare på en bmw med
> nunbergring paket får slanta 10k per
> stötdämpare, har du en 540 med v8 och ska byta
> tändkablar, 3500:- tack... (bara kablarna).
> Var det Audi A4 eller A6 som har 5 alubärarmar
> per hjul i framvagnen?
> Har du glapp i en bussning är det ingen ide att
> bara byta den, dom andra bussningarna sticker som
> ett brev med posten.
> Säljes i sats om 10(kompl), 8000:- för
> bärarmssatsen...
>
> Bara en liten upplysning från en som skickar
> reservdelar dagligen. =)

Det var objektivt och fint att jämföra reservdelspriserna med en M5 och en 540 när det är en 318/320 han är spekulant på. Jag äger en bmw nu (330 E46) och har ägt två tidigare (325 E30 och 325 E36). Det är inte dyrare reservdelar än till saab och volvo. Jag tycker tom att mycket är billigare till BMW.

Angående 318/320 så hade jag lätt gått på 320, som -02 fick 170hk-motorn. Det är ett bra lyft mot den tidigare. Kända fel är styrlederna, samt att de har haft fall med rostproblem på huv och baklucka pga galvsläpp. BMW utökade garantin på dessa delar till 7 år. I övrigt tämligen driftsäkra bilar och väldigt trevliga att köra

zam skrev:
> swerider skrev:
> -----
> > Saab !
> > Ur servicesynpunkt...
> > Bmw och Audis reservdelar är snordyra, dom som
> > behövt byta stötdämpare på en bmw med
> > nunbergring paket får slanta 10k per
> > stötdämpare, har du en 540 med v8 och ska
> byta
> > tändkablar, 3500:- tack... (bara kablarna).
> > Var det Audi A4 eller A6 som har 5 alubärarmar
> > per hjul i framvagnen?
> > Har du glapp i en bussning är det ingen ide
> att
> > bara byta den, dom andra bussningarna sticker
> som
> > ett brev med posten.
> > Säljes i sats om 10(kompl), 8000:- för
> > bärarmssatsen...
> >
> > Bara en liten upplysning från en som skickar
> > reservdelar dagligen. =)
>

>
> Det var objektivt och fint att jämföra
> reservdelspriserna med en M5 och en 540 när det
> är en 318/320 han är spekulant på.

Tack. Tänkte precis samma som du då jag läste inlägget. Förstår om reservdelarna är dyra till de nämnda värstingbilarna. Men är som sagt ute efter 318 alt. 320.

Per skrev:
> > Faceplant: den har 400 nm från 1400 till 3200
> rpm.

Ok, då har den alltså 79 hk vid 1400 varv och 182 hk vid 3200 varv.
(Effekt i hk = vridmoment x varvtal x pi x 1,36 / 30000)

Tycker du ska titta på en subaru legacy 2.0R. 150hk på den nya och 165 på den gamla. Kan fås som automat eller manuell med hög/låg växel. Alltid fyrhjulsdrift. Fri service i 3år eller upp till 5000mil.

Think, feel, drive SUBARU

WRX kombi är väl jäkligt trevlig men mindre rymlig och bekväm.
Hade en sedan WRX innan, men som sagt det finns inget som heter bekvämt eller stiligt där... Bara körglädje ;)

zam skrev:

> Det var objektivt och fint att jämföra
> reservdelspriserna med en M5 och en 540 när det
> är en 318/320 han är spekulant på. Jag äger en
> bmw nu (330 E46) och har ägt två tidigare (325
> E30 och 325 E36). Det är inte dyrare reservdelar
> än till saab och volvo. Jag tycker tom att mycket
> är billigare till BMW.
>

Det var dom exemplen jag hadde i huvudet då...
Kan nog skaka fram andra prisexempel.

42Hz skrev:
> "There is no replacement for displacement"!

Ja, dessvärre!

Faceplant skrev:

> Ok, då har den alltså 79 hk vid 1400 varv och
> 182 hk vid 3200 varv.
> (Effekt i hk = vridmoment x varvtal x pi x 1,36 /
> 30000)

Tackar för lärdomen! Men visst brukar det vara så att vridmomentet börjar avta efter ett visst varvtal?

Lotta B skrev:
> Subaru WRX kombi då? Subarus fyrhjulsdrift verkar vara superbra för övrigt.

För liten. Inget för långresor. Hellre en Legacy eller Outback. Kvalitetsvis är Subaru rätt. De ska vara fruktansvärt välbyggda, brukar ligga i den absoluta toppen när det gäller kundtillfredsställelse. Det sägs att de bara går och går utan problem. Man får hoppas att GM inte fördärvar märket.

mytomspunnen skrev:

> Jag har tänkt att penselmåla "penisförkortare"
> på min bil men inte kommit till skott.

Jag funderade på något liknande på min Renault 4 men tyckte inte det behövdes. Det var så uppenbart ändå.

Tjena!

Folk som argumenterar emot vridmoment är folk som inte kan köra moderna dieselbilar.. Den bilen jag haft med klart bäst omkörningsegenskaper är en tvåtons King Cab, med en jävla massa vrid..

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Folk som argumenterar emot vridmoment är folk som
> inte kan köra moderna dieselbilar.. Den bilen jag
> haft med klart bäst omkörningsegenskaper är en
> tvåtons King Cab, med en jävla massa vrid..

Nm, hk eller kw ?
Samma lika... men på olika platser i en formel.

Kneecap skrev:

Jo, jag var ut o provkörde en dieselbil i förra veckan, fick en inbjudan att pröva den nya jaggan XF, och det tackar man inte nej till. Den hade en diesel V6 med mäktig acceleration. Var imponerad. Tyvärr är det ett dödfött projekt att försöka stuva in två hojar plus bagage i den. Så någon jagga blir det inte men jag kan faktiskt tänka mig att det kan bli en diesel på sikt.

Lotta B skrev:
> Subaru WRX kombi då? Subarus fyrhjulsdrift verkar
> vara superbra för övrigt.

Eller en Forester 2.5 XT om man vill ha lite större bagageutrymme. Men bara lite, det är ingen stor bil. Den rör på sig ändå och finns i STI-version, men den säljs förstås inte i Sverige.

Vi har en rejält brant backe upp hemma. När det är snö kommer dom som hälsar på inte upp. Men med vår gamla (1999) Forester kom vi upp även när det var flera decimeter snö.. :)

Om jag får svära i kyrkan så, en ny skoda octavia. Har sådana på jobbet och de är väldigt fina. Möjligen är andrahandsvärdet väldigt lågt med tanke på att dom säljer som smör men bilen har verkligen vuxit i mina ögon. Vi har 4-hjulsdrivna tdi skodor som i prinsip inte drar något bränsle alls men som vi däremot sätter nya däck på till sommarn och vintern. Bra nybilsgaranti tror jag också...

Jag körde en del Skoda Octavia med största dieseln när jag var nere i Odense och jobbade förra våren. Grymt fin bil. Snabb, snål som få och dessutom tyst. Vi tog en sväng över till Tyskland också så det blev rätt många mil.

Då kan vi lika gärna spåra ur den här tråden lite mer.. :)

Kneecap skrev:
> Tjena!
>

Visst finns det snabba dieselbilar. Om nissan kingcab är en av dom vet jag iofs inte. :D
Dieselmotorer upplevs ofta som pigga eftersom effekten ligger relativt lågt i varvtalsregistret, dvs man behöver inte varva lika mycket för att få samma acceleration som i en motsvarande bensinmotor. Anta tex att en dieselmotor har sin maximala effekt, 100 hk, vid 2000-3500 varv. En bensinmotor har sin maximala effekt, 120 hkr vid 3500-5000 varv. Om man accelererar med båda bilarna (från 2000 varv på dieselbilen och från 3500 varv på bensinbilen) så kommer bensinbilen självklart att accelerera snabbare pga att den har högre effekt.
Om man däremot räknar ut respektve motors maximala vridmoment ger detta att dieselmotorm har 350 Nm och bensinbilen endast 241 Nm. Därför säger inte vridmomentet någonting om motorns "styrka". Det är också därför alla dieselbilar marknadsförs med hjälp av vridmomentsiffror. Det ser bra ut med ett högt värde. I själva verket säger vridmomentet ingenting om man inte vet vid vilket varvtal detta genereras. Först då kan man räkna ut effekten!

Faceplant skrev:
> Då kan vi lika gärna spåra ur den här tråden
> lite mer.. :)
>
> Kneecap skrev:
> -----
> > Tjena!
> >
> > Folk som argumenterar emot vridmoment är folk
> som
> > inte kan köra moderna dieselbilar.. Den bilen
> jag
> > haft med klart bäst omkörningsegenskaper är
> en
> > tvåtons King Cab, med en jävla massa vrid..
>
>
> Visst finns det snabba dieselbilar. Om nissan
> kingcab är en av dom vet jag iofs inte. :D
> Dieselmotorer upplevs ofta som pigga eftersom
> effekten ligger relativt lågt i
> varvtalsregistret, dvs man behöver inte varva
> lika mycket för att få samma acceleration som i
> en motsvarande bensinmotor. Anta tex att en
> dieselmotor har sin maximala effekt, 100 hk, vid
> 2000-3500 varv. En bensinmotor har sin maximala
> effekt, 120 hkr vid 3500-5000 varv. Om man
> accelererar med båda bilarna (från 2000 varv på
> dieselbilen och från 3500 varv på bensinbilen)
> så kommer bensinbilen självklart att accelerera
> snabbare pga att den har högre effekt.
> Om man däremot räknar ut respektve motors
> maximala vridmoment ger detta att dieselmotorm har
> 350 Nm och bensinbilen endast 241 Nm. Därför
> säger inte vridmomentet någonting om motorns
> "styrka". Det är också därför alla dieselbilar
> marknadsförs med hjälp av vridmomentsiffror. Det
> ser bra ut med ett högt värde. I själva verket
> säger vridmomentet ingenting om man inte vet vid
> vilket varvtal detta genereras. Först då kan man
> räkna ut effekten!

OjOjOj... den där brukar ge mothugg.
men du har förklarat bra så dom kanske förstår att det inte är lönt att säga emot :)

Tjena!

Kommer inte argumentera emot det.. Jag vet vilekn som känns bäst att köra.. BRASKLAPP: Däremot har det inget med vilken som är roligast att köra... Där vill jag ha bensin eller etanolkraft..

Sebbe S-vall skrev:
> Möjligen är andrahandsvärdet
> väldigt lågt med tanke på att dom säljer som
> smör

Ehum...

"Tidningen Vi Bilägare har tittat på värdeminskningen per mil för åtta bilmodeller som testkörts under olika lång tid. En Saab 9-3 som är två år gammal och har rullat 6 610 mil tappar 19,39 kronor milen medan en Volvo V50 med två år på nacken som gått 8 411 mil minskar 12,97 kronor i värde per mil.

Den bil vars värde var mest beständigt var en tre år gammal Skoda Octavia som gått 13 210 mil, den minskade i värde med 9,18 kronor per mil, enligt Vi Bilägare. "

http://www.e24.se/pengar24/dinekonomi/familjeekonomi/artikel_216619.e24

Haaa...

Trådurspårning, sånt är väl kul :-)

Efekten är väl produkten av varvtal och vridmoment, två sidor av samma mynt.
Man kan ha ett enormt vridmoment vid hjulen utan att bilen rör sig.

Man kan inte ha utvecklad kinetisk energi utan rörelse, det är alltså effekten som skickar iväg bilen.

Fast ett högt vridmoment brukar indikera en hög medeleffekt och det är medeleffekten som avgör hur bra du accar fenom varvtalsregistret
jag har 460Nm vid 2200 varv och 304hk i top är det en diesel?.

Tisdag den 12-februari kl 21:45 blev det så här konstigt med min gamla Peugeot från 1987 ;)
Som tur vad så skedde det strax efter en kurva i en uppförsbacke så farten var inte så hög. Tanken att det kunde hänt på motorvägen gör att det nästan knyter sig i magen. Så man hade ändå tur i oturen:)

En bild passar bra här.

Snetthjul.JPG ht=544

Stelben: Den där bilden får mig att vilja hoppa ner i en banankartong och hoppas att världen är en bättre plats när jag kommer fram igen.

Beeblebronx skrev:

> jag har 460Nm vid 2200 varv och 304hk i top är
> det en diesel?.

Det är snarlikt värdena för en M113 motor. Jag gissar dock på att det är någon amerikansk V8a. Bensin i båda fallen.

Stelben skrev:
> Tisdag den 12-februari kl 21:45 blev det så här
> konstigt med min gamla Peugeot från 1987 ;)

Dags att byta spindelled? Den där bilden är bra att visa för dom som inte gillar att besiktiga bilen..

Jag får ta med en tumstock och mäta hos Subaru- och Skodahandlarna, är även nyfiken på Octavia. Har en Volkswagen just nu, Skoda ägs väl av VW så lite egenskaper borde hamna hos Skodorna tycker jag.

En man i en liten omacho bil anses väl som mer manlig än de i stora dyra bilar, de behöver inte en bil för att framhäva sig själva? ;D Skämt åsido så finns det ju ofta goda skäl till varför man är tvungen att ha en större bil.

Angående diesel-bensin och effekt, så är ju väldigt få vägar raka och med perfekt underlag, alltså är det ofta trevligt med effekt som kommer tidigt för att den är lättare att använda. Vi hyrde en Seat Leon i nån tdi-variant förrförra sommaren på Mallorca, funkade jättebra uppför branta serpentiner i bergen.

jthuress, jag hade satsat på BMW:n, den känns som om den är roligast att köra helt enkelt. Jag hade jämfört de olika bilarnas lastförmåga också.

Faceplant skrev:
> I själva verket säger vridmomentet ingenting om man inte vet vid
> vilket varvtal detta genereras.

Naturligvis. Det är därför bättre bilars specifikationer anger inom vilket varvtalsintervall som maximalt vridmoment finns till hands. För dieslar ligger det vanligtvis i väsentligt lägre varvtal.

Howstuffworks har en ganska kul artikel http://science.howstuffworks.com/fpte5.htm

Per skrev:
> Naturligvis. Det är därför bättre bilars
> specifikationer anger inom vilket
> varvtalsintervall som maximalt vridmoment finns
> till hands.

Jo, men min poäng är att det vore bättre om dom angav effekten i stället. Då slipper man räkna själv.

> För dieslar ligger det vanligtvis i
> väsentligt lägre varvtal.

Och vid ett lägre varvtal är ett högt vridmoment lika mycket värt. Med tillräckligt låg utväxling på cykeln är det tex inga problem att generera 400 Nm i vridmoment. Men det blir inte många hk...

Per skrev:
> Beeblebronx skrev:
> -----
>
> > jag har 460Nm vid 2200 varv och 304hk i top är
> > det en diesel?.
>
> Det är snarlikt värdena för en M113 motor. Jag
> gissar dock på att det är någon amerikansk V8a.
> Bensin i båda fallen.

Bensin var det, och rovan en något påställd svensk 2,3l fyra.

M113 är jag inte bekant med, vad sitter den i?

Faceplant skrev:

> Jo, men min poäng är att det vore bättre om dom
> angav effekten i stället. Då slipper man räkna
> själv.

Självklart, och de anger väl effekten också. Det som hänt är väl att man på senare år börjat sälja även vridmoment, att folk tittar på både hk och nm.

Beeblebronx skrev:

> M113 är jag inte bekant med, vad sitter den i?

Mercor fr 2000-2006.

Tillbaka
Topp